Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

ONDERHOUD AIRCO

vragen over de T4
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

ONDERHOUD AIRCO

Bericht door frank884 »

Kan mij iemand vertellen wat er nog meer aan onderhoud aan het airco systeem moet gebeuren dan na laten kijken of er genoeg koelmiddel in zit,
en de interieur filter vervangen.

Ik heb gehoord dat de "filterdroger" ik weet niet waar die zit.... 1x/ 2 jaar vervangen dient te worden klopt dat....
en wat moet er eventueel nog meer aan gebeuren zodat de zaak niet na enkele jaren in de prak loop???.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Vraag dat eens na bij een sponsor aan de rechterkant :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Bericht door frank884 »

Multivan Generation schreef:Vraag dat eens na bij een sponsor aan de rechterkant :knipoog
Dat soort antwoorden hebben niet zoveel nut!!.
in die lijn kun je net zo goed "weet je wel" vervangen door een link naar PON
en de rest van het forum opheffen.

Vragen over T 4 ga naar de VW dealer.
koos 890
Berichten: 2293
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:19
Locatie: heerhugowaard

Bericht door koos 890 »

Frank , Peter geeft jou een knap antwoord . dan weet je zeker wat je moet nakijken cq vervangen . Hij kan je ook een zooitje ontzin voorkraamen en je op onkosten jagen wat hij dus nu niet doet en een eerlijk antwoord geeft..
Gebruikersavatar
renesurf
Berichten: 63
Lid geworden op: 14 jan 2007, 18:20
Locatie: Genk - Belgisch Limburg

Bericht door renesurf »

Frank.

Kijk even bij "tips & trics" onder "motorisch".
Daaronder vindt u, van mezelf, een artikel mijn ervaring met de airco.

Info:
-ook in de winter regelmatig de airco aanzetten opdat de pakking v d aircopomp in goede staat blijft.
-bij twijfel eerst het drukrelais doormeten alvorens de vloeistofvulling te laten controleren door een specialist.
-Het kleine relais, onder het dashbord kan ook defect zijn.
-de koellucht steeds naar boven in de passagiersruimte insturen om het beste koeleffect te krijgen, dit omdat koude lucht zakt. Het beste resultaat krijg je door te recirculeren.
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Bericht door René »

frank884 schreef:
Multivan Generation schreef:Vraag dat eens na bij een sponsor aan de rechterkant :knipoog
Dat soort antwoorden hebben niet zoveel nut!!.
in die lijn kun je net zo goed "weet je wel" vervangen door een link naar PON
en de rest van het forum opheffen.

Vragen over T 4 ga naar de VW dealer.
Lange tenen??

voor een filterdroger moet je nu eenmaal bij een specialist zijn omdat de meeste hobbyisten geen drukmeters hebben, geen vacuumpomp en geen flessen met koelmiddel en een nauwkeurige weegschaal.

Groeten Berrie
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Bericht door Egbert&Manon »

De filter/droger doet precies wat zijn naam zegt.
Hij filtert eventuele condensvocht uit het koudemiddel.
Als het systeem open is, komt er lucht en dus ook luchtvochtigheid in de componenten. Dit systeem wordt gevacuumeerd en daarmee hoop je ook al het vocht er uit te krijgen. Dit lukt niet 100%. Daarom wordt er een filter/droger in het systeem gezet.

Een compressor werkt met een inlaatklep (lagedruk of zuigzijde) en een uitlaatklep (hogedruk of perszijde). Dit is te vergelijken met een in- en uitlaatklep van een 4taktmotor.
Het soort koudemiddel is R134a en heeft een zuigdruk van +/-1,2 Bar .
Onze luchtdruk bedraagt 1 Bar. Als er een lekje in het systeem zit zal deze zuigdruk steeds lager worden en uiteindelijk onder 1 Bar komen. In plaats van lekken, kan het lagedrukgedeeelte buitenlucht aantrekken en dus ook vocht.
Bij te veel vocht in het systeem zal het filter/droger verzadigd/verstopt raken.
Gevolg hiervan is dat bepaalde componenten naar de kl*ten/haaien kunnen gaan.

Een check van je systeem is dus niet verkeerd, als je twijfelt over je koelcapaciteit van je airco.
Als je airco binnen 4 mintuten een mooie koude luchtstroom ontwikkelt, is er niets mis mee.

