Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

ophanging verbogen?

vragen over de T4
Plaats reactie
roelssroyce
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:32

ophanging verbogen?

Bericht door roelssroyce »

Hallo allemaal,

Een tijdje terug is mijn groene t4 uit '92 midden in de nacht behoorlijk geraakt door een bmw, terwijl hij geparkeerd stond (zie deze foto's op twitter van mijn bus en de veroorzaker van de schade aan mijn bus.http://twitter.yfrog.com/h7ip8haj).

De bus is in zijn flank geramd door de bmw en met het rechter achterwiel OP de stoep beland door de klap!! Het lijkt erop dat de ophanging een flinke klap heeft gekregen hierdoor. Het wiel (velg) staat iets naar binnen, maar volgens expert niet genoeg om verder technisch onderzoek in te stellen (omdat hij op basis van schade aan het plaatwerk al economisch total-loss verklaard is). Ik zou toch graag door iemand laten beoordelen of de ophaging+velg (van bevestiging aan carrosserie tot velg) in orde is. Hebben jullie tips voor mij? Bedrijven, experts, hobbyisten die een zwikkie draagarmen e.d. regelmatig door de vingers krijgt en mij een indicatie kan geven of en zo ja, voor hoeveel dit te maken is?

Bedankt!
Bijlagen
T4_schade.jpg
T4_schade.jpg (24.74 KiB) 2443 keer bekeken
Coen220
Berichten: 362
Lid geworden op: 15 jan 2007, 10:29
Locatie: Delft

Re: ophanging verbogen?

Bericht door Coen220 »

Als je wilt weten of de arm inderdaat krom is zal je hem moeten laten uitlijnen en dat kost je ca 125 euro
mvgr coen220
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33829
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: ophanging verbogen?

Bericht door Multivan Generation »

Pfoe, dat is een fikse klap geweest,
en wat is zo'n bus sterk daar :knipoog
Die BMW :ie

Ik denk dat een trekbank bij een schade hersteller goed kan beoordelen of de ophangpunten van de bus niet ontzet zijn.
Een indicatie kun je zelf al een beetje weten door de bus op te krikken en kijken waar de veer aan de bovenzijde over de uitstulping valt,
of dat nog recht op zijn plek zit, in vergelijking met de rechter zijde..

In ieder geval veel succes :troost
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
roelssroyce
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:32

Re: ophanging verbogen?

Bericht door roelssroyce »

Coen220 schreef:Als je wilt weten of de arm inderdaat krom is zal je hem moeten laten uitlijnen en dat kost je ca 125 euro
mvgr coen220
Wordt bij uitlijnen duidelijk of je ophanging/arm krom is? Dat hoeft toch niet zo te zijn, als bijvoorbeeld het wiel vooral scheef is, kunnen de arm en/of punten waar de arm aan de carrosserie zit nog wel onaangetast zijn? Of andersom. Ik zou graag uitsluitsel willen of ik met het vervangen van de arm gewoon weer een rijdbare rechte bus heb.
Multivan Generation schreef:Die BMW

Ik denk dat een trekbank bij een schade hersteller goed kan beoordelen of de ophangpunten van de bus niet ontzet zijn.
Aha, dat ga ik eens proberen dan. Zo lang die ophangpunten nog goed zijn, kan hij igg nog de weg op. En kan het restauratie traject starten. Pfff

Bedankt voor de tips mannen!
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: ophanging verbogen?

Bericht door Pascal-141 »

schade valt nog mee vind ik ... Ik heb ze al erger gehad ...
Ik denk dat de kans redelijk is , dat de chassis /ophangingspunten niet verbogen zijn (een T4 is namelijk vrij sterk daar hoor )

Je kan dat best nameten (als je de kosten van een richtbankwil vermijden) door een collega T4 rijder even met zijn T4 naast die van jou te gaan staan , en dan onder de bus te kruipen , en op meerdere punten bij hem meten , en dan vergelijken bij jou . Die maten zouden (uiteraard) niet mogen verschillen (let er wel op dat het ook eentje is met bouwjaar TOT eind '95 , want de ophaning van model '96 af is anders . )

De ophanging zelf (de onderste 'driehoek' heb ik 'op voorraad' liggen )
Laatst gewijzigd door Pascal-141 op 30 jan 2013, 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Jurgen VH
Berichten: 945
Lid geworden op: 02 feb 2011, 23:43

Re: ophanging verbogen?

