Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

stotend/onrustig opkomende koppeling

vragen over de T4
Plaats reactie
hutico
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 aug 2010, 20:21

stotend/onrustig opkomende koppeling

Bericht door hutico »

Ik heb voor 3 weken terug een nieuwe kopplings plaat en druklager en diafragma geplaatst, omdat de koppeling pas in het allerlaatste oppakte.
de bus (1.9 TD SB) rijd veel korte stukken dus veel schakelen, 187000 km?
Deze was nog wel goed te doseren met optrekken.
achteraf was de plaat niet versleten, maar de veren wel ruim,zodat je het hart al met de vingers iets kon draaien tov de plaat.
dus alles vervangen, leek mij het beste.

Nu met de nieuwe plaat (VAG QH) erin, pak deze niet mooi op.
Heel stotend, met iets meer toeren is het beter.
zodra je maar rolt en doorschakeld is er geen probleem.
Dus vanuit stilstand heb ik het probleem, en ook bij het terug schakelen (remmen op de motor zeg maar).

wat kan dit zijn?

Omdat ik tevoren het probleem niet had.

De steekassen, versnellings bak, en toeter(uitsteeksel aan de bak zijn er af geweest)
en er is nieuwe versnellingsbakolie in gekomen.

Help
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33803
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: stotend/onrustig opkomende koppeling

Bericht door Multivan Generation »

René heeft, zo kan ik me herinneren ook eens zo iets gehad.
Dat bleek later een afdichtring te zijn, die wat olie doorliet,
als ik me dat goed kan herinneren.

Zijn topic heette geloof ik gebonk (of zoiets).
Misschien kun je de zoekfunctie eens gebruiken en zoeken op berrie en rené?
Was ook een topic met meerdere bladzijden..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: stotend/onrustig opkomende koppeling

Bericht door Roger B. (11)61 »

kan inderdaad olielekkage van de krukaskeering zijn, maar ook liggen aan het frictiemateriaal dat op de koppeling zit, asbestvrije koppelingen hadden dat in het begin vaker, tegenwoordig hoor je er niet zo veel meer van.

ook de staat van het vliegwiel kan bijdragen aan een happende koppeling. Soms kan het helpen de koppeling een aantal keren iets te laten slippen, niet TE ernstig want dan verbrand je de platen :groteogen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
hutico
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 aug 2010, 20:21

Re: stotend/onrustig opkomende koppeling

Bericht door hutico »

de staat van het vliegwiel was naar mijn mening ok.
Wel was de orginele koppelingsplaat robuster dan de nieuwe,de oude was eigelijk 2 platen staal vanuit het hart tot de buiten zijde, de nieuwe heeft een soort bladveren materiaal als verbinding tussen hart en buitenkant,maar wel weer dikkere veren.
Maar volgens diverse sites moest ik dit type nummer hebben. (dingen veranderen/verbeteren)

zou een te volle bak (olie) ook het probleem kunnen zijn.
ik heb deze gevuld toen de bus achterover stond, en heb dit niet meer gecontroleerd toen hij vlak stond???
geen lekkage aan krukaszijde in ieder geval.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: stotend/onrustig opkomende koppeling

Bericht door Roger B. (11)61 »

nee je hebt echt een happende koppeling. al had je de bak tot de nok toe gevuld, dan zou je niet dit probleem hebben
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: stotend/onrustig opkomende koppeling

Bericht door bartt4 »

uit ervaring zeg ik het ligt aan je platen. diverse 1.9 koppelingen vervangen en vaker met vag qu deze problemen gehad. moet wel zeggen dat eeen goede 10000km verder deze problemen weg gaan en er verbetering is.
heb in de mijne een luc gezet en daar goede ervaring mee. bak te vol net als roger al zei geeft niet problemen lekke krukas zou kunnemaar weet eigenslijk 100% dat het de koppeling is. wel de goede platen zijn meeerder types voor de 1.9 hangt af van bouwjaar en chassis numer
RUBBEREXPRESS
hutico
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 aug 2010, 20:21

Re: stotend/onrustig opkomende koppeling

Bericht door hutico »

bedankt voor de reakties,

Ik begrijp dat ik dus gewoon door kan rijden.
Ik wen er al wat aan, mijn vrouw voelt het niet eens :nuts :lach
Het is alleen vervelend als je rustig weg wilt rijden. Zodra de koppeling geheel los is is er ook geen probleem meer.

we wachten een paar 1000 km af.
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5271
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: stotend/onrustig opkomende koppeling

Bericht door René »

Na vervanging van de olie keerring Price as kwam het weer terug. Nu weer de koppeling en druk groep vervangen. Gaat al 5000km goed, maar denk dat het alweer terug is.....
Ik blijf hopen dat het niet zo is, maar vrees het ergste, wordt dan de 4e keer dat alles open gaat.

René
hutico
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 aug 2010, 20:21

Re: stotend/onrustig opkomende koppeling

Bericht door hutico »

bij het vervangen van de koppelingsplaat,zijn we opzich wel verkeerd begonnen. we hebben de motor zover mogelijk laten zakken, en toen de bak er achterweg gehaald B02.
dat ging, maar dat was ook alles.
Achter af hadden we eerst het doorvoerstuk eraf moeten halen, laten zakken, dan de motor naar voren duwen met een schaarkrikje en dan dak wegnemen. en visa versa dat wil echt goed.
Zou het kunnen zijn dat we dan de rubber ook verot hebben getrokken, en dat dus ook trilling mede kan ontstaan/versterken door kapotte rubbers???

je bedenkt wat?

geen lekkage iig.
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5271
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: stotend/onrustig opkomende koppeling

Bericht door René »

Helaas vaochtend wederom trillend motortje, maar weer alleen bij koude motor. Daarna weer geen probleem.

René
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33803
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: stotend/onrustig opkomende koppeling

Bericht door Multivan Generation »

hutico schreef:bij het vervangen van de koppelingsplaat,zijn we opzich wel verkeerd begonnen. we hebben de motor zover mogelijk laten zakken, en toen de bak er achterweg gehaald B02.
dat ging, maar dat was ook alles.
Achter af hadden we eerst het doorvoerstuk eraf moeten halen, laten zakken, dan de motor naar voren duwen met een schaarkrikje en dan dak wegnemen. en visa versa dat wil echt goed.
Zou het kunnen zijn dat we dan de rubber ook verot hebben getrokken, en dat dus ook trilling mede kan ontstaan/versterken door kapotte rubbers???

je bedenkt wat?

geen lekkage iig.
Motor laten zitten en de bak een beetje laten zakken :knipoog
De motor door middel van een soort van bokje laten hangen..
Scheelt veel gemieter..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: stotend/onrustig opkomende koppeling

Bericht door bartt4 »

motorsteun zou kunnen. ff blok bewegen en zien wat er gebeurd
RUBBEREXPRESS
jeroenz
Berichten: 68
Lid geworden op: 04 mar 2007, 12:33
Locatie: amsterdam

Re: stotend/onrustig opkomende koppeling

Bericht door jeroenz »

ik heb ook een stotterende koppeling. (2.4 aab) ooit de hele koppeling vervangen en toen ging het wel lichter, maar nog wel stoten.

volgens de monteurs is het het vliegwiel. de kosten van het vervangen van he vliegwiel lopen behoorlijk op. Ik geef gewoon iets meer gas bij het wegtrekken in 1.

Wellicht weet iemand een goed adres voor het vervangen van vliegwiel voor een schappelijke prijs?
Plaats reactie