Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 turbo & startprobleem

vragen over de T5
Plaats reactie
Triple
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 okt 2016, 12:33

T5 turbo & startprobleem

Bericht door Triple »

Hallo,

ik heb al veel gelezen over mensen met gelijkaardige problemen, maar wou toch ook even zelf posten.

Ik heb recent een T5 uit 2006 gekocht. 2.5TDI 128kw 174PK automaat (bestelbus).
190000 km.

s'ochtends start hij slecht. meestal pas bij de derde keer proberen.
heb problemen gehad met noodloop door oliedruk en een olie lek. Volgens de VW garage was de intercooler stuk en zat er ijzergruis in de olie. Dus intercooler vervangen en hele motor zuiver gemaakt. -> 1300 euro

2000km later in panne op autostrade. niet meer te starten. voorgloeilampje continue aan. Volgens VW garage de toerentalsensor. Dus deze ook vervangen en weer olie vervangen door ijzergruis. -> 700 euro + takelkosten

nu 1000 km later noodloop bij 3000+ toeren, trillende motor en grote witte rookpluim. Verder geen lampjes of meldingen.
als ik de wagen uitzet en opnieuw start, doet hij het weer "normaal".

volgens VW garage turbo stuk -> 2000 euro om te vervangen.

ik ben een beetje radeloos omdat ik ondertussen bijna meer heb uitgegeven dan de auto waard is bij verkoop.

iemand advies?
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: T5 turbo & startprobleem

Bericht door heemskerk »

Een defecte intercooler geeft mijns inziens geen metaaldeeltjes in de motorolie..
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T5 turbo & startprobleem

Bericht door Pascal-141 »

Triple schreef:Hallo,

ik heb al veel gelezen over mensen met gelijkaardige problemen, maar wou toch ook even zelf posten.

Ik heb recent een T5 uit 2006 gekocht. 2.5TDI 128kw 174PK automaat (bestelbus).
190000 km.

s'ochtends start hij slecht. meestal pas bij de derde keer proberen.
heb problemen gehad met noodloop door oliedruk en een olie lek. Volgens de VW garage was de intercooler stuk en zat er ijzergruis in de olie. Dus intercooler vervangen en hele motor zuiver gemaakt. -> 1300 euro

2000km later in panne op autostrade. niet meer te starten. voorgloeilampje continue aan. Volgens VW garage de toerentalsensor. Dus deze ook vervangen en weer olie vervangen door ijzergruis. -> 700 euro + takelkosten

nu 1000 km later noodloop bij 3000+ toeren, trillende motor en grote witte rookpluim. Verder geen lampjes of meldingen.
als ik de wagen uitzet en opnieuw start, doet hij het weer "normaal".

volgens VW garage turbo stuk -> 2000 euro om te vervangen.

ik ben een beetje radeloos omdat ik ondertussen bijna meer heb uitgegeven dan de auto waard is bij verkoop.

iemand advies?
je moet dringend een andere garage zoeken !!
als er metaaldeeltjes in de olie zitten , moet er uitgezocht worden wat de (echte) oorzaak is , en dat verhelpen .
Een interkoeler , of een toerentalsensor zijn NIET de oorzaak van metaaldeeltjes in de olie .

Wat een prijzen ... , niet normaal ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: T5 turbo & startprobleem

Bericht door robertTREBOR »

Je hebt mazzel dat de automatenbak nog goed werkt, bij dit type ook heel vaak (dure) problemen.

ijzerdeeltjes zullen naar alle waarschijnlijkheid een flink ingesleten nokkenas en klepstoterplaatjes zijn

slecht aanslaan heel vaak "üitgeslagen pompverstuiverschachtten"

http://www.carrec-technocenter.nl/nieuw ... ermotoren/

ik had deze reparatie's al op 130.000 km bij dit type motor

volgens mij is dit niet elektronisch uit te lezen, zeker de nokkenas niet
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Triple
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 okt 2016, 12:33

Re: T5 turbo & startprobleem

Bericht door Triple »

net de auto gaan ophalen

volgende storing is uitgelezen: laaddrukregeling wordt onderschreden waardoor de auto in noodloop gaat

bij demonteren van de uitlaat, hebben ze ook speling op de turbo vastgesteld.