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben

Groetjes Egbert (koelmonteur van beroep) :lach :lach :lach :lach [/list]
Gebruikersavatar
Henk-1
Site Admin
Berichten: 4458
Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Bericht door Henk-1 »

Pak es een compressor en spuit alle rommel tussen de lammellen van de airco-compressor weg (die voor je radiator zit)
Je weet niet hoeveel rommel er tussen kan zitten
Laatst gewijzigd door Henk-1 op 07 jun 2007, 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes webmaster Henk-1 :wjwnl VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Bericht door frank884 »

Egbert&Manon schreef:De filter/droger doet precies wat zijn naam zegt.
Hij filtert eventuele condensvocht uit het koudemiddel.
Als het systeem open is, komt er lucht en dus ook luchtvochtigheid in de componenten. Dit systeem wordt gevacuumeerd en daarmee hoop je ook al het vocht er uit te krijgen. Dit lukt niet 100%. Daarom wordt er een filter/droger in het systeem gezet.

Een compressor werkt met een inlaatklep (lagedruk of zuigzijde) en een uitlaatklep (hogedruk of perszijde). Dit is te vergelijken met een in- en uitlaatklep van een 4taktmotor.
Het soort koudemiddel is R134a en heeft een zuigdruk van +/-1,2 Bar .
Onze luchtdruk bedraagt 1 Bar. Als er een lekje in het systeem zit zal deze zuigdruk steeds lager worden en uiteindelijk onder 1 Bar komen. In plaats van lekken, kan het lagedrukgedeeelte buitenlucht aantrekken en dus ook vocht.
Bij te veel vocht in het systeem zal het filter/droger verzadigd/verstopt raken.
Gevolg hiervan is dat bepaalde componenten naar de kl*ten/haaien kunnen gaan.

Een check van je systeem is dus niet verkeerd, als je twijfelt over je koelcapaciteit van je airco.
Als je airco binnen 4 mintuten een mooie koude luchtstroom ontwikkelt, is er niets mis mee.

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben

Groetjes Egbert (koelmonteur van beroep) :lach :lach :lach :lach [/list]

Koos,Rene surf, Berrie en Rene, Egbert en Manon.

Bedankt voor jullie reactie's!!!!!! ik ben er een stuk wijzer van geworden,
De airco is nog goed, begint ook direct goed te koelen, ik heb begrepen
uit bovenstaande dat ais de airco binnen 4 minuten niet goed begint te koelen,
dat je dan moet oppassen en de zaak na laten kijken... en anders is er niks aan de hand is.
de filterdroger hoeft dus niet net als een olie...lucht filter
periodiek te worden vervangen, na ..... jaar of ... ...kilometer

En ja....met maat 46 staat er sneller iemand op je tenen als met kleinere voeten.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Net als in de lamellen van een interkoeler :knipoog

Enne ik heb nog steeds pijn in mijn tenen :groteogen

:bifun :bifun
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Bericht door frank884 »

Multivan Generation schreef:Net als in de lamellen van een interkoeler :knipoog

Enne ik heb nog steeds pijn in mijn tenen :groteogen

:bifun :bifun

Goed dat ik ook schoenen heb met stalen neuzen :klappen
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Ook ik heb ervaring met Peter van Zoen, en daarom doelde ik op hem, om je vragen daar eens te stellen.

En inderdaad, Peter geeft eerlijk en oprecht antwoord met de beste bedoelingen en zal ook zeggen als je iets zelf kunt.

Ook mijn buurman heeft eens met hem gebeld en ook die werd netjes telefonisch geholpen hoor :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
jopie
Berichten: 51
Lid geworden op: 13 jan 2007, 09:53
Locatie: Leeuwarden

Bericht door jopie »

Ik zit zelf ook met hetzelfde alleen stinkt mijn airco behoorlijk als ik hem aanzet. Is er een soort filter wat schoon gemaakt moet worden???
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Daar heb je speciale spuitbusjes voor, die je bij het interieurluchtfilter in kunt spuiten. Hierdoor zouden de schimmels om zeep geholpen worden.

Je hebt dat bijvoorbeeld van Forté maar ook van tune-ap.
Gaat dan wel erg fris ruiken hoor :gekte
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
propje
Berichten: 295
Lid geworden op: 17 feb 2007, 19:25

airco stinkt

Bericht door propje »

Maar helpen die spuitbusjes ook of moet er wel een filter vervangen worden en hoe voorkom je die stank volgens mij is het schimmel.
er blijft natuurlijk vocht achter in je kanalen en dan komt er schimmel op gang en dat ruik je.
aju Propje
Plaats reactie