Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Bevestiging "langszit"

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
starfire
Berichten: 358
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:55
Locatie: Heino

Bevestiging "langszit"

Bericht door starfire »

Om het gezeur over gordels en certificaten voor te zijn, wil ik zijwaarts gerichte zitplaatsen maken in mijn busje. De enige eis hierbij is dat deze "deugdelijk" bevestigd moeten worden. Dan kan ik achterin 4 à 5 zitplaatsen creëren, 3 links en 2 rechts omdat daar de schuifdeur zit.
Mijn vraag is eigenlijk hoe ik deze het beste aan de zijkant vast kan maken.
Ik wil net als in een caravan een latten frame maken en deze bekleden met triplex platen. Heb ik meteen afsluitbare opberg faciliteiten.
Van onderen doe ik gewoon een bout/moer constructie door de betonplex laadvloer, dus dat gaat wel vast zitten.
Maar ik zou graag wat tips hoe ik deze het beste aan de zijkant vast kan maken.
"Mac" camper: T4 1.9TD (12-2002)
Jeep Compass Night Eagle Liberty Edition (10-2020)
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Bevestiging "langszit"

Bericht door Pascal-141 »

Mag dat dan nog in Nederland ? :ie In Belgie is dat al een paar jaar verboden
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Bevestiging "langszit"

Bericht door Multivan Generation »

Hallo Starfire,
wil je die zitplaatsen ook tijdens het rijden gebruiken als zitplaats?
Of alleen tijdens het kamperen?

Want volgens mij mag je bij een nieuwe omkeuring,
alleen nog maar zitplaatsen hebben in de rijrichting.

Als ik jou was, dan zou ik eens goed het voertuigreglement hoofdstuk 6 doorspitten.
Daarin staat alles vermeld en waar het aan moet voldoen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: Bevestiging "langszit"

Bericht door Herman744 »

Hallo,

Los van de opmerkingen van Peter over het al dan niet mogen, hier mijn oplossing uit 1996. Zitgedeelte, rugleuning en afstandplaatje naar wand zitten allen met pianoscharnieren aaneen.
Op deze foto is een van beide bed/zitdelen opgevouwen naar de zitstand. Kussens (koudschuim) van 10 cm dik erop. Onder de bank kastruimte. Als je er een klep voor maakt ook nog eens afsluitbaar. Achter de rugleuning ruimte voor evt. slaapzakken. Onder de bank passen bij mij precies 5 vouwkratjes. In het liggedeelte zijn na het maken van de foto nog veel gaten geboord voor het afvoeren van condensvocht tijdens het slapen.

Groet,
Herman744
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Bevestiging "langszit"

Bericht door matje86 »

ben net in amsterdam wezen keuren
3 zitter, dus de bestuurdersstoel en de bijrijdersbank
alle stoelen ,banken die niet officiele gordels en /of bevestigingsbodemmoeren hebben , worden niet als zitplaats erkend
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
anita-sushi
Berichten: 227
Lid geworden op: 06 apr 2009, 13:41
Locatie: Veluwe

Re: Bevestiging "langszit"

Bericht door anita-sushi »

Multivan Generation schreef:Hallo Starfire,
wil je die zitplaatsen ook tijdens het rijden gebruiken als zitplaats?
Of alleen tijdens het kamperen?

Want volgens mij mag je bij een nieuwe omkeuring,
alleen nog maar zitplaatsen hebben in de rijrichting.

Als ik jou was, dan zou ik eens goed het voertuigreglement hoofdstuk 6 doorspitten.
Daarin staat alles vermeld en waar het aan moet voldoen..
Peter, ik spreek je toch ff tegen... (en ook mee :-) )
Bussen van voor 31 december 1997 mogen de plaatsen aan de zijkant ook gebruiken. (Bij ons is hierin bij de omkeuring niet gekeken naar de nieuwe eisen, maar wat toen mocht)

Maar na 31 december 1997 gelden alleen de zitplaatsen in de rijrichting.
Gebruikersavatar
starfire
Berichten: 358
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:55
Locatie: Heino

Re: Bevestiging "langszit"

Bericht door starfire »

Artikel 5.2.46
Personenauto's, in gebruik genomen na 19 oktober 2008, mogen niet zijn voorzien van zijdelings gerichte zitplaatsen.

Artikel 5.2.47
Personenauto's die na 30 september 2000 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van gordels voor alle naar voren en naar achteren gerichte zitplaatsen.

Artikel 6.1 lid 2
Indien het voertuig gaat behoren tot een andere voertuigcategorie of een andere voertuigclassificatie, dan die waarvoor het bij toelating tot het verkeer op de weg is goedgekeurd, wordt het voertuig aangemerkt als reeds tot die nieuwe voertuigcategorie of voertuigclassificatie behorend en moet het voldoen aan de voor die voertuigcategorie of voertuigclassificatie geldende eisen.
De vraag is dus op welke datum deze regels betrekking hebben.
Artikel 6.1 betekent volgens mij dat ondanks de keuring tot personenwagen nog steeds geldt dat de datum toelating blijft staan op mijn bouwjaar 12-2002.
Dat betekent dus ook dat artikel 5.2.46 niet van toepassing zal zijn op mijn bus en dat het dus wél toegestaan is om zijdelingse zitplaatsen te hebben, maar deze niét voorzien mogen zijn van gordels.
Dit kan ik onderbouwen omdat ik de opmerking van een RDW keurmeester heb, dat het bij een bus met een ouder bouwjaar (ook als die vandaag wordt omgekeurd) geen eisen worden gesteld aan de bevestiging van de gordels. Terwijl Matje duidelijk aangeeft dat hij voor zijn bus geen goedkeuring krijgt, omdat zijn bus te nieuw is.

Verder de uitspraak van onze plaatselijke camperbouwer dat hij alle verbouwde T4 bussen voorziet van zijzitjes, omdat die tenminste goedgekeurd worden.

Ik heb een mail uitstaan bij het RDW die antwoord zou moeten geven over de vraag welke toelatingsdatum nu gebruikt wordt bij het bepalen van de regel die toegepast moet worden.
anitasushi geeft al aan dat het bij haar werd goedgekeurd volgens bouwjaar al weet ik niet wanneer die keuring heeft plaatsgevonden.
Laatst gewijzigd door starfire op 11 mei 2011, 09:18, 1 keer totaal gewijzigd.
"Mac" camper: T4 1.9TD (12-2002)
Jeep Compass Night Eagle Liberty Edition (10-2020)
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Bevestiging "langszit"

Bericht door matje86 »

bij mijn keurmeester ging het niet om de gordels maar om de bevestigingspunten van de bank-stoel in de bodemplaat(die zitten niet in een bestelbus)dus worden de bank-stoel in de laadruimte niet gezien als zitplaatsen
ps aangezien de eisen steeds strenger worden( er is een gordelplicht, maar aangezien je nu ombouwd heb je te maken met bodemplaatbevestiging(het bekende verhaal wv1 of wv2) en gordelcentificaten
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
starfire
Berichten: 358
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:55
Locatie: Heino

Re: Bevestiging "langszit"

Bericht door starfire »

Dat is volgens mij niet waar wat die bodembevestiging betreft.

Ik heb het boek "Jetzt helfe ich mirselbst" over de ombouw van T4 naar camper en daarin staat heel duidelijk dat ALLE T4 bussen dezelfde bevestigingspunten hebben voor wat betreft de montage van banken aan de chassisbalken. Met een schema waar precies op staat aangegeven waar deze gaten in de balken zitten.
Het is wel weer zo dat een kale transporter (WV1) geen bevestigingspunten heeft voor gordels in de laadruimte, in tegenstelling tot een caravelle (WV2).

Maar ik ben bang dat je bij zo'n keurmeester weinig in te brengen hebt.
"Mac" camper: T4 1.9TD (12-2002)
Jeep Compass Night Eagle Liberty Edition (10-2020)
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Bevestiging "langszit"

Bericht door matje86 »

in een bestelbus (die deutchen sind alle pkw=personen , verhaal wv1-wv2)zitten dus geen bout bevestigingen in de bodemplaat, aangegeven door de keurmeester, in de bodemplaat zelf zit wel de vorm , ja ,die is bij alle busse hetzelfde
oplossing dus ff moeren vastlassen aan de onderzijde bodemplaat (lees verstevigingsbalk die er al zit) , ff tektileren en smerig op de keuring aanbieden :knipoog
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
starfire
Berichten: 358
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:55
Locatie: Heino

Re: Bevestiging "langszit"

Bericht door starfire »

Zojuist antwoord van het RDW gekregen.
In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

De datum in gebruikname zal niet veranderen door de keuring. De datum eerste toelating van het voertuig blijft dus december 2002.
Dat houdt dus in dat deze datum wordt gebruikt om te toetsen aan de eisen die gesteld worden in de "regeling voertuigen".

Zojuist telefonisch door RDW technische helpdesk bevestigd:
Het verbod op zijwaarts gerichte zitplaatsen gaat pas in 2011 in. Er wordt altijd gekeken naar het originele bouwjaar.
Op mijn vraag of de zijwaarts gerichte zitplaatsen op het kenteken bewijs komen werd met een duidelijk "ja" beantwoord.
Dan kan ik dus 3 voor en 5 achter = in totaal 8 zitplaatsen op kenteken krijgen.
"Mac" camper: T4 1.9TD (12-2002)
Jeep Compass Night Eagle Liberty Edition (10-2020)
Plaats reactie