Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
timing vag com
timing vag com
even een vraag over mijn t4 camper exclusief met acv tdi moter 102pk
met de timing meeting met de vag com zie ik de timing lijn pendelen tussen de 35-50 graden dit doet hij bij verschillende brandstof temperaturen. wat kan hier de oorzaak van zijn of is dit normaal
er is pas distub/brandst snaar vervangen bij goede garage. aan de bus merk ik niets. rookt niet trekt goed op en haalt met hoog dak en 2800kg 150km/u , gebruik tussen 1: 11/12. groetjes pieter
met de timing meeting met de vag com zie ik de timing lijn pendelen tussen de 35-50 graden dit doet hij bij verschillende brandstof temperaturen. wat kan hier de oorzaak van zijn of is dit normaal
er is pas distub/brandst snaar vervangen bij goede garage. aan de bus merk ik niets. rookt niet trekt goed op en haalt met hoog dak en 2800kg 150km/u , gebruik tussen 1: 11/12. groetjes pieter
Re: timing vag com
pomp hebben ze niet goed optijd gezet
bij spanrol afstellen lukt ook niet. dus de pomp moet echt optijd stellen
zelfde verhaal heb ik ook
bij spanrol afstellen lukt ook niet. dus de pomp moet echt optijd stellen
zelfde verhaal heb ik ook
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: timing vag com
aan de pomp kun je niets "op tijd" zetten, de riem erop met de pomp en de nokkenas in de goede stand en verder afstellen met spanrollen en als dat niet meer lukt moet je het nokkenasriemwiel lossen en iets verdraaien....
het riemwiel op de pomp kan niet verdraaien en de pomp kan niet verdraaid worden in de ophanging
het riemwiel op de pomp kan niet verdraaien en de pomp kan niet verdraaid worden in de ophanging
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: timing vag com
inderdaad Roger :klappen nokkenasriemwiel lossen en iets verdraaien, ik heb net de sleutels van mijn t4 gehad en bij ook nokkenasriemwiel afgesteld.
-
- Berichten: 1223
- Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41
Re: timing vag com
om te beginnen moet je met vag-com even opletten op het bouwjaar (vanaf modeljaar 2000 dus gebouwd af augustus 1999) heeft een andere grafiek dan oudere acv motoren.
Dit moet je handmatig selecteren...... Bij de selectie staat ook welke softwarecode voor moet komen..... wordt heel vaak fout gedaan.
De nieuwere grafiek heeft horizontale rode, groene en blauwe lijn, de oude grafiek lopen ze schuin.
pendelen doen ze allemaal, hij zal nooit 100% strak blijven staan. Dat moet je een beetje zien te middelen rond het ideale gebied.
Normaal gesproken hoeft het nokkenasriemwiel alleen losgemaakt en versteld te worden als de waterpomp bij een motor van voor 2000 is vervangen. (oud type pomp voor nieuwe type)
Dit moet je handmatig selecteren...... Bij de selectie staat ook welke softwarecode voor moet komen..... wordt heel vaak fout gedaan.
De nieuwere grafiek heeft horizontale rode, groene en blauwe lijn, de oude grafiek lopen ze schuin.
pendelen doen ze allemaal, hij zal nooit 100% strak blijven staan. Dat moet je een beetje zien te middelen rond het ideale gebied.
Normaal gesproken hoeft het nokkenasriemwiel alleen losgemaakt en versteld te worden als de waterpomp bij een motor van voor 2000 is vervangen. (oud type pomp voor nieuwe type)
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: timing vag com
dan zou je als het echt netjes gedaan wordt het riemwiel aan de bijrijderskant lossen om de noktiming weer goed te zetten....repelsteeltje schreef: Normaal gesproken hoeft het nokkenasriemwiel alleen losgemaakt en versteld te worden als de waterpomp bij een motor van voor 2000 is vervangen. (oud type pomp voor nieuwe type)
voor de brandstofpomptiming doe ik het bij de bestuurderskant (dus alleen pomptiming beïnvloeden)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: timing vag com
bedankt repelsteeltje voor je heldere uitleg. nog even een vraag. mijn bouwjaar is begin 1999 en ik voer het volgende type nummer in 7DW. dus heb ik volgens mij de schuine lijnen nodig, als ik het gemiddelde getal neem kom ik op zo,n 43 graden. dit zou uitkomen met een brandstof. temp. van 164 graden, ergens in het midden van het gebied tussen de rode- en blauwe lijn. ik heb zelf de indruk dat dit wel goed is als je naar de presaties kijkt in mijn vorige schrijven. wat ik een beetje vreemd vond was het pendelen van zo,n 15 graden, en wat is nou de juiste brandstof temp om te meten.groetjes
-
- Berichten: 1223
- Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41
Re: timing vag com
Roger B. (11)61 schreef:dan zou je als het echt netjes gedaan wordt het riemwiel aan de bijrijderskant lossen om de noktiming weer goed te zetten....repelsteeltje schreef: Normaal gesproken hoeft het nokkenasriemwiel alleen losgemaakt en versteld te worden als de waterpomp bij een motor van voor 2000 is vervangen. (oud type pomp voor nieuwe type)
voor de brandstofpomptiming doe ik het bij de bestuurderskant (dus alleen pomptiming beïnvloeden)
Dat riemwiel aan de bijrijderskant MOET je lossen bij het andere type waterpomp, anders klopt er geen zak meer van de nokkenastiming, en dus ook niet meer van de daar achter gelegen brandstofpomp timing....
Er wordt uit onkunde nog een hoop gerommeld, met slecht lopende motoren tot gevolg.
-
- Berichten: 1223
- Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41
Re: timing vag com
pedroV schreef:bedankt repelsteeltje voor je heldere uitleg. nog even een vraag. mijn bouwjaar is begin 1999 en ik voer het volgende type nummer in 7DW. dus heb ik volgens mij de schuine lijnen nodig, als ik het gemiddelde getal neem kom ik op zo,n 43 graden. dit zou uitkomen met een brandstof. temp. van 164 graden, ergens in het midden van het gebied tussen de rode- en blauwe lijn. ik heb zelf de indruk dat dit wel goed is als je naar de presaties kijkt in mijn vorige schrijven. wat ik een beetje vreemd vond was het pendelen van zo,n 15 graden, en wat is nou de juiste brandstof temp om te meten.groetjes
koelvloeistoftemperatuur moet op 90 graden staan, dan gaan meten. Verder, als hij tussen de lijnen staat is het op zich goed. Ik persoonlijk heb hem liever iets vroeger (naar de groene lijn toe) staan dan later (naar rood). Motor is dan iets soepeler en nagelt minder.