Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
T5 turbo & startprobleem
T5 turbo & startprobleem
Hallo,
ik heb al veel gelezen over mensen met gelijkaardige problemen, maar wou toch ook even zelf posten.
Ik heb recent een T5 uit 2006 gekocht. 2.5TDI 128kw 174PK automaat (bestelbus).
190000 km.
s'ochtends start hij slecht. meestal pas bij de derde keer proberen.
heb problemen gehad met noodloop door oliedruk en een olie lek. Volgens de VW garage was de intercooler stuk en zat er ijzergruis in de olie. Dus intercooler vervangen en hele motor zuiver gemaakt. -> 1300 euro
2000km later in panne op autostrade. niet meer te starten. voorgloeilampje continue aan. Volgens VW garage de toerentalsensor. Dus deze ook vervangen en weer olie vervangen door ijzergruis. -> 700 euro + takelkosten
nu 1000 km later noodloop bij 3000+ toeren, trillende motor en grote witte rookpluim. Verder geen lampjes of meldingen.
als ik de wagen uitzet en opnieuw start, doet hij het weer "normaal".
volgens VW garage turbo stuk -> 2000 euro om te vervangen.
ik ben een beetje radeloos omdat ik ondertussen bijna meer heb uitgegeven dan de auto waard is bij verkoop.
iemand advies?
ik heb al veel gelezen over mensen met gelijkaardige problemen, maar wou toch ook even zelf posten.
Ik heb recent een T5 uit 2006 gekocht. 2.5TDI 128kw 174PK automaat (bestelbus).
190000 km.
s'ochtends start hij slecht. meestal pas bij de derde keer proberen.
heb problemen gehad met noodloop door oliedruk en een olie lek. Volgens de VW garage was de intercooler stuk en zat er ijzergruis in de olie. Dus intercooler vervangen en hele motor zuiver gemaakt. -> 1300 euro
2000km later in panne op autostrade. niet meer te starten. voorgloeilampje continue aan. Volgens VW garage de toerentalsensor. Dus deze ook vervangen en weer olie vervangen door ijzergruis. -> 700 euro + takelkosten
nu 1000 km later noodloop bij 3000+ toeren, trillende motor en grote witte rookpluim. Verder geen lampjes of meldingen.
als ik de wagen uitzet en opnieuw start, doet hij het weer "normaal".
volgens VW garage turbo stuk -> 2000 euro om te vervangen.
ik ben een beetje radeloos omdat ik ondertussen bijna meer heb uitgegeven dan de auto waard is bij verkoop.
iemand advies?
Re: T5 turbo & startprobleem
Een defecte intercooler geeft mijns inziens geen metaaldeeltjes in de motorolie..
- Pascal-141
- Berichten: 10826
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: T5 turbo & startprobleem
je moet dringend een andere garage zoeken !!Triple schreef:Hallo,
ik heb al veel gelezen over mensen met gelijkaardige problemen, maar wou toch ook even zelf posten.
Ik heb recent een T5 uit 2006 gekocht. 2.5TDI 128kw 174PK automaat (bestelbus).
190000 km.
s'ochtends start hij slecht. meestal pas bij de derde keer proberen.
heb problemen gehad met noodloop door oliedruk en een olie lek. Volgens de VW garage was de intercooler stuk en zat er ijzergruis in de olie. Dus intercooler vervangen en hele motor zuiver gemaakt. -> 1300 euro
2000km later in panne op autostrade. niet meer te starten. voorgloeilampje continue aan. Volgens VW garage de toerentalsensor. Dus deze ook vervangen en weer olie vervangen door ijzergruis. -> 700 euro + takelkosten
nu 1000 km later noodloop bij 3000+ toeren, trillende motor en grote witte rookpluim. Verder geen lampjes of meldingen.
als ik de wagen uitzet en opnieuw start, doet hij het weer "normaal".
volgens VW garage turbo stuk -> 2000 euro om te vervangen.
ik ben een beetje radeloos omdat ik ondertussen bijna meer heb uitgegeven dan de auto waard is bij verkoop.
iemand advies?
als er metaaldeeltjes in de olie zitten , moet er uitgezocht worden wat de (echte) oorzaak is , en dat verhelpen .
Een interkoeler , of een toerentalsensor zijn NIET de oorzaak van metaaldeeltjes in de olie .
Wat een prijzen ... , niet normaal ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- robertTREBOR
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
- Locatie: vlaardingen
Re: T5 turbo & startprobleem
Je hebt mazzel dat de automatenbak nog goed werkt, bij dit type ook heel vaak (dure) problemen.
ijzerdeeltjes zullen naar alle waarschijnlijkheid een flink ingesleten nokkenas en klepstoterplaatjes zijn
slecht aanslaan heel vaak "üitgeslagen pompverstuiverschachtten"
http://www.carrec-technocenter.nl/nieuw ... ermotoren/
ik had deze reparatie's al op 130.000 km bij dit type motor
volgens mij is dit niet elektronisch uit te lezen, zeker de nokkenas niet
ijzerdeeltjes zullen naar alle waarschijnlijkheid een flink ingesleten nokkenas en klepstoterplaatjes zijn
slecht aanslaan heel vaak "üitgeslagen pompverstuiverschachtten"
http://www.carrec-technocenter.nl/nieuw ... ermotoren/
ik had deze reparatie's al op 130.000 km bij dit type motor
volgens mij is dit niet elektronisch uit te lezen, zeker de nokkenas niet
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Re: T5 turbo & startprobleem
net de auto gaan ophalen
volgende storing is uitgelezen: laaddrukregeling wordt onderschreden waardoor de auto in noodloop gaat
bij demonteren van de uitlaat, hebben ze ook speling op de turbo vastgesteld.
