Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

afkeur APK verstelbare koplampen

vragen over de T5
holtere
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 dec 2010, 13:47

afkeur APK verstelbare koplampen

Bericht door holtere »

Vandaag is m'n busje (1.9 2004) weggebracht voor de keuring. Helaas komt ie niet door de keuring heen: De verstelbare koplampen werken niet meer!
De laatste twee jaar lukte de keuring wel nadat de zekeringen verwijderd waren en de installatie dus onklaar gemaakt was. De garage zegt dat er een en ander veranderd is en wil daar niet meer aan meewerken. Ze zeggen hun goede naam bij de controleur met dit soort "oneigenlijke zaken" te verliezen!
Ik meen hier ooit gelezen te hebben dat je de schakelaar kunt verwijderen van de dashbordverlichting/hoogteverstelling en daar een net plaatje overheen moet zetten.
Klopt dit verhaal nog of moet ik 480 euro neerleggen voor twee compleet nieuwe koplampsets en maar een keer diep zuchten?

Groet,
Holtere
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: afkeur APK verstelbare koplampen

Bericht door harry t5 191 »

Allereerst :wjw hier! :zwaai
Om nu gelijk zoveel geld uit te geven,je kunt hier bij te koop gevraagd even vragen of er iemand 2 koplampen voor je heeft!
Worden hier wel vaker aangeboden ivm ombouw naar multivan lampen.(die vanaf 150 euro al te koop zijn)

:T54LIFE :wjw :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
EricP
Berichten: 698
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:43
Locatie: Veldhoven

Re: afkeur APK verstelbare koplampen

Bericht door EricP »

Hoi Holtere

Heb het zelfde probleem gehad:
Als ze er (tijdelijk) een afschermplaatje (standaard VW!!!) voorzetten wordt hij goedgekeurd: mijne is 2 weken geleden zo goed gekeurd.
VW dealer weet van deze sluiproute. kosten max ca 40 Euro, je moet ze wel even voor het blok zetten dat jij deze optie weet, anders houden zij zich van de domme (en proberen jou een poot uit te draaien)
Mij probeerde ze ook 2 koplampen te verkopen alla 600 Euro incl alles : dacht het niet dus, zij hebben het slecht gemaakt en mijn koplampen zijn nog goed
Heb er hier op :wjw 2 gekocht voor 100 Euro, kijk maar even bij T5 onderdelen etc daar staan er regelmatig .
van de zomer eens kijken hoe ik ze moet aanbrengen.

Groet EricP
holtere
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 dec 2010, 13:47

Re: afkeur APK verstelbare koplampen

Bericht door holtere »

Dank je wel voor de reacties, dat lijkt goed nieuws!
Mijn dealer wil me dus 480 euro laten betalen voor zijn goede naam! Ik ga in ieder geval terug voor dat kapje.
Kan ik de draden dan loskoppelen van de schakelaar en aftapen? Ook de dashboardverlichting?

Die koplampen kan ik dan later inderdaad wel gebruikt zien te krijgen. Kun je trouwens wel zien aan de losse koplampen of dat de hoogteverstelling dan wel werkt? Lijkt toch een typisch kwaaltje te zijn.

Holtere
EricP
Berichten: 698
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:43
Locatie: Veldhoven

Re: afkeur APK verstelbare koplampen

Bericht door EricP »

Lijkt een typische kwaal te zijn, regelmatig de hoogteverstelling gebruiken schijnt te helpen zie topic dat oa ik gestart ben over dit onderwerp. zie oa topic viewtopic.php?f=3&t=25957#p159564
Plaatje moet bekend zijn bij VW: Plaatje/knoppen los halen, knoppen worden naar achtergedrukt plaatje ervoor en keuren maar, daarna kan alles weer terug op zijn plaats.

Schijnt vrij simpel te zijn.
Als de koplampen nieuw zijn schijnen ze te werken. Bij warm weer deden die van mij het ook maar bij temp < 15C scheiden ze ermee uit.

Groet EricP
Gebruikersavatar
navi16
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 aug 2007, 23:38
Locatie: Zoetermeer

Re: afkeur APK verstelbare koplampen

Bericht door navi16 »

Als ze er (tijdelijk) een afschermplaatje (standaard VW!!!) voorzetten wordt hij goedgekeurd: mijne is 2 weken geleden zo goed gekeurd.
en bij mij is het niet gelukt !!! dealer zei dat in de kenteken staat welke optie je hebt met of zonder afschermplaatje.
dus ik moet wel lampen vervangen !!!
VW T5 170PK van TDI naar TDI ---> VW Passat Variant TSI
klungel
Berichten: 86
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:50
Locatie: roden
Contacteer:

Re: afkeur APK verstelbare koplampen

Bericht door klungel »

Ik heb hetzelfde gehad, de dealer heeft de hoogteverstellingschakelaar eruit gehaald, het zou alleen in de toekomst problemen opleveren als de RDW met terug werkende kracht de regel zou toepassen dat het er op moet zitten. (mijn auto is ook voorzien van bijna alle opties en naar mijn idee kun je aan het kenteken niet zien welke opties er op een auto moeten zitten)

bij mij deden de beide lampen het niet, terwijl ik net nieuwe multivan lampen had gemonteerd, het bleek naderhand in de schakelaar te zitten
rinus
Berichten: 167
Lid geworden op: 02 mar 2007, 01:00
Locatie: uit een mooi plekje van nederland
Contacteer:

Re: afkeur APK verstelbare koplampen

Bericht door rinus »

Het lijkt mij dat op het kenteken geen opties staan :nuts
En gewoon het kapje erop zetten en lekker ergens anders laten keuren :ikrij
Er zijn zat autobedrijven die wel een auto willen keuren.

mvg rinus
And on the 7th day created god the VW
EricP
Berichten: 698
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:43
Locatie: Veldhoven

Re: afkeur APK verstelbare koplampen

Bericht door EricP »

Voor Holdere moet het werken, mijne is net zo oud (begin 2004) en recent goedgekeurd.
Moest de dealer wel overbluffen, want in eerste instantie hadden ze ook geen zin om het te doen.
Vind je het gek 600 euro of 40 Euro maakt nog al wat voor hun uit.
@ Navi, kijk eens op je kenteken papieren, maar volgens mij staat daar niets. in eerste instantie (vorig jaar) was het ook van: de RWD weet dat het erin zit dus het moet goed zijn. Dit jaar van Volgens :wjw kan het: okee we doen het :yes

Groet Eric
emil
Berichten: 557
Lid geworden op: 13 dec 2009, 10:29
Locatie: achterhoek

Re: afkeur APK verstelbare koplampen

Bericht door emil »

tuurlijk staat dat niet op het kenteken
een vw dealer zou misschien kunnen zien wat er op zou horen te zitten
maar een universele garage mag ook een t5 keuren en die kunnen het toch ook niet zien??
en die moeten aan dezelfde keurings eisen voldoen als de dealer
maar als je zelf een beetje handig bent heb je voor 150 euro depo multivan koplampen
incl. nieuwe hoogte verstelling en kun je groot en dimlicht tegelijk laten branden
dus veel licht bij groot licht :yes :klappen
heb het zelf ook , bevalt goed
holtere
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 dec 2010, 13:47

Re: afkeur APK verstelbare koplampen

Bericht door holtere »

Vanmorgen even informatie opgevraagd bij de garage. Zij kunnen het "klepje" niet vinden in de catalogus en geven ook aan dat ze daar sowieso niet mee accord gaan bij een herkeuring.
Op zoek dus naar een andere VW-garage die het klepje wel levert? Weet iemand daar een code of nummer van?
De schakelaar waarvoor het bedoeld is zit bij mijn busje (1.9/102/1-2008) linksonder naast de lichtschakelaar en is gecombineerd met de dashboardverlichting.

Holtere
EricP
Berichten: 698
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:43
Locatie: Veldhoven

Re: afkeur APK verstelbare koplampen

Bericht door EricP »

opdracht had code 94951900 , schakelaar van lhv uit en ingebouwd. in het totaal 17.66 kosten exl btw.

Schakelaar zit bij mij op dezelfde plaats en het is volgens mij een standaard afdekplaatje


12-11-2010 gedaan bij Autolichtstad in Veldhoven (is nu verhuist naar Eindhoven).

Groet EricP
Gebruikersavatar
de ideale
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 okt 2009, 12:35

Re: afkeur APK verstelbare koplampen

Bericht door de ideale »

Heb hetzelde meegemaakt dat de verstelling niet werkte, maar geen probleem bij mijn garage.
De schakelaar hebben ze zelf verwijdert en gewoon gekeurt, toen ik mijn t5 kwam halen zag ik dat deze er nog uit was en hebben ze deze weer erin geklikt.
:klappen
ik heb geen last van bumperklevers, blijf ze altijd voor.
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: afkeur APK verstelbare koplampen

Bericht door Pim 328 »

Ik weet niet waar je vandaan komt.

Maar ik zou zeggen kom maar langs dan keur ik hem je wel goed.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
holtere
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 dec 2010, 13:47

Re: afkeur APK verstelbare koplampen

Bericht door holtere »

Hallo Pim 328,

Je hebt mail!

Holtere
Plaats reactie