Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Lampjes bedieningspaneel vervangen

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4801
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Lampjes bedieningspaneel vervangen

Bericht door Hanz »

Onlangs heeft de achtergrondverlichting van het bedieningspaneel (kachel, koelkast, accuspanning enz.) van mijn California het begeven waardoor het paneel 's avonds moeilijk af te lezen is. Ik heb het paneel open gemaakt en zie daar twee heel kleine lampjes zitten die direct op de printplaat zijn gesoldeerd. De lampjes zijn zo te zien allebei defect (zwartgeblakerd).
Wie heeft ervaring met het vervangen van deze lampjes? Waar zijn deze lampjes te koop? Zijn er tips en trucs voor dit minuscule soldeerwerk? Wat voor soldeerbout gebruik je hiervoor?

Voor alle duidelijkheid: het paneel werkt verder nog uitstekend, het gaat dus alleen om de lampjes.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Lampjes bedieningspaneel vervangen

Bericht door odorf »

Hier staat een helaas onvolledige beschrijving:
http://vwbuswiki.de/index.php/Bedien-_u ... reparieren

Misschien kun je daar nog iets uithalen.

Codewoorden:
Westfalia zentralelektronik e153

Op T4-wiki staat ook nog een beschrijving om de leds van een nieuwer exemplaar te vervangen.

Maar ik meen dat er ergens ook nog een beschrijving van -ik geloof- Egbert staat over het vervangen van de rijstkorrel-lampjes maar dat kan ik nu even niet vinden. Zal nog even proberen te zoeken.

Voor dat kleine soldeerwerk gebruik ik een 12 volt soldeerpennetje. 12 volt, 8 watt. Hier heb ik al met succes de allerkleinste SMD-leds gesoldeerd. Belangrijk is ook een goed soldeervet zodat de soldeer snel lekker vloeit. En verder geduld dan lukt het wel.

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4801
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Lampjes bedieningspaneel vervangen

Bericht door Hanz »

Bedankt Odorf voor de tips en link. Dat stukje over de LED's vervangen kende ik al maar ik heb nog het oude type zonder verlichte knoppen, dus het gaat bij mij alleen om de twee lampjes achter het display.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 806
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: Lampjes bedieningspaneel vervangen

Bericht door HenkK »

Deze draadlampjes zijn bij diverse Electronica leveranciers te verkrijgen, bv EOO, 12 volt max 150mA. Je kunt solderen met een daarvoor geschikte soldeerbout, na eerst het oude soldeer verwijderd te hebben. Je vraag naar welke soldeerbout geschikt is, doet mij vermoeden dat je geen ervaring hebt met solderen aan dergelijke printen. Dan kun je beter er niet aan beginnen. De printje hebben ook enkele SMD componenten en hier zul je ook voorzieningen voor moeten treffen en rekening mee houden. In veel gevallen ontstaan er ook problemen met de flatcable die tussen beide printen is gesoldeerd als je de printjes eruit neem, dus die moet je na demontage ook controleren.

Henk
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4801
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Lampjes bedieningspaneel vervangen

Bericht door Hanz »

Dag Henk,
Bedankt voor deze informatie. Je hebt een PB.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Roadking
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 feb 2016, 19:59

Re: Lampjes bedieningspaneel vervangen

Bericht door Roadking »

Code 582583 Submini. gloeilamp T1 3,2x6,5mm 12V 60mA € 0,85 pst.

Te bestellen bij bol.com.

Roadking
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4801
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Lampjes bedieningspaneel vervangen

Bericht door Hanz »

Roadking, bedankt voor je info maar ik ben al bij HenkK langs geweest die het voor mij in orde heeft gemaakt. Ik had niet het geschikte gereedschap en wilde niet het risico lopen om met een grove soldeerbout het hele paneel te verknoeien voor een paar lampjes. Het is dus al opgelost.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie