Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Westfalia daklijst vastzetten

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
vandermanden
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 jun 2011, 13:08

Westfalia daklijst vastzetten

Bericht door vandermanden »

Mijn daklijst van mijn hefdak (voorkant) komt steeds een beetje los, ik moet hem zo nu en dan, na openen van het hefdak, weer terugduwen op de plek. Iemand een idee wat ik er het beste tussen kan spuiten om 'm vast te lijmen?
(foto is ter indicatie, niet mijn eigen T4)
daklijst.png
daklijst.png (65.74 KiB) 1788 keer bekeken
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Westfalia daklijst vastzetten

Bericht door Multivan Generation »

Even een korte vraag om uit te sluiten of we over hetzelfde spreken.
Je hebt het afwerkrubber van het hefdak, wat rondom het hefdak loopt,
en je hebt de windspoiler die alleen net boven de voorruit loopt van links naar rechts.

Als het de rand helemaal rondom het hefdak is, die problemen geeft, dan zou ik die eens er af halen en goed schoonmaken. Vaak zit er allemaal groene bagger van algen etc in, wat de binnenzijde van het rubber wat glad maakt.
Ook kan eventueel de buitenschaal van het hefdak, daar waar het rubber omheen loopt, wat opgeruwd worden. Bijvoorbeeld met wat scoch-brite. Maar pas op, als je uitschiet dan blijf de het resultaat zien.
Die algen uit het rubber, kun je er uit halen met wat lauwwarm water en een borstel met wat langere stugge haren.
eventueel wat afwasmiddel gebruiken.

Betreft je probleem de windspoiler die van links naar rechts net boven de voorruit loopt.
Dan kun je het probleem oplossen door het rubber goed te ontvetten aan de plakzijde,
en het rubber vervolgens te voorzien van een dun reepje dubbelzijdig tape, met eventueel een heel dun laagje kit om de hechting wat te helpen. Het oppervlak op het dak, daar waar je de spoiler wilt hebben, moet dan wel goed te hechten zijn, dus vet vrij maken en eventueel wat opruwen.

Zie ook de multivan weblog voor tips hierover.
Ook kun je wat vinden hier: viewtopic.php?f=12&t=11209&start=330
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Westfalia daklijst vastzetten

Bericht door René »

Als ik de dakschelp zo zie (kan vertekend zijn) is het dak te ver naar voren geplaatst waardoor het rubber niet goed afsluit.
Als je hem moet terugduwen (hele dak??) dan is er iets niet goed gegaan.
Volgens mij heb je nu ook te kort ruimte om de wind afwijzer te kunnen monteren.

René
frits k

Re: Westfalia daklijst vastzetten

Bericht door frits k »

Foto is NIET van de bus van de vragensteller hoor. :muur
Tom K
Berichten: 163
Lid geworden op: 09 mei 2011, 14:18
Locatie: Utrecht

Re: Westfalia daklijst vastzetten

Bericht door Tom K »

Off-topic
frits k schreef:Foto is NIET van de bus van de vragensteller hoor. :muur
Idd, ik denk dat dit een detail is van de bus van Icebox. De foto staat volgens mij in een topic waar het oa gaat over het ontbreken van de windafwijzer.
Tom nr.1198
T4 Multivan Westfalia 2.4D 1995
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: Westfalia daklijst vastzetten

Bericht door Icebox »

Goed opgelet Tom! :toppie

@ Berrie, er heeft bij mij een windwijzer opgezeten, het past dus wel, al lijkt de afstand inderdaad klein :)
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Westfalia daklijst vastzetten

Bericht door Pascal-141 »

vandermanden schreef:Mijn daklijst van mijn hefdak (voorkant) komt steeds een beetje los, ik moet hem zo nu en dan, na openen van het hefdak, weer terugduwen op de plek. Iemand een idee wat ik er het beste tussen kan spuiten om 'm vast te lijmen?
(foto is ter indicatie, niet mijn eigen T4)
daklijst.png
Om jouw probleem op te lossen , heb je geen lange uitleg nodig hoor ... :knipoog
Heel simpel : als de rubber rondom je hefdak steeds loskomt , dan is dat makkelijk te verhelpen door de rubber los te maken over een kleine afstand (pakweg 30cm) , gewoon lostrekken van het dak . Neem dan een tang en druk voorzichting de rubber (waar een metalen profieltje inzit trouwens) een klein beetje "platter" , daardoor KLEMT deze terug veel beter wanneer je het terug op het dak duwt en het komt niet meer los .
Simpel , goedkoop , en heel makkelijk.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
BenTDI
Berichten: 656
Lid geworden op: 26 mei 2009, 14:55
Locatie: G...= Kaasstad+ Stroopwafels-Zuidholland

Re: Westfalia daklijst vastzetten

Bericht door BenTDI »

En anders een nieuw rubber kopen bij pop top of http://www.vwbusshop.de" onclick="window.open(this.href);return false; rond 115 euro ,het ijzer in het rubber gaat na veel jaren roesten en heeft dan geen klem kracht meer ...
Ik zou wel een windwijzer op deze bus plaatsen ....
Als je je dak kwijt wil zo doorgaan...
Groetjes .. :toppie
PLUK PLEZIER RIJ T4 EN VOOR JE HET WEET HEB JE EEN T4 DATE
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: Westfalia daklijst vastzetten

Bericht door Icebox »

Ik weet het Ben.
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Westfalia daklijst vastzetten

Bericht door bartt4 »

Rubber er ff af halen schoonmaken, sikaflex in het rubber doen (beste de raamkitversie) terug op het dak drukken en laat never nooit weer los
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
BenTDI
Berichten: 656
Lid geworden op: 26 mei 2009, 14:55
Locatie: G...= Kaasstad+ Stroopwafels-Zuidholland

Re: Westfalia daklijst vastzetten

Bericht door BenTDI »

Bij mijn T3 heb ooit eens al dat ijzer eruit gehaald en toen der tijd 80 er jaren Bison montage kit erin gedaan heeft gehouden tot ik mijn bus verkocht in 2002 maar sikaflex is nog beter weer bestendig en hecht nog beter en maakt waterdicht ...gebruik het ook voor mijn Top rails en Schuiframen ....komt geen druppel regen meer door...
Ook zodanig sikaflex erin spuiten dat het er iets uit komt en dan netjes met een plastic spatel eraf schuiven en daarna met een oude niet pluizende lap en terpentine schoon maken en glad afwerken ..komt er ook geen water meer in de daklijst ...wel bij een nieuwe maar de wissel is wel makkelijker zonder kit want die kit verwijderen bij een volgend keer is ook geen pretje ...als die keer nog komt ...en die komt wel hoor als de onderste strook rubber die op het dak aansluit eraf gaat scheuren .
Groetjes :zwaai :wjw
PLUK PLEZIER RIJ T4 EN VOOR JE HET WEET HEB JE EEN T4 DATE
Plaats reactie