Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Probleem met mijn t5

vragen over de T5
theohaan
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 jun 2013, 18:08

Probleem met mijn t5

Bericht door theohaan »

Goedenavond,
Lees al vaak op dit forum maar heb me nu maar eens aangemeld.
Want heb een vraag over mijn T5.
Heb alle topics over tweemassa vliegwiel en aandrijfas al gelezen,want denk dat daar mijn probleem ligt.
Als ik gas los laat en weer gas geeft bonkt,klapt mijn t5 behoorlijk.
Ook als ik stil sta en de auto in de vooruit en daarna achteruit zet,en de koppeling laat opkomen zelfde klap.
Mijn dealer weet t niet denkt aan de aandrijfassen, want hij heeft de rubbers bekeken en die waren goed.
Is een t5 uit 2005 met 2ton op de klok.
Op mp staan ook wel een paar assen,zou dit het probleem zijn?
BVD theo
ronald tdi
Berichten: 1627
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: Probleem met mijn t5

Bericht door ronald tdi »

Er zijn leden die precies weten over het hoe en wat qua aandrijf assen.
Kan me enkel voor stellen dat er spelling zijn moet.
Maar de leden komen vanzelf dat weet ik zeker.
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: Probleem met mijn t5

Bericht door jacobsentertainment476 »

Hallo Theo,

Welkom op :wjw

Als je de versnelling in neutraal heb staan en de motor stationair loopt dan is er niets aan de hand ? (je staat stil en doet eigenlijk niets)
Als dit klappen alleen tijdens optrekken/versnellen/vertragen is. Dan is de kans inderdaad erg groot dat je aandrijfas op z'n einde loopt. Je kunt dit geluid duidelijk herkennen aan de rechterkant. Ik had het als een lichte klonk. En het resultaat was
Afbeelding
Blijf niet te lang in het onzekere door rijden, want als de vertanding door is kom je op uitrollen en gesleept worden geen meter verder.

En de omschrijving
jacobsentertainment476 schreef:Ik heb zelf net vorige week mijn aandrijfas vervangen.

Naaf deksel uit het wiel halen, en de centrale moer los draaien, en gelijk ook de wiel moeren even "breken" ( een slag los draaien)
Met een krik onder het subframe de auto omhoog zetten en veilig stellen. (linker wiel op de grond laten staan en in de versnelling, en de handrem er op)
Wiel er af nemen.
Bodemplaat en wiel kuip en als je het hebt ook de bescherming om het as weg nemen.( Bodemplaat met 6 13mm boutjes, en wielkuip met torqx 20,schroefjes.)
Onderste wielophanging los bouten (twee maal veel tand T14) ik heb zelf ook de stabilisator stang en stuur stang los genomen.
Wiel ophanging van het as aftrekken, en vervolgens de twee ( 13mm dop ) boutjes los nemen boven het steun lager van het as.
Als het goed is kun je nu het gehele aandrijf as er onderweg trekken. Grote kans dat je steekas in de bak ook vervangen moet worden.
6mm imbus in het as stekken ( cm of 10/12 diep) en deze los draaien en uit nemen. Eventueel ( is toch al stuk) gewoon met een grote waterpomptang aan trekken.

Nog meer vragen horen we wel.
Succes.

Succes en groet.
Laatst gewijzigd door jacobsentertainment476 op 20 jun 2013, 00:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
theohaan
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 jun 2013, 18:08

Re: Probleem met mijn t5

Bericht door theohaan »

Hallo jacobs,
Stationair is er niks loos, alleen bij gasgeven en gasloslaten klapt/bonkt t spul.
Had t topic over monteren demonteren gelezen.
Ben weliswaar een witgoed monteur maar dit gaat wel lukken.
zijn alle assen vanaf 2004 tot nu gelijk?
130 of 174 pk gewone schakel of automaat?
bvd theo
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: Probleem met mijn t5

Bericht door jacobsentertainment476 »

Hallo Theo,

Als witgoed monteur ( ben ik ook nog geweest) kun je dat zeker zelf :bifun

De assen zijn niet allemaal gelijk, daar schijnt wel degelijk verschil in te zitten. Zeker tussen automaat en hand geschakeld. De 130 en 174 pk zijn nagenoeg gelijk.
Ik heb mijn as onderdelen gekocht op Ebay.de en daar wordt vaak al aangegeven voor welke motor/versnellingsbak het as past.
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
theohaan
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 jun 2013, 18:08

Re: Probleem met mijn t5

Bericht door theohaan »

Hallo jacobs,
Had effe lopen zoeken op kenteken naar assen.
Maar kom verschillende types tegen.
Welke zouden kunnen voldoen?
Heb een 174 pk vw t5 uit 2004
97-bl-tk
kom op dit kenteken dan verschillende lengtes tegen.
bvd theo
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: Probleem met mijn t5

Bericht door jacobsentertainment476 »

Hallo Theo,

Zelf heb ik deze gekocht, Ebay
Ik heb een 174pk AXE motor met een handgeschakelde bak GWB, deze gegevens kun je op de sticker in je auto of boekje vinden.
Als je hier kijkt op Ebay dan kun je selecteren welke auto je hebt en dan vergelijkt de site of die past.
rechter as.pdf
(144.88 KiB) 241 keer gedownload
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
Gaas
Berichten: 408
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:46
Locatie: N.O.P.

Re: Probleem met mijn t5

Bericht door Gaas »

Theo ik herken je verhaal. Een tijd geleden had mijn bus het zelfde. Bij het loslaten van het gas een boink, en bij het intrappen dito. Ik voelde gewoon tijdens het rijden dat er ergens speling op zat. Helaas heb ik er te lang mee doorgereden. Het gevolg was een kapotte aandrijfas +asstomp. Dus ik kwam geen meter meer vooruit. Later bleek dat er wat flinke tanddelen in de versnellingsbak waren terecht gekomen. De bak zat zo vast als een huis @!^%#¥%. Ze hebben er toen een revisie-bak ondergezet. Daar de hele zooi toch open lag tevens de koppeling en het 2e massavliegwiel vervangen. Omdat het subframe los was geweest moest de hele zaak ook nog eens uitgelijnd worden. Tjonge jonge wat een reparatie, om over de rekening maar te zwijgen...... T5 2004 190000km pfffffffffff. Niet normaal. :bonk
Ondanks dat de bus zo'n 5x per jaar in de noodloop gaat hangen rijdt hij weer heerlijk. Dit laatste probleem neem ik even voor lief. Heb geen zin om er nog meer aan te laten repareren....

Als ik jou was zou ik de as zo spoedig mogelijk laten bekijken/vervangen.
vr.gr. Gaas, voorheen T4 1096, nu.......
theohaan
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 jun 2013, 18:08

Re: Probleem met mijn t5

Bericht door theohaan »

Effe update, gister de rechter steekas met asstomp vervangen.
Het felle geklap is helemaal weg, spul was finaal versleten.
Bonkt nog heel klein beetje lijkt me de ophanging.
Maar t is enorm verbeterd .
Nog bedankt voor de reacties
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: Probleem met mijn t5

Bericht door jacobsentertainment476 »

En daar is dus een forum voor :yes :wjw :yes

Fijn weekend.....
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
Daan D
Berichten: 72
Lid geworden op: 24 mei 2011, 17:41

Re: Probleem met mijn t5

Bericht door Daan D »

Hallo VW kenners, ook ik hoorde opeens bonk toen ik door een bocht reed. en ja hoor rechter aandrijfas versleten.. nog 2 km laten doorrollen en met geluk op de oprit kunnen laten rollen. Nu alles uit elkaar gehaald inderdaad niets meer over van de vertanding. [192 dkm 2.5DTI 215 PK] nu is de asstomp [steekas] ook versleten. nu wou ik de imbus losdraaien, maar dol gedraaid!!! bout zit muur vast! weten jullie een oplossing om het loste krijgen? alvast bedankt!
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: Probleem met mijn t5

Bericht door jacobsentertainment476 »

De inbus bout is een 12.9 bout, als je die over de kop draait doe je iets verschrikkelijk verkeerd.

Je zou nog kunnen proberen een ½ maat grotere inbus er in te slaan en dan los draaien. Andere optie is uit boren, en vervolgens het restant er uit te halen met een tang.
Kortweg your in deep shit.
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
Daan D
Berichten: 72
Lid geworden op: 24 mei 2011, 17:41

Re: Probleem met mijn t5

Bericht door Daan D »

hallo Jacobs, Ik heb hem er net uit!! :groteogen na 2 avonden prutsen.. Ik heb van de steekas een stuk afgeslepen, zodat de imbus een stuk beter te benaderen was. Hierna de imbus bout ingeboord, en een stift erin geslagen [is een set]. Op deze stift zet je een moer en hiermee draai je hem los met de ratel. Eindelijk los! Wat volgens mij goed heeft geholpen is dat ik flink op de steekas heb geslagen [de versnellingsbak in], zodat de imbus iets losser komt te zitten. Het wachten is op een nieuwe aandrijfas compleet met steekas. :knipoog
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: Probleem met mijn t5

Bericht door jacobsentertainment476 »

Dat is vast even een angstig klote momentje geweest. Ben blij voor je dat je hem er zelf uit hebt gekregen. Wachten op onderdelen duurt altijd veel te lang, alvast succes en veel rij plezier....
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
Daan D
Berichten: 72
Lid geworden op: 24 mei 2011, 17:41

Re: Probleem met mijn t5

Bericht door Daan D »

Nou, de complete rechter aandrijfas binnen gekregen en alles gemonteerd incl. steekas voor in de versnellingsbak. Alles prima gelukt test rit gemaakt en eerste kilometer ging alles prima! ik dacht ook even meer gas geven in de versnelling om te controleren of alles goed zat. een licht bonk en kreeg weer dezelfde problemen!! als ik in een hoge versnelling rij heb ik nauwelijks aandrijving meer, alles bonkt en trilt [de complete bus]. Om nog een beetje snelheid te maken moet ik in een lage versnelling rijden en niet te veel gas geven, zodra ik meer gas geef gaat alles enorm trillen en bonken. Als ik geen gas geef zijn er geen problemen. hetzelfde geldt voor als ik de koppeling intrap en gas geef, loopt de motor soepel door de toeren heen. Meteen maar weer voorzichtig naar huis gereden. Nu ga ik de bus morgen maar uitlezen, maar ben bang dat er geen foutcode is omdat het iets mechanisch is, maar wat.......?!?! iemand een idee?
Plaats reactie