Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Westfalia ventileren met koude luchtstand werkt niet Vandaa

vragen over de T4
Gebruikersavatar
VWT4
Berichten: 350
Lid geworden op: 09 mar 2012, 19:56

Westfalia ventileren met koude luchtstand werkt niet Vandaa

Bericht door VWT4 »

Westfalia ventileren met koude luchtstand werkt niet

Vandaag merken we op dat er alleen maar warme lucht uit de vloerrooster achter de passagier hebben. Zodra de motor draait komt er bij alle 3 snelheden of temperatuurstanden warme lucht uit
Wat kan dit zijn, we zijn nu net even uit en het zou mooi zijn als we het kunnen fixen voor de kids, vandaag was het warm achterin. We hebben dan nog wel garantie maar voor je het weet wordt het toch nog warm hier
-zover we weten heeft het gewerkt
- de 3 snelheden werken
- temperatuur lijkt de hoogste stand te blijven hangen

Tips welkom
Harm
Berichten: 333
Lid geworden op: 06 jul 2007, 21:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Westfalia ventileren met koude luchtstand werkt niet Va

Bericht door Harm »

Onlangs heb ik het onderstaande antwoord gegeven op een soortgelijke vraag, zonder overigens een reactie of het probleem was opgelost.


Het kan zijn dat de draaiknopbediening van de warmte de regelklep niet helemaal goed dichtdrukt, ik heb dit namelijk ook.

Tegen de tijd in het voorjaar dat ik de verwarming toch niet meer gebruik dan druk ik in het motorruim met de hand de klep helemaal dicht. Indien je iemand de verwarmingsklep met de draaiknop in het dashboard open en dicht laat bewegen, dan zie je meteen waar de klep in het motorruim zit (beetje rechtsmidden/boven}. Dan de klep met de draaiknop op het dashboard op koud zetten en met een vinger de hendel van de klep nog wat verder dichtdrukken. Voila, koude lucht totdat je weer eens aan de verwarmingsknop zit.
VWT4.
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 jul 2012, 10:49

Re: Westfalia ventileren met koude luchtstand werkt niet Va

Bericht door VWT4. »

Beste Harm

Het gaat om de achterzijde, daar is alleen heet, ik zou niet weten waar daar de klep zit en of ik deze onderweg kan dichtzetten
Gebruikersavatar
VWT4
Berichten: 350
Lid geworden op: 09 mar 2012, 19:56

Re: Westfalia ventileren met koude luchtstand werkt niet Va

Bericht door VWT4 »

VWT4. schreef:Beste Harm

Het gaat om de achterzijde, daar is alleen heet, ik zou niet weten waar daar de klep zit en of ik deze onderweg kan dichtzetten
De garage geeft aan op afstand dat dit blijkbaar wel vaker voorkomt maar dat weinig het aanpassen omdat ze veelal met 2 personen voorin rijden.

De kachel moet er dan uit wordt gezegt, geen idee waar ze het dan over hebben, de kachel onder het dashboard of onder de camper.
Wie weet meer?
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Westfalia ventileren met koude luchtstand werkt niet Va

Bericht door Egbert&Manon »

Voor zover ik weet kun je hier geen koude lucht mengen met de warme lucht.
Het staat rechtstreeks in verbinding met je koelwater.
Dit wordt door de waterpomp gecirculeerd.
Met de ventilatorknop regel je de luchtstroming.
Je zou dan een kraan in de slang moeten gaan maken om de vloeistofstroom te stoppen.

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
VWT4
Berichten: 350
Lid geworden op: 09 mar 2012, 19:56

Re: Westfalia ventileren met koude luchtstand werkt niet Va

Bericht door VWT4 »

Egbert&Manon schreef:Voor zover ik weet kun je hier geen koude lucht mengen met de warme lucht.
Het staat rechtstreeks in verbinding met je koelwater.
Dit wordt door de waterpomp gecirculeerd.
Met de ventilatorknop regel je de luchtstroming.
Je zou dan een kraan in de slang moeten gaan maken om de vloeistofstroom te stoppen.

