Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 California koelbox probleem

vragen over de T4
omeWillem
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 feb 2008, 14:52

T4 California koelbox probleem

Bericht door omeWillem »

(Dit artikel is verplaatst vanuit het T4 onderdelenforum en aangevuld met de laatste ervaringen)

Ik heb lang zitten soebatten met mijn koelbox (Electrolux RC1140), maar uiteindelijk is hij sinds kort gerepareerd! Een eenvoudige oplossing is er niet, want vervangers zijn er nauwelijks en meestal schreeuwend duur; Electrolux/Dometic levert noch onderdelen, noch informatie en een eenvoudige universele koelbox is meestal niet geschikt voor permanent gebruik en evenmin voor inbouw (kan zijn warmte niet kwijt). Reparatie lijkt dus de enige fatsoenlijke oplossing.

PROBLEEM
Na inschakelen hoorde je wel de ventilator lopen, maar daar bleef het bij: de box werd niet koud. Ik heb de bank naar voren geschoven en het afdekpaneel weggehaald om de techniek van de koelbox te kunnen bereiken. Achter een zwart metalen deksel (met 12 schroefjes) vind je daar
  • de compressor (Danfoss BD2, het bolle zwarte geval links),
  • de condensor met daaronder de ventilator gemonteerd (rechts) en
  • het stuurapparaat (Danfoss BD102N3017, gemonteerd op het zwarte metalen deksel).
Links de compressor / rechts condensor met daaronder de koelventilator.
Links de compressor / rechts condensor met daaronder de koelventilator.
stuurapparaat (Danfoss BD102N3017, gemonteerd op het zwarte metalen deksel
stuurapparaat (Danfoss BD102N3017, gemonteerd op het zwarte metalen deksel
De compressor bleek niet te draaien: bij een werkende compressor voel je namelijk een lichte trilling als je je hand erop legt. Ook maakt de compressor een heel klein beetje geluid, maar dat kun je alleen goed horen als je eerst de koelventilator loskoppelt (ook de omgeving moet heel stil zijn zonder verkeersgeluid en zo).

OPLOSSING
Om vast te stellen of het probleem aan de sturing of aan de compressor lag heb ik het stuurapparaat omgewisseld met eentje uit een andere camper waarvan de koelbox wel functioneerde. Wat blijkt: mijn koelbox deed het nu weer wel en de donorkoelbox functioneerde nu niet meer. Daarmee kwam vast te staan dat het stuurapparaat de boosdoener was!

Verder viel op dat het defecte stuurapparaat een zachte pieptoon produceerde bij het inschakelen. Loopt de compressor niet aan, dan probeert het stuurapparaat het ca. een halve minuut later nog eens. Kortom je hoort twee keer per minuut een zacht piepje, maar de compressor komt niet op gang en dus wordt er ook niet gekoeld.

Samen met een bevriende elektronicus heb ik het stuurapparaat onderzocht. Daarbij bleken geen defecte halfgeleiders te vinden!
Vervolgens zijn we vergelijkende metingen gaan doen met universeelmeter en oscilloscoop. Het lijkt erop dat door veroudering sommige onderdelen in waarde zijn verlopen. Door onderdelen te paren (op correcte samenwerking) is het probleem uiteindelijk opgelost en de koelbox functioneert nu weer als vanouds.

Uit berichten her en der heb ik de indruk dat veel mensen met hetzelfde probleem te kampen hebben. Helaas is de oplossing vrij ingewikkeld en wellicht ook nog per geval verschillend. Het is geen kwestie van even een onderdeeltje vervangen, maar van veel meten en experimenteren met verschillende waarden om het zaakje weer aan de praat te krijgen. Ik kan dan ook niet garanderen dat mijn aanpak in ALLE gevallen zal werken. Inmiddels heb ik echter wel al een paar mensen kunnen helpen.

AANBOD
Bij mijn weten is er geen zinnig alternatief voor reparatie, daarom wil ik wel proberen mensen uit de brand te helpen. Vanwege de onderdelen en de hoeveelheid werk kan dat echter niet gratis, maar wel voor een schappelijk prijsje en op no-cure-no-pay-basis in geval het niet wil lukken. Mooier kan ik het niet maken.

LET OP:
mijn aanbod geldt alleen voor het beschreven probleem, namelijk dat de compressor niet of gebrekkig loopt na het inschakelen, hetgeen gepaard gaat met een zachte pieptoon, circa 2x per minuut.
Bij mijn weten komt dit probleem alleen voor bij de eerste generatie California's (begin jaren negentig) met koelbox Electrolux RC1140 (met R12 koelmiddel) en met stuurapparaat BD102N3017.

Na reparatie test ik het stuurapparaat op mijn eigen koelbox, dan werkt het vrijwel zeker ook op andere koelboxen tenzij je nog een ander (koeltechnisch) probleem hebt. Daarvoor kan ik uiteraard geen verantwoordelijkheid nemen.

Mocht ik iets voor je kunnen betekenen, stuur dan maar een :mailtje voor overleg.

omeWillem :zwaai
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: T4 California koelbox probleem

Bericht door Egbert&Manon »

:klappen :klappen :klappen

Fantastisch initiatief!

Maar volgens mij mag dit alleen maar geplaatst worden in het "T4 of onderdelen te koop/gevraagd" gedeelte.


Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: T4 California koelbox probleem

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik heb dit verhaal al eens een keer gelezen, ook over het stuurapparaat dat stuk was en onderdelen daarvan wisselen enz, verrassend gelijk opgezet verhaal en ook aanbod op no-cure-no pay te proberen het probleem op te lossen... meen dat het toen om een westfalia koelkast ging...op de gok...maandje of 2, 3 geleden
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
omeWillem
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 feb 2008, 14:52

Re: T4 California koelbox probleem

Bericht door omeWillem »

Egbert, Jan, Roger,
Jullie hebben allemaal gelijk. In het eerste regeltje staat ook al meteen dat het artikel verplaatst is vanuit het onderdelenforum. Daar wordt het namelijk na 3 weken gewist en daar doe ik allemaal die moeite niet voor!

Het heeft bloed, zweet en tranen (en veel te veel tijd) gekost om die koelbox gerepareerd te krijgen en ik vond het zonde om de opgedane ervaring zomaar weer verloren te laten gaan na mijn eigen reparatie.

Overdragen van de kennis ("fuzzy logic") is ook zo goed als onmogelijk en bovendien aan wie? Er zijn denk ik niet zo heel veel mensen met een defecte koelbox EN algemene electronicakennis, universeelmeter, oscilloscoop, labvoeding en soldeerstation!

Daarom heb ik voor deze vorm gekozen, overigens na overleg met beheerder Henk. Zolang er mensen mee geholpen worden en het niet om een bedrijf gaat, is het OK.
Er zullen vast ook nog wel mensen gaan beweren dat ik hier stinkend rijk van word. Criticasters zijn er namelijk (helaas) altijd in fora.

Mijn aanbod is 100% vrijblijvend. Iedereen is vrij zijn eigen oplossing te kiezen: je kunt het zelf repareren; je kunt een gebruikte koelbox kopen, je kunt proberen op Ebay een ander stuurapparaat te vinden, je kunt ook nog eens proberen aan te kloppen voor service bij Electrolux, Danfoss of Dometic.
Meld het hier zodra je de ultieme oplossing hebt gevonden!

En mocht het allemaal toch niet zo makkelijk gaan als je gehoopt had, :muur
dan ben je daarna nog steeds gewoon welkom om mij een poging te laten wagen :yes
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 California koelbox probleem

Bericht door Multivan Generation »

ik vind het een mooie geste naar de leden van dit forum ! :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: T4 California koelbox probleem

Bericht door Leo45 »

Ja een oudere california coach heeft maar een paar standaard probleempjes met de camperuitrusting.

Eentje is redelijk goedkoop, dat is de watersensor maar dan nog 160,-- euries voor een printje met reed-schakelaartjes is nog een hoop geld.

De koelbox is een ander caliber aan kosten en elke oplossing is beter (lees goedkoper) dan een nieuwe.

dus toppie :yes

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: T4 California koelbox probleem

Bericht door Roger B. (11)61 »

zeer zeker geen kritiek, integendeel, zeer positief gebaar naar je mede weetjewellers. het viel me alleen op dat ik het verhaal al in min of meer gelijke vorm gelezen had (en het niet terug kon vinden met de zoekfunktie) die eerste regel had ik overheen gelezen (wel gezien dat het vandaag geopend was, dit topic)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Freekw
Berichten: 401
Lid geworden op: 01 feb 2010, 23:13

Re: T4 California koelbox probleem

Bericht door Freekw »

Leo45 schreef:Ja een oudere california coach heeft maar een paar standaard probleempjes met de camperuitrusting.

Eentje is redelijk goedkoop, dat is de watersensor maar dan nog 160,-- euries voor een printje met reed-schakelaartjes is nog een hoop geld.

De koelbox is een ander caliber aan kosten en elke oplossing is beter (lees goedkoper) dan een nieuwe.

dus toppie :yes

Leo
Ik heb voor deze vloter 115Euro betaald bij de VW dealer.
Nog wel duur,maar geen 160Euro.
Afbeelding
Mobilvetta miller camper Fiat 2.8 JTD
Volvo V70
Fiat 500
Moto Guzzi V7 special
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 808
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: T4 California koelbox probleem

Bericht door HenkK »

In het kader van mijn voeding projectje, vordert gestaag, zie aldaar, heb ik van Fred (WjW-er een defecte Philps ( Westfalia) voeding en een DAnfoss BD 102N3017 ter beschikking gekregen om te repareren en als Studie object.

In dit topic gaat het over de BD2 stuurprint 102N3017. Er is al veel gemopperd en geschreven over deze sturing, niet alleen voor Campers maar ook voor boten e.d. DAnfoss levert of wil geen informatie verstrekken en adviseert, geheel vervangen of sturing vervangen door een nieuwer model e.t.c. De oplossing die hiervoor gekozen is, ( Ome Willem) kan goed werken, er is immers geen schema, maar mij bevalt dat niet . Het principe van de schakeling is een PWM circuit ( Pulse Wide Modulation) dit is een blokgolf generator om o.a. DC motoren aan te sturen, of LED"S e.t.c. ( zie ook WIKI, PWM)..
De regeling in het DAnfoss systeem regelt de blokvorm door de frequentie van de golf en de lengte te sturen. Dit gebeurt op basuis van een T- sensor en de opgenomen stroom. Dev feitelijke aansturing gebeurt door een Mosfet ( vermogens transistor) In de Danfoss is dit 2 x TE 2163. Dit is een OEM type, maar kan in principe vervangen worden door elke ander als deze maar 80 Amp kan schakelen.

Het feitelijke probleem in de Danfoss print is de start frequentie om de koeling te starten. Vandaar je hoort wel wat, of start op en schakeld weer uit. Dus de afwijking zit op de print door veroudering of verloop van de componenten of de T senser geeft een verkeerde input. Ik ben het schakelingetje nu nog even globaal op het papier aan het zetten om te bepalen welke componeneten hierbij betrokken zijn.

Overigens wordt in de automotive PWM veel toegepast als regeling van DC motoren, Kachel, stuurinrichting e.t.c. echter gebaseerd met IC en uP technieken, die waren in 1990 echter nog niet algemeen verkrijgbaar.
Dus Ome Willem, laat is ff weten welke componeneten je e man heeft vervangen, altijd interessant.

Misschien moet ik maar even een apart project aanmaken voor de Westfalia voeding en de BD 2 compressor reparatie.

Ppppfffff ff beetje elektronica, :blabla hoop dat het begrijpelijk was. Nu maar even :koffie
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
omeWillem
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 feb 2008, 14:52

Re: T4 California koelbox probleem

Bericht door omeWillem »

HenkK,

De kennis die je tentoonspreidt is indrukwekkend (grammatica kan nog wat aandacht gebruiken :knipoog), maar heb je daarmee ook al eens een koelbox aan de praat gekregen?
Alleen al temperatuurscoëfficiënten en onderdelentoleranties kunnen makkelijk grote afwijkingen van de theoretische werking veroorzaken. De boosdoeners proberen wij op te sporen en kan ik je dus niet vooraf vertellen. :knipoog

Mijn (onze) aanpak is inderdaad minder gefundeerd, maar meer een combinatie van algemene kennis, common sense, meten, vergelijken en experimenteren.
Kortom: we weten dus eigenlijk niet zo goed waar we mee bezig zijn (ik zal hem even voor je inkoppen). Je hoeft tenslotte ook geen orthopedisch chirurg te zijn om een splinter te kunnen verwijderen.

Eerlijk gezegd voel ik ook niet de behoefte om de schakeling tot in detail te analyseren. Waarschijnlijk kom je dan tot de conclusie dat het beter is om met moderne componenten een nieuw ontwerp te maken. Tja, en dan? Uiteindelijk is er toch maar één oplossing haalbaar, namelijk de ouwe meuk weer oplappen, zelfs als je dat eigenlijk niet bevalt!

Juist omdat mijn aanpak een beetje "fuzzy" is heb ik vooraf al besloten om dit niet in detail te gaan bediscussiëren; ik heb simpelweg geen zin in een eindeloos gehakketak. Er zal best wat op aan te merken zijn en als iemand het beter weet heb ik daar :peace mee.

Met je pwm-verhaal heb je volgens mij de klok al horen luiden. In een volgende episode krijgen we ongetwijfeld te horen waar de klepel hangt? Succes!

Intussen zijn het voor mij vooral de resultaten die tellen: ik heb gewoon weer koele drankjes en smeerbare boter en dat is toch waar het écht om draait in dit leven, nietwaar? :groteogen

omeWillem.
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: T4 California koelbox probleem

Bericht door Egbert&Manon »

Da's nou het mooie van zo'n forum.
Gezamelijk creeëren we (goedkope) oplossingen.
De één zal iets dieper op de materie ingaan dan de ander.


Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 808
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: T4 California koelbox probleem

Bericht door HenkK »

Beste Ome Willem,

Ben ik dom dat ik je reactie niet begrijp?, Ik probeer gewoon mee te denken. Als jij het op jou beschreven manier oplost, prima. Ik gaf alleen maar aan dat het mij persoonlijk niet bevalt.
We kennen elkaar niet, dus trek dan ook mijn vakkennis niet in twijfel.

