Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Doek installeren voor verduistering en hond

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
DeGemeneDehler
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 okt 2014, 18:03

Doek installeren voor verduistering en hond

Bericht door DeGemeneDehler »

Beste weetjewellers, ik zoek naar een oplossing om het gedeelte van de bestuurders en bijrijdersstoel gescheiden is van het gedeelte daarachter waar geslapen wordt. Dit omdat ik dat laatste gedeelte donker wil maken en ik een hond heb die achterin moet blijven. Nu ben ik benieuwd wat jullie oplossing zou zijn qua materiaal en bevestiging.

Het is belangrijk dat de oplossing weinig licht doorlaat en sterk is zodat de hond er niet langs kan of die los kan maken. Voor het idee: de bijnaam van mijn hond is Houdini. Het liefst wil ik een oplossing die je eenvoudig kunt installeren en verwijderen en opbergen, opvouwbaar dus, die sterk en duurzaam is, niet snel vies wordt en stil is (niet kraakt zoals zeil). Hard materiaal zoals een plank of een stuk plastic wil ik dus niet.

Zelf dacht ik aan een zeil of doek. Maar welk materiaal voldoet aan mijn eisen? Bij doek heb ik mijn twijfels over de sterkte en duurzaamheid. En zeil kraakt.

Voor de bevestiging vraag ik me af wat blijft zitten als de hond er tegenaan drukt. Daarom is een draai-knop die je wel ziet bij zeilen en tenten misschien een idee. Een tourniquet heet dat geloof ik. Hoe dan ook, ik zou graag weten hoe jullie het zouden oplossen. Slaapmasker en hond opvoeden heb ik al geprobeerd...

Bedankt voor het meedenken!
Sven_Stoffelen
Berichten: 298
Lid geworden op: 10 apr 2008, 16:18
Locatie: ittervoort

Re: Doek installeren voor verduistering en hond

Bericht door Sven_Stoffelen »

Ik heb dit ook in de bus gehad. Een doek van zijwand van partytent los gekocht. Dit met druk knopen in de bus bevestigd. In het doek zat ook nog een rits, zodat de hond nog naar de andere kant gelaten kon zonder het doek los te halen.

Gr sven
Gebruikersavatar
DennisJ
Berichten: 111
Lid geworden op: 06 sep 2016, 09:48
Locatie: Paasloo

Re: Doek installeren voor verduistering en hond

Bericht door DennisJ »

Je zou ook eens bij een zeilmaker in de buurt kunnen vragen.
Als je dat doek neemt wat ze voor tenten op boten gebruiken heb je heel stevig doek.
Dit kan je met drukknopen vastzetten maar ook met tenaxen, dat zit vaster als drukknopen en trek je niet zomaar los. Je moet namelijk eerst de knop iets uittrekken voor hij los gaat. En eventueel is er vast wel een rits in het midden te maken mocht je dat willen/nodig vinden.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33796
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Doek installeren voor verduistering en hond

Bericht door Multivan Generation »

neem eens contact op met weetjewel-lid patt.
Die heeft eenzelfde auto, misschien heeft hij meer informatie.
DeGemeneDehler
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 okt 2014, 18:03

Re: Doek installeren voor verduistering en hond

Bericht door DeGemeneDehler »

Bedankt voor de reacties.
Sven_Stoffelen schreef:Ik heb dit ook in de bus gehad. Een doek van zijwand van partytent los gekocht. Dit met druk knopen in de bus bevestigd. In het doek zat ook nog een rits, zodat de hond nog naar de andere kant gelaten kon zonder het doek los te halen.
Gr sven
Sven, een rits is inderdaad handig. Waar heb je die gehaald? En bedoel je zoiets als dit?
https://www.bol.com/nl/p/garden-impress ... 0036204575
DennisJ schreef:Je zou ook eens bij een zeilmaker in de buurt kunnen vragen.
Als je dat doek neemt wat ze voor tenten op boten gebruiken heb je heel stevig doek.
Dit kan je met drukknopen vastzetten maar ook met tenaxen, dat zit vaster als drukknopen en trek je niet zomaar los. Je moet namelijk eerst de knop iets uittrekken voor hij los gaat. En eventueel is er vast wel een rits in het midden te maken mocht je dat willen/nodig vinden.
Goed idee om naar een zeilmaker te gaan, Dennis. Dat ga ik zeker doen. Heb je een idee hoeveel kosten ik mag verwachten? Tenaxen kende ik niet maar dat werkt prima denk ik.
Multivan Generation schreef:neem eens contact op met weetjewel-lid patt.
Die heeft eenzelfde auto, misschien heeft hij meer informatie.
Doe ik! Bedankt.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33796
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Doek installeren voor verduistering en hond

Bericht door Multivan Generation »

sorry, ik dacht dat het ging om het doek van de tent zelf..

Verkeerde berichtje dus derhalve.
Sven_Stoffelen
Berichten: 298
Lid geworden op: 10 apr 2008, 16:18
Locatie: ittervoort

Re: Doek installeren voor verduistering en hond

Bericht door Sven_Stoffelen »

Ja zoiets, maar dan gewoon van 3x3. Niet dat witte spul kopen. Dat roddelt en is irritant.

Ik woon in het zuiden en hier hebben ze die bij van Cranenbroek, die hebben nu in het najaar ook altijd uitverkoop en neem je zo een zijwand mee voor 5 euro.

Waar kom je vandaan?

Gr Sven
Gebruikersavatar
DennisJ
Berichten: 111
Lid geworden op: 06 sep 2016, 09:48
Locatie: Paasloo

Re: Doek installeren voor verduistering en hond

Bericht door DennisJ »

Je gaat bij een zeilmaker niet voor 5 euro klaar zijn, maar dan heb je wel beter kwaliteit doek dan dat van een partytent.
De kosten zullen afhankelijk zijn van wat je precies wilt, met of zonder rits, precies op maat of een ruim stuk doek en dat vervolgens zelf op maat maken.
Bedenk wel dat je bij dat laatste een speciale gaten tang nodig hebt om de tenaxen te plaatsen.

De knopjes waar de tenaxen op sluiten zul je zelf nog wel kunnen plaatsen als je geen 2 linker handen hebt.
Volgens mij heb je die knopjes als schroef of als bout (qua draad wat er op zit om ze te bevestigen)
De bout versie zou je dan vast kunnen zetten door een blindklinkmoer te plaatsen, maar om die blindklinkmoeren goed te plaatsen heb je eigenlijk ook een speciale tang nodig.
Plaats reactie