Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Lucht in de leiding t4 1.9 td
Lucht in de leiding t4 1.9 td
Hoi,
Ik heb al e.e.a doorgestruind op het forum mbt lucht in de leiding, maar toch even mijn verhaal.
De bus start een beetje moeilijk. De gloeibougies zijn deze week vervangen (wat een werk). Dit mocht niet baten.
Ik zie echter lucht door de leiding lopen als de bus loopt (na 5 sec slaat deze aan) Dit zie ik ook al bij het brandstof filter. Hij zuigt dus niet halverwege het traject van filter naar pomp ergens lucht aan door scheurtjes in de leiding. Ik las iets over ringetjes in de leiding?
Wie weet wat? Bestelnr?
ps: als de bus gelopen heeft en ik start deze binnen het uur, dan slaat het ding meteen aan.
Gr
Joris
Ik heb al e.e.a doorgestruind op het forum mbt lucht in de leiding, maar toch even mijn verhaal.
De bus start een beetje moeilijk. De gloeibougies zijn deze week vervangen (wat een werk). Dit mocht niet baten.
Ik zie echter lucht door de leiding lopen als de bus loopt (na 5 sec slaat deze aan) Dit zie ik ook al bij het brandstof filter. Hij zuigt dus niet halverwege het traject van filter naar pomp ergens lucht aan door scheurtjes in de leiding. Ik las iets over ringetjes in de leiding?
Wie weet wat? Bestelnr?
ps: als de bus gelopen heeft en ik start deze binnen het uur, dan slaat het ding meteen aan.
Gr
Joris
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Lucht in de leiding t4 1.9 td
Kijk en zoek maar eens naar een topic over het tankelement.
Grote kans dat er een scheurtje in kan zitten..
groetjes en succes
Peter
Grote kans dat er een scheurtje in kan zitten..
groetjes en succes
Peter
Re: Lucht in de leiding t4 1.9 td
hoi
Daar las ik inderdaad e.e.a over. Ik hoorde ook ergens dat de leiding de boosdoener kan zijn..
Waar zit het tank element?
Gr
Joris
Daar las ik inderdaad e.e.a over. Ik hoorde ook ergens dat de leiding de boosdoener kan zijn..
Waar zit het tank element?
Gr
Joris
Re: Lucht in de leiding t4 1.9 td
Updateje..
Ik heb de topics over het tankelement gevonden...
Is het wel wijs hiermee te starten? Is meteen een flinke klus..hoe test ik de werking hiervan? De bus start slecht, maar wellicht ligt het ergens anders aan. Zijn er nog manieren om te kijken of het tankelement goed of slecht is?
Groetjes
Joris
Ik heb de topics over het tankelement gevonden...
Is het wel wijs hiermee te starten? Is meteen een flinke klus..hoe test ik de werking hiervan? De bus start slecht, maar wellicht ligt het ergens anders aan. Zijn er nog manieren om te kijken of het tankelement goed of slecht is?
Groetjes
Joris
Re: Lucht in de leiding t4 1.9 td
weet iemand het bestelnummer van het driehoekje voor de filter (brandstoffilter), de ringetjes die erbij horen en het stoffen buisje?
Groetjes
Groetjes
Re: Lucht in de leiding t4 1.9 td
Tank tot aan z'n strot nokkie-vol aftanken.
Start ie goed met volle tank?
Start ie slecht met half volle /kwart volle tank?
Is het antwoord Ja.........op beide vragen?
Tankelement hapt lucht en is dus R.I.P.
Is het antwoord nee...........
Grote kans inwendige lekkage brandstofpomp.
En dat is meestal pomprevisie, door een Bosch Dieselspecialist.
Start ie goed met volle tank?
Start ie slecht met half volle /kwart volle tank?
Is het antwoord Ja.........op beide vragen?
Tankelement hapt lucht en is dus R.I.P.
Is het antwoord nee...........
Grote kans inwendige lekkage brandstofpomp.
En dat is meestal pomprevisie, door een Bosch Dieselspecialist.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Re: Lucht in de leiding t4 1.9 td
Weet je zeker dat het tussen filter en tank ontstaat en niet tussen het filter en de pomp ???
Als er daar klein lekje in de leidingen zit loopt de boel leeg en start hij lastig.
Op het moment dat de brandstof weer is aangezogen blijft het weer een tijd goed, vandaar dat je dan gewoon kunt starten.
Tot hij weer een tijdje stil staat.
Ik zou als eerste eens kijken naar de staat van de brandstofretourslangen. En deze vervangen.
Geweven slang is bij de automaterialenzaak te krijgen. Uit mijn hoofd heb je 3x 15cm en één keer 26cm nodig.
Odorf
Als er daar klein lekje in de leidingen zit loopt de boel leeg en start hij lastig.
Op het moment dat de brandstof weer is aangezogen blijft het weer een tijd goed, vandaar dat je dan gewoon kunt starten.
Tot hij weer een tijdje stil staat.
Ik zou als eerste eens kijken naar de staat van de brandstofretourslangen. En deze vervangen.
Geweven slang is bij de automaterialenzaak te krijgen. Uit mijn hoofd heb je 3x 15cm en één keer 26cm nodig.
Odorf
Laatst gewijzigd door odorf op 30 jun 2014, 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Lucht in de leiding t4 1.9 td
Hoi
Ik heb afgelopen weekend de dieselklep losgehaald en deze eens bekeken. Tevens even gekeken of de o-ring goed op het filter zat. Daarna alles goed er terug op gedrukt..Zowel gisteren als vanochtend een goede start. Na 10 seconden (voorgloeien) de sleutel omgedraaid en aan.. Ook zie ik geen lucht meer door de leiding lopen (dit zag ik eerst wel bij de pomp).. Nu ga ik de dieselklep vervangen door een nieuwe. Wie weet blijft het dan weg. Retourleidingen zien er nog goed uit, zijn in 2012 vervangen.
Ik heb afgelopen weekend de dieselklep losgehaald en deze eens bekeken. Tevens even gekeken of de o-ring goed op het filter zat. Daarna alles goed er terug op gedrukt..Zowel gisteren als vanochtend een goede start. Na 10 seconden (voorgloeien) de sleutel omgedraaid en aan.. Ook zie ik geen lucht meer door de leiding lopen (dit zag ik eerst wel bij de pomp).. Nu ga ik de dieselklep vervangen door een nieuwe. Wie weet blijft het dan weg. Retourleidingen zien er nog goed uit, zijn in 2012 vervangen.
Re: Lucht in de leiding t4 1.9 td
Mooi dat het opgelost lijkt.
En als je dieselretourslangen uit 2012 zijn is de kans groot dat het daar niet in zit.
Als je een nieuw ringetje zoekt: (Meestal zitten ze op een nieuw brandstoffilter.)
N 90426401 is als het goed is het bestelnummer bij de dealer, kost iets van een euro ofzo.
Succes,
Odorf
En als je dieselretourslangen uit 2012 zijn is de kans groot dat het daar niet in zit.
Als je een nieuw ringetje zoekt: (Meestal zitten ze op een nieuw brandstoffilter.)
N 90426401 is als het goed is het bestelnummer bij de dealer, kost iets van een euro ofzo.
Succes,
Odorf
Re: Lucht in de leiding t4 1.9 td
Hoi Odorf,
Ik kreeg dat ringetje voor niets mee
Ik dacht dat het er niet inzat, maar toen ik goed keek was dit wel het geval..
Mooi een ritje van 23 km voor niks gemaakt
Groet
Ik kreeg dat ringetje voor niets mee
Ik dacht dat het er niet inzat, maar toen ik goed keek was dit wel het geval..
Mooi een ritje van 23 km voor niks gemaakt
Groet
Re: Lucht in de leiding t4 1.9 td
Hoi
Heb zojuist de dieselklep vervangen. Ook het driehoekje waar de retourleiding terugkomt. Het was lastig om de klemmetjes los te krijgen, maar het is gelukt.
Helaas geen resultaat. Startte nog niet meteen... Nu wil ik me wagen aan het tankelement. Dit is 119 euro en ik wil de gok wagen..
Een vraagje aan de kenners:
Is het vervangen moeilijk? Ik heb wel iets gezien op de t4 Wiki, maar dat is duits..
Waar moet ik opletten? Is er iets dat ik stuk kan maken?
Heb zojuist de dieselklep vervangen. Ook het driehoekje waar de retourleiding terugkomt. Het was lastig om de klemmetjes los te krijgen, maar het is gelukt.
Helaas geen resultaat. Startte nog niet meteen... Nu wil ik me wagen aan het tankelement. Dit is 119 euro en ik wil de gok wagen..
Een vraagje aan de kenners:
Is het vervangen moeilijk? Ik heb wel iets gezien op de t4 Wiki, maar dat is duits..
Waar moet ik opletten? Is er iets dat ik stuk kan maken?
Re: Lucht in de leiding t4 1.9 td
Heb je nu inmiddels getest met een kwartvolle & een volle tank?Busjopie schreef:Hoi
Heb zojuist de dieselklep vervangen. Ook het driehoekje waar de retourleiding terugkomt. Het was lastig om de klemmetjes los te krijgen, maar het is gelukt.
Helaas geen resultaat. Startte nog niet meteen... Nu wil ik me wagen aan het tankelement. Dit is 119 euro en ik wil de gok wagen..
Een vraagje aan de kenners:
Is het vervangen moeilijk? Ik heb wel iets gezien op de t4 Wiki, maar dat is duits..
Waar moet ik opletten? Is er iets dat ik stuk kan maken?
Zoals ik hierboven eerder heb aangegeven...... Zit hier verschil in starten?
Willekeurig onderdelen vervangen, en er achter komen dat het niet werkt, schiet ook niet bepaald op
Slecht starten en daarna effe staan te bokken is zowat altijd het resultaat van:
1) te weinig compressie (die 1.9 van jou had toch onderdruk, als ik me niet vergis?)
2) een versleten brandstofpomp.
3) kapotte of verkeerde gloeistiften (Langzaam & snelgloeiers door elkaar)
Gewoon systematisch te werk gaan:
Dus.........eerst compressie meten & een compressie lek-test doen. (Koud)
Dit verteld je, de conditie van je motor.
Is dit goed, daarna gloeispiralen testen...
Koperen stroomrail van de gloeistiften verwijderen & met een plus draad langs de schroefdraad van de gloeistift strijken.
Vonkt dit? Antwoord is ja......? Deze is heel.
Geen vonken? Die is kapot.....
Bovenste allemaal goed?
Ga dan naar een Bosch Diesel specialist en laat je brandstofpomp beoordelen, of deze inwendig is versleten.
Suc6
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Re: Lucht in de leiding t4 1.9 td
Ik had hetzelfde soort probleem.
Bus startte goed met volle tank maar onder ca halfvol niet. Dan moest ik ca 30 sec doorstarten.
Of als hij langer had stilgestaan.
Had een "nieuw" gebruikt tankelement gekocht maar besloot om toch eerst de retourslangetjes te vervangen omdat die nogal zweetten. Dat bleek bij mijn bus de oplossing te zijn.
Tankelement heb ik dus niet vervangen in mijn geval.
Ik heb dus ook een tankelement over die je kun overnemen voor €30 + evt. verzendkosten.
Is wel gebruikt dus geen garantie dat hij goed is (maar ik vond het prijsverschil het risico waard)
Groet,
Gijs
Bus startte goed met volle tank maar onder ca halfvol niet. Dan moest ik ca 30 sec doorstarten.
Of als hij langer had stilgestaan.
Had een "nieuw" gebruikt tankelement gekocht maar besloot om toch eerst de retourslangetjes te vervangen omdat die nogal zweetten. Dat bleek bij mijn bus de oplossing te zijn.
Tankelement heb ik dus niet vervangen in mijn geval.
Ik heb dus ook een tankelement over die je kun overnemen voor €30 + evt. verzendkosten.
Is wel gebruikt dus geen garantie dat hij goed is (maar ik vond het prijsverschil het risico waard)
Groet,
Gijs
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Re: Lucht in de leiding t4 1.9 td
Hier vind je wellicht ook nog wel iets:
viewtopic.php?f=2&t=17786" onclick="window.open(this.href);return false;
viewtopic.php?f=2&t=17886&hilit=doet" onclick="window.open(this.href);return false;
Egbert
viewtopic.php?f=2&t=17786" onclick="window.open(this.href);return false;
viewtopic.php?f=2&t=17886&hilit=doet" onclick="window.open(this.href);return false;
Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel
Re: Lucht in de leiding t4 1.9 td
foto....(van Peter) tankelement
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.