Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Hellup....ik weet me geen raad!

vragen over de T4
Axewood
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 dec 2014, 21:42

Hellup....ik weet me geen raad!

Bericht door Axewood »

Hallo, mijn naam is Sander Bijlhout, fanatiek MTB-er en levens genieter. Inmiddels al een tijdje meekijkend lid, echter nu een serieus probleem met mijn VW T4 Transporter! Nu 3 weken vakantie en van plan om volgende week, een week te gaan camperen, met de bus....

Alvast mijn excuus voor mijn schrijfwijze of onduidelijke bewoordingen. Ben niet zo sterk in hulp vragen...;-)

Eerst even wat data van de bus:
VW Transporter T4, 1993, 5-cilinder benzine V.B. B 81 KW KAT, 255.000 probleemloze kilometers op teller, ex rolstoelbus, kan hem hydraulisch in de achteras trekken, omgebouwd tot camper, blauw met wit dak, is niet de mooiste maar wel erg praktisch. [voor foto's doe me een PB]

Wat is er loos:
Maandag 2 weken geleden starten en rijden naar mijn werk, totaal 17 km. Na 1 km valt de motor spontaan uit. Check genoeg benzine, alle lampjes ok en benzinepomp loopt yep. Opnieuw starten en kan weer verder rijden. 7 Km verderop valt motor weer spontaan uit en na herhaalde pogingen om te starten, wat lukt, rijd ik weer verder. 's Middags na werk probleemloos starten en rijden, echter na 2,5 km motor valt weer stil, f#ck!
Gelukkig mtb-fiets aan boord en op de fiets naar huis, computer aan en googlen...!
Wakkelcontact in contactslot? Zit geen 109-relais in dus dat kan het niet zijn, benzine, weetjewel! Uiteindelijk toch maar preventief startschakelaar vervangen zijn de kosten niet...
Startschakelaar vervangen, starten en .... slaat weer af! ANWB gebeld en als eerste benzine [loodvrij] bijgevuld. Alle zekeringen en relais zo nodig opengemaakt, zag en schoon uit.
ANWB vanaf filter naar stationair klem gechecked en stationair klep schoongemaakt. Remreiniger ingespoten en starten met als resultaat, motor valt weer stil. AMVB-man overlegt met collega en checked en meet nog wat spanning door. Uiteindelijk komt hij er ook niet uit en we verslepen de bus naar ARK te Harmelen.

Daar staat ie dan, stil en werkeloos....!
ARK heeft eerst de benzinedruk gemeten, deze was prima evenals de of het benzinefilter. Diverse contacten gechecked en doorgemeten, echter nog geen resultaat...

Radeloos....
ARK heeft het gezocht richting de benzinerail + injectoren, echter nog niks kunnen vinden! Wel een andere rail [Audi?] laten komen uut Frieslan, echter was, zoals hij zelf mij telefonisch zegt, anders.

En nu...?
ARK heeft vraag uitstaan op internet, benzinerail + injectoren [vervangende of alleen om te testen?]
Gezien de status nu, heb ik niet de kennis en de kunde om de bus rijdent te krijgen en hoop ik op een oplossing van ARK.

Mijn vraag op het forum;
Zijn hier mensen die het bovenstaande herkennen en mij tips kunnen geven of kunnen helpen?
Is de diagnose om de benzinerail + injectoren te vervangen de juiste keuze, of ligt er ergens, gezien het vakantiebudget een andere oplossing?
Zoals je hierboven lezen kan, ben ik inmiddels radeloos, heb slapeloze nachten [en vet aan de drank]
Kortom, mijn 5-cilinder benzine T4 moet weer lopen en ik hoop dan ook hier bij jullie de oplossing te vinden.

Ik weet niet of het gebruikelijk is maar bellen mag ook: 06 1890 1562
Sander Bijlhout
Gebruikersavatar
Olaf
Berichten: 679
Lid geworden op: 18 aug 2013, 22:30
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Hellup....ik weet me geen raad!

Bericht door Olaf »

Als de motor niet wil lopen, doet hij het dan wel op remmenreiniger?
Zo Ja, probleem in inspuiting zoeken, zo Nee, in het ontsteking circuit zoeken.
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
Axewood
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 dec 2014, 21:42

Re: Hellup....ik weet me geen raad!

Bericht door Axewood »

Dank voor je snelle reactie, ook met remreiniger stop motor.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33798
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Hellup....ik weet me geen raad!

Bericht door Multivan Generation »

Zoek eens op Google naar Bardi's Liste

Daarin staan benzine gerelateerde problemen in vermeld en welke stappen te nemen om op te lossen.

http://www.t4-wiki.de/wiki/Bardi%27s_Liste

https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.php?t=34815

Groeten Peter
Gebruikersavatar
Olaf
Berichten: 679
Lid geworden op: 18 aug 2013, 22:30
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Hellup....ik weet me geen raad!

Bericht door Olaf »

Axewood schreef: 13 jul 2017, 17:59 Dank voor je snelle reactie, ook met remreiniger stop motor.
Hoe bedoel je dit ? Zo lang je rem reiniger spuit loopt hij wel ?
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Hellup....ik weet me geen raad!

Bericht door Snautzer »

Contact blokje??
Axewood
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 dec 2014, 21:42

Re: Hellup....ik weet me geen raad!

Bericht door Axewood »

Start-contact heb ik vervangen en met remreiniger in de blijft ie iets langer doordraaien echter valt dan ook stil....
Axewood
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 dec 2014, 21:42

Re: Hellup....ik weet me geen raad!

Bericht door Axewood »

Heb idd als gestart met tankdop eraf, geen gesis bij het openen, starten helaas hetzelfde resultaat.
Kan iemand mij vertellen wat de werking is van de benzine rail + injectoren? Als hij een tijdje heeft stil gestaan bv een dag dan heb ik de indruk dat ie eerst de benzine verbruikt die nog in de "benzinerail" zit. Hij loopt dan wat langer door 30 sec of zoiets, daarna slaat ie af. Hierna starten, geeft ie hetzelfde resultaat en slaat gelijk af. Vaag...!
Gebruikersavatar
thomas b
Berichten: 227
Lid geworden op: 09 mar 2010, 21:34
Locatie: Wonck - België

Re: Hellup....ik weet me geen raad!

Bericht door thomas b »

Ik doe een andere gooi: kan het niet zijn dat bij het pompen van de benzine lucht aangetrokken wordt door een lekkage/ poreuze slang? Lekkage zul je niet zien doordat er lucht wordt aangetrokken, en dus geen benzine uit kan lopen...... Hoewel mijn busjes dieselbussen zijn, weet ik wel dat plastic naar verloop van tijd broos en dus ook poreus wordt, je bus is immers 24 jaar oud (mijne zijn beide 23 jaar oud) en heb dit euvel ook gehad...de garagist heeft de benzine druk gemeten(wat dit dan ook mag betekenen) maar druk blijft druk, of dit nou benzine of lucht is, of niet soms??

sterkte,

Thomas
één, twee, drie (T) vier's
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33798
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Hellup....ik weet me geen raad!

Bericht door Multivan Generation »

@ hout-bijltje,

heb je mijn bijdrage gezien?

Daarmee kom je waarschijnlijk een stuk verder...
Axewood
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 dec 2014, 21:42

Re: Hellup....ik weet me geen raad!

Bericht door Axewood »

@ Multivan Generation,
yep ik heb je bijdrage gezien en doorgezet naar de garage, thnx!
Gebruikersavatar
BertusS
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 mei 2017, 10:20
Locatie: regio Arnhem-Nijmegen

Re: Hellup....ik weet me geen raad!

Bericht door BertusS »

zou een slecht massacontact / massakabel tussen motorblok en chassis deze symptomen kunnen geven?
Axewood
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 dec 2014, 21:42

Re: Hellup....ik weet me geen raad!

Bericht door Axewood »

@Bertus, massa contact idd gechecked, is in orde, thnx.
Motor blijft dus wel lopen op remreiniger, sorry voor de verwarring.

We gaan nu kijken of we op korte termijn een Digifant, Benzinerail + Injectoren kunnen vinden.
Iemand een idee waar ik deze kan vinden of iemand die er een op de plank heeft liggen...?
Zijn deze universeel of moet ik zoeken naar een 5 cilinder benzine 2.4L blok waar deze nog op zit?
Heb zelf geen flauw idee, dus alle tips welkom!
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Hellup....ik weet me geen raad!

Bericht door Harry 341 »

Ismet in Vijfhuizen heeft veel T4 spullen liggen...
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
tjeerd w
Berichten: 51
Lid geworden op: 01 jan 2011, 08:58
Locatie: Haarlem

Re: Hellup....ik weet me geen raad!

Bericht door tjeerd w »

Bobine staat er nog niet bij, kort geleden ook gehad eerst al een paar keer niet willen aanslaan sleutel nogmaals op contact starten draaien.
Later na een tankstop willen wegrijden en motor slaat af anwb erbij en blijkt bobine overleden dus is een makkelijke controle andere eraan en zien wat er gebeurt...
Met vriendelijke groet Tjeerd
VW T4 2.5l benzine syncro 1993
Plaats reactie