Zoals je in 'Even voorstellen' kunt lezen, ben ik een nieuwe bezitter van een T4. Het betreft een benzine-uitvoering, 2.5 liter, uit 1992 met 218.000 km op de teller.
Meteen een vraag. De bus heeft een accu-probleem (helaas niet gemeld door de verkoper, dus ik moest al eens pechhulp laten komen...). Het volgende heb ik ontdekt en gedaan:
-Startaccu vervangen. Is echter na een snelwegrit van 2 uur met ijskast in gebruik plat! Laadt weer op VIA WALSTROOM! (Onderweg laadt de dynamo wel degelijk bij, af te lezen op de display met de huisaccuspanning.)
-Huisaccuspanning zakt razendsnel weg na stoppen motor, waardoor ik wel ontdek dat de ijskast bij 11V huisaccuspanning verder loopt OP DE STARTACCU!
-Huisaccu vervangen.
-Met 2 nieuwe accu's en zonder ingeschakelde apparatuur, lichten niet laten branden, etc. is de startaccu enige dagen na laatste langere rit nog goed voor 2x starten voor kortere ritjes (5km) en staat dan weer plat.
De nieuwe startaccu (74 Ah, nee mevrouwtje, 92 Ah is echt te veel voor uw dynamo
![nuts :nuts](./images/smilies/nuts.gif)
De nieuwe huisaccu kocht ik bij Poptop, waar de bus binnenkort heengaat om de rare accusituatie te verhelpen. Maar ik denk graag mee. Zou het alleen het scheidingsrelais zijn? Maar waarom staat de startaccu plat, nu er een nieuwe huisaccu is geinstalleerd? Kan de startaccu alweer helemaal defect zijn door één of 2x leegetrokken te zijn door de huisaccu????
Herkent iemand deze situatie? Tips?
Bij voorbaat dank!
Marjan