Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

tuning

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RPS
Berichten: 144
Lid geworden op: 10 aug 2010, 18:09
Locatie: Schiedam

tuning

Bericht door RPS »

Ik weet dat alles kan maar een t4 met 2.5 met 88 pk, kan je daar makkelijk wat meer pk's uit halen?
heb me net op wiki.de aangemeld maar moet me even instellen op het duits en krijg via de zoek mogelijkheid niet direct wat ik zoek( ligt zonder twijfel aan mijzelf). Misschien kan iemand mij hier sneller een antwoord op geven.
alvast bedankt
Ik snap het wel maar begrijp het niet!
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: tuning

Bericht door DNS »

2.5 met 88 pk => TDI dus

Die kan je volgens mij al laten chippen naar 115 pk. Freeflow uitlaat brengt nog weer een beetje. Verder intercooler plaatsen... gewoon de normale suggesties/voor de hand liggende opties volgens mij.
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Gebruikersavatar
RPS
Berichten: 144
Lid geworden op: 10 aug 2010, 18:09
Locatie: Schiedam

Re: tuning

Bericht door RPS »

@ DNS:Voor een doorgewinterde weetjeweller misschien wel, maar voor mij helemaal nieuwe onderwerpen, wil een T4 gaan aanschaffen en dan zie je van alles leest hier heel veel en hoop zo iets te kopen waar ik een hoop plezier van ga hebben.
Dus nogmaals wat voor een heleboel van jullie gesneden koek is, is voor mij leerstof. Geeft niet vindt het alleen maar leuk.
Rij nu in een Espace, die heb ik in de afgelopen jaren ook van binnen en van buiten leren kennnen met z'n eigenaardige probleempjes.
Ik snap het wel maar begrijp het niet!
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: tuning

Bericht door DNS »

Was ook niet bedoeld als kritiek hoor, maar gewoon een opsomming van de voor mij bekende methoden een TDI te kietelen. :knipoog

Verder staat de TDI bekend om een zwakke koppeling bij bepaalde bouwjaren. Peter (Multivan Generation) weet daar wel meer van volgens mij. Misschien ook wel leuk om even zijn site te bekijken als je wil weten wat je kan doen met zo'n :driveT4 , zoals bijv. die intercooler plaatsen en verdere tuning. :toppie
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
koos 890
Berichten: 2293
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:19
Locatie: heerhugowaard

Re: tuning

Bericht door koos 890 »

RPS schreef:Ik weet dat alles kan maar een t4 met 2.5 met 88 pk, kan je daar makkelijk wat meer pk's uit halen?
heb me net op wiki.de aangemeld maar moet me even instellen op het duits en krijg via de zoek mogelijkheid niet direct wat ik zoek( ligt zonder twijfel aan mijzelf). Misschien kan iemand mij hier sneller een antwoord op geven.
alvast bedankt
Ik heb : De EGR afgedopt / K&N lucht filter / inter-cooler / dikkere uitlaat ( de kat. laten vervallen ) /
iets grotere wielen ( 225/60/17 ) en gechipt . Dat was het wel z'n beetje . :zwaai :zwaai :zwaai
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
ajm
Berichten: 51
Lid geworden op: 11 mar 2011, 21:34

Re: tuning

Bericht door ajm »

Waarom eigenlijk de EGR afdoppen, het slangetje van de EGR actuator lostrekken en dat dicht maken is voldoende, deed ik met de golf IV ook en ook nu met de T4.
Of zie ik het verkeerd :knipoog
Gebruikersavatar
RPS
Berichten: 144
Lid geworden op: 10 aug 2010, 18:09
Locatie: Schiedam

Re: tuning

Bericht door RPS »

Zover als ik tot nu toe de werking snap kan er als je hem niet afsluit nog steeds roet in het inlaattraject komen en de boel vervuilen en dat wil je juist voorkomen.
Ik snap het wel maar begrijp het niet!
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: tuning

Bericht door Roger B. (11)61 »

aangenomen dat je EGR klep nog goed sluit is dat slangetje eraf halen inderdaad voldoende, de klep wordt middels vacuum bediend, als dat vacuum er niet is gaat ie ook niet open en kan er geen roet in je inlaat traject komen.

vaak echter is de klep redelijk vervuild en sluit ie niet volledig af, er kan dan een heel kleine hoeveelheid uitlaatgas in je inlaat komen, maar dat is maar heel weinig.

wat ook kan is dat ie vast zit en echt een stuk of helemaal open blijft, maar dan heb je ook wel andere merkbare gevolgen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
ron.h
Berichten: 108
Lid geworden op: 10 mei 2009, 10:01

Re: tuning

Bericht door ron.h »

egr afdoppen zijn de kosten toch niet op marktplaats worden metalen plaatjes voor 14e aangeboden heb het zelf ook erop werkt prima meteen ff alles zuiver gemaakt is wel een smerig werkje maar geeft voldoening.

meer vermogen chiptuning? grotere verstuivers? ander motormanagment? zag op ebay.de een bedrijf dat gemodificeerde motormanagment aanbied met verschillende pk winst meen iets van de 500e . of informeer anders eens bij een tuningsbedrijf. staat op de site toch een en andere topic hierover. groetjes
Gebruikersavatar
RPS
Berichten: 144
Lid geworden op: 10 aug 2010, 18:09
Locatie: Schiedam

Re: tuning

Bericht door RPS »

Ben inmiddels het topic van Multivan aan het doorlezen, en daar wordt heel veel duidelijk.
het enige wat ik niet terug kan vinden wat de hoeveelheid extra pk's zijn die er per mogelijkheid bij benadering bijkomen.
Ik snap het wel maar begrijp het niet!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: tuning

Bericht door Multivan Generation »

bij een gewone tuning van een AJT zonder aanpassingen,
kun je rekenen van 88 naar 113 pk en een koppel van 195 naar 240 Nm,
en dat zonder roeten..

Met een kleine ACV interkoeler kun je richting de 118-120 pk gaan en een koppel van 250 Nm onder roeten.

Wil je meer? Denk dan aan je versnellingsbak :knipoog :alarm
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie