Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Homokineet en aandrijfas?

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Homokineet en aandrijfas?

Bericht door Icebox »

Hoi allen,

Het wordt een steeds duurdere hobby... Lang verhaal kort. De Homokineet aan de linkerkant moest vervangen worden, hij was van binnen helemaal verroest. Aangezien ik 200 km van huis was heb ik nu enkel deze Homokineet laten vervangen. Mijn vraag is; is het verstandiger om nu de hele aandrijfas te laten vervangen? Ik ga in ieder geval wel de andere Homokineet laten bekijken (van binnen) want er was aan de buitenkant niks op te merken.

Groetjes,
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Homokineet en aandrijfas?

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou alleen de homokineet laten vervangen en dan meteen nieuw vet er in.
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: Homokineet en aandrijfas?

Bericht door Icebox »

Ja. Dat was gebeurt. 211 euro. Is dat schappelijk? (Ze kunnen me alles wijsmaken...)
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Homokineet en aandrijfas?

Bericht door Pascal-141 »

Icebox schreef:Ja. Dat was gebeurt. 211 euro. Is dat schappelijk? (Ze kunnen me alles wijsmaken...)
Dat valt wel mee ja
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Homokineet en aandrijfas?

Bericht door Pascal-141 »

Icebox schreef:Hoi allen,

Het wordt een steeds duurdere hobby... Lang verhaal kort. De Homokineet aan de linkerkant moest vervangen worden, hij was van binnen helemaal verroest. Aangezien ik 200 km van huis was heb ik nu enkel deze Homokineet laten vervangen. Mijn vraag is; is het verstandiger om nu de hele aandrijfas te laten vervangen? Ik ga in ieder geval wel de andere Homokineet laten bekijken (van binnen) want er was aan de buitenkant niks op te merken.

Groetjes,
De gehele aandrijfas vervangen is helemaal niet nodig , aan de as zelf komt eigenlijk nooit iets aan. Alleen de buitenste homokineet kan wel eens kapot gaan , wat geheel normaal is gezien de leeftijd/km standen. De binnenste homokineet gaat zelden kapot (deze ziet veel minder af omdat deze d stuurbeweging van de wielen niet volgt)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Homokineet en aandrijfas?

Bericht door odorf »

Hoi Sinja,

Het laatste probleem van mijn 'Zwedendrama' twee jaar terug was een gescheurde homokineethoes. Door deze scheur loopt het vet eruit en kan de homokineet vervuilen en kapotgaan. Als jouw homokineet geroest was dan was er denk ik al eerder wat mis met de hoes en zat hij niet meer in het vet. Ik heb destijds vanuit Zweden overlegd met NL garage en die stelden toen dat je nog behoorlijk lang door kunt rijden met zo'n kapotte homokineet. Ik merkte het op het laatst wel. Bij het wegrijden leek het even alsof de bus door een elastiekje tegen werd gehouden.
Maar volgens mij heb je weinig kans op nevenschade met een kapotte homokineet. Maar dat weet ik niet helemaal zeker ... anyone?? :alarm

Maar wat wil ik vertellen ...
De kosten voor een nieuwe homokineet waren toen 300,- dus jouw prijs is zeker niet hoog. Het belangrijkste voor de andere kant is het nakijken van de hoes. Is hij droog? niet vettig? en zie je geen scheuren dan is de kans groot dat hij aan die kant nog in orde is.
Je kunt het ook zelf nakijken. Stuur helemaal de ene kant op en die kant goed met zaklamp bekijken. Stuur andere kant op idem dito. En ook de ribbels even uit elkaar te duwen zodat je ertussen kunt kijken.

Maar dit zijn slechts mijn ideeën. En ik begrijp dat je baalt dat het weer geld kost.

Succes!
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Homokineet en aandrijfas?

Bericht door sgsdebruijn »

Let ff op met Spidan hoezen, na 2 jaar al bijna kapot, kon toen helaas geen VW krijgen dezelfde dag.
Zo'n goedkoop hoesje kan je dus een hoop geld kosten als je er andere verwachtingen van hebt, langere levensduur.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: Homokineet en aandrijfas?

Bericht door Icebox »

Dankjewel voor de reacties.

De bus was net twee weken terug APK gekeurd. Niks te zien aan de hoezen en niet teveel speling. Wel een geluid dat onder de bus vandaan kwam. Er werd gezegd dat de uitlaat wat los hing en dat dat het waarschijnlijk was. Het geluid was echter nog niet verdwenen en werd erger. Het was eerst enkel in bochten op lage snelheid tot ik het afgelopen donderdag op de snelweg ook hoorde en mijn stuur een eigen leven leek te krijgen...

Ik naar de garage in de buurt van mijn geboorteplaats en hier zei de beste man dat er niks te zien is aan de buitenkant maar dat het een niet goed functionerende homokineet MOEST zijn gezien de 'symptomen'.

Is een homokineethoes hetzelfde als een aandrijfashoes? Deze is in november 2012 vervangen. Geen idee door welk merk. Maar nogmaals, aan de hoezen is niks te zien.

:driveT4
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Homokineet en aandrijfas?

Bericht door sgsdebruijn »

Misschien even een aanvulling, de rechter hoes (bijrijderskant) aan de bakzijde gaat sneller stuk door de warmte van het carter/motor.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Plaats reactie