Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Klein scheurtje zuiger 2, zuiger 1 ligt 1,6 mm te laag

vragen over de T5
Plaats reactie
Lars Johansson
Berichten: 90
Lid geworden op: 17 okt 2011, 21:18

Klein scheurtje zuiger 2, zuiger 1 ligt 1,6 mm te laag

Bericht door Lars Johansson »

Hallo,

Bij het demonteren van de cilinderkop is in zuiger nr 2 duidelijk een klein scheurtje waarneembaar, ongeveer 1cm lang, lopend vanaf de verstuiverruimte richting buitenkant zuiger. Tevens is bij opmeten vast komen te staan dat zuiger nr1 1,6 mm lager ligt t.o.v. de andere zuigers. Ik heb met laten vertellen dat dit kan gebeuren door "waterslag". Oftewel, door inwendig koelvloeistof verlies ligt er koelwater op de zuiger, de zuiger gaat omhoog en het water kan nergens heen, er zal iets moeten meegeven.

Heeft iemand hier dit weleens meegemaakt? Ik kon zodirect niets vinden op dit forum. De cilinderkop is in ieder geval bij een revisiebedrijf. Ik zal de uitkomst van de gehele reparatie hier ook posten
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Klein scheurtje zuiger 2, zuiger 1 ligt 1,6 mm te laag

Bericht door Pascal-141 »

Wanneer de zuiger effectief 1,6mm lager zit door wat er water op de zuiger heeft gestaan , dan wil dat zeggen dat je hoogstwaarschijnlijk een kromme drijfstang hebt , daar zou ik zomaar niet mee rijden , maar alles opengooien en repareren /vervangen .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Klein scheurtje zuiger 2, zuiger 1 ligt 1,6 mm te laag

Bericht door heemskerk »

Waneer deze idd krom is en niet gebroken heb je mogelijk veel geluk gehad alhoewel je ook schade aan de krukas(lagering) kunt hebben.. Een vloeistofslag is funest voor alle zuigermotoren, ook bij compressoren in de koeltechniek komt 't voor.
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: Klein scheurtje zuiger 2, zuiger 1 ligt 1,6 mm te laag

Bericht door vaniac »

Ik zou dan ook nog eens de cilinderwanden controleren. Er zijn dergelijke gevallen bekend waarbij tevens de coating van de cilinder had losgelaten. Zo'n blok is rijp voor de sloop. De 5-cilinderblokken kunnen niet gereviseerd worden.
Lars Johansson
Berichten: 90
Lid geworden op: 17 okt 2011, 21:18

Re: Klein scheurtje zuiger 2, zuiger 1 ligt 1,6 mm te laag

Bericht door Lars Johansson »

Ok, I see, dat het geen goed nieuws was dat wist ik al. De cilinderwanden zijn in ieder geval, voor zover ik heb begrepen, in orde.
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: Klein scheurtje zuiger 2, zuiger 1 ligt 1,6 mm te laag

Bericht door Pim 328 »

Betreft het hier een 5 cilinder.

Scheurtjes in de zuiger komen voor bij nadruppelende verstuivers. Dan dicht de verstuiver niet meer goed af.
Ambulances hebbben hier veel problemen mee. Maar dit komt door het gebruik van de auto's.
Ik kan je dan wel adviseren om er nieuwe verstuivers in te zetten. Anders heb je binnen 10.000 km weer een gescheurde zuiger.

Ambulance motor had dit trouwens al binnen de 3000 km, We hadden toen een motor vervangen bij 197000 km Motor was afkomstig van klein gunnewiek (Was goedkoper dan een fabrieksmotor)
Hebben toen alles over moeten zetten, pomp verstuivers ed. Is toen weer gaan rijden en na 3000 km weer de motor kapot, oorzaak was een lekkende pompverstuiver.

Prijs verschil tussen een fabrieksruilmotor en motor van klein gunnewiek met 5 nieuwe verstuivers is bijna nihil.


Dus let hier goed op.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Lars Johansson
Berichten: 90
Lid geworden op: 17 okt 2011, 21:18

Re: Klein scheurtje zuiger 2, zuiger 1 ligt 1,6 mm te laag

Bericht door Lars Johansson »

Inmiddels een volledige diagnose. De cilinderkop is afgeperst en kan bij het vuil, gescheurd. Precies bij die zuiger (nr1) is duidelijk een vloeistofslag geweest. Gelukkig is de drijfstang krom lijkt alles verder in orde. Cilinderwanden helemaal glad. Busje staat er wel een beetje verloren bij, enige motorische deel wat nog in de bus zit is het onderblok en de krukas.

Heb nog overwogen om een ruilblok te doen, maar omdat alles verder in order lijkt me dat onzin, ik zou dan alleen de krukas en het onderblok vernieuwen. Er komt een nieuwe kop op (1400 pleuro's ex) een nieuwe zuiger, nieuwe drijfstang, en de verstuivers worden getest. Hoop er hierna toch wel even van af te zijn, de liefde voor de T5 is in ieder geval aardig bekoeld. Het is leuk spul, als het werkt...
emil
Berichten: 557
Lid geworden op: 13 dec 2009, 10:29
Locatie: achterhoek

Re: Klein scheurtje zuiger 2, zuiger 1 ligt 1,6 mm te laag

Bericht door emil »

1 zuiger vervangen????
op school hebben ze mij geleerd dat je ze allemaal moet vervangen
we hebben ongeveer 1 jaar geleden bij een bus (12 mtr 7ltr 6cil motor 6) ook 1 zuiger vervangen
i.v.m. een gebroken klep die zich in de zuiger had genesteld ,maar die trok daarna wel goed, rookte niet
alles werkte best goed maar erg mooi liep ie niet
dus moraal van het verhaal is : werkt wel maar niet ideaal
sucses
pieters
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 jun 2008, 19:26

Re: Klein scheurtje zuiger 2, zuiger 1 ligt 1,6 mm te laag

Bericht door pieters »

Hallo wjwellers,

Wel een beetje pech met die water slag,
Scheurtje zit dan boven een zuiger die op dat moment eenbeetje naar beneden staat.
Bijlangere stilstand van de auto vol kan lopen, en dan bij het starten ook nog meteen zijn compressie slag moethebben.
En dan ook nog precies net zo vol dat ie eerst een aanloopje kan nemen om rond te komen en dan boem.
Is een en ander niet het geval dan wordt het water wel door de inlaat of uitlaat naar buiten gewerkt.
Staat er boven de zuiger zoveel water in de compressie stand dan krijgt de startmotor hem gewoon niet rond.
Ik heb dus sterk mijn twijfels over waterslag.

Het verhaal van een of meerdere slechte verstuivers komt mij aannemelijker voor, het advies om na revisie de verstuifers te testen of nieuw te monteren is zeer aan te bevelen.
Lekkende verstuivers zorgen er voor dat er ontbranding is terwijl de zuiger in de verkeerde stand staat.
Dit lijdt tot extreme verbrandings drukken en temperaturen.

Veel succes
Lars Johansson
Berichten: 90
Lid geworden op: 17 okt 2011, 21:18

Re: Klein scheurtje zuiger 2, zuiger 1 ligt 1,6 mm te laag

Bericht door Lars Johansson »

Ja, alle zuigers vervangen, ik liefst vervang ik alles, van verstuivers tot zuigers, maar aan het bedrag wat ik erin wil stoppen komt ook een einde. Je hebt het dan bijna over een revisie

Op zich vind ik het een plausibel verhaal. Ronde de inlaat bij zuiger 1 is de kop gescheurd. Ik had witte rook, dus er kwam duidelijk koelwater op, in ieder geval, die zuiger. Hoe weinig ik ook ook van motoren snap begrijp ik wel dat die vloeistof ergens heen moet. Gelukkig is een deel bij "volgende" slag door de uitlaat gegaan, oftwel witte rook. Toen de bus stilstond is er natuurlijk koelvloeistof op de zuiger gelekt.

Alle andere zuigers zijn prima (van bovenaf gezien dan), behalve verbonden met een krukas "weten" ze niets van elkaar, dus om ze nu allemaal even te vervangen. Ik snap dat de motor nu open is, maar mijn beurs moet ook een keer dicht :groteogen Cilinderwanden zijn zo glad als spiegels in ieder geval

Alleen de krukas zit nu nog in het onderblok met 4 zuigers. Als alle delen die weer worden opgebouwd goed gecontroleerd worden dan heb je toch weer een goed blok? Drijfstang is ook opgemeten. De kromming is precies de 1.6mm die de zuiger te laag stond in de cilinder, zie ook de foto. Door een wonder was dit blijkbaar genoeg om de vloeistof kwijt te kunnnen aangezien ik hier minstens 500km mee heb doorgereden, en wie weet hoe lang de vorige eigenaar. Drijfstang had ook kunnen afbreken. Enige punt van zorg is nog de staat van de verstuivers.

