Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
soort diesel
soort diesel
om te beginnen, ik ben geen brandstof verkoper en heb geen aandelen bij Shell.
wat is mijn verhaal, op een van de schepen die wij in verkoop hebben is bij zowel de motoren als bij de aggregaat de brandstofpomp kapot, en allemaal bijna tegelijk, vreemd, een keer een pomp kapot kan, maar 3 pompen in een keer dat kan eigenlijk niet. na lang zoeken is er geconcludeerd dat te schrale brandstof het probleem is geweest. de betreffende boot had een tijdje stil gelegen en daardoor is het biodeel in de diesel gaan leven, daardoor is de diesel slecht geworden en zijn smerende werking helemaal verloren.
de moderne goedkope diesel aan de pomp is hetzelfde spul als wat er in de tank van die boot zat en de experts wisten te vertellen dat van die brandstof de smerende sowieso minder is.
mijn T5GP met 40.000 op de teller kreeg ook die goedkope diesel getankt.
Motor liep prima en geen problemen, maar....
als ik in lage toeren optrok, dan had ik een beetje een nagelend bijgeluid, alsof er wat mee ratelde. Bij 2000 toeren en hoger hoorde je het niet.
met het verhaal van de expert in gedachten heb ik dus maar eens de tank leeggereden en de duurdere diesel getankt (V-power), en wat blijkt, geen bijgeluiden meer, beter optrekken, en zoals het er nu uitziet: zuiniger.
Dat laatste vind ik het miste belangrijk, maar de bijgeluiden vond ik erg irritant.
met de ervaring van de pompen op de boot tank ik dus vanaf nu dure diesel.
iemand met dezelfde ervaringen?
wat is mijn verhaal, op een van de schepen die wij in verkoop hebben is bij zowel de motoren als bij de aggregaat de brandstofpomp kapot, en allemaal bijna tegelijk, vreemd, een keer een pomp kapot kan, maar 3 pompen in een keer dat kan eigenlijk niet. na lang zoeken is er geconcludeerd dat te schrale brandstof het probleem is geweest. de betreffende boot had een tijdje stil gelegen en daardoor is het biodeel in de diesel gaan leven, daardoor is de diesel slecht geworden en zijn smerende werking helemaal verloren.
de moderne goedkope diesel aan de pomp is hetzelfde spul als wat er in de tank van die boot zat en de experts wisten te vertellen dat van die brandstof de smerende sowieso minder is.
mijn T5GP met 40.000 op de teller kreeg ook die goedkope diesel getankt.
Motor liep prima en geen problemen, maar....
als ik in lage toeren optrok, dan had ik een beetje een nagelend bijgeluid, alsof er wat mee ratelde. Bij 2000 toeren en hoger hoorde je het niet.
met het verhaal van de expert in gedachten heb ik dus maar eens de tank leeggereden en de duurdere diesel getankt (V-power), en wat blijkt, geen bijgeluiden meer, beter optrekken, en zoals het er nu uitziet: zuiniger.
Dat laatste vind ik het miste belangrijk, maar de bijgeluiden vond ik erg irritant.
met de ervaring van de pompen op de boot tank ik dus vanaf nu dure diesel.
iemand met dezelfde ervaringen?
Re: soort diesel
bedankt voor het delen. Heb er zelf niet zo zeer op gelet maar is zeker het proberen waard.
Heb het een keer met mijn Polo geprobeerd. De auto reed met goedkope diesel iets van 700km en met v-power ruim 850km.
Heb het een keer met mijn Polo geprobeerd. De auto reed met goedkope diesel iets van 700km en met v-power ruim 850km.
- robertTREBOR
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
- Locatie: vlaardingen
Re: soort diesel
test kassa, het meest lachwekkend is dat alle merken uit dezelfde opslag hun brandstof halen :-)
https://www.youtube.com/watch?v=Ozg2UnoruMA
https://www.youtube.com/watch?v=Ozg2UnoruMA
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Re: soort diesel
Onze T4 rijdt al 475000 km probleemloos op goedkope Tango diesel. Een simpel rekensommetje leert dat dit minimaal al zo'n 4000,- aan besparing heeft opgeleverd tov V Power....
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
- Pascal-141
- Berichten: 10826
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: soort diesel
PJB schreef:om de betreffende boot had een tijdje stil gelegen en daardoor is het biodeel in de diesel gaan leven, daardoor is de diesel slecht geworden en zijn smerende werking helemaal verloren.
iemand met dezelfde ervaringen?
Zwijg me van dat "BIO" gedoe met de diesel van tegenwoordig ...
2 weken geleden nog een akkefietje gehad met mijn traktor (trekker) toen ik midden in het bos stond . Ineens begon de motor te stotteren , ik heb dan het brandstoffilterelement uit de behuizing gehaald ,om vast te stellen dat die vol "drab" zat , het leek wel slijm ... Dat waren dus algen in de diesel . Ik heb het filter gereinigd met remmenreiniger (was enige wat ik bij de hand had) en teruggeplaatst , en meteen liep het filter weer vol met dat vieze slijm . Nog 2a3 x het filter gereinigd , en de rest van de dag kunnen verder rijden zolang ik maar onder de 2000 tr/min bleef ging het .
Eens terug thuis filter terug gedemonteerd , en brandstoftank leeggemaakt , en leidingen doorgeblazen . Dan in de tank gekeken en die hing onderaan vol met slijm/algen . Dus die ook maar gereinigd .
Dan maar verse diesel gehaald aan de pomp en daamee gevuld , nieuw brandstoffilter geplaatst , en sindsdien geen probleem meer gehad.
Maar , dat bio-gedoe in de diesel tegenwoordig is dus een ramp voor dieselbrandstof die langere tijd stilstaat , bvb in een tank.
De (rode) diesel die ik voordien tankte was slechts iets meer dan een jaar oud .
Ik heb dan als test van die diesel een jerrycan gevuld , en die weer overgegoten in een andere jerrycan , via een trechter met een filter er in , en daarbovenop nog een nylonkous als extra filter , dit was het resultaat uit een 20L jerrycan :
![Afbeelding](http://i234.photobucket.com/albums/ee81/granada924/IMG_20150326_181710_zpsxarlxaoc.jpg)
Dat hoopje slijm is dus algengroei in de diesel ...
![fun :muur](./images/smilies/muur.gif)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: soort diesel
Dat is al jaren een feit en bekend maar als je goed had opgelet had je ook gehoord dat iedere maatschappij zijn eigen additieven toevoegt aan de brandstof en laten die nu net de kwaliteit bepalen!robertTREBOR schreef:test kassa, het meest lachwekkend is dat alle merken uit dezelfde opslag hun brandstof halen :-)
https://www.youtube.com/watch?v=Ozg2UnoruMA
Een klein voorbeeld van de shell v power, in Duitsland is het octaangehalte van deze brandstof behoorlijk hoger dan in Nederland, eigenlijk gek aangezien het 1 en dezelfde firma is maar toch is er een groot verschil.
Re: soort diesel
ik had ook 2 kannen in de zomer een half jaar staan
en daar had ik ook die problemen met dat slijm-achtige spul
(bio component in de diesel)
en daar had ik ook die problemen met dat slijm-achtige spul
(bio component in de diesel)
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Re: soort diesel
Wij hebben een eigen torenkraan op het werk. Die heeft een tijdje vast op het werk gestaan.
Maar hetzelfde grapje. Omdat de rijtank dus lang stil stond, en de aggregaat getankt wordt uit de rijtank en daarbij de aggregaat deels koelt op de diesel ook alg erin.
Ik was er niet bij met schoonmaken, maar heb een paar foto's gezien. Van die groene algendrap erin. Kraanmachinist heeft tegenwoordig een of andere flesje bij wat die algen schijnt te verwijderen. Dus als die lang op 1 plaats draait gooit die dat 1 keer in de zoveel tijd een beetje in de tank
Maar hetzelfde grapje. Omdat de rijtank dus lang stil stond, en de aggregaat getankt wordt uit de rijtank en daarbij de aggregaat deels koelt op de diesel ook alg erin.
Ik was er niet bij met schoonmaken, maar heb een paar foto's gezien. Van die groene algendrap erin. Kraanmachinist heeft tegenwoordig een of andere flesje bij wat die algen schijnt te verwijderen. Dus als die lang op 1 plaats draait gooit die dat 1 keer in de zoveel tijd een beetje in de tank
Volkswagen Transporter 2.5 AJT TDI 115pk
ex Volkwagen Bora 2.0L
ex Hyundai Excel 1.3L
ex Volkwagen Bora 2.0L
ex Hyundai Excel 1.3L
Re: soort diesel
Ik tank met de bus altijd V-power of Ultimate. En pas het brandstoffilter preventief laten vervangen (na 5 jaar).
Bussie staat vaak wat langer stil en dan wil ik geen troep.
Bussie staat vaak wat langer stil en dan wil ik geen troep.
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
- Pascal-141
- Berichten: 10826
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: soort diesel
Werkt dat middel goed ? Weet je toevallig welk product dat is ?kikker schreef:. Kraanmachinist heeft tegenwoordig een of andere flesje bij wat die algen schijnt te verwijderen. Dus als die lang op 1 plaats draait gooit die dat 1 keer in de zoveel tijd een beetje in de tank
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: soort diesel
Ik zal het eens vragen als ik hem spreek.
Volkswagen Transporter 2.5 AJT TDI 115pk
ex Volkwagen Bora 2.0L
ex Hyundai Excel 1.3L
ex Volkwagen Bora 2.0L
ex Hyundai Excel 1.3L
Re: soort diesel
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Re: soort diesel
Blijkbaar ken je me nietjan2009 schreef:Dus om V-power te kunnen tanken bespaar je op het wisselen van je brandstoffilter.Oviivo schreef:Ik tank met de bus altijd V-power of Ultimate. En pas het brandstoffilter preventief laten vervangen (na 5 jaar).
Bussie staat vaak wat langer stil en dan wil ik geen troep.
Dat vindt ik nu zo tegenstrijdig.
Zorg dan wel dat je tank altijd vol staat anders heb je weer meer kans op water in je tank en filter , mooie voedingsbodem voor die algenshit.
Krijgt je bus ook slechts 1 x in de 5 jaar een grote beurt?
![fun :bifun](./images/smilies/bigfun.gif)
Brandstoffilter heb ik laten vervangen, ook al was het volgens de dealer nog maar halfverwege het aantal km's. Dat bedoel ik met preventief. Gaat blijkbaar op km's, terwijl ik 5 jaar al te lang vond.
Verder tank ik altijd die "dure" diesel. Maar ik rij weinig km's per jaar. Toch elk jaar een beurt.
Afijn, misschien moet je mijn topic eens lezen om te zien hoe ik mijn bussie behandel.
![fun :zwaai](./images/smilies/zwaai.gif)
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Re: soort diesel
![nuts :nuts](./images/smilies/nuts.gif)
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar