Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Waarschuwing voor 220V
Waarschuwing voor 220V
Misschien kennen nog mensen het probleem. Ik heb in ieder geval in het verleden al een stekkertje vernield, de zekeringen laten springen en ook al een keer de straat uitgereden met een kabel achter me aan. M'n california staat dikwijls vertrekkensklaar op straat met de 220V kabel ingeplugd. Nu zou ik graag een zoemer installeren die afgaat zodra ik de motor start terwijl de 220V in zit.
Ben wel een beetje thuis in electronica, maar 'tis wat roestig.
Het moet te doen zijn met een and-gate die een relais schakelt voor de zoemer. Klem 16 en 17 zijn voor resp. 220V aansluiting en D+ als die beiden hoog zijn moet de zoemer aan.
Waar moet ik nu op letten?
Kan zo'n poort die spanningen aan of moet ik er zeners voor zetten?
greetz
ps: was eigenlijk bedoeld voor het T4 forum
Ben wel een beetje thuis in electronica, maar 'tis wat roestig.
Het moet te doen zijn met een and-gate die een relais schakelt voor de zoemer. Klem 16 en 17 zijn voor resp. 220V aansluiting en D+ als die beiden hoog zijn moet de zoemer aan.
Waar moet ik nu op letten?
Kan zo'n poort die spanningen aan of moet ik er zeners voor zetten?
greetz
ps: was eigenlijk bedoeld voor het T4 forum
- Henk-1
- Site Admin
- Berichten: 4458
- Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
- Locatie: Stadskanaal
- Contacteer:
Re: Waarschuwing voor 220V
Heb hem verhuist.
Je zou een 230Volt relais kunnen gebruiken , daar een contact van pakken .
Met die contact schakel je via de "op contact 12 Volt" een zoemer
Je zou een 230Volt relais kunnen gebruiken , daar een contact van pakken .
Met die contact schakel je via de "op contact 12 Volt" een zoemer
Groetjes webmaster Henk-1 VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK
Re: Waarschuwing voor 220V
Had ik niet aan gedacht, maar dan moet ik wel meer rommelen in het interieur en aan de 220V installatie. Het lijkt me toch eenvoudiger om een kleine schakeling achter de bediening in de hemel te stoppen.
- Wim T4 935
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
- Locatie: Randstad
Re: Waarschuwing voor 220V
Als je dan toch gaat aanpassen zou ik er voor kiezen een 230V relais te plaatsen wat de spanning naar bv de brandstofpomp onderbreekt zodat je helemaal niet meer kunt starten.
Zo'n zoemer hoor je gegarandeerd een keer niet en dan heb je alsnog het bekende probleem.
Zo'n zoemer hoor je gegarandeerd een keer niet en dan heb je alsnog het bekende probleem.
Groeten van Wim
Re: Waarschuwing voor 220V
Ooit bij een ambulancedienst gereden waar we een serie VW ambulances hadden, waarbij de 220V (zo'n soort caravanstekker) aansluiting op de achterkant zat. ketting van 2meter aan de stekker en aan de muur, lekker makkelijk, geen gezeur gewoon wegrijden......
Rode vlag op je stuur is ook een optie misschien totdat je het schakelingetje er in hebt zitten?!
Rode vlag op je stuur is ook een optie misschien totdat je het schakelingetje er in hebt zitten?!
Wie vraagt wordt wijzer, die zwijgt alleen maar grijzer!
2.4D 1995 lwb dubb. cab.
2.4D 1995 lwb dubb. cab.
-
- Berichten: 2138
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
- Locatie: Utrecht
Re: Waarschuwing voor 220V
[quote="koekie520"]Misschien kennen nog mensen het probleem. Ik heb in ieder geval in het verleden al een stekkertje vernield, de zekeringen laten springen en ook al een keer de straat uitgereden met een kabel achter me aan. M'n california staat dikwijls vertrekkensklaar op straat met de 220V kabel ingeplugd. Nu zou ik graag een zoemer installeren die afgaat zodra ik de motor start terwijl de 220V in zit.
Misschien onnozel van mij, maar begrijp ik goed dat als je 230V aan je bus koppelt, het niet verstandig is gelijkertijd je motor te starten? ( wel een camper, maar geen ervaring met starten en 230V)
Groet
Joris
Misschien onnozel van mij, maar begrijp ik goed dat als je 230V aan je bus koppelt, het niet verstandig is gelijkertijd je motor te starten? ( wel een camper, maar geen ervaring met starten en 230V)
Groet
Joris
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Re: Waarschuwing voor 220V
@ Joris:
Ik geloof niet dat je het helemaal begrepen hebt:
Het probleem is dat de Topic Starter zijn busje regelmatig vanuit zijn huis aan de vaste spanning (220volt) aansluit (dat is beter voor de huishoudaccu' s van het busje).
