Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

huishoudaccu: vraag en tipje

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3231
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: huishoudaccu: vraag en tipje

Bericht door J vd Pal »

In ieder geval een deel beveiliging, ik weet niet wat een lampje of later ingebouwde USB lader doet als de spanning te laag wordt.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 806
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: huishoudaccu: vraag en tipje

Bericht door HenkK »

Zoals gezegd, de beveiliging komt vanuit het cabine display, Als daar de spanning te laag wordt, 11.7 kan de koelkast en kachel niet meer gestart worden. Heb je een verbruiker die rechtstreeks op je HH-accu zit kan deze de HH-accu gewoon helemaal leeg getrokken.
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 806
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: huishoudaccu: vraag en tipje

Bericht door HenkK »

Getrokken = trekken :bonk
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
jornk
Berichten: 97
Lid geworden op: 02 sep 2014, 11:20

Re: huishoudaccu: vraag en tipje

Bericht door jornk »

Zojuist 2 nieuwe gel accu's (80ah) ingebouwd. De laadspanning die wordt aangegeven op het display is 13.8V. Volgens de man van Accuweb komt dat omdat de accu vol is (dan hoeft er dus niet zeer actief te worden bijgeladen). Klopt dit en is dit logisch?

PS. Wel goed geholpen daar, dank brugseb voor de tip!
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 806
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: huishoudaccu: vraag en tipje

Bericht door HenkK »

Dat is een mooie waarde.
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
jornk
Berichten: 97
Lid geworden op: 02 sep 2014, 11:20

Re: huishoudaccu: vraag en tipje

Bericht door jornk »

Mooi zo! En tot morgen voor de koelkast :yes
wilko
Berichten: 315
Lid geworden op: 08 jun 2007, 21:30

Re: huishoudaccu: vraag en tipje

Bericht door wilko »

En om ook maar een accu/lader vraag te stellen: Wat betekend het als het stekker symbool en accu symbooltje in de display knipperd? Ik had de bus aan de walstroom hangen en mijn zonnepanneel stond ook lekker in de zon, toen ik dit had. Is dit een soort signaal tegen overbelasting of is er iets anders aan de hand? Nog niet eerder gezien?
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 806
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: huishoudaccu: vraag en tipje

Bericht door HenkK »

Het symbool knippert als er een storing geconstateerd wordt. Als het display een spanning meet < 15 volt gaat het geheel ook knipperen.
Ik weet niet hoe het zonnepaneel is aangesloten, maar kan mogelijk ook van invloed zijn, als je beide in bedrijf hebt. De lader ziet de spanning van het zonnepaneel als klemspanning en als deze groter is als de laadspanning van de lader kan dit ook een knipperend symbool geven.
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
wilko
Berichten: 315
Lid geworden op: 08 jun 2007, 21:30

Re: huishoudaccu: vraag en tipje

Bericht door wilko »

Hallo Henk, bedankt voor je antwoord.
Het klopt dat de spanning boven de 15 volt aangaf. Het zonnepanaal is via een spanningsregelaar rechtstreeks op de HH accu aangesloten. Kan hierdoor ook schade aan het laadapparaat ontstaan of is deze hiertegen beveiligd?
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 806
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: huishoudaccu: vraag en tipje

Bericht door HenkK »

Wilko,

Het zou moeten kunnen werken, als echter je zonnelader een hogere spanning geeft, dan 15 volt meet de klemspanning van de vaste lader dit, schakelt het display in 'noodloop' en kun je niets meer inschakelen. Je kunt eens meten welke spanning je zonnelader geeft op de hh=accu.

Persoonlijk zou ik het zo niet doen, beide tegelijk. De originele lader levert 13.8 volt -14.x volt, bij max 10Amp, en als de accu vol is wordt de stroom terug geregeld naar 2 Amp. Levert je zonnepaneel een hogere spanning zal die bij parallel schakeling de accu gaan laden.

Afhankelijk van het type zonnelader gaat dit niet altijd goed. Je zou er diodes tussen kunnen zetten, maar levert extra spanningsverlies op.

Er zijn ook DC-DC laders waar je 2 ingangen op aan kunt sluiten, dus zonnepaneel en acculader als ingang en de uitgang naar de accu.
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33798
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: huishoudaccu: vraag en tipje

Bericht door Multivan Generation »

Hoe gaan die laders dan om met de verschillende accu typen?
Ik bedoel een startaccu, meestal lood, zul je toch anders moeten laden als een AGM huishoud accu.

Hoe wordt dat verschil bepaald?

En andersom, stel je hebt een "smart"-relais zoals bijvoorbeeld een cyrix.
Je gaat rijden en er bestaat behoefte om zowel startaccu als huishoud accu te laden.
Er wordt gekeken naar opname capaciteit voor de startaccu en is die vol, dan wordt er overgeschakeld naar de huishoud accu.
Maar kunnen huishoud accu's daar wel goed mee overweg?
Kun je ze op die manier wel goed vol krijgen, of is regelmatig aan de lader toch de remedie om de accu's helemaal vol te krijgen?

Idem voor een zonnepaneel,
kun je hier het beste nog een module tussen zetten om de laadstroom wat te reduceren(battery monitor) richting accu's of is dit geen probleem, voor zowel de huishoud accu's als de startaccu?
Sjoerds
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 apr 2016, 10:35

Re: huishoudaccu: vraag en tipje

Bericht door Sjoerds »

Ik heb zelf ook zo'n cyrix relais en dat werkt bij mij heel goed. Hij laadt niet eerst de startaccu en daarna de huishoudaccu, maar maakt verbinding zodra de (laad) spanning boven de 13,8 volt komt en laadt dan beide accu's goed op. Gaat perfect. Zodra motor uit is en spanning onder de 12.8 volt komt, verbreekt hij na enige tijd de verbinding en kun je dus nooit je startaccu leegtrekken.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33798
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: huishoudaccu: vraag en tipje

Bericht door Multivan Generation »

En kan zo'n cyrix dan met meerdere accutypes overweg?
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2711
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: huishoudaccu: vraag en tipje

Bericht door Erdem50 »

Ik heb de originele van de westfalia vervangen voor een cyrix. Werkt perfect!
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 806
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: huishoudaccu: vraag en tipje

Bericht door HenkK »

Volgens mij gaat de vraag nu over het aansluiten van 2 laadsystemen tegelijk op de HH-accu, nml de westfalialader en een lader van het zonnepaneel. TS geeft aan dat als beide gelijk aangesloten zijn het display een spanning aangeeft van 15 volt en het display knippert.

Dat het display knippert bij een spanning van 15 volt is normaal en zo ingebouwd door Westfalia. Hierbij worden de bedienfuncties uitgeschakeld.

Omdat we niet weten of de hoge spanning ook optreed als alleen de westfalialader aan de 230 volt hangt, zonder zonnepaneel en we niet weten welke lader er gebruikt is voor het zonnepaneel is geen eenduidig advies mogelijk.
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Plaats reactie