Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

alarm bij laten branden lampen

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
T4-Rider
Berichten: 79
Lid geworden op: 08 jan 2016, 20:40
Contacteer:

alarm bij laten branden lampen

Bericht door T4-Rider »

In m'n nieuwe bus verteld mijn stagiaire momenteel steeds dat ik de lampen niet vergeten moet uit te doen ;).
Dit kan natuurlijk niet: hoe ingewikkeld is het een verklikker in te bouwen en wat kost 't?
Mijn garage vraagt er zo'n €50 ex. voor - wellicht is dit een prima prijs, wellicht heb ik het zelf in een half uurtje gefixed voor €5.
Iemand ervaring hiermee?
Blije eigenaar van een voor mijn gevoel belachelijk luxe en spiksplinternieuwe verlengde DC T4 (2002) met 75kW 2.5TDI motor.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33840
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: alarm bij laten branden lampen

Bericht door Multivan Generation »

Kijk hier maar eens:
http://www.t4-wiki.de/wiki/Warnsummer_J ... s_Licht%29

Werkt je deurschakelaar wel goed? Binnenverlichting reageert goed op deurschakelaar bijvoorbeeld?
VWZN
Berichten: 385
Lid geworden op: 24 aug 2013, 08:37
Locatie: Mol-Postel België

Re: alarm bij laten branden lampen

Bericht door VWZN »

Mijn Duits is niet zo goed, maar een nummer 36 inprikken (T4 voor 1998) en het zou moeten werken?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33840
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: alarm bij laten branden lampen

Bericht door Multivan Generation »

je hebt een bus uit 2000,
grote kans dat het zoemertje dan in de tellerunit zit.
En als dat niet werkt,
dan kan het in de tellerunit zitten, maar logischer is, om de deurschakelaar te verdenken.
Vandaar mijn vraag om je binnenverlichting wel goed werkt op de deurschakelaar.
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: alarm bij laten branden lampen

Bericht door Harry 341 »

Voor mijn vorige bus bij de Hema gekocht...3,95
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
BartBeijer
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 jan 2016, 21:11

Re: alarm bij laten branden lampen

Bericht door BartBeijer »

Als je de + van het dimlicht onderbreekt en er een zoemer tussen zet dan werkt het ook.
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: alarm bij laten branden lampen

Bericht door vw_camper »

BartBeijer schreef:Als je de + van het dimlicht onderbreekt en er een zoemer tussen zet dan werkt het ook.
Hoi Bart,
Is dat een grapje? De zoemer werkt ook met gesloten deur en het dimlicht brandt niet meer.
Groeten, Bert
Gebruikersavatar
nieknaam
Berichten: 140
Lid geworden op: 05 jan 2016, 22:21
Locatie: Gouda

Re: alarm bij laten branden lampen

Bericht door nieknaam »

Als je dit werkend zou willen krijgen buiten het VW-systeem om, zou je een relais kunnen opnemen in de plus van het stadslicht, via dat relais de plus van de zoemer aansturen (ongeschakeld) en de massa van de zoemer via de linker deurschakelaar laten lopen. Die moet dan wel goed contact maken. Ik heb ze recent ultrasoon schoongemaakt, is een wereld van verschil.
VW T4 TDI AXG 2002 - omgebouwd naar California
Gebruikersavatar
T4-Rider
Berichten: 79
Lid geworden op: 08 jan 2016, 20:40
Contacteer:

Re: alarm bij laten branden lampen

Bericht door T4-Rider »

Wauw, zoveel reacties! Dank iedereen!
Ik schaam me bijna voor mijn afwezigheid; ik was druk met andere dingen en kwam even niet aan dit forum kwijt.
Multivan Generation schreef:je hebt een bus uit 2000,
grote kans dat het zoemertje dan in de tellerunit zit.
En als dat niet werkt,
dan kan het in de tellerunit zitten, maar logischer is, om de deurschakelaar te verdenken.
Vandaar mijn vraag om je binnenverlichting wel goed werkt op de deurschakelaar.
Je gebruikt tweemaal 'tellerunit', wellicht bedoel je de eerste keer 'deurschakelaar'?
Maar interessant! Want inderdaad, de binnenverlichting werkt ook (nog) niet naar behoren (maar stoorde ik me niet genoeg aan).
ik heb drie interieurlampjes: voor, midden (achterbank) en achter (laadruim)
• 'voor' deur links én rechts openen = nergens lichtje
• schuifdeur openen = lichtje midden brandt
• achterdeuren openen = lichtje vóór gaat branden (dus helaas niet lichtje laadruim)

Begrijp ik het goed en is de oplossing misschien de deurschakelaar ultrasoon reinigen en kijken of 'ie dan wel werkt?
Zoja, waar vind ik die, achter de instrumentenpaneel of in de deuren?
Blije eigenaar van een voor mijn gevoel belachelijk luxe en spiksplinternieuwe verlengde DC T4 (2002) met 75kW 2.5TDI motor.
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: alarm bij laten branden lampen

Bericht door vw_camper »

Of koop een nieuwe deurschakelaar voor de bestuurderskant. Zo duur is dat niet.
Edit: de deurschakelaar zit net voor de deur, is zichtbaar als je de deur opent.
Groeten, Bert
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33840
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: alarm bij laten branden lampen

Bericht door Multivan Generation »

T4-Rider schreef:Begrijp ik het goed en is de oplossing misschien de deurschakelaar ultrasoon reinigen en kijken of 'ie dan wel werkt?
Zoja, waar vind ik die, achter de instrumentenpaneel of in de deuren?
Niets ultrasoon (laten) reinigen, gewoon nieuwe kopen. Reinigen is uitstel, geen afstel. Komt gewoon weer terug.
We hebben het over een paar euro per stuk.
Deur open doen, dan zie je tussen deur en carrosserie een rubber balg zitten, daar een paar cm onder zit de deurschakelaar.

Gewoon (preventief) alle 3 vervangen (2 voorportieren en schuifdeur). Is nog geen 10 minuten werk en kun je prima zelf doen.

Groeten Peter
bart seinwezen
Berichten: 268
Lid geworden op: 22 jul 2014, 21:15
Locatie: haarlem

Re: alarm bij laten branden lampen

Bericht door bart seinwezen »

Ik stoor me eerlijk gezegd mateloos aan die zoemer, omdat ik vind dat de verlichting aanlaten een bewuste handeling zou moeten zijn en normaliter je licht gewoon uitschakelt als je je sleutel uit het contact zet. Ik geloof zelfs dat dit in Amerika standaard is, Volvo's hebben het ook. Vandaar dat ik van plan ben om de voeding van de verlichting via het contactslot te leiden in combinatie met een wisselschakelaar voor die ene keer dat ik de lichten juist wel wil laten branden. Ismet keek daar een beetje moeilijk bij en begon over computerproblemen, iemand hier die kan definieren welke beren zich op de weg bevinden?
Gebruikersavatar
T4-Rider
Berichten: 79
Lid geworden op: 08 jan 2016, 20:40
Contacteer:

Re: alarm bij laten branden lampen

Bericht door T4-Rider »

bart seinwezen schreef:Vandaar dat ik van plan ben om de voeding van de verlichting via het contactslot te leiden in combinatie met een wisselschakelaar voor die ene keer dat ik de lichten juist wel wil laten branden. Ismet keek daar een beetje moeilijk bij en begon over computerproblemen, iemand hier die kan definieren welke beren zich op de weg bevinden?
Interessant! Hou me op de hoogte, ik ben het wel met je eens.
Blije eigenaar van een voor mijn gevoel belachelijk luxe en spiksplinternieuwe verlengde DC T4 (2002) met 75kW 2.5TDI motor.
Plaats reactie