Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Slecht starten eerste start!
Slecht starten eerste start!
Beste mensen,
nadat mijn t5 ontzettend rookte bij koude start en het oliepeil twee cm boven peil stond(diesel bij olie) is hij naar een dieselspecialist gegaan. Ze hebben toen 1 pompverstuiver vervangen en zeggen dat ze de o-ringen vervangen hebben van de andere pompverstuivers hoewel deze niet op de rekening staan.(ik twijfel hieraan) Nu heb ik hem terug gekregen en start hij ontzettend slecht bij de eerste start, rest van de dag nergens last van, pas na een uur of 8 weer. Vandaag de bodemplaat eraf gehaald en bleek vol olie te zitten, het lijkt (vanachter het stuur bekeken) rechts te lekken aan de kant van de luchtfilter, maar misschien is dit gemorste olie van de reparatie. Een vriend van mij(monteur) twijfelde aan olie of diesel aangezien hij het goedje dun vond lijken maar het oliepeil is ook gezakt dus zal waarschijnlijk wel olie zijn. Tandempomp is ook droog aan de buitenkant. Als het de o-ringen zouden zijn zou het oliepeil toch moeten stijgen i.v.m. diesel bij de olie? Loopt daar een leiding die lek kan zijn waardoor hij olie lekt en lucht trekt? Wat kan dit zijn???
De dieselspecialist wil overigens niet meewerken aan een oplossing.
Groet, Thomas
nadat mijn t5 ontzettend rookte bij koude start en het oliepeil twee cm boven peil stond(diesel bij olie) is hij naar een dieselspecialist gegaan. Ze hebben toen 1 pompverstuiver vervangen en zeggen dat ze de o-ringen vervangen hebben van de andere pompverstuivers hoewel deze niet op de rekening staan.(ik twijfel hieraan) Nu heb ik hem terug gekregen en start hij ontzettend slecht bij de eerste start, rest van de dag nergens last van, pas na een uur of 8 weer. Vandaag de bodemplaat eraf gehaald en bleek vol olie te zitten, het lijkt (vanachter het stuur bekeken) rechts te lekken aan de kant van de luchtfilter, maar misschien is dit gemorste olie van de reparatie. Een vriend van mij(monteur) twijfelde aan olie of diesel aangezien hij het goedje dun vond lijken maar het oliepeil is ook gezakt dus zal waarschijnlijk wel olie zijn. Tandempomp is ook droog aan de buitenkant. Als het de o-ringen zouden zijn zou het oliepeil toch moeten stijgen i.v.m. diesel bij de olie? Loopt daar een leiding die lek kan zijn waardoor hij olie lekt en lucht trekt? Wat kan dit zijn???
De dieselspecialist wil overigens niet meewerken aan een oplossing.
Groet, Thomas
Re: Slecht starten eerste start!
Het gaat trouwens over een 2.5 tdi uit 2004.
-
- Berichten: 1627
- Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22
Re: Slecht starten eerste start!
dat is wel heel raar....Die lange schreef:De dieselspecialist wil overigens niet meewerken aan een oplossing.
ik ben nog niet zo bekent met de t5 motor, maar zit daar ook de carter ontluchter?
Re: Slecht starten eerste start!
Vandaag bij de vw-dealer uit laten lezen, 0 storingscodes. We gaan nu eerste de brandstoffilter vervangen. De theorie erachter is dat er misschien vocht in zit dat bevriest en dat daardoor de filter niet goed functioneert als hij koud is. Het proberen waard! Ik twijfel trouwens over het dalende olieniveau, misschien heb ik het niet goed gemeten. Er zit overigens geen diesel bij de olie dit heeft hij gecheckt. Er zit ook geen olie bij het koelwater.
ps. geen idee of daar de carterontluchter zit
gr. thomas
ps. geen idee of daar de carterontluchter zit
gr. thomas
Re: Slecht starten eerste start!
Olie op de bodemplaat kan ook het gevolg zijn van een slordige monteur, die geknoeid heeft tijdens het vervangen van het oliefilter. Daarbij kan er behoorlijk wat olie op het motorblok terechtkomen en vandaar geleidelijk op de bodemplaat druppelen. Vervolgens verspreidt de olie tot een grote vlek.
Re: Slecht starten eerste start!
had ook een slechte eerste start deze winter ! hoorde de brandstofpomp niet meer zoomen
relais 109 & 103 vervangen en alles werkt weer 


Re: Slecht starten eerste start!
Toch eerst maar een begonnen met de accu te vervangen deze was namelijk niet helemaal goed meer. Ik heb het idee dat het nu wel beter is maar het is nog niet zoals het hoort, wil nu ook de gloeistiften eens vervangen ook al gaf hij daar geen storing op maarja... Brandstof pomp hoor ik zoemen volgens mij zal er morgen eens op letten. Ik hoor bij het optrekken ook een zoem/ trilling vanuit voor komen, is dit normaal?
- erik T5 371
- Berichten: 65
- Lid geworden op: 02 feb 2013, 22:34
- Locatie: Limburgs land
Re: Slecht starten eerste start!
Die lange schreef:Toch eerst maar een begonnen met de accu te vervangen deze was namelijk niet helemaal goed meer. Ik heb het idee dat het nu wel beter is maar het is nog niet zoals het hoort, wil nu ook de gloeistiften eens vervangen ook al gaf hij daar geen storing op maarja... Brandstof pomp hoor ik zoemen volgens mij zal er morgen eens op letten. Ik hoor bij het optrekken ook een zoem/ trilling vanuit voor komen, is dit normaal?
Weten ze zeker dat de andere pompverstuivers nog goed waren? En heb je niet te lang doorgereden met een defecte pompverstuiver? Want als je te lang


Misschien is een beschadigde cilinderkop wel het probleem.

Succes!
Erik T5 371

T5 2.5TDI 174PK Tiptr
T5GP 2.0TDI 140PK DSG
'10 tot '13 T5 2.5TDI 131PK 6bak

T5GP 2.0TDI 140PK DSG
'10 tot '13 T5 2.5TDI 131PK 6bak

Re: Slecht starten eerste start!
Hoeveel staat er op de teller ?Die lange schreef:Het gaat trouwens over een 2.5 tdi uit 2004.
Re: Slecht starten eerste start!
misschien een beetje laat, maar kwam toevallig dit topic tegen.
die olie lekkage op de plaats wat jij zegt in de omgeving van de luchtfilter kan wel eens
het bekende probleem van het overlopende stuurbekrachtigingsreservoir zijn.
De dichtingen van de stuurbekrachtigingpomp kunnen wel eens slecht zijn,
hierdoor lekt er motorolie naar het stuurbekrachtigingssysteem waardoor
het reservoir alsmaar voller komt te staan tot het via de ontluchting eruit loopt.
Normaal zou je dit ook rondom de bovenkant van je koplamp moeten zien,
dan hangt bijna alles vol met olie.
Voor de rest, is dat slecht starten en roken ondertussen al opgelost ?
die olie lekkage op de plaats wat jij zegt in de omgeving van de luchtfilter kan wel eens
het bekende probleem van het overlopende stuurbekrachtigingsreservoir zijn.
De dichtingen van de stuurbekrachtigingpomp kunnen wel eens slecht zijn,
hierdoor lekt er motorolie naar het stuurbekrachtigingssysteem waardoor
het reservoir alsmaar voller komt te staan tot het via de ontluchting eruit loopt.
Normaal zou je dit ook rondom de bovenkant van je koplamp moeten zien,
dan hangt bijna alles vol met olie.
Voor de rest, is dat slecht starten en roken ondertussen al opgelost ?
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
Re: Slecht starten eerste start!
Is goed dat je er over begint TsX .... Bij mij is het aan de orde van de dag elke eerste start in de ochtend of middag is een probleem.
Een tijd geleden relais vervangen en het leek of alles weer in orde was maar elke dag is het een drama .... 2 weken geleden olie & filter + brandstof filter vervangen en alle voorgloeiers
en 2 startmotors die kapot gingen.
het lijkt op een brandstof probleem .... ben bang verstuivers met pas 80.000 km op de teller 2005 130 pk hij rijdt werkelijk perfect.
ik weet het niet meer
Een tijd geleden relais vervangen en het leek of alles weer in orde was maar elke dag is het een drama .... 2 weken geleden olie & filter + brandstof filter vervangen en alle voorgloeiers

het lijkt op een brandstof probleem .... ben bang verstuivers met pas 80.000 km op de teller 2005 130 pk hij rijdt werkelijk perfect.

