Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Eberspacher reset lukt niet

vragen over de T4
Plaats reactie
joeri_zwolle
Berichten: 98
Lid geworden op: 23 mar 2012, 21:16
Locatie: Zwolle

Eberspacher reset lukt niet

Bericht door joeri_zwolle »

error2.JPG
Ik heb een eberspacher d4wsc en die doet het niet.
Probleem is dat hij gelockt is.
Uitlezen lukt maar wissen niet :( geen idee waarom niet.
Heb KD2000 en EDiTH geprobeerd met een odb2 Interface.
Iemand een idee wat het probleem is of weet iemand in de buurt van zwolle die de reset kan doen ?
error.JPG
error3.JPG
Groet,
Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Eberspacher reset lukt niet

Bericht door Oskar 725 »

Jouri ik heb het volgende gevonden:(zie PDF bestand)
storing.pdf
reset lock
(213.19 KiB) 445 keer gedownload
Groet, Oskar.
joeri_zwolle
Berichten: 98
Lid geworden op: 23 mar 2012, 21:16
Locatie: Zwolle

Re: Eberspacher reset lukt niet

Bericht door joeri_zwolle »

Oskar bedank dat je even gezocht hebt.
Je heb de onderhoud en reparatie pdf gevonden :) die heb ik ook al in verschillende talen.

Zoals je op de schermafdruk kan zien heeft kd2000 een mooi knop "storingsgeheugen wissen" , EDiTH heeft deze knop in een pulldown menu.
Helaas doen deze niks, wel even dat het programma bezig is maar uiteindelijk geen reset van het fout geheugen.
Het lijkt wel read only maar volgens mij kan dat niet want ik kan wel uitlezen dat is ook 2 weg verkeer.

De kachel is te vaak zonder brandstof gestart dat is de oorzaak, de brandstof leiding was niet goed.

Ik heb al van alles geprobeerd om iemand te vinden die hem resetten kan, uiteindelijk zelf een interface gemaakt maar dit is het resultaat :(
Schiet niet echt op zo zit nu voor het 2e jaar zonder kachel en komende winter zou ik hem toch graag werkend hebben.
(afgelopen februari met -20 in de kou geslapen, wel 2 elektro kacheltjes maar die konden het niet warm krijgen)

http://www.espar.com/tech_manuals/" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door joeri_zwolle op 11 aug 2012, 23:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet,
Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Eberspacher reset lukt niet

Bericht door Oskar 725 »

Joeri,
heb je al op de site van Eberca. nl gekeken? Dit is de importeur van Ëberspächer in Nederland, hier kun je de dealers vinden.
Misschien vind je hier een dealer in de buurt van Zwolle die hem uit kan lezen en kan resetten. Misschien weten zij uit ervaring wat er meer loos kan zijn.
Ik heb met dit type kachel niet veel ervaring, wat ik op internet in de diverse fora tegenkom is het wel een storing gevoelige kachel.
Succes, :toppie
Groet, Oskar.
joeri_zwolle
Berichten: 98
Lid geworden op: 23 mar 2012, 21:16
Locatie: Zwolle

Re: Eberspacher reset lukt niet

Bericht door joeri_zwolle »

Ja dat locken is niet handig er had een beveiliging op moeten zitten die bv na 2 uur weer afvalt of zo.
Zeilers hebben het er vaak over, zal je maar overkomen dat het op zee niet meer werkt en ook niet te resetten is !

Ik heb het adres van de dealer in de buurt (mmm deventer) al opgezocht ga volgende week ook even bellen .
Bereikbaar op werkdagen van 8:00 tot 17:00 en niet in het weekend ???? mooi is dat.

Snap niet waarom het niet werkt kan alles uitlezen en ook een start commando geven waarop je dan wel is waar gelijk een fout melding krijgt (de 50 melding).
Zal het van de week hopelijk horen.
Groet,
Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33798
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Eberspacher reset lukt niet

Bericht door Multivan Generation »

Heb je de spanning al eens een lange tijd van de kachel afgehaald,
mogelijk wil hij daarna wel resetten?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Eberspacher reset lukt niet

Bericht door Egbert&Manon »

Kan hij geblokkeerd worden door een te grote oververhitting?

In jouw 2e plaatje is de oververhitting 32,9 gr (gelijk met watertemp)
In de koeltechniek werken we met oververhittingen van 6 tot 12 graden.
Het is de verschiltemperatuur tussen in- en uitgang.
Dan kan de ingangssensor 0 graden doorgeven (mogelijk defect of draadbreuk )

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Eberspacher reset lukt niet

Bericht door Oskar 725 »

@ Peter, deze kachel houdt zijn geheugen, net als een motor stuurapparaat.
@ Egbert, de kachel blokkeert na de derde mislukte start poging, en dat is inderdaad meestal op oververhitting (gemeten en bepaald door de elektronica van de kachel).
Er wordt in de gebruiksaanwijzing ook voor gewaarschuwd dat als de kachel de tweede keer niet opstart je moet stoppen en de zekering er uit moet halen om te voorkomen dat ie op kan starten. :winter
Groet, Oskar.
joeri_zwolle
Berichten: 98
Lid geworden op: 23 mar 2012, 21:16
Locatie: Zwolle

Re: Eberspacher reset lukt niet

Bericht door joeri_zwolle »

Hij heeft weken in de de schuur gelegen ja spanning was er af.

Ik ga er vanuit dat de temperatuur de omgevingstemperatuur op dat moment is en dat kan goed kloppen ding lag in de zon op tafel met een emmer water er naast.
Dat hij te warm is geworden lijkt me niet logisch omdat hij bij mij nooit goed gestart is, heeft nooit brandstof gehad.
Misschien daarvoor maar dan had ook al niet moeten kunnen starten tewijl dat wel kon.

Het gaat om het error geheugen dat houd hij vast en moet met een diagnose apparaat gewist worden om hem te unlocken.
De software zou het ook moeten kunnen maar helaas.

Peter, in de start procedure test de kachel of er water is en of de circulatie pomp werkt dan brandstof pomp en vlam temperatuur.
Hij kijk dus niet alleen naar oververhitting, daar komt hij in dit geval niet eens aan toe.
Je hoorde de waterpomp gaan en dan begon de brandstof pomp (tikken) als er dan brandstof in de verbrandingskamer komt zou de vlam temperatuur omhoog moeten gaan gebeurt dat niet binnen een bepaalde tijd dan stop hij en dat is meer als 5x gebeurt.
Groet,
Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890
joeri_zwolle
Berichten: 98
Lid geworden op: 23 mar 2012, 21:16
Locatie: Zwolle

Re: Eberspacher reset lukt niet

Bericht door joeri_zwolle »

Vandaag contact gehad met een van de adressen op de eberca website dat gaat het waarschijnlijk lukken.
Gaat weer niet zo maar de beste man heeft wat rug klachten etc en werkt maar beperkt, ik wordt nog gebeld om een afspraak te maken.
Maar :lach :lach :jump zou het nu toch in orde komen ?

(heb er maar echter aangebeld omdat email niet beantwoord werd)
Groet,
Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890
Plaats reactie