Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Wanneer is het koelwater warm

vragen over de T4
Gebruikersavatar
willemvanbenthem
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 okt 2016, 21:16

Wanneer is het koelwater warm

Bericht door willemvanbenthem »

Dit is mijn eerste diesel. Diesels worden minder snel warm. Mijn Volvo die ik had, was met 3 km wel op temp. En dan bedoel ik het koelwater. Dus de kachel kon dan ook gelijk gebruikt worden.
Nu duurt het met mijn T4 wel 10 km. Dat vind ik wel erg lang. Eerlijk gezegd heb ik nog nooit een auto gehad waarvan de thermostaat nog goed was.
Graag zou ik jullie ervaringen horen.
T4; 2,5 tdi kombi 75 KW (99 KW en 310 NM tuning) ; 2002
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Wanneer is het koelwater warm

Bericht door Pascal-141 »

10km is heel normaal .

Ook bij je Volvo was de motor heus niet op 3km "op temperatuur" (tenzij je na de koude start meteen plankgas gaat rijden) . Het is niet omdat je dan na 3 km al warmte uit je kachel krijgt , dat ook de motor op temperatuur is . Dat duurt wel even hoor , voor een motor op bedrijfstemperatuur is (+/- 88 a90°) .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
willemvanbenthem
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 okt 2016, 21:16

Re: Wanneer is het koelwater warm

Bericht door willemvanbenthem »

Ja, dat weet ik. Dan heb je het over de olietemp. In mijn Volvo had ik een olietemp.meter: dat duurde wel 30 km voordat die een waarde van 70-80 aan gaf. Maar het gaat me nu om het koelwater. Mijn ervaring is dat de thermostaat kapot is, als ie maar langzaam warm wordt. Ik vroeg me dus af of dit bij een diesel anders is. Dus jullie hebben allemaal de ervaring dat de temp. meter pas na 10 km op ongeveer 90 staat?
T4; 2,5 tdi kombi 75 KW (99 KW en 310 NM tuning) ; 2002
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Wanneer is het koelwater warm

Bericht door Multivan Generation »

2,5 TDI's zijn veel efficiënter met brandstof,
er wordt dus minder bijwarmte geproduceerd.
Veel TDI's hebben om dit "probleem" te tackelen een extra diesel kacheltje.
Dat heet een zuheizer en zit met het uitlaatje bij het linker voorwiel t.h.v. de voorbumper.

Misschien heb je die niet, of werkt die niet juist?

Groeten Peter
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4872
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Wanneer is het koelwater warm

Bericht door Hanz »

Nog even een aanvulling; de Zuheizer begint pas te werken bij een buitentemperatuur onder de 5 graden. Bij temperaturen zoals we die de laatste weken hebben, vaak tussen de 5 en 10 graden, kan het inderdaad wel even duren voordat het koelwater op temperatuur is.
Je kunt natuurlijk ook de temperatuursensor van de Zuheizer kortsluiten en het kacheltje met een schakelaar aanzetten. Wat blijft is dat de Zuheizer dan natuurlijk wel moet functioneren, dus dat eerst maar eens checken.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
jordydereus

Re: Wanneer is het koelwater warm

Bericht door jordydereus »

Willem. Wees blij dat je een t4 heb.
Bij een t5 is het nog erger...

Bij mijn daihatsu rocky is hij bij 5 km al lekker warm.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Wanneer is het koelwater warm

Bericht door Pascal-141 »

willemvanbenthem schreef:Ja, dat weet ik. Dan heb je het over de olietemp. In mijn Volvo had ik een olietemp.meter: dat duurde wel 30 km voordat die een waarde van 70-80 aan gaf. Maar het gaat me nu om het koelwater. Mijn ervaring is dat de thermostaat kapot is, als ie maar langzaam warm wordt. Ik vroeg me dus af of dit bij een diesel anders is. Dus jullie hebben allemaal de ervaring dat de temp. meter pas na 10 km op ongeveer 90 staat?
Nee, ik heb het over koelwatertemperatuur. Na een km of 10 word je TDI zijn koelwater misschien warm (in de buurt van bedrijfstemperatuur) , maar dan moeten we het nog niet eens hebben over olietemperatuur . Vooraleer die warm genoeg is , dan ben je al effe aan het rijden hoor.
Je ervaring wat betreft de thermostaat is niet correct vrees ik. Als het pakweg 10km duurt voor die temp meter op 90 ° staat , is dat gewoon normaal . Als de thermostaat blijft open staan bij een TDI (in de wintermaanden) , dan kun je de hele dag rondrijden zonder dat de motor "warm" word , hij voelt dan enkel wat "lauw" aan.