ik weet het niet meer

- erik T5 371
- Berichten: 65
- Lid geworden op: 02 feb 2013, 22:34
- Locatie: Limburgs land
Re: Slecht starten eerste start!
Deki schreef:Is goed dat je er over begint TsX .... Bij mij is het aan de orde van de dag elke eerste start in de ochtend of middag is een probleem.
Een tijd geleden relais vervangen en het leek of alles weer in orde was maar elke dag is het een drama .... 2 weken geleden olie & filter + brandstof filter vervangen en alle voorgloeiersen 2 startmotors die kapot gingen.
het lijkt op een brandstof probleem .... ben bang verstuivers met pas 80.000 km op de teller 2005 130 pk hij rijdt werkelijk perfect.![]()
ik weet het niet meer
Laat je verstuivers maar eens checken. Heb hetzelfde gehad met een T5 2004 131pk 158.000km
Erik T5 371

T5 2.5TDI 174PK Tiptr
T5GP 2.0TDI 140PK DSG
'10 tot '13 T5 2.5TDI 131PK 6bak

T5GP 2.0TDI 140PK DSG
'10 tot '13 T5 2.5TDI 131PK 6bak

Re: Slecht starten eerste start!
Ja dat zal ik ook moete na checke ... kan je dat zien met Vag-com of de verstuivers nog goed werken enzoerik T5 371 schreef:Deki schreef:Is goed dat je er over begint TsX .... Bij mij is het aan de orde van de dag elke eerste start in de ochtend of middag is een probleem.
Een tijd geleden relais vervangen en het leek of alles weer in orde was maar elke dag is het een drama .... 2 weken geleden olie & filter + brandstof filter vervangen en alle voorgloeiersen 2 startmotors die kapot gingen.
het lijkt op een brandstof probleem .... ben bang verstuivers met pas 80.000 km op de teller 2005 130 pk hij rijdt werkelijk perfect.![]()
ik weet het niet meer
Laat je verstuivers maar eens checken. Heb hetzelfde gehad met een T5 2004 131pk 158.000km
Erik T5 371


ik zet effe de storingen erbij mischien kunnen jullie mij wat wijzer maken ..
8 Storingen ---
P0118 - Voeler koelvloeistoftemperatuur -G62 signaal te sterk
P0321 - Sensor Motortoerental -G28 onaannemelijk signaal
P1570 - Motorregelapparaat geblokeerd sporadisch
ja de andere 5 storingen zijn niet zo'n drama

- erik T5 371
- Berichten: 65
- Lid geworden op: 02 feb 2013, 22:34
- Locatie: Limburgs land
Re: Slecht starten eerste start!
Deki schreef:Ja dat zal ik ook moete na checke ... kan je dat zien met Vag-com of de verstuivers nog goed werken enzoerik T5 371 schreef:Deki schreef:Is goed dat je er over begint TsX .... Bij mij is het aan de orde van de dag elke eerste start in de ochtend of middag is een probleem.
Een tijd geleden relais vervangen en het leek of alles weer in orde was maar elke dag is het een drama .... 2 weken geleden olie & filter + brandstof filter vervangen en alle voorgloeiersen 2 startmotors die kapot gingen.
het lijkt op een brandstof probleem .... ben bang verstuivers met pas 80.000 km op de teller 2005 130 pk hij rijdt werkelijk perfect.![]()
ik weet het niet meer
Laat je verstuivers maar eens checken. Heb hetzelfde gehad met een T5 2004 131pk 158.000km
Erik T5 371ben een maand geleden bij de dealer geweest en kreeg 11 pagina's van het resultaat van het uitlezen
ik zet effe de storingen erbij mischien kunnen jullie mij wat wijzer maken ..
8 Storingen ---
P0118 - Voeler koelvloeistoftemperatuur -G62 signaal te sterk
P0321 - Sensor Motortoerental -G28 onaannemelijk signaal
P1570 - Motorregelapparaat geblokeerd sporadisch
ja de andere 5 storingen zijn niet zo'n drama
Ik weet nog dat ze volgens Vag-com te zien kregen dat de krukassensor defect was. Maar volgens de monteur kon dit helemaal niet, want dan slaat de motor helemaal niet aan.
Conclusie was na het openhalen van de cilinderkop dat er 2 verstuivers lekten. Deze zijn toen vervangen en ze hebben de andere verstuivers gereinigd en de gaten gepolijst. Ook is er meteen een nieuwe pakking op gekomen. Hierna geen problemen meer gehad.
Erik T5 371