Verder wil ik net als jij dat de meuk werkt, en vind ik de grammatica daarbij wat minder belangrijk en als laatste nog het volgende;

Als mijn T4 niet meer zou lopen (rijden) en ik breng hem (haar) naar de garage zou ik het hoogst ongebruikelijk vinden dat de garage er een werkende T4 naast zou zetten
en alle onderdelen 1 voor 1 zou vervangen tot het probleem zou zijn opgelost. Ik neem aan dat jij dat ook ongebruikelijk zou vinden toch?

Verder blijf ik plezier hebben in mijn T4 en dit forum en sluit me bij de verstandige woorden van Egbert aan.

Gr. Henk
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
omeWillem
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 feb 2008, 14:52

Re: T4 California koelbox probleem

Bericht door omeWillem »

Sorry HenkK,
ik schijn je beledigd te hebben en dat was niet mijn bedoeling. Ik trek ook niet je kennis in twijfel, ik zeg juist dat de kennis die je uit je mouw schudt indrukwekkend is.

In principe ben ik het met je eens dat de methode om via grondige analyse de fout te vinden de sjiekere en betere methode is. Ik vind echter ook dat je daar niet koste wat kost aan vast moet houden als dat een lange en moeizame weg impliceert (zoals we het zonder schema's moeten stellen bijv.)
In dat geval vind ik het volkomen gerechtvaardigd om de binnenbocht te nemen en uit gaan van de fout en zijn waarschijnlijke oorzaken. In het geval van de Danfoss sturing is dat veel effectiever. Uiteindelijk komen we dan waarschijnlijk toch bij dezelfde oplossing uit en verschilt alleen de weg er naartoe.

Je doet een beetje schamper over mijn methode, maar je voorbeeld over de garage gaat volkomen mank: het grote verschil is namelijk dat een garage wél over technische documentatie beschikt. Meetwaarden vergelijken met een werkende print is een methode om het gebrek aan gegevens enigszins te compenseren. Leg mij eens uit wat daar mis mee is. Evenmin vervang ik één voor één alle onderdelen zoals jij probeert te suggereren; mijn benadering is toch wel ietsje systematischer & intelligenter.

Overigens zou het voorbeeld van de garage dat je geeft wel eens dichter bij de werkelijkheid kunnen liggen dan je lief is!
Ik zou niet graag de monteurs de kost moeten geven die niet analytisch kunnen denken en blindelings vertrouwen op eerdere ervaringen. Achteloos wordt dan een LMM vervangen en nog eens wat andere sensors om vervolgens te constateren dat dat niet nodig was omdat er ergens een vacuumslangetje lekte. Geloof maar niet dat ze dat jou gaan vertellen als je je auto ophaalt.

omeWillem
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: T4 California koelbox probleem

Bericht door Egbert&Manon »

Ik had vroeger een collega die gespecialiseerd was in de electronica.
Hij zag wat componentjes op de print en herkende meteen de electronische regeling.
Effies met een oscilooscoop en multimeter aan de slag.
Componentjes vervangen
En klaar was hij.
Zo kreeg hij nagenoeg elke tv of videorecorder weer aan de praat, zelfs die door blikseminslag defect waren.
Een schema vond ie wel handiger, maar zonder lukte het ook nog wel.

Ik geloof dat Henk ook aardig wat kennis heeft opgebouwd.


Wat betreft de kennis van de garages:
http://amtgarageforum.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;


Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: T4 California koelbox probleem

Bericht door Harry62 »

Ik heb hier ook zo'n koelkastje met éénzelfde stuurapparaat staan.
Deze wil ik met zonne energie laten draaien.

Nu heb ik alleen de koelkast zoals op de beide foto's. Geen aansturing verder. Dus uit de koelkast komt de 6 polige stekker.
- Twee draden gaan naar de (huishoud)accu (blauw en rood)
- dan heb ik er twee die van het stuurapparaat komen (zwart en bruin)
- en nog twee die van de thermostaat komen. (blauw en bruin)

Als ik de koelkast wil testen kan ik dan de twee die van het stuurapparaat komen 'kortsluiten'. dus de zwarte en bruine draad?

Aanvulling:

Ik heb met een ledlampje op de bruine draad (T aansluiting) gepulst en de de compressor en ventilator slaan dan aan.
Maar gaan beide de eerste keer na 10 sec uit en weer aan, dan telkens na 30 sec uit en weer aan.
Met rechtstreeks 12 volt op de bruine (T) blijft hij aan.

Ben ik er in principe dus uit :zwaai
Misschien wel handig als iemand een schema heeft hoe het schakelt
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Plaats reactie