Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Van een california T4 naar Clifornia T5 ?

vragen over de T5
spek
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 mar 2009, 10:23

Van een california T4 naar Clifornia T5 ?

Bericht door spek »

Aller eerst de Beste wensen,
Ik rij nu nog een Cali Event uit 2002 met 24500 km en wil eigenlijk over stappen naar een
T5 of een Mercedes Marco Polo.
Nu mijn vraag wat zijn de beste motoren voor deze auto ?
En zijn er hier nog liefhebbers voor een mooie California, ik weet nog niet of ik hem ga inruilen of via internet proberen te verkopen.
Ik benbenieuwd naar jullie reacties.

Met vriendelijke groet,

Arthur
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33810
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Van een california T4 naar Clifornia T5 ?

Bericht door Multivan Generation »

Als je een T5 wilt kiezen, denk dan aan de 2.0 TDI met 140 pk.
Liggen misschien wel wat hoger qua prijs.
Lambiek
Berichten: 403
Lid geworden op: 04 sep 2013, 20:05

Re: Van een california T4 naar Clifornia T5 ?

Bericht door Lambiek »

spek schreef:Aller eerst de Beste wensen,
Ik rij nu nog een Cali Event uit 2002 met 24500 km en wil eigenlijk over stappen naar een
T5 of een Mercedes Marco Polo.
Nu mijn vraag wat zijn de beste motoren voor deze auto ?
En zijn er hier nog liefhebbers voor een mooie California, ik weet nog niet of ik hem ga inruilen of via internet proberen te verkopen.
Ik benbenieuwd naar jullie reacties.

Met vriendelijke groet,

Arthur
Das niet veel 24500 km :ie :nuts
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Van een california T4 naar Clifornia T5 ?

Bericht door heemskerk »

Multivan Generation schreef:Als je een T5 wilt kiezen, denk dan aan de 2.0 TDI met 140 pk.
Liggen misschien wel wat hoger qua prijs.
En zo ja; houd dan ook rekening met het voor de hand liggende overmatige olieverbruik van een bepaalde generatie 2.0 ltr motoren. Beding een garantie op dit issue bij de verkoopdeal wanneer van toepassing.
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2711
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Van een california T4 naar Clifornia T5 ?

Bericht door Erdem50 »

Peter benoemd hier niet voor niks specifiek de 140pk versie, die kennen dit probleem niet. Alleen de 180pk
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Witteklim
Berichten: 159
Lid geworden op: 20 jun 2014, 14:14
Locatie: kessel-lo

Re: Van een california T4 naar Clifornia T5 ?

Bericht door Witteklim »

hier ook de California 2.0 tdi 140 pk 103 kw .
geen problemen mee , geen olieverbruik , alleen het bekende corrosie geval aan het hefdak en spoiler.
spek
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 mar 2009, 10:23

Re: Van een california T4 naar Clifornia T5 ?

Bericht door spek »

Alvast bedankt voor de reacties.
Die 140 pk motoren zijn dat dan vijfcilinders of de viercilinder ?
Ik heb ook wel eens gehoord over de 174 pk vijfcilinder dat die goed zijn.
Er is namelijk een hoop aanbod en bij de dealer zullen ze toch altijd zeggen dat de bus waar jij voor komt kijken de beste is :bifun
Zijn er vedder nog punten waar ik op zou moeten letten, zoals omgebouwde busjes naar camper.
Ik heb nu een echte originele Westfalia en dat is gewoon super.
Vedder nog dealers of bedrijven waar ik wel of beter niet kan gaan kijken.

Bij deze alvast weer bedankt,

Gr, Arthur
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1491
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Van een california T4 naar Clifornia T5 ?

Bericht door bvddobb »

Wij hebben ook een T5 Cali met de 174 pk 2.5l 5-cylinder, uit 2008. Wij hadden altijd begrepen dat de eerste jaargangen van die motor ook nog wel problemen kon geven, maar de latere, zo vanaf 2006 of 2007, zouden aanpassingen hebben gehad, en veel beter zijn (??).

Vrienden van ons hebben net hun bus met zo'n motor ingeruild, op 426.000 km, en hebben buiten het reguliere onderhoud er nooit wat mee gehad. Zij waren echte kilometervreters, lange ritten met 160 km/u over de autobaan.
Ons gebruik is heel anders, wij rijden eigenlijk nooit harder dar 130 km/u, en zijn nogal veel op onverharde paden te vinden. Dat geeft vast weer een heel ander slijtagepatroon. Toch hebben wij aan het camperdeel wel, maar aan het auto-deel ook nog nooit iets gehad, maar wij hebben dan ook pas 126.000 op de teller staan...
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Van een california T4 naar Clifornia T5 ?

Bericht door Oviivo »

Als je echt een mooie, met weinig km's, zoekt ... Moet je de mijne eens bekijken :ikrij
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
spek
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 mar 2009, 10:23

Re: Van een california T4 naar Clifornia T5 ?

Bericht door spek »

Kijk dat zijn goede berichten.
RobS
Berichten: 149
Lid geworden op: 14 mar 2012, 16:10
Locatie: Delft

Re: Van een california T4 naar Clifornia T5 ?

Bericht door RobS »

Je moet het forum nog maar eens uitspitten over T5 en de dieselmotoren. De hoeveelheid info over dit topic is schier oneindig en de kwaliteit van de T5 kent meer variatie dan ooit bij de T4 ervaren is.

Ik tracht, als T4-rijder die het T5veld reeds jaren van eerbiedige afstand volgt, een bondige intro te geven. Met als risico dat ik genadeloos neergesabeld wordt. De T5 is er vanaf 2004. In den beginne waren er de viercylinder 1.9 (5bak) en de vijfcylinder 2.5 (6bak en wellicht 4Motion) pompverstuiver motoren. Geen van deze blokken is afkomstig uit de T4. De T5-viercylinders zijn betrouwbare werkpaarden gebleken. Geen euforische uitroepen, maar ze rijden prima en doen dat over het algemeen zonder troubles. Over de vijfcylinders is meer (veel) te melden. Er bestaan twee versies van AXD (130pk) en AXE (174pk). Beide staan er op dit forum om bekend dat je het slecht kan treffen en VW/Pon weinig verantwoordelijkheid neemt. Waarbij het onheil bij de 174pk wel bovenmatig vaak toeslaat. Zelfs tot op het niveau dat er regelmatig Weetjewellers zijn die de handdoek in de ring gooien. Troubles met sensoren, smering, los trillende pompverstuivers en de rechter aandrijfas die de kracht niet aan kan. Problemen lijken minder gekoppeld aan rijstijl of onderhoudstatus, maar eerder exemplarisch. Najaar 2007 zijn deze blokken vervangen door gelijkende vijfcilinders BNZ (130pk) en BPC (174pk) die het wat beter lijken te doen. In najaar 2009 is de T5 geupgrade (Großer Product aufwert, afgekort GP). Alle diesel blokken zijn vervangen door een reeks EU5 2.0 common rail motoren VW EA288 (genoemd ivm sjoemel software) met vermogens van 63-132KW welke ook in de EU5/6 T6 toegepast worden. Deze blokken lijken beter, maar ook hier lijken de kenners weer bovenmatige onheilspatronen te herkennen. Opnieuw bij de krachtiger (180pk) exemplaren: olieverbruik en nog steeds de rechteraandrijfas die het maar 100.000km volhoudt. Voor de volledigheid wil ik vermelden dat de berichtgeving over volmechanische-automaten van VW aanhoudend slecht is. De DSG is beter, maar ook hier geldt dat VW je laat bloeden in het geval je een slecht exemplaar treft.

Laat je niet gek maken: op internetfora zul je altijd meer ellende lezen dan euforische verhalen over betrouwbaarheid. En ja, Mercedes of Renault hebben dat ook. Echter, de tijd dat de VWbus kwalitatief met kop en schouders boven het veld uit stak is echt verleden tijd.
Laatst gewijzigd door RobS op 13 jan 2016, 22:24, 3 keer totaal gewijzigd.
VW T6.1 | kastenwagen Ivoor | 7 januari 2022
̷V̷W̷ ̷T̷4̷ | ̷1̷.̷9̷T̷D̷ ̷A̷B̷L̷/̷A̷Y̷E̷ ̷-̷ ̷k̷a̷s̷t̷e̷n̷w̷a̷g̷e̷n̷ ̷-̷ ̷P̷a̷p̷r̷i̷k̷a̷r̷o̷t̷ ̷ ̷-| ̷5̷ ̷s̷e̷p̷t̷e̷m̷b̷e̷r̷ ̷1̷9̷9̷0̷
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1491
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Van een california T4 naar Clifornia T5 ?

Bericht door bvddobb »

Oviivo schreef:Als je echt een mooie, met weinig km's, zoekt ... Moet je de mijne eens bekijken :ikrij
Ga jij de jouwe wegdoen?
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Van een california T4 naar Clifornia T5 ?

Bericht door Oviivo »

bvddobb schreef:
Oviivo schreef:Als je echt een mooie, met weinig km's, zoekt ... Moet je de mijne eens bekijken :ikrij
Ga jij de jouwe wegdoen?
Als iemand hem graag wil, waarschijnlijk wel.
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
spek
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 mar 2009, 10:23

Re: Van een california T4 naar Clifornia T5 ?

Bericht door spek »

Oviivo schreef:Als je echt een mooie, met weinig km's, zoekt ... Moet je de mijne eens bekijken :ikrij
Als ik die van mij kwijt ben wil ik best wel eens kijken naar je mooie California, wat zou de prijs zo'n beetje gaan worden?

Gr, Arthur
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Van een california T4 naar Clifornia T5 ?

Bericht door heemskerk »

Ivo is gevoelig voor bling-bling... Doe een bod inclusief bijvoorbeeld een gangsterketting dan is ie om. :knipoog :knipoog :toppie
Plaats reactie