Bericht door Jurgen VH »

Multivan Generation schreef:Pfoe, dat is een fikse klap geweest,
en wat is zo'n bus sterk daar :knipoog
Die BMW :ie
Volgens de foto's heeft die bmw de bus een ferme duw gegeven en aan de snuit van die beemer te zien heeft hij de paal ook is een goede beurt gegeven :ie
Hopelijk heb je niet te veel kosten en is je busje snel hersteld :knipoog
roelssroyce
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:32

Re: ophanging verbogen?

Bericht door roelssroyce »

Bedankt voor de reacties!

Vandaag door het schadebedrijf gebeld. Ik kon de bus op komen halen en krijg een schadebedrag uitgekeerd. Zij hadden na inspectie op de brug (opmeten denk ik) geconstateerd dat hij niet verbogen of ontzet is...

Tijdens het rijden merkte ik gelijk dat het schakelen (wat eerst echt een van de toppunten van mijn bus was) minder goed ging. Van zijn drie naar zijn vier gaat niet meer in een rechte lijn. Je moet de pook nu iets naar rechts duwen, dan valt hij weer in zijn versnelling. Schakel je recht naar achter vanuit zijn drie (zoals het normaal hoort, met 2 vingers) dan gaat hij in zijn 2 en das niet fijn bij 60 km/u.. Van vier naar vijf gaat ook moeizamer.

Zou er dan toch wat krom zijn, of is door de klap het schakelmechanisme (stangen, bolletjes etc) wat uit het lood geslagen?

Verder zie je gewoon als je erachter rijdt dat links het wiel iets schuin staat (boven iets naar binnen en onder iets naar buiten)...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: ophanging verbogen?

Bericht door Roger B. (11)61 »

toch knap als op het oog zichtbaar is dat het ene wiel schever staat dan het andere, een carrosseriebedrijf keihard zegt dat er niks scheef is :muur
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Jurgen VH
Berichten: 945
Lid geworden op: 02 feb 2011, 23:43

Re: ophanging verbogen?

Bericht door Jurgen VH »

Roger B. (11)61 schreef:toch knap als op het oog zichtbaar is dat het ene wiel schever staat dan het andere, een carrosseriebedrijf keihard zegt dat er niks scheef is :muur
Dan denk ik dat dat al veel zegt over het carrosseriebedrijf :nuts
roelssroyce
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:32

Re: ophanging verbogen?

Bericht door roelssroyce »

Die schade hersteller krijgt dus niks betaald voor zijn werk totdat het feitelijk tot schade herstellen komt. Dus ik denk dat als een expert "economisch totalloss op basis van plaatwerk schade" als oordeel heeft, de schadehersteller zo min mogelijk extra doet (omdat hij toch geen cent ziet voor dat werk. Het bedrijf is overigens een gerenomeerd schade hersteller in Delft (Deurloo). Ik heb hen nog gevraagd of ze hem op de trekbank willen zetten en dat zou 375E kosten. Ik zei: doe maar! Maar hij zei toen: is niet nodig, de ophanging is in orde.

Ik weet het ook niet mannen. Morgen gaat hij naar onze vaste bandenman in Den Hoorn waar hij uitgelijnd wordt (en wellicht kan hij er nog meer van zeggen).

Daarna maar eens kijken of iemand dat schakelmechanisme opnieuw kan afstellen.
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 765
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: ophanging verbogen?

Bericht door limburger »

roelssroyce schreef:Morgen gaat hij naar onze vaste bandenman in Den Hoorn waar hij uitgelijnd wordt (en wellicht kan hij er nog meer van zeggen).
dan zou ik ook de wielen laten balanceren om kromme velgen uit te sluiten... succes ermee, ik hoop dat je er nog wat van gemaakt krijgt met het bedrag dat je krijgt uitgekeerd.

:driveT4 :T44EVER
Gebruikersavatar
Jurgen VH
Berichten: 945
Lid geworden op: 02 feb 2011, 23:43

Re: ophanging verbogen?

Bericht door Jurgen VH »

Als je de bus gaat laten uitlijnen zullen ze wel direct zien of er iets niet goed (scheef) staat :knipoog Suc6 !
Plaats reactie