Als je het graag sneller warm ziet , dan kun je een motorverwarmer bij installeren ("zuheizer") , deze zit in vele T4 standaard , maar niet in allemaal.
Misschien heb je er wel eentje inzitten , maar werkt hij niet .
Je kan ze ook ombouwen , zodat je ze kan programmeren om s'morgens met een warme motor te kunnen starten.
Er zijn meerdere mogelijkheden .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
willemvanbenthem
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 okt 2016, 21:16

Re: Wanneer is het koelwater warm

Bericht door willemvanbenthem »

Ok. Dank jullie we voor de reacties. Dan zal mijn thermostaat goed zijn, want ik begrijp dat het dus normaal is dat het zo lang duurt>
Kan me niet voorstellen dat er zo'n zuheizer opzit, want mijn T4 heeft werkelijk, maar dan ook werkelijk niets aan extra's. Of het moet de koplampverstelling zijn.
Extra jas dus aan, de eerste km's.
T4; 2,5 tdi kombi 75 KW (99 KW en 310 NM tuning) ; 2002
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4872
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Wanneer is het koelwater warm

Bericht door Hanz »

Of er een Zuheizer op zit is snel te checken. Even onder het linker voorspatbord kijken of je een uitlaatje ziet. Hier vind je meer info en plaatjes: http://t4-wiki.de/wiki/Zuheizer
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
jordydereus

Re: Wanneer is het koelwater warm

Bericht door jordydereus »

piepschuimpje voor de helft van je radiateur , bij temp onder de 10 "c

kan ook een hoop schelen.
Gebruikersavatar
Ronald-T4
Berichten: 168
Lid geworden op: 02 sep 2016, 20:13
Locatie: Net over de grens bij N.W. Schans

Re: Wanneer is het koelwater warm

Bericht door Ronald-T4 »

jordydereus schreef:piepschuimpje voor de helft van je radiateur , bij temp onder de 10 "c

kan ook een hoop schelen.
Klopt, maar bij een T4 zitten er achter de ventilatoren lamellen die dicht zijn zolang de motor
koud is.
Als de thermostaat goed is, maakt het niet uit of je nog meer van de radiateur afdekt.

Vanmorgen ook zeker 15 km. moeten rijden voordat de temp. meter in het midden stond.
Ben ondertussen bezig om de standkachel ook manueel te kunnen bedienen.
Als het goed is, is die dan al een beetje warm voor ik vertrek.
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: Wanneer is het koelwater warm

Bericht door koensch »

ik merk dat bij een beetje koud weer (als je de kachel gebruikt) de verwarming na ca 45min op de snelweg pas echt heet wordt. Ik denk dat dat het punt is waarop de TDI op z'n maximum bedrijfstemperatuur is.

en bij deze temperaturen heb ik een electrische kachel in de cabine, uurtje van tevoren de stekker in het stopcontact en de auto is ondooid tegen de tijd ik op pad moet.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Wanneer is het koelwater warm

Bericht door rick_k »

De Golf 4 TDI heeft het nog erger. Die komt met dit weer nauwelijks boven de 80 graden. Tenzij ik de aanhanger erachter heb en hij echt aan het werk moet...

TDI's worden gewoon niet zo snel warm.

mvg Rick
Gebruikersavatar
OldschoolCustoms
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 mei 2016, 11:46
Locatie: Retie (BE)

Re: Wanneer is het koelwater warm

Bericht door OldschoolCustoms »

De enige wagen waar ik binnen de 5min stationair laten draaien een "sauna" had was mijn 1.9D Vento en dat was op momenten van -5°c
Maar mijn 1.9TD T4 kan het ook wel effe duren voor er echt warmte uitkomt.
Current rides:
- 1991 VW Golf MK2 1.6
- 1998 VW T4 2.5TDI 102pk

Volkwagen parking ONLY!!
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 497
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: Wanneer is het koelwater warm

Bericht door arjanzevenaar »

Ik wilde nog even van dit topic gebruik maken. Als het koelwater en de motor warm zijn dan geeft mijn bus heel veel warmte af en zit ik in de bus er warmpjes bij. Sterker nog ik moet de regelknop knop op kwart voor zetten om de warmte iets te beperken. Nu ik hier de verhalen lees lijkt het erop dat voor de meeste bussen het niet warm is te stoken in de bus of vergis ik mij ?
Plaats reactie