Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM - finetuning!

vragen over de T4
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM - finetuning!

Bericht door sgsdebruijn »

Na het vervangen van de ECU voor een gechipte (ABT) gaat er wat mis.
Had de ECU vervangen op het moment dat de motor nog warm was, liep alles als een speer.

Nadat hij afgekoeld was en ik op een gegeven moment weer startte liep de boel erg slecht.
Beetje het 3 potenidee, ook behoorlijk grijs roken en bij gasgeven heel rommelig/geen power.
Accu er een tijd af gehad en er weer op, starten en gewoon hetzelfde incl schommelen in toeren.

Nu wil ik de timing controleren maar dat moet je doen als hij warm is, is er ook een manier om in VAGCOM met de timing te spelen of is de boel echt buiten de marges gelopen waardoor de ECU niet meer kan corrigeren.

Wie heeft er wat tips, voordat ik weer geld mag uitgeven aan de garage
Laatst gewijzigd door sgsdebruijn op 06 mar 2011, 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM

Bericht door René »

Gewoon meten met Vagcom. Hebt dan een goede indicatie of ie in debuurt van de goede timing staat of er heel veel naast.
Zet anders de oude ECU er weer in en kijken of dat verbetering geeft.


René
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM

Bericht door sgsdebruijn »

Had vandaag geen tijd ivm verjaardag van mijn vrouw, de "fijnafstelling" timing staat toch afgesteld in de ECU niet in de BP?
Ik had wel altijd met de org ECU dat hij schommelde

Wilde de org ECU morgenavond weer terug aansluiten, gelijk draden blokkerkastje naar benden laten hangen dan kan ik makkelijker wisselen :werkaanT4
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM

Bericht door Roger B. (11)61 »

je stelt de timing van de pomp af met de omlooprol van de distributieriem, niet met VAG com
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM

Bericht door pluuke »

Roger, je bedoeld de omlooprol van de riem van de brandstofpomp.
http://www.t4-wiki.de/wiki/F%C3%B6rderb ... stellen%29" onclick="window.open(this.href);return false;
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM

Bericht door Roger B. (11)61 »

ja, dat zeg ikk toch (oké hij heeft twee riemen, maar maar één met een omlooprol...de nokkenasriem heeft alleen een spanrol)

de riem die de brandstofpomp aandrijft is ook een distributieriem
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM

Bericht door sgsdebruijn »

Zal vanavond kijken of ik toch iets van een timing eruit kan krijgen voor een indicatie.
Daarna de oude ECU, Blokkeersysteem en transponder terugzetten en kijken of het dan weer normaal loopt.

Als ik wat meer tijd heb de gechipte ECU er weer in en dan maar proberen de timing af te stellen.

Dus onderstaande plaatje, imbus erin, steeksleutel slopen en moer losdraaien,
Afbeelding

Hoeveel gevolgen kan het hebben als ik te ver het palletje afstel of gaat het niet zo snel fout als je kleine stapjes doet?
Moet dat bij warme of koude motor?
Afbeelding


Op zich wel leuk om te doen maar geen zin om een hele dag te moeten klooien en op een gegeven moment te chagerijnen om hem weer te laten rijden :knipoog
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM

Bericht door Multivan Generation »

Mijn advies,
doe het met een dopje met verlenger en een rateltje.
Je werkt tenslotte bij bewegende delen,
en het mooiste/snelste is het om met draaiende motor te doen.

Wel bij warme motor, dat is het beste.. :knipoog

Spanrol naar schutboard(voren) is timing vroeger.
Spanrol naar je toe (achteren) is timing later..

Succes..
Als de timing meer als 4 jojo't dan zou het goed in spanrollen kunnen zitten.. :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM

Bericht door sgsdebruijn »

Ja dus als dat palletje behoorlijk moet corrigeren zal de spanrol aan de bp zijde slecht zijn?
Enne bij warme motor, is wel lastig als hij slecht loopt (-:
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM

Bericht door Roger B. (11)61 »

dat palletje is de spanrol, die moet op het streepje van het andere lipje overeenkomen. De omlooprol heeft die merktekens niet als ik me goed herinner, en met DIE rol stel je de timing dynamisch af. Als je te veel moet verstellen kan het zijn dat de spanning teveel wijzigt en zou je de spanrol ook opnieuw moeten stellen (en daarna nogmaals je timing bijstellen

Ik ben er soms in 10 minuten mee klaar, en soms een paar uur zoet mee, als je buiten het meetbereik van VAGcom komt weet je niet of je vroeger of later moet en dan kan het wel even duren voor je weer weet waar je zit.

Dit is te voorkomen door de pomp primair met een meetklokje te stellen, maar daar kom je bijkans niet bij, en je moet maar net een meetklokje en adapter hebben
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM

Bericht door Multivan Generation »

Roger B. (11)61 schreef:dat palletje is de spanrol, die moet op het streepje van het andere lipje overeenkomen. De omlooprol heeft die merktekens niet als ik me goed herinner, en met DIE rol stel je de timing dynamisch af. Als je te veel moet verstellen kan het zijn dat de spanning teveel wijzigt en zou je de spanrol ook opnieuw moeten stellen (en daarna nogmaals je timing bijstellen
Inderdaad.
Dus ter aanvulling/verduidelijking: je moet dus die rol hebben die het dichtste bij het schutboard zit.. :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM

Bericht door sgsdebruijn »

Ja dus diegene met geel en groene pijl is voor timingafstellen die met geel en blauw voor de spanning op de riem.

Afbeelding
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM

Bericht door Multivan Generation »

inderdaad.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM

Bericht door sgsdebruijn »

maar hoe bepaal je de riemspanning, gevoel is altijd lastig :yingyang
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM

Bericht door Multivan Generation »

kijk op de foto eens naar de linkerzijde.
Die linker rol heeft 2 vlaggetjes.
Eentje die vast is en eentje die je door verdraaien precies op de andere kunt laten vallen.
En hij moet dus precies op de andere vallen. Dan is de spanning goed.

Heb je de kap er bij jou al vanaf gehaald?
Of zijn het theoretische vragen met een foto van iemand anders?

Maar zet eerst de oude motorcomputer (die van jezelf) eens terug,
en bekijk daar de timing eens mee, want met die motorcomputer had je toch geen problemen?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie