Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM - finetuning!
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM - finetuning!
Na het vervangen van de ECU voor een gechipte (ABT) gaat er wat mis.
Had de ECU vervangen op het moment dat de motor nog warm was, liep alles als een speer.
Nadat hij afgekoeld was en ik op een gegeven moment weer startte liep de boel erg slecht.
Beetje het 3 potenidee, ook behoorlijk grijs roken en bij gasgeven heel rommelig/geen power.
Accu er een tijd af gehad en er weer op, starten en gewoon hetzelfde incl schommelen in toeren.
Nu wil ik de timing controleren maar dat moet je doen als hij warm is, is er ook een manier om in VAGCOM met de timing te spelen of is de boel echt buiten de marges gelopen waardoor de ECU niet meer kan corrigeren.
Wie heeft er wat tips, voordat ik weer geld mag uitgeven aan de garage
Had de ECU vervangen op het moment dat de motor nog warm was, liep alles als een speer.
Nadat hij afgekoeld was en ik op een gegeven moment weer startte liep de boel erg slecht.
Beetje het 3 potenidee, ook behoorlijk grijs roken en bij gasgeven heel rommelig/geen power.
Accu er een tijd af gehad en er weer op, starten en gewoon hetzelfde incl schommelen in toeren.
Nu wil ik de timing controleren maar dat moet je doen als hij warm is, is er ook een manier om in VAGCOM met de timing te spelen of is de boel echt buiten de marges gelopen waardoor de ECU niet meer kan corrigeren.
Wie heeft er wat tips, voordat ik weer geld mag uitgeven aan de garage
Laatst gewijzigd door sgsdebruijn op 06 mar 2011, 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
- René
- Berichten: 5272
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM
Gewoon meten met Vagcom. Hebt dan een goede indicatie of ie in debuurt van de goede timing staat of er heel veel naast.
Zet anders de oude ECU er weer in en kijken of dat verbetering geeft.
René
Zet anders de oude ECU er weer in en kijken of dat verbetering geeft.
René
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM
Had vandaag geen tijd ivm verjaardag van mijn vrouw, de "fijnafstelling" timing staat toch afgesteld in de ECU niet in de BP?
Ik had wel altijd met de org ECU dat hij schommelde
Wilde de org ECU morgenavond weer terug aansluiten, gelijk draden blokkerkastje naar benden laten hangen dan kan ik makkelijker wisselen
Ik had wel altijd met de org ECU dat hij schommelde
Wilde de org ECU morgenavond weer terug aansluiten, gelijk draden blokkerkastje naar benden laten hangen dan kan ik makkelijker wisselen
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM
je stelt de timing van de pomp af met de omlooprol van de distributieriem, niet met VAG com
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM
Roger, je bedoeld de omlooprol van de riem van de brandstofpomp.
http://www.t4-wiki.de/wiki/F%C3%B6rderb ... stellen%29" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.t4-wiki.de/wiki/F%C3%B6rderb ... stellen%29" onclick="window.open(this.href);return false;
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM
ja, dat zeg ikk toch (oké hij heeft twee riemen, maar maar één met een omlooprol...de nokkenasriem heeft alleen een spanrol)
de riem die de brandstofpomp aandrijft is ook een distributieriem
de riem die de brandstofpomp aandrijft is ook een distributieriem
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM
Zal vanavond kijken of ik toch iets van een timing eruit kan krijgen voor een indicatie.
Daarna de oude ECU, Blokkeersysteem en transponder terugzetten en kijken of het dan weer normaal loopt.
Als ik wat meer tijd heb de gechipte ECU er weer in en dan maar proberen de timing af te stellen.
Dus onderstaande plaatje, imbus erin, steeksleutel slopen en moer losdraaien,
Hoeveel gevolgen kan het hebben als ik te ver het palletje afstel of gaat het niet zo snel fout als je kleine stapjes doet?
Moet dat bij warme of koude motor?
Op zich wel leuk om te doen maar geen zin om een hele dag te moeten klooien en op een gegeven moment te chagerijnen om hem weer te laten rijden
Daarna de oude ECU, Blokkeersysteem en transponder terugzetten en kijken of het dan weer normaal loopt.
Als ik wat meer tijd heb de gechipte ECU er weer in en dan maar proberen de timing af te stellen.
Dus onderstaande plaatje, imbus erin, steeksleutel slopen en moer losdraaien,
Hoeveel gevolgen kan het hebben als ik te ver het palletje afstel of gaat het niet zo snel fout als je kleine stapjes doet?
Moet dat bij warme of koude motor?
Op zich wel leuk om te doen maar geen zin om een hele dag te moeten klooien en op een gegeven moment te chagerijnen om hem weer te laten rijden
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM
Mijn advies,
doe het met een dopje met verlenger en een rateltje.
Je werkt tenslotte bij bewegende delen,
en het mooiste/snelste is het om met draaiende motor te doen.
Wel bij warme motor, dat is het beste..
Spanrol naar schutboard(voren) is timing vroeger.
Spanrol naar je toe (achteren) is timing later..
Succes..
Als de timing meer als 4 jojo't dan zou het goed in spanrollen kunnen zitten..
doe het met een dopje met verlenger en een rateltje.
Je werkt tenslotte bij bewegende delen,
en het mooiste/snelste is het om met draaiende motor te doen.
Wel bij warme motor, dat is het beste..
Spanrol naar schutboard(voren) is timing vroeger.
Spanrol naar je toe (achteren) is timing later..
Succes..
Als de timing meer als 4 jojo't dan zou het goed in spanrollen kunnen zitten..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM
Ja dus als dat palletje behoorlijk moet corrigeren zal de spanrol aan de bp zijde slecht zijn?
Enne bij warme motor, is wel lastig als hij slecht loopt (-:
Enne bij warme motor, is wel lastig als hij slecht loopt (-:
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM
dat palletje is de spanrol, die moet op het streepje van het andere lipje overeenkomen. De omlooprol heeft die merktekens niet als ik me goed herinner, en met DIE rol stel je de timing dynamisch af. Als je te veel moet verstellen kan het zijn dat de spanning teveel wijzigt en zou je de spanrol ook opnieuw moeten stellen (en daarna nogmaals je timing bijstellen
Ik ben er soms in 10 minuten mee klaar, en soms een paar uur zoet mee, als je buiten het meetbereik van VAGcom komt weet je niet of je vroeger of later moet en dan kan het wel even duren voor je weer weet waar je zit.
Dit is te voorkomen door de pomp primair met een meetklokje te stellen, maar daar kom je bijkans niet bij, en je moet maar net een meetklokje en adapter hebben
Ik ben er soms in 10 minuten mee klaar, en soms een paar uur zoet mee, als je buiten het meetbereik van VAGcom komt weet je niet of je vroeger of later moet en dan kan het wel even duren voor je weer weet waar je zit.
Dit is te voorkomen door de pomp primair met een meetklokje te stellen, maar daar kom je bijkans niet bij, en je moet maar net een meetklokje en adapter hebben
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM
Inderdaad.Roger B. (11)61 schreef:dat palletje is de spanrol, die moet op het streepje van het andere lipje overeenkomen. De omlooprol heeft die merktekens niet als ik me goed herinner, en met DIE rol stel je de timing dynamisch af. Als je te veel moet verstellen kan het zijn dat de spanning teveel wijzigt en zou je de spanrol ook opnieuw moeten stellen (en daarna nogmaals je timing bijstellen
Dus ter aanvulling/verduidelijking: je moet dus die rol hebben die het dichtste bij het schutboard zit..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM
Ja dus diegene met geel en groene pijl is voor timingafstellen die met geel en blauw voor de spanning op de riem.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM
inderdaad.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM
maar hoe bepaal je de riemspanning, gevoel is altijd lastig :yingyang
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM
kijk op de foto eens naar de linkerzijde.
Die linker rol heeft 2 vlaggetjes.
Eentje die vast is en eentje die je door verdraaien precies op de andere kunt laten vallen.
En hij moet dus precies op de andere vallen. Dan is de spanning goed.
Heb je de kap er bij jou al vanaf gehaald?
Of zijn het theoretische vragen met een foto van iemand anders?
Maar zet eerst de oude motorcomputer (die van jezelf) eens terug,
en bekijk daar de timing eens mee, want met die motorcomputer had je toch geen problemen?
Die linker rol heeft 2 vlaggetjes.
Eentje die vast is en eentje die je door verdraaien precies op de andere kunt laten vallen.
En hij moet dus precies op de andere vallen. Dan is de spanning goed.
Heb je de kap er bij jou al vanaf gehaald?
Of zijn het theoretische vragen met een foto van iemand anders?
Maar zet eerst de oude motorcomputer (die van jezelf) eens terug,
en bekijk daar de timing eens mee, want met die motorcomputer had je toch geen problemen?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...