hun conclusie blijft turbo vervangen. of auto verkopen voor export...
ik zoek nu een betrouwbare onafhankelijke garage voor tweede opinie
volgende storing is uitgelezen: laaddrukregeling wordt onderschreden waardoor de auto in noodloop gaat
bij demonteren van de uitlaat, hebben ze ook speling op de turbo vastgesteld.
hun conclusie blijft turbo vervangen. of auto verkopen voor export...
ik zoek nu een betrouwbare onafhankelijke garage voor tweede opinie
Re: T5 turbo & startprobleem
Laaddruk te hoog of te laag doet niet zo ter zake, lijkt me. Die turbo zal best (iets) speling hebben, aangezien dat zo hoort. Met vervangen van de turbolader ben je er niet. Deze motor heeft waarschijnlijk meer schade, dan denk ik ook in de richting van Robert z'n bevinding. Zoek eerst uit waar dat metaalgruis vandaan komt. Niet van de turbo. Vrij onwaarschijnlijk, zonder zichtbare schade aan de compressorzijde.
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
Re: T5 turbo & startprobleem
even een update voor mensen met hetzelfde probleem.
Een bevriende garagist heeft de volledige motor gedemonteerd, nagekeken en gepoetst.
Het bleek een versleten dichting van een injector te zijn. hierdoor kwam er diesel bij de olie, wat dan voor de turboproblemen zorgde.
Auto rijd nu beter dan ooit tevoren. En dit voor een fractie van de kost van een nieuwe turbo te plaatsen.
ik gebruik nu ook iets dikkere olie omdat die volgens hem beter zou zijn voor oudere motoren met een beetje speling.
laten we hopen dat het hier bij blijft
Een bevriende garagist heeft de volledige motor gedemonteerd, nagekeken en gepoetst.
Het bleek een versleten dichting van een injector te zijn. hierdoor kwam er diesel bij de olie, wat dan voor de turboproblemen zorgde.
Auto rijd nu beter dan ooit tevoren. En dit voor een fractie van de kost van een nieuwe turbo te plaatsen.
ik gebruik nu ook iets dikkere olie omdat die volgens hem beter zou zijn voor oudere motoren met een beetje speling.
laten we hopen dat het hier bij blijft
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: T5 turbo & startprobleem
laat preventief ook je roetfilter weghalen,
dan blijft het langer beter.
dan blijft het langer beter.
Re: T5 turbo & startprobleem
Ik hoop het beste voor je maar ben terughoudend voor wat betreft de oorzakelijkheid, zeker gezien de delicate issues omtrent deze motor. Zo ook de keuze voor een andere motorolie ipv van de Longlife II welke toegepast móet worden vanwege de specifieke eigenschappen.Triple schreef:even een update voor mensen met hetzelfde probleem.
Een bevriende garagist heeft de volledige motor gedemonteerd, nagekeken en gepoetst.
Het bleek een versleten dichting van een injector te zijn. hierdoor kwam er diesel bij de olie, wat dan voor de turboproblemen zorgde.
Auto rijd nu beter dan ooit tevoren. En dit voor een fractie van de kost van een nieuwe turbo te plaatsen.
ik gebruik nu ook iets dikkere olie omdat die volgens hem beter zou zijn voor oudere motoren met een beetje speling.
laten we hopen dat het hier bij blijft
Het welbekende verstuiverzittingsprobleem en de daardoor verschralende motorolie heeft nagenoeg altijd gevolgschade (zeker in het stadium van slijtdeeltjes in olie zoals je meldde). Naar mijn bescheiden mening is het zo dat wanneer de turbo dusdanig defect is geraakt door de verschraalde motorolie dit niet te ondervangen is door compensatie middels motorolie met een hogere viscositeit...
Laatst gewijzigd door heemskerk op 13 jan 2017, 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: T5 turbo & startprobleem
Had het zefde probleem,wel met andere motor,dealer zegt turbo stuk 1500euro en probleem met iets verhoogde druk is op gelost.
D.m.v. de kennis van enige forum leden is probleem voor 170 euro kant en klaar opgelost.,nog bedankt Peter Multivan.
auto rijd nog steeds prima.
D.m.v. de kennis van enige forum leden is probleem voor 170 euro kant en klaar opgelost.,nog bedankt Peter Multivan.
auto rijd nog steeds prima.
Re: T5 turbo & startprobleem
Wel fijn dat er gemeld wordt wat het probleem was.
Erg goed om te weten.
Ik hoop dat het nog lang goed gaat.
5w30 kan er ook in. Gaat niet snel stuk ervan.
Maar er hoor 0w30 ll2 in..
Erg goed om te weten.
Ik hoop dat het nog lang goed gaat.
5w30 kan er ook in. Gaat niet snel stuk ervan.
Maar er hoor 0w30 ll2 in..