Egbert
Maar waarom zit er dan een schakelaar tussen die warm en koud regeling heeft
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Westfalia ventileren met koude luchtstand werkt niet Va

Bericht door Egbert&Manon »

Kun jij temp regelen voor de uitstroomopening bij het voeteneinde van de achterpassagiers?
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Westfalia ventileren met koude luchtstand werkt niet Va

Bericht door repelsteeltje »

Egbert&Manon schreef:Kun jij temp regelen voor de uitstroomopening bij het voeteneinde van de achterpassagiers?

ik heb een 2000er en die heeft dezelfde regeling, warmte regelaar middels draaiknop in passagiersruimte, naast de tl boven het keukenblok. Volgens mij wordt de kraan elektrisch gestuurd, dus niet de klassieke kabelbediening.... en zit ergens onder de motorkap verscholen. leidingen volgen vanaf de warmtewisselaar onder de bus (bij de schuifdeur) en je gaat hem tegen komen.
Gebruikersavatar
VWT4
Berichten: 350
Lid geworden op: 09 mar 2012, 19:56

Re: Westfalia ventileren met koude luchtstand werkt niet Va

Bericht door VWT4 »

repelsteeltje schreef:
Egbert&Manon schreef:Kun jij temp regelen voor de uitstroomopening bij het voeteneinde van de achterpassagiers?

ik heb een 2000er en die heeft dezelfde regeling, warmte regelaar middels draaiknop in passagiersruimte, naast de tl boven het keukenblok. Volgens mij wordt de kraan elektrisch gestuurd, dus niet de klassieke kabelbediening.... en zit ergens onder de motorkap verscholen. leidingen volgen vanaf de warmtewisselaar onder de bus (bij de schuifdeur) en je gaat hem tegen komen.
Ik heb al eens gekeken maar nog niets gevonden destijds, maar als ik het begrijp is het probleem dan niet de kachel maar een warmtewisselaar?
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Westfalia ventileren met koude luchtstand werkt niet Va

Bericht door Egbert&Manon »

Een auto heeft geen kachel, maar een warmtewisselaar.
In de volksmond heet het een kachel.

Repelsteeltje: jij hebt het waarschijnlijk over de standkachel......?
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Westfalia ventileren met koude luchtstand werkt niet Va

Bericht door Leo45 »

Bij mij komt er helaas ook alleen maar warme lucht uit, de regelaar doet helemaal niets dat voel je ook. Bij mijn vorige liep de draaiknop veel zwaarder. Volgens mij gaat dit ook naar een klepje in het watercircuit net zoals voorin maar ik heb dat klepje nog niet kunnen vinden, zal wel ergens onder de auto zitten denk ik.

L
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Westfalia ventileren met koude luchtstand werkt niet Va

Bericht door Multivan Generation »

klep zou zitten,
aan de bestuurderszijde,
ongeveer 10 cm vanaf het schutbord,
ongeveer een 40 cm vanaf de accu..

Als me niet vergis...
Daar komen de metalen leidingen naar boven de motorruimte in en daar zit een T-stuk en een klep..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Westfalia ventileren met koude luchtstand werkt niet Va

Bericht door Leo45 »

Multivan Generation schreef:klep zou zitten,
aan de bestuurderszijde,
ongeveer 10 cm vanaf het schutbord,
ongeveer een 40 cm vanaf de accu..

Als me niet vergis...
Daar komen de metalen leidingen naar boven de motorruimte in en daar zit een T-stuk en een klep..

Ik ga kijken bedankt

L
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Westfalia ventileren met koude luchtstand werkt niet Va

Bericht door Pascal-141 »

repelsteeltje schreef: Kun jij temp regelen voor de uitstroomopening bij het voeteneinde van de achterpassagiers?


ik heb een 2000er en die heeft dezelfde regeling, warmte regelaar middels draaiknop in passagiersruimte, naast de tl boven het keukenblok. Volgens mij wordt de kraan elektrisch gestuurd, dus niet de klassieke kabelbediening.... en zit ergens onder de motorkap verscholen. leidingen volgen vanaf de warmtewisselaar onder de bus (bij de schuifdeur) en je gaat hem tegen komen.

Inderdaad , dat is bij mijn Westfalia net hetzelfde : aan de TL lamp zitten 2 draaiknoppen , eentje met de 3 standen , eentje met temperatuurregeling van blauw (koud) naar warm (rood) .
Ik kan ook zowel koude als warme lucht laten blazen aan de voeten van de passagiers .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Westfalia ventileren met koude luchtstand werkt niet Va

Bericht door Leo45 »

Bij mij zit het op de deurstijl achter de bestuurdersstoel nog de oude opstelling.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Plaats reactie