Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Koppeling, nog eentje!
Koppeling, nog eentje!
Beste mensen van dit vriendelijke forum.
Foei, we hebben geen mazzel met het busje dat we afgelopen najaar aanschaften (ons eerste!). Nog geen 3000 km van aanschaf heeft nu ook de koppeling het begeven, althans dat is mijn leken-conclusie. Twee garages hadden me er al op gewezen dat de zoemtoon duidde op een verslijtende drukgroep, maar “het kon echt nog wel even mee”. Niet dus want tijdens het laatste ritje van zo’n 40 km. werd het geluid snel forser en bij thuis inparkeren kreeg ik de pook alleen nog in en uit versnellingen als ik de motor uitzette!
Extra info: 1) ik vond de koppeling al steeds erg snel oppakken, maar dat kan ook gewoon gewenning zijn geweest na jarenlang een andere auto te hebben gereden; 2) wegrijden uit stilstand ging al steeds erg schokkerig, hoe voorzichtig of minder voorzichtig er ook met koppeling en gas werd omgegaan; 3) als ik nu de motor start blijft ie niet eens lopen, in z’n vrij, terwijl de automatische choke totnutoe altijd netjes z’n werk deed.
Maandag kan ik bij de garage in de buurt terecht. Ik heb al zoveel mogelijk koppelingsdraadjes hier nageplozen, maar geen betreft een AAF. Als ik het goed begrijp moeten drukgroep, koppelingsplaten en een massavliegwiel worden vervangen? Is Sachs origineel of was het nou Luk (maar ik las Luk = ruk ...)? Andere dingen waar naar gekeken moet worden, gezien de ‘extra info’ hierboven? We waren al aan het sparen voor het vervangen van de distributie, dat moet nu ook maar meteen (niet op kilometers, wel op jaren). In dat kader nog tips? Alle info is welkom! Bij voorbaat dank, Marjan
Foei, we hebben geen mazzel met het busje dat we afgelopen najaar aanschaften (ons eerste!). Nog geen 3000 km van aanschaf heeft nu ook de koppeling het begeven, althans dat is mijn leken-conclusie. Twee garages hadden me er al op gewezen dat de zoemtoon duidde op een verslijtende drukgroep, maar “het kon echt nog wel even mee”. Niet dus want tijdens het laatste ritje van zo’n 40 km. werd het geluid snel forser en bij thuis inparkeren kreeg ik de pook alleen nog in en uit versnellingen als ik de motor uitzette!
Extra info: 1) ik vond de koppeling al steeds erg snel oppakken, maar dat kan ook gewoon gewenning zijn geweest na jarenlang een andere auto te hebben gereden; 2) wegrijden uit stilstand ging al steeds erg schokkerig, hoe voorzichtig of minder voorzichtig er ook met koppeling en gas werd omgegaan; 3) als ik nu de motor start blijft ie niet eens lopen, in z’n vrij, terwijl de automatische choke totnutoe altijd netjes z’n werk deed.
Maandag kan ik bij de garage in de buurt terecht. Ik heb al zoveel mogelijk koppelingsdraadjes hier nageplozen, maar geen betreft een AAF. Als ik het goed begrijp moeten drukgroep, koppelingsplaten en een massavliegwiel worden vervangen? Is Sachs origineel of was het nou Luk (maar ik las Luk = ruk ...)? Andere dingen waar naar gekeken moet worden, gezien de ‘extra info’ hierboven? We waren al aan het sparen voor het vervangen van de distributie, dat moet nu ook maar meteen (niet op kilometers, wel op jaren). In dat kader nog tips? Alle info is welkom! Bij voorbaat dank, Marjan
Groeten! Marjan
T4 Cali 1992 AAF 2,5l. 5 cyl. benzine 240.000 km and counting
R1100GS 1994 1,1l. 2 cyl. airhead 176.000 km. and counting

T4 Cali 1992 AAF 2,5l. 5 cyl. benzine 240.000 km and counting

R1100GS 1994 1,1l. 2 cyl. airhead 176.000 km. and counting


Re: Koppeling, nog eentje!
Oja, de km.stand is nog geen 221.000
Groeten! Marjan
T4 Cali 1992 AAF 2,5l. 5 cyl. benzine 240.000 km and counting
R1100GS 1994 1,1l. 2 cyl. airhead 176.000 km. and counting

T4 Cali 1992 AAF 2,5l. 5 cyl. benzine 240.000 km and counting

R1100GS 1994 1,1l. 2 cyl. airhead 176.000 km. and counting


Re: Koppeling, nog eentje!
Welke motor heb je?
En massavliegwiel zal waarschijnlijk niet vervangen hoeven te worden.
En massavliegwiel zal waarschijnlijk niet vervangen hoeven te worden.
- Multivan Generation
- Berichten: 34523
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Koppeling, nog eentje!
Hij heeft een AAF als ik het zo las. 

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Pascal-141
- Berichten: 10965
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Koppeling, nog eentje!
Luk is evengoed als Sachs voor wat betreft koppelingen voor standaard motoren .
Als het gaat om getunde koppelrijke TDI's , dan is een versterkte Sachs een aanrader.
Maar voor een 2.5i maakt het echt niks uit hoor
Als het gaat om getunde koppelrijke TDI's , dan is een versterkte Sachs een aanrader.
Maar voor een 2.5i maakt het echt niks uit hoor
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Koppeling, nog eentje!
Zegt mij niks...
2.5 met aantal pk kan je meer mee.
Ik tenminste.
Re: Koppeling, nog eentje!
Zie hier http://www.t4-wiki.de/wiki/Motorkennbuchstabe AAF is 2.5 liter 5 cilinder benzinemotor met 81 kW. Staat ook in de voettekst onder het bericht van de TS.jordydereus schreef: 31 jan 2018, 20:09Zegt mij niks...
2.5 met aantal pk kan je meer mee.
Ik tenminste.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
- Pascal-141
- Berichten: 10965
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Koppeling, nog eentje!
2.5i , benzineversiejordydereus schreef: 31 jan 2018, 20:09Zegt mij niks...
2.5 met aantal pk kan je meer mee.
Ik tenminste.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Koppeling, nog eentje!
Sorry dat dat niet meteen duidelijk werd. I.d.d. zoals in m’n signature staat de AAF is de 2,5 liter benzinemotor.
Iemand gedachten over het schokkerig wegrijden (was dat ook al eenduidig de koppeling?) of andere alarmbellen die gaan rinkelen? Tips waar de garage op moet letten of wat we als ‘alles’ open ligt (koppeling en distributie) beter meteen kunnen meenemen? Ik lees massavliegwiel hoeft niet vervangen?
Bedankt weer!
Marjan (geen hij trouwens :) )
Iemand gedachten over het schokkerig wegrijden (was dat ook al eenduidig de koppeling?) of andere alarmbellen die gaan rinkelen? Tips waar de garage op moet letten of wat we als ‘alles’ open ligt (koppeling en distributie) beter meteen kunnen meenemen? Ik lees massavliegwiel hoeft niet vervangen?
Bedankt weer!
Marjan (geen hij trouwens :) )
Groeten! Marjan
T4 Cali 1992 AAF 2,5l. 5 cyl. benzine 240.000 km and counting
R1100GS 1994 1,1l. 2 cyl. airhead 176.000 km. and counting

T4 Cali 1992 AAF 2,5l. 5 cyl. benzine 240.000 km and counting

R1100GS 1994 1,1l. 2 cyl. airhead 176.000 km. and counting


Re: Koppeling, nog eentje!
Hoi Marjan,
Laat de motorsteunen ook goed controleren. Kan ook een oorzaak zijn van schokkend wegrijden.
Laat de motorsteunen ook goed controleren. Kan ook een oorzaak zijn van schokkend wegrijden.
- Pascal-141
- Berichten: 10965
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Koppeling, nog eentje!
is inderdaad zo.Peter73 schreef: 01 feb 2018, 11:37 Hoi Marjan,
Laat de motorsteunen ook goed controleren. Kan ook een oorzaak zijn van schokkend wegrijden.
Vooral als het "schokkerig" vertrekken hoofdzakelijk bij koude motor gebeurd en het normaal vertrekken is bij warme motor .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Multivan Generation
- Berichten: 34523
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Koppeling, nog eentje!
@ Marjan,onrust66 schreef: 01 feb 2018, 11:21 Sorry dat dat niet meteen duidelijk werd. I.d.d. zoals in m’n signature staat de AAF is de 2,5 liter benzinemotor.
Marjan (geen hij trouwens :) )
je hoeft je niet te verontschuldigen hoor voor het feit dat iemand anders niet goed leest.

Zelfs in je topic beginpost heb je zelfs je motorcode AAF vermeld.

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Koppeling, nog eentje!
Ok, motorsteunen, ik zal ze erop wijzen. Bedankt!
Groeten! Marjan
T4 Cali 1992 AAF 2,5l. 5 cyl. benzine 240.000 km and counting
R1100GS 1994 1,1l. 2 cyl. airhead 176.000 km. and counting

T4 Cali 1992 AAF 2,5l. 5 cyl. benzine 240.000 km and counting

R1100GS 1994 1,1l. 2 cyl. airhead 176.000 km. and counting


Re: Koppeling, nog eentje!
Nou moe!!! De garage kan geen nieuwe distributieset meer bestellen voor de AAF???? Ze hebben Volkswagen zelf gesproken. Komt dat jullie bekend voor?
De waterpomp is nog wel te leveren omdat ie ook in een ander model is gebruikt, de multiriem en rollen wrs ook. Concreet missen nu van de distributie de spanrol en de looprol. Ik hoop dat het duidelijk is welke, want onderdeelnummers waren er ook al niet meer op te ontdekken volgens de monteur.
Iemand hier toevallig iets op voorraad liggen of tips omtrent verkrijgbaarheid elders? Ik zal iig Haarlemmerliede en Noordwijkerhout eens bellen.... Het zál toch niet.....
Intussen hard hopen op een goede afloop.....
De waterpomp is nog wel te leveren omdat ie ook in een ander model is gebruikt, de multiriem en rollen wrs ook. Concreet missen nu van de distributie de spanrol en de looprol. Ik hoop dat het duidelijk is welke, want onderdeelnummers waren er ook al niet meer op te ontdekken volgens de monteur.
Iemand hier toevallig iets op voorraad liggen of tips omtrent verkrijgbaarheid elders? Ik zal iig Haarlemmerliede en Noordwijkerhout eens bellen.... Het zál toch niet.....
Intussen hard hopen op een goede afloop.....

Groeten! Marjan
T4 Cali 1992 AAF 2,5l. 5 cyl. benzine 240.000 km and counting
R1100GS 1994 1,1l. 2 cyl. airhead 176.000 km. and counting

T4 Cali 1992 AAF 2,5l. 5 cyl. benzine 240.000 km and counting

R1100GS 1994 1,1l. 2 cyl. airhead 176.000 km. and counting


Re: Koppeling, nog eentje!
Op internet kom ik wel sets tegen voor de AAF van Continental en rollen van Febi Bilstein. Allebei via de Uitlaat Discounter.... is dit ‘troep’?
Groeten! Marjan
T4 Cali 1992 AAF 2,5l. 5 cyl. benzine 240.000 