Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Werkbus klaar maken voor werk en privé

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Erik450
Berichten: 462
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

IMG20230509183527.jpg
IMG20230509183527.jpg
IMG20230509184428.jpg
Erik450
Berichten: 462
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

De banden zijn op de velgen gelegd, ziet er super dik uit vind ik
De banden zijn op de velgen gelegd, ziet er super dik uit vind ik
De remmerij en de draagarmen zijn weer terug van de spuiter
De remmerij en de draagarmen zijn weer terug van de spuiter
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Multivan Generation »

Ga je nog iets op die draagarmen zetten qua bescherming?

Alles ziet er super uit.

Heerlijk project om te volgen, vooral het kwaliteits niveau daar kan ik van genieten.. Evenals de liefde voor detail :yes :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Erik450
Berichten: 462
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

Ik heb de draagarmen in de blanke lak laten zetten.
Ze waren gepoedercoat, maar dat was na vier jaar een beetje aan het verweren, dus heb ik de spuiter gevraagd om er blanke lak op te zetten.
Nu loopt het vuil er natuurlijk makkelijker af, omdat alles weer glad is.

De spullen die verzinkt zijn, spuit ik in met amber kleurige ML, dat voorkomt opnieuw roesten.
En voor de rest doe ik de dingen die zwart zijn in de bitumen coating.
Ik heb de binnenbumper in 2016 toen ik de bus net gekocht had, in de bitumen coating gezet. Deze zag er nog perfect uit, vandaar dat ik het deze keer ook weer in de bitumen coating zet.

Leuk om te horen dat mensen het graag volgen.
Dan ga ik er lekker mee door tot hij klaar is.
Groeten en fijn weekend Erik-Jan
Laatst gewijzigd door Erik450 op 14 mei 2023, 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 862
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door SyncRoon »

Je maakt er werk van, netjes hoor. Wat je banden (205/55R17) betreft valt mij op dat deze waarschijnlijk een Li van 95 hebben. Dat is 15kg per band te weinig voor je bus, tenzij je de aslast van 1410kg op (kan online bij de RDW) hebt laten verlagen naar 1380kg. Li en aslast is een APK puntje. Ik heb dat een tijdje terug gedaan bij mijn andere bus om Li103 te kunnen monteren, 50kg eraf.
Groet, Ronald
Erik450
Berichten: 462
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

SyncRoon schreef: 13 mei 2023, 09:26 Je maakt er werk van, netjes hoor. Wat je banden (205/55R17) betreft valt mij op dat deze waarschijnlijk een Li van 95 hebben. Dat is 15kg per band te weinig voor je bus, tenzij je de aslast van 1410kg op (kan online bij de RDW) hebt laten verlagen naar 1380kg. Li en aslast is een APK puntje. Ik heb dat een tijdje terug gedaan bij mijn andere bus om Li103 te kunnen monteren, 50kg eraf.
Ik heb de APK altijd in de winter, dan rijd ik met orginele velgen en wintermaanden met de juiste Loadindex.
Ik ben me er van bewust dat ik met banden rondrijdt de net iets te lage li hebben.
Ik rijd bijna nooit met echt lading in de bus.
Wordt het zwaar dan pak ik een aanhanger.
Misschien dat ze bij een controle moeilijk gaan doen, of bij een aanrijding?

Groeten Erik-jan
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 862
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door SyncRoon »

Code: Selecteer alles

moeilijk doen
:politie ' is wel een understatement.

Voor 4 verkeerde banden tikt het toch aan....... Houdt het op bij 3 verkeerde banden of tellen ze gewoon door als je 4 of meer verkeerde banden hebt? (stel je voor je hebt dubbel lucht en een 3-assisge aanhanger met verkeerde banden dan ben je koud aan 12x)
Knipseltje.PNG
Het is een kleine moeite de aslast op papier wat te laten verlagen, zeker als je toch maar 'licht' rijd.

https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... -aanpassen

Ik heb naar aanleiding van de aanvraag de €65 betaald (wat kost de boete van 1 band ook al weer?) Aanvraag is niet heel duidelijk, gaat om verlagen/verhogen voertuiggewichten/laadvermogen. Ik heb bij opmerkingen vermeld dat ik de aslast van 1800kg naar 1750kg wilde hebben. Vervolgens hebben ze 3x nagebeld wat ik nu bedoelde en een maand later heb ik 2x €65 teruggestort gekregen :proost
Screenshot 2023-05-15 at 05-55-44 OVI RDW Kentekencheck.png
Screenshot 2023-05-15 at 05-55-44 OVI RDW Kentekencheck.png (26.24 KiB) 476 keer bekeken
Groet, Ronald
Erik450
Berichten: 462
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

Hallo Ronald,

Dat is op zich wel een goede tip.
Wat je laad wordt minder snel gecontroleerd als de Loadindex , die ze zo kunnen aflezen van het kenteken.

Hoe weet je wat je moet aanvragen?
Een loodindex van 91 heeft 615 kg, dus 2460kg totaal voor vier banden.
2730 kg is bij mij nu de maximale massa voor het voertuig.
Dus ik kom 270 kg tekort als ik het goed begrijp, dat is 67,5 kilo per band te weinig.

Wat moet ik nou eigenlijk aanvragen?

Groeten Erik-jan
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 862
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door SyncRoon »

Hallo Erik Jan,

de volgende gegevens haal ik uit je kenteken;

ledig voertuig: 1796kg
maximum massa: 2730kg
laadvermogen: 934kg

aslast voor: 1510kg
aslast achter: 1410 kg

dan ben ik mis en hoor je vanwege de vooras al een li van 99 te hebben!

Je dient de aslast door twee(wielen) te delen voor de loadindex per band; 1510kg/2 = 755kg. Loadindex 98/ 750kg is te laag, de opvolgende is loadindex 99 / 775kg. Achteras is dus 1410kg/2 = 705kg. Daar past loadindex 96 bij, 710kg

Wil je dus een loadindex van 95 / 690kg rijden mag je aslast niet meer zijn dan (690x2) 1380kg. Voor en achter is dat dan samen 2760kg maximum massa.

De som van de aslasten blijft hoger dan je maximum massa, maar je mag niet meer wegen dan je maximum massa. Ik denk dat je dan ook geen probleem hoeft te hebben om de aslasten te verlagen naar 1380kg. Het scheelt 130kg op de vooras, ik durf niet te zeggen of ze daar dan een certificaat van VW van willen zien dat dit geen probleem oplevert.

Loadindex van 91 is wel heel laag, ik weet niet wat ze daar technisch van vinden, maar in je aanvraag moet je dan je aslasten omlaag brengen en je laadvermogen/maximumgewicht.....
Groet, Ronald
Erik450
Berichten: 462
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

De Loadindex is 95 extra load, staat er op.
Gelukkig geen 91, ik heb al de zwaarste band uitgekozen in deze maat, en wilde per se Michelin hebben.
Erik450
Berichten: 462
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

Intussen weer een beetje aan het klooien geweest in de schuur.

Bij bergbullys een regenafvoer gekocht. <br />Hier op het forum gezien.
Bij bergbullys een regenafvoer gekocht.
Hier op het forum gezien.

Beetje ruitenkit onder de pluggen gedaan om een waterdichte aansluiting te maken.

De plaksteuntjes geplakt, maar de tywrapes nog niet aangetrokken. Een nachtje laten zitten om de lijm goed aanete laten hechten.
De plaksteuntjes geplakt, maar de tywrapes nog niet aangetrokken. Een nachtje laten zitten om de lijm goed aanete laten hechten.

Voor het plakken, de carrosserie goed ontvet met remreiniger

Vanmorgen de afvoerslang gelegd en de tywrapes aangetrokken en afgeknipt
Vanmorgen de afvoerslang gelegd en de tywrapes aangetrokken en afgeknipt

Weer een dingetje klaar
Erik450
Berichten: 462
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

Alle motorsteunen wilde ik ook vervangen.
Dus alles nieuw besteld bij autodock.
Met de krik heb ik de motor goed ondersteund.
De multiriem los gehaald, door met een baco de spannerrol naar voren te kantelen tegen de veerdruk in, en dan de riem er voorzichtig af pakken.
Vingers er tussen krijgen is denk ik geen pretje mocht de baco van de spanner schieten.


Twee krikken er onder, zodat ik een beetje kan sturen, om de motor steun in de gaten van de ophanging kan sturen.<br />Voor een beetje liften is motor naar achteren, en achter liften maakt dat de motor voorover kantelt.<br />Zo kun je toch redelijk eenvoudig de steunen wisselen
Twee krikken er onder, zodat ik een beetje kan sturen, om de motor steun in de gaten van de ophanging kan sturen.
Voor een beetje liften is motor naar achteren, en achter liften maakt dat de motor voorover kantelt.
Zo kun je toch redelijk eenvoudig de steunen wisselen

De bovenste motorsteun moeren losdraaien, en de motor een stukje laten zakken, zodat je de spanrol weg kunt halen die in de weg zit om de onderste bout van de motorsteun los te draaien
Nu kun je eenvoudig bij de onderste motorsteun bout komen, en deze losdraaien.

De oude en de nieuwe motorsteun rechts.
De oude en de nieuwe motorsteun rechts.

De motor moet je zover laten zakken, dat je de steun er aan de achterzijde tussenuit kunt pakken.
Ik weet niet of dit normaal ook lukt, aangezien ik mijn subframe eronderuit heb.
De nieuwe plaatsen is dan het omgekeerde van het demonteren, :bifun


De andere zijde deed ik op dezelfde manier, alleen moest ik daar ook nog het frampje waar de steun in zit, even roestvrij maken en stralen en spuiten.

De nieuwe en oude steun.<br />De zwarte drager heb ik toch maar gestraald, in de Brunox gezet en weer gespoten met matte verf.
De nieuwe en oude steun.
De zwarte drager heb ik toch maar gestraald, in de Brunox gezet en weer gespoten met matte verf.
Erik450
Berichten: 462
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

Dit steuntje moest ook weer strak worden
Dit steuntje moest ook weer strak worden
Steun gespoten en gemonteerd
Steun gespoten en gemonteerd

Van het voorste oog van de steun, was het rubber trouwens uitgescheurd.
Dus mooi optijd met vervange, of eigenlijk veel te laat.


IMG20230526070046.jpg
Erik450
Berichten: 462
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

Om te voorkomen dat de ophanging van de koppeling cilinder afscheurd, ( gehad bij mijn sloop bus) wilde ik deze steun zo stevig hebben, dat er geen kans meer is dat hij afscheurd.
Met een lang verlengstuk, draai ik de meest linker  bout  bij de koppeling uit het schudbord, deze word vervangen door een langere.
Met een lang verlengstuk, draai ik de meest linker bout bij de koppeling uit het schudbord, deze word vervangen door een langere.

Aan de binnenzijde van de auto steekt nu de bout uit.
Hierop kan het verstevigings plaatje worden gezet, wat ik op eBay heb gekocht.

Hier zie je de nieuwe bout uitsteken.
Hier zie je de nieuwe bout uitsteken.

Het verstevigings plaatje kun je nu vastdraaien, aan deze bout, en aan de orginele boutverbindingen van de koppeling cilinder.
Ook hiervoor zijn langere bouten meegeleverd.


Hier zie je het gemonteerde plaatje.<br />Dit preventief plaatsen zou je zowiezo moeten doen om een gescheurde koppeling cilinder ophanging te voorkomen.
Hier zie je het gemonteerde plaatje.
Dit preventief plaatsen zou je zowiezo moeten doen om een gescheurde koppeling cilinder ophanging te voorkomen.

Dit is een werkje van niets, en kan je tevens veel elende besparen, bijvoorbeeld als je op vakantie bent.
Bij mij hebben ze de steun toen gelast, en er een nieuwe koppeling cilinder opgezet, omdat deze ook een dreun had gehad, doordat de koppeling cilinder niet meer goed vast zat op het laatst, en daarom de cilinder scheef werd belast.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3641
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door krekwakwol »

Dit is een serieuze renovatie, mooi om te zien.
Even vooruitlopend op het eind resultaat en er vanuit gaand dat het niets gebeurt, maar laat je de bus straks ook taxeren, want anders is bij eventuele schade al je liefde voor je bus deels voor niets geweest en dat zou echt zonde zijn.
Je hebt genoeg foto's om je project te ondersteunen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Plaats reactie