Krukas kan ik zien zitten, zulk dik staal, daar kan onmogelijk wat mee aan de hand zijn, behalve wellicht de lager maar dan had bij het ronddraaien van de zuigers toch ook speling naar boven moeten komen

Al met al, een blok met "ervaring" zullen we maar zeggen :nuts
Bijlagen
zuiger.jpg
Lars Johansson
Berichten: 90
Lid geworden op: 17 okt 2011, 21:18

Re: Klein scheurtje zuiger 2, zuiger 1 ligt 1,6 mm te laag

Bericht door Lars Johansson »

Wellicht een vraag nog, omdat er wellicht twijfels zijn over de waterslag, dat lijkt me als leek toch ook de enige mogelijkheid om de drijfstang krom te krijgen?

Bij een oud blok met een papieren pakking zal die er toch uitschieten lijkt me? Een T5 blok met metalen pakking geeft nul komma nul mee, het zwakste onderdeel in het geheel zal iets mee moeten geven, in dit geval dus de drijfstang. Omdat er mee doorgereden is is misschien bij elke start wel waterslag geweest, er zitten ook meerdere krommingen in de drijfstang

Oja, en voor het volledige plaatje, het scheurtje in de zuiger is bij zuiger nr 2, de kromme drijfstang bij zuiger 1. Dat lijken me dus ook twee problemen, zuiger 1 de waterslag, bij zuiger 2 waarschijnlijk de verstuiver
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Klein scheurtje zuiger 2, zuiger 1 ligt 1,6 mm te laag

Bericht door Multivan Generation »

Krukas kan ik zien zitten, zulk dik staal, daar kan onmogelijk wat mee aan de hand zijn, behalve wellicht de lager maar dan had bij het ronddraaien van de zuigers toch ook speling naar boven moeten komen
Die kan ook krom raken hoor.
Dat heeft RogerB met zijn T4 motor gehad, toen de waterpomp het begaf..
Echt waar, zelfs de krukas krom.
Dat het dan een revisie gaat worden.
Dat is het nu toch ook al..
Ondanks dat je de knip dicht wilt gaan houden is het zeer de overweging waard,
om de krukas ook goed te laten controleren..

Dat een drijfstang krom is geraakt, duidt er ook al op,
dat er enorme krachten in het blok hebben plaatsgevonden.

Better safe than sorry...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: Klein scheurtje zuiger 2, zuiger 1 ligt 1,6 mm te laag

Bericht door vaniac »

Als je wilt dat een motor mooi uitgebalanceerd en trillingsvrij draait, moeten de zuigers en de drijstangen in elke cilinder precies evenveel wegen. Ik zou in ieder geval alle zuigers en drijfstangen demonteren en stuk voor stuk wegen. Als er gewichtsverschillen zijn, moeten de zwaardere exemplaren lichter gemaakt worden tot ze evenveel wegen als de lichtste zuiger c.q. drijfstang.
TsX
Berichten: 393
Lid geworden op: 10 apr 2010, 21:51
Locatie: Vl.brabant / Limburg. België

Re: Klein scheurtje zuiger 2, zuiger 1 ligt 1,6 mm te laag

Bericht door TsX »

Wat zijn de symptomen van lekkende verstuivers weer ?
Heeft iemand hier nog info over ?
Kwestie van dit te herstellen VOOR dat er schade optreed...
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
pieters
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 jun 2008, 19:26

Re: Klein scheurtje zuiger 2, zuiger 1 ligt 1,6 mm te laag

Bericht door pieters »

Weetjewellers,

Verstuivers kunnen redelijk worden uitgelezen met vagcom geloof ik als je bij de site van gerrit speek kijkt geloof ik.
Tenminste tijd van openen en sluiten.

Maar of daar ook het lekken voor of na dit tijdstip mee is te zien vraag ik mij af?
Een diesel centrum kan je vast verder helpen,

Succes.
Plaats reactie