Dat opladen kan wel een dag of langer duren. En dan bestaat het risico dat hij bij het wegrijden vergeten is deze 220 volt aansluitkabel weer los te maken van het busje. Met alle gevolgen van dien. Busje starten terwijl de 220 volt kabel nog is aangesloten is geen enkel probleem, wegrijden terwijl het snoer nog in het stopcontact zit wel.
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Ik geloof niet dat je het helemaal begrepen hebt:
Het probleem is dat de Topic Starter zijn busje regelmatig vanuit zijn huis aan de vaste spanning (220volt) aansluit (dat is beter voor de huishoudaccu' s van het busje).
Dat opladen kan wel een dag of langer duren. En dan bestaat het risico dat hij bij het wegrijden vergeten is deze 220 volt aansluitkabel weer los te maken van het busje. Met alle gevolgen van dien. Busje starten terwijl de 220 volt kabel nog is aangesloten is geen enkel probleem, wegrijden terwijl het snoer nog in het stopcontact zit wel.
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Re: Waarschuwing voor 220V
Wim T4 935 schreef:Als je dan toch gaat aanpassen zou ik er voor kiezen een 230V relais te plaatsen wat de spanning naar bv de brandstofpomp onderbreekt zodat je helemaal niet meer kunt starten.
Zo'n zoemer hoor je gegarandeerd een keer niet en dan heb je alsnog het bekende probleem.
Perfect idee, bij brandweer auto's die in de kazerne staan is dit standaard zo: 220 volt aangesloten niet kunnen starten!
Groet, Oskar.
Re: Waarschuwing voor 220V
Onze straddle carriers op het werk hebben dit ook, met nachtvoeding ingeplugd kan je het contact niet opzetten. Als ik het zo zou doen dan zou ik de starter onderbreken. Maar ik denk dat ik toch voor die zoemer ga, lijkt me praktisch veel gemakkelijker in te bouwen. Het schakelingetje maken is dan wel iets meer werk, maar dat boeit niet.
Re: Waarschuwing voor 220V
"En" poortje maken, 220V naar laagspanning omzetten en als dan ook nog de +15 actief wordt, ofwel je draait de sleutel om dan gaat de zoemer af. Relais lijkt me simpeler, onderbreek de voeding naar het startrelais zolang de 220V erop staat.
Leo
Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Waarschuwing voor 220V
@ Oskar,
is dat een idee voor jou?
is dat een idee voor jou?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Waarschuwing voor 220V
@ Peter:
Ik weet waar je op doelt, en ja liep al rond met de gedachte. Maar moet een paar projectjes achter de hand houden voor het geval dat alles af is,stel je voor dat ik niks meer aan mijn bus te knutselen heb.
Ik weet waar je op doelt, en ja liep al rond met de gedachte. Maar moet een paar projectjes achter de hand houden voor het geval dat alles af is,stel je voor dat ik niks meer aan mijn bus te knutselen heb.
Groet, Oskar.
Re: Waarschuwing voor 220V
Zoals ik al aangaf in de eerste post komen aan de display vanvoor 2 spanningen binnen die ik nodig heb:Leo45 schreef:"En" poortje maken, 220V naar laagspanning omzetten en als dan ook nog de +15 actief wordt, ofwel je draait de sleutel om dan gaat de zoemer af. Relais lijkt me simpeler, onderbreek de voeding naar het startrelais zolang de 220V erop staat.
Leo
220V ingeplugd => klem 16
D+ (motor draait) => klem 17
Simpelweg, een and-poortje en zoemertje eraan klaar. Ik hoef geen draden achter de kast of in m'n zekeringenkast te trekken. Enkel de display er even uit paar solderingetjes en klaar.
Maar welke spanningen kan zo'n poortje hebben? Hoeveel stroom trekt zo'n zoemer?
Ik dacht dat zo'n electronica op 5V werkte. Dus zenertjes op de ingangen van de poort en een relaitje zodat ik de originele electronica niet teveel beïnvloed?
Waar zitten die specialisten hier?
Re: Waarschuwing voor 220V
Koekie je zoekt te moeilijk: D+ ligt vrij beschikbaar achter je zekeringkast, niks diplay er uit en solderinkjes maken, gewoon ANP stekkertje en inpluggen.
Groet, Oskar.
Re: Waarschuwing voor 220V
Zo'n soort caravanstekker zal wel een 16A CEE zijn?Bert B schreef:Ooit bij een ambulancedienst gereden waar we een serie VW ambulances hadden, waarbij de 220V (zo'n soort caravanstekker) aansluiting op de achterkant zat. ketting van 2meter aan de stekker en aan de muur, lekker makkelijk, geen gezeur gewoon wegrijden......
Dan hebben ze het afschermkapje eraf gesloopt, want dat is namelijk de vergrendeling. Als je op deze manier wegrijdt trek je die vergrendeling compleet stuk.