T5 2.5TDI 174PK Tiptr
T5GP 2.0TDI 140PK DSG
'10 tot '13 T5 2.5TDI 131PK 6bak

T5GP 2.0TDI 140PK DSG
'10 tot '13 T5 2.5TDI 131PK 6bak

Re: Slecht starten eerste start!
Hallo ik heb T5 174 pk 4motion 2009 en ik heb ongeveer hetzelfde gehad met vw Caddy 2.0 sdi was achteraf teruglopen diesel. Bij mijn hebben ze ook de brandplaatjes en o ringen vervangen. En ook de cilinderkop was ingeslagen ook hier wordt in de media heel erg overdreven omdat de inslag boven de o ringen zit. Bij mijn was er een verstuiver gebroken dus die dikke as die ingedrukt wordt door de nokkenas was door de midden. Volgens electronica werkte de verstuiver nog. Het is heel makkelijk te zien je haalt het kleppendeksel eraf en als er een lek is diesel naar motorolie en of visaversa is de cilinderkop helemaal brandschoon aluminium kleurig rond deze verstuiver schoon gespoeld door diesellekkage. De vw heeft het bij mijn niet opgelost ondanks de €. 4.500,00 aan reparatie tank spoelen nieuwe brandstofslangen nieuw filterhuis incl filter verstuivers testen brandstofpomp zijkant kop. Het testen verstuivers doet de vw op de computer en dat heeft mijn ook een jaar lang op het verkeerde been gezet (dat kan het niet zijn ze zijn getest). Achteraf was het logisch diesel loopt terug naar tank omdat er een lek zat bij verstuiver ik had ook hoog olie gebruik olie die de tank in werd gezogen. Dat is nu weer weg. Van iemand anders had ik gehoord wat u heeft oliepeil stijgt was zelfde probleem lekken verstuiver en er kwam diesel bij de olie. Linksom of rechtom het is vrij eenvoudig te zien als het kleppendeksel er af is want rond de lekkende verstuiver is de kop schoon gespoeld. Wat ik deed voor het opgelost was ik parkeeerde de auto hier op een brug met zijn neus naar beneden dan starte die s'ochtends beter achteraf logisch diesel kan moeilijker omhoog stromen.Die lange schreef:Beste mensen,
nadat mijn t5 ontzettend rookte bij koude start en het oliepeil twee cm boven peil stond(diesel bij olie) is hij naar een dieselspecialist gegaan. Ze hebben toen 1 pompverstuiver vervangen en zeggen dat ze de o-ringen vervangen hebben van de andere pompverstuivers hoewel deze niet op de rekening staan.(ik twijfel hieraan) Nu heb ik hem terug gekregen en start hij ontzettend slecht bij de eerste start, rest van de dag nergens last van, pas na een uur of 8 weer. Vandaag de bodemplaat eraf gehaald en bleek vol olie te zitten, het lijkt (vanachter het stuur bekeken) rechts te lekken aan de kant van de luchtfilter, maar misschien is dit gemorste olie van de reparatie. Een vriend van mij(monteur) twijfelde aan olie of diesel aangezien hij het goedje dun vond lijken maar het oliepeil is ook gezakt dus zal waarschijnlijk wel olie zijn. Tandempomp is ook droog aan de buitenkant. Als het de o-ringen zouden zijn zou het oliepeil toch moeten stijgen i.v.m. diesel bij de olie? Loopt daar een leiding die lek kan zijn waardoor hij olie lekt en lucht trekt? Wat kan dit zijn???
De dieselspecialist wil overigens niet meewerken aan een oplossing.
Groet, Thomas