Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Reservewiel 17" onder t4 ??

vragen over de T4
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 169
Lid geworden op: 31 mei 2013, 17:56

Reservewiel 17" onder t4 ??

Bericht door melvin »

Dag,

Iemand het (reserve)wiel al uitgevonden over de kwestie hoe je een 17" reservewiel onder de T4 krijgt gemonteerd? Ik ga binnenkort het ophangsysteem aanpassen - heel vervelend zo'n groot los wiel in je laadruimte maar in het kader van 'liever goed gejat dan slecht verzonnen' leg ik de kwestie ook graag aan jullie voor.

Thanx! Groet,
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Reservewiel 17" onder t4 ??

Bericht door frank884 »

de omtrek is toch het zelfde als bij een standaard 15" wiel?? dan moet die ook onder de auto passen
--195/70 R 15---= standaard
17"velg,.....alleen de band is niet 70 hoog maar platter = omtrek gelijk lijkt me
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 169
Lid geworden op: 31 mei 2013, 17:56

Re: Reservewiel 17" onder t4 ??

Bericht door melvin »

Ha,

Ik heb al gepast, omtrek lijkt inderdaad niet het probleem te zijn. Meer bandbreedte, uit mijn hoofd 225. Hierdoor kan de beugel niet meer 'dicht'.

Dank voor het meedenken iig :)
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Reservewiel 17" onder t4 ??

Bericht door frank884 »

je kunt er toch ook een standaard reserve wiel onder leggen = ook veel goedkoper?? het is toch maar om mee thuis te komen,..
en misschien heb je hem wel de eerste 8 jaar niet nodig??
alleen als je dan zo'n brede band kapot hebt dan moet die tijdelijk even in de koffer maar hoe vaak komt dat voor??

Op een nieuwe vrachtwagencombi zitten tegenwoordig 16 banden (8 op de ahw en 8 op de mw) en die rijden
120.000 km/jaar en ook nog ver weg en helemaal geen reserveband bij zich (gewichtbesparing)

luxewagens (golf enz) moeten ook als ze met een thuiskomer werken
hun gewone wiel in de koffer leggen (waar vaak alleen plaats is voor de thuiskomer)
en die koffer is 350 liter en die van ons :yes 3700 liter.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Reservewiel 17" onder t4 ??

Bericht door Pascal-141 »

melvin schreef:Ha,

Ik heb al gepast, omtrek lijkt inderdaad niet het probleem te zijn. Meer bandbreedte, uit mijn hoofd 225. Hierdoor kan de beugel niet meer 'dicht'.

Dank voor het meedenken iig :)
De beugel heeft 3 standen (dus voor verschillende bandbreedtes) , heb je tijdens het proberen de beugel in de laagste stand gezet ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 169
Lid geworden op: 31 mei 2013, 17:56

Re: Reservewiel 17" onder t4 ??

Bericht door melvin »

Bedankt voor de input!

Tja, het standaard wiel zat er ook nog onder maar de eerste eigenaar reed zelf met een extra lichtmetalen 17" velg rond, die ik er nog bij heb.... vet irritant dus, los in de laadruimte, Ik neem aan dat hij zijn redenen hier voor had? Maar inderdaad, als de omtrek hetzelfde is kan het standaard wiel er ook wel onder blijven. Zo simpel had ik het nog niet bedacht. Of er moeten dan weer langere wielbouten gebruikt zijn voor het lichtmetalen setje wielen onder mijn bus, dan moet ik ook een setje korte wielbouten in het pech-plan meenemen.

Ook de meerdere standenoptie ga ik bekijken. Voordeel van een LM velg is wel dat ie niet zo snel wegroest onder de carrosserie.

wordt vervolgt.
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Reservewiel 17" onder t4 ??

Bericht door frank884 »

melvin schreef:Bedankt voor de input!

Tja, het standaard wiel zat er ook nog onder maar de eerste eigenaar reed zelf met een extra lichtmetalen 17" velg rond, die ik er nog bij heb.... vet irritant dus, los in de laadruimte,

dat is inderdaad zeer irritant altijd dat wiel maar ik de koffer hebben rondslingeren.

Ook de meerdere standenoptie ga ik bekijken. Voordeel van een LM velg is wel dat ie niet zo snel wegroest onder de carrosserie.

Wat ik wel heb gemerkt met het reservewiel het lijkt simpel maar wordt vaak vergeten:
je moet af en toe ook even de bandenspanning ervan controleren, anders haal je die na een aantal jaren eronderuit en heeft die nog maar 1.5 bar druk bijvoorbeeld.
kijk ook even in de zoekfunctie op het thema potkrik, en wielsleutel want die zijn beide wat origineel erbij zit geen juweeltje, (krik=dorpelsloper) en de wielsleutel die overleeft het vaak niet.


wordt vervolgt.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Reservewiel 17" onder t4 ??

Bericht door frank884 »

melvin schreef:Bedankt voor de input!

Tja, het standaard wiel zat er ook nog onder maar de eerste eigenaar reed zelf met een extra lichtmetalen 17" velg rond, die ik er nog bij heb.... vet irritant dus, los in de laadruimte,

dat is inderdaad zeer irritant altijd dat wiel maar ik de koffer hebben rondslingeren.

Ook de meerdere standenoptie ga ik bekijken. Voordeel van een LM velg is wel dat ie niet zo snel wegroest onder de carrosserie.

Wat ik wel heb gemerkt met het reservewiel het lijkt simpel maar wordt vaak vergeten:
je moet af en toe ook even de bandenspanning ervan controleren, anders haal je die na een aantal jaren eronderuit en heeft die nog maar 1.5 bar druk bijvoorbeeld.
kijk ook even in de zoekfunctie op het thema potkrik, en wielsleutel want die zijn beide wat origineel erbij zit geen juweeltje, (krik=dorpelsloper) en de wielsleutel die overleeft het vaak niet.


wordt vervolgt.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: Reservewiel 17" onder t4 ??

Bericht door DNS »

Je zal waarschijnlijk andere bouten nodig hebben voor het reservewiel, omdat de 17" hoogstwaarschijnlijk met andere bouten vast zullen zitten.

Waarom dan een reservewiel voor een set? Mocht je er per ongeluk een kapot rijden, heb je tenminste nog een reserve en blijf je (in het geval ze niet meer leverbaar zijn) niet met een setje van 3 zitten waar je eigenlijk niets meer aan hebt. :knipoog
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 169
Lid geworden op: 31 mei 2013, 17:56

Re: Reservewiel 17" onder t4 ??

Bericht door melvin »

Heb originele bouten en een net stalen reservewiel gehaald. Zit eronder. Lichtmetaal gaat de oud ijzer bak in :zwaai
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: Reservewiel 17" onder t4 ??

Bericht door DNS »

Ook drastisch. :ie

Geen plek op zolder of in de schuur/berging?
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 169
Lid geworden op: 31 mei 2013, 17:56

Re: Reservewiel 17" onder t4 ??

Bericht door melvin »

Ja genoeg ruimte, maar 1 extra wiel is genoeg en hij past toch ook niet onder onze T3 :ikrij

hij mag gratis weg mocht je willen, hij ligt hier tot de ijzer container geleegd wordt.

Groet,
Gebruikersavatar
kikker
Berichten: 465
Lid geworden op: 01 nov 2012, 19:44
Locatie: omg. Gorinchem

Re: Reservewiel 17" onder t4 ??

Bericht door kikker »

Zonde man, Als je een velg krom rijdt heb je mooi een reserve. Anders moet je dan een nieuwe set
Volkswagen Transporter 2.5 AJT TDI 115pk
ex Volkwagen Bora 2.0L
ex Hyundai Excel 1.3L
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: Reservewiel 17" onder t4 ??

Bericht door DNS »

kikker schreef:Zonde man, Als je een velg krom rijdt heb je mooi een reserve. Anders moet je dan een nieuwe set
Precies! :goodidea

Maar ik heb zelf al genoeg velgen in de berging liggen. :lach
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 169
Lid geworden op: 31 mei 2013, 17:56

Re: Reservewiel 17" onder t4 ??

Bericht door melvin »

Ahh, nu snap ik je Dennis. Jullie denken 'zonde van dat extra lm wiel' omdat hij past bij de set velgen onder mn auto.... Welnu, dat is niet zo, het is een lelijk eendje, compleet anders dan de set, alleen dezelfde maat. Mag hij nu please in de oud ijzer bak?? :)

:zwaai
Plaats reactie