Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
pomp timing afstellen lukt niet goed, waarom?
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 13 aug 2012, 19:26
pomp timing afstellen lukt niet goed, waarom?
Hallo,
De 2.5 ACV motor van mijn T4 California loopt licht onregelmatig bij stationair. Ik heb in VAG-COM geprobeerd de brandstofpomp op tijd te zetten, maar dat lukt niet helemaal, in de grafiek schommelt het inspuit tijdstip teveel. Verder geen foutcodes. Wie heeft tips? Alvast bedankt, Peter.
De 2.5 ACV motor van mijn T4 California loopt licht onregelmatig bij stationair. Ik heb in VAG-COM geprobeerd de brandstofpomp op tijd te zetten, maar dat lukt niet helemaal, in de grafiek schommelt het inspuit tijdstip teveel. Verder geen foutcodes. Wie heeft tips? Alvast bedankt, Peter.
- Multivan Generation
- Berichten: 34506
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: pomp timing afstellen lukt niet goed, waarom?
hallo,
op welke waarde staat je pomptiming nu?
In Vagcom:
Ga naar 01 engine
vervolgens naar measuring blocks
dan 000 en klik op go..
in het 2de vakje staat je waarde die door de software nog wat geoptimaliseerd wordt.
Klik rechts beneden op TDI timing,
je ziet nu een grafiek, en de motor gaat waarschijnlijk wat onrustiger lopen..
Op welke waarde kom je, en wat zijn de uitschieters? naar boven en naar beneden?
Een waarde van rond de 54 a 56 is ideaal met een beetje pendelend er om heen.
Zeg van 50 tot 60 is acceptabel.
Springt hij meer op en neer, dan kun je denken aan de spanrol en of omlooprol aan de brandstofpomp zijde die hun beste tijd gehad hebben..
Dit kun je ook al een beetje zien aan het indicatie vlaggetje op de voorste spanrol, als dat veel naar boven en naar beneden gaat dan weet je al wat meer.
Hiervoor moet wel de afschermkap van de riem er even af..
op welke waarde staat je pomptiming nu?
In Vagcom:
Ga naar 01 engine
vervolgens naar measuring blocks
dan 000 en klik op go..
in het 2de vakje staat je waarde die door de software nog wat geoptimaliseerd wordt.
Klik rechts beneden op TDI timing,
je ziet nu een grafiek, en de motor gaat waarschijnlijk wat onrustiger lopen..
Op welke waarde kom je, en wat zijn de uitschieters? naar boven en naar beneden?
Een waarde van rond de 54 a 56 is ideaal met een beetje pendelend er om heen.
Zeg van 50 tot 60 is acceptabel.
Springt hij meer op en neer, dan kun je denken aan de spanrol en of omlooprol aan de brandstofpomp zijde die hun beste tijd gehad hebben..
Dit kun je ook al een beetje zien aan het indicatie vlaggetje op de voorste spanrol, als dat veel naar boven en naar beneden gaat dan weet je al wat meer.
Hiervoor moet wel de afschermkap van de riem er even af..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 13 aug 2012, 19:26
Re: pomp timing afstellen lukt niet goed, waarom?
hoi peter,
dank voor je snelle reactie.
pomp timing met vag com doe ik wel goed ,maar in mijn grafiek schommelt hij tussen de rode en groene lijn
dat is naar mijn mening heel veel. Wat betreft spanrol die schommelt wel ja, maar is pas 70 000km oud,
wat denk jij alleen spanner vernieuwen of ook omloop rol?
dank voor je snelle reactie.
pomp timing met vag com doe ik wel goed ,maar in mijn grafiek schommelt hij tussen de rode en groene lijn
dat is naar mijn mening heel veel. Wat betreft spanrol die schommelt wel ja, maar is pas 70 000km oud,
wat denk jij alleen spanner vernieuwen of ook omloop rol?
Re: pomp timing afstellen lukt niet goed, waarom?
Bij twijfel alles vervangen als het fout gaat is de schade erg groot.
Nieuwe riem en spamfilter en waterpomp 250 euro bij de dealer en een paar uurtjes werk kan je in de toekomst veel geld besparen hier moet je niet op beknibbelen .
Groet rob
Nieuwe riem en spamfilter en waterpomp 250 euro bij de dealer en een paar uurtjes werk kan je in de toekomst veel geld besparen hier moet je niet op beknibbelen .
Groet rob
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
- Multivan Generation
- Berichten: 34506
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: pomp timing afstellen lukt niet goed, waarom?
Ik zou alle 3 vervangen.robstof schreef:Bij twijfel alles vervangen als het fout gaat is de schade erg groot.
Nieuwe riem en spamfilter en waterpomp 250 euro bij de dealer en een paar uurtjes werk kan je in de toekomst veel geld besparen hier moet je niet op beknibbelen .
Groet rob
Enne nooit geweten dat er in een bus een spamfilter aanwezig is




...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: pomp timing afstellen lukt niet goed, waarom?
Wordt heb een nieuwe smartphone, is even wennen.
Alles vervangen is zeker met die km een goede optie.
Neem riemen van een goede kwaliteit conti bv die zijn soepel, vergeet zeker de waterpomp niet en ook hier voor is een imitatie zeker niet aan te raden.
Het is goed zelf te doen als je een beetje sleutellaar ben, als je vag-com heb dan ben je wel een eind op weg.
Rob.
Alles vervangen is zeker met die km een goede optie.
Neem riemen van een goede kwaliteit conti bv die zijn soepel, vergeet zeker de waterpomp niet en ook hier voor is een imitatie zeker niet aan te raden.
Het is goed zelf te doen als je een beetje sleutellaar ben, als je vag-com heb dan ben je wel een eind op weg.
Rob.
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
- Multivan Generation
- Berichten: 34506
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: pomp timing afstellen lukt niet goed, waarom?
wellicht een interessant linkje:
http://www.ebay.de/itm/261080483568?ssP ... 1438.l2649
wellicht kun je er je voordeel mee doen?
http://www.ebay.de/itm/261080483568?ssP ... 1438.l2649
wellicht kun je er je voordeel mee doen?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: pomp timing afstellen lukt niet goed, waarom?
Ik zou wel even de datum navragen 

VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Re: pomp timing afstellen lukt niet goed, waarom?
Wanneer de timing behoorlijk schommelt is het vliegwiel vaak aan zijn einde. Deze trilt dan zo erg dat de timing meegaat.
Jos.
Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Re: pomp timing afstellen lukt niet goed, waarom?
Jos, hoe kan het vliegwiel aan zijn einde zijn? leg mij dat eens uit?
wat wel kan is wat peter schrijft, dat de riem hobbeld en dat kun je zoals hij schrijft zien aan het vlaggetje van de voorstespanrol.
rob
wat wel kan is wat peter schrijft, dat de riem hobbeld en dat kun je zoals hij schrijft zien aan het vlaggetje van de voorstespanrol.
rob
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: pomp timing afstellen lukt niet goed, waarom?
Verteerd/gescheurd of uitgehard rubber bv
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Re: pomp timing afstellen lukt niet goed, waarom?
robstof schreef:Jos, hoe kan het vliegwiel aan zijn einde zijn? leg mij dat eens uit?
wat wel kan is wat peter schrijft, dat de riem hobbeld en dat kun je zoals hij schrijft zien aan het vlaggetje van de voorstespanrol.
rob
Het betreft hier een tweemassavliegwiel, wat wil zeggen de veren niet meer in de koppelingsplaat zitten maar er een mechaniek in het vliegwiel zit om de klap op te vangen wanneer je wegrijdt en trillingen te elimineren vanwege het comfort. Dit vliegwiel heeft niet alleen een veer, er zit ook een soort gel in voor demping. Deze gel verdwijnt/verouderd waardoor dit vliegwiel gaat trillen, ook stationair. Dit zie je terug in de timing van de pomp.
Dat je "vlaggetje" ziet bewegen is normaal, dit zie je bij (goed lopende) viercilinders ook, er zit niet voor niets tegenwoordig een veerspanner op de distributie spanrol. Deze contructie is beter voor de levensduur van de riem (geen wisselende spanningen op de riem).
Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: pomp timing afstellen lukt niet goed, waarom?
Haha, ik doelde op de krukasdemper
Ik zal mijn timing eens controleren, die versprong teveel, +10, heb 5000km terug de hele boel vervangen dus wellicht dat het nu beter is.

Ik zal mijn timing eens controleren, die versprong teveel, +10, heb 5000km terug de hele boel vervangen dus wellicht dat het nu beter is.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
- Pascal-141
- Berichten: 10965
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: pomp timing afstellen lukt niet goed, waarom?
Tweemassavliegwiel gaat wel vaker kapot hoor , is een bekend probleem , zeker nu de T4 wat ouder word hoor je het meer en meerrobstof schreef:Jos, hoe kan het vliegwiel aan zijn einde zijn? leg mij dat eens uit?
wat wel kan is wat peter schrijft, dat de riem hobbeld en dat kun je zoals hij schrijft zien aan het vlaggetje van de voorstespanrol.
rob
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 13 aug 2012, 19:26
Re: pomp timing afstellen lukt niet goed, waarom?
hoi mannen,
Dank voor jullie reakties,heb inmiddels snaar en spanrollen van de pomp vervangen,
wel wat beter maar helaas nog niet helemaal stabiele pomp timing.
heb het vermoeden dat gezien de km stand 219000km het best wel eens zo zou kunnen zijn dat jos gelijk heeft
en dat het probleem in het tweemassa vliegwiel zit helaas. Mocht ik deze gaan vervangen laat ik het even weten of het probleem over is.
mvg. peter.
Dank voor jullie reakties,heb inmiddels snaar en spanrollen van de pomp vervangen,
wel wat beter maar helaas nog niet helemaal stabiele pomp timing.
heb het vermoeden dat gezien de km stand 219000km het best wel eens zo zou kunnen zijn dat jos gelijk heeft
en dat het probleem in het tweemassa vliegwiel zit helaas. Mocht ik deze gaan vervangen laat ik het even weten of het probleem over is.
mvg. peter.