hun conclusie blijft turbo vervangen. of auto verkopen voor export...

ik zoek nu een betrouwbare onafhankelijke garage voor tweede opinie
Gebruikersavatar
WouterW
Berichten: 489
Lid geworden op: 20 nov 2010, 09:55
Locatie: Achterhoek regio Zutphen

Re: T5 turbo & startprobleem

Bericht door WouterW »

Laaddruk te hoog of te laag doet niet zo ter zake, lijkt me. Die turbo zal best (iets) speling hebben, aangezien dat zo hoort. Met vervangen van de turbolader ben je er niet. Deze motor heeft waarschijnlijk meer schade, dan denk ik ook in de richting van Robert z'n bevinding. Zoek eerst uit waar dat metaalgruis vandaan komt. Niet van de turbo. Vrij onwaarschijnlijk, zonder zichtbare schade aan de compressorzijde.
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
Triple
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 okt 2016, 12:33

Re: T5 turbo & startprobleem

Bericht door Triple »

even een update voor mensen met hetzelfde probleem.

Een bevriende garagist heeft de volledige motor gedemonteerd, nagekeken en gepoetst.
Het bleek een versleten dichting van een injector te zijn. hierdoor kwam er diesel bij de olie, wat dan voor de turboproblemen zorgde.
Auto rijd nu beter dan ooit tevoren. En dit voor een fractie van de kost van een nieuwe turbo te plaatsen.
ik gebruik nu ook iets dikkere olie omdat die volgens hem beter zou zijn voor oudere motoren met een beetje speling.

laten we hopen dat het hier bij blijft :yes
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 turbo & startprobleem

Bericht door Multivan Generation »

laat preventief ook je roetfilter weghalen,
dan blijft het langer beter.
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: T5 turbo & startprobleem

Bericht door heemskerk »

Triple schreef:even een update voor mensen met hetzelfde probleem.

Een bevriende garagist heeft de volledige motor gedemonteerd, nagekeken en gepoetst.
Het bleek een versleten dichting van een injector te zijn. hierdoor kwam er diesel bij de olie, wat dan voor de turboproblemen zorgde.
Auto rijd nu beter dan ooit tevoren. En dit voor een fractie van de kost van een nieuwe turbo te plaatsen.
ik gebruik nu ook iets dikkere olie omdat die volgens hem beter zou zijn voor oudere motoren met een beetje speling.

laten we hopen dat het hier bij blijft :yes
Ik hoop het beste voor je maar ben terughoudend voor wat betreft de oorzakelijkheid, zeker gezien de delicate issues omtrent deze motor. Zo ook de keuze voor een andere motorolie ipv van de Longlife II welke toegepast móet worden vanwege de specifieke eigenschappen.

Het welbekende verstuiverzittingsprobleem en de daardoor verschralende motorolie heeft nagenoeg altijd gevolgschade (zeker in het stadium van slijtdeeltjes in olie zoals je meldde). Naar mijn bescheiden mening is het zo dat wanneer de turbo dusdanig defect is geraakt door de verschraalde motorolie dit niet te ondervangen is door compensatie middels motorolie met een hogere viscositeit...
Laatst gewijzigd door heemskerk op 13 jan 2017, 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.
frits k

Re: T5 turbo & startprobleem

Bericht door frits k »

Had het zefde probleem,wel met andere motor,dealer zegt turbo stuk 1500euro en probleem met iets verhoogde druk is op gelost.
D.m.v. de kennis van enige forum leden is probleem voor 170 euro kant en klaar opgelost.,nog bedankt Peter Multivan.
auto rijd nog steeds prima. :yes
jordydereus

Re: T5 turbo & startprobleem

Bericht door jordydereus »

Wel fijn dat er gemeld wordt wat het probleem was.

Erg goed om te weten.
Ik hoop dat het nog lang goed gaat.

5w30 kan er ook in. Gaat niet snel stuk ervan.
Maar er hoor 0w30 ll2 in..
frits k

Re: T5 turbo & startprobleem

Bericht door frits k »

Ter aanvulling , wastgate verstelling was stuk :bonk
gr frits
Plaats reactie