Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

daveren stationair toerental t4 1.9td

vragen over de T4
Plaats reactie
Bram s
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:23

daveren stationair toerental t4 1.9td

Bericht door Bram s »

Hoi, Bram s uit belgie hier,
Mijn multivan van 1994 1.9td met 320dkm rijdt nog steeds perfect,enkel 1 ding dat me mateloos stoort....
Als ik ff voor de lichten sta,of em ff stationair laat draaien begint hij erg te ronken en te daveren...als ik mijn hoofd in het snuitje steek lijkt alles normaal,maar binnenin de bus ronkt en daverd het storend hard...Ik heb sinds kort een egr plaatje gemonteerd.
maar ik heb de indruk dat dit probleem er los van staat,15000km geleden was er al sprake van een kleine storende ronk
Maar sinds kort lijkt dit noemenswaardig erger te worden...weet iemand raard mvg Bram
Harm
Berichten: 333
Lid geworden op: 06 jul 2007, 21:19
Locatie: Apeldoorn

Re: daveren stationair toerental t4 1.9td

Bericht door Harm »

Ik weet niet precies wat je met daveren bedoeld.

Het kan misschien zijn dat het hitteschild onder de bus welke de katalysatorwarmte afschermt los is gekomen en gaat mee-resoneren bij het stationaire toerental Dus wanneer het euvel weer eens optreedt zou je je hoofd eens onder de bus kunnen steken (achter het voorwiel/passagierszijde) en eens luisteren.
Bram s
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:23

Re: daveren stationair toerental t4 1.9td

Bericht door Bram s »

Ga ik eens doen, met daveren bedoel ik echt alsof het lijkt dat de trillingen van het stationair toerental binnenin de bus alles dubbel zo hard doet trillen dan normaal...dashboard en zo, maar ik zal eerst het hitteschildje een checken alvast bedankt voor de raad
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33889
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: daveren stationair toerental t4 1.9td

Bericht door Multivan Generation »

Misschien kun je eens kijken of de pendelsteun,
de steun tussen de versnellingsbak en het chassis,
of daarin de rubbers niet uitgescheurd zijn?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Re: daveren stationair toerental t4 1.9td

Bericht door André »

. . . . . ik heb die ervaring ook wel eens, ik heb een identieke auto met haast iedentiek km stand. Maar ik heb gemerkt dat bij het met vervuiling van de motor te maken heeft. Als ik af en toe eens zo'n busje diesel reiniger in de tank gooi loopt hij veel mooier stationair. Heeft er mischien mee te maken dat de verstuivers ook niet helemaal nieuw zijn en dat deze gaan "druppelen" in plaats van verstuiven als de motor een tijdje stationair draait.

Maar de motorophanging is ook een grote waarschijnlijkheid.

André
Bram s
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:23

Re: daveren stationair toerental t4 1.9td

Bericht door Bram s »

Hoi, ik heb ondertussen de motorsteunen even gechecked door onder het carter even een krik te zetten en zo de motor lichtjes los te tillen, geluid was inderdaad merkbaar verminderd,
Dank je wel voor de raad, steuntjes volgend weekend eens vevangen en hopen dat het daarmee opgelost is ,kga ook eens een busje reiniger bij mijn diesel doen....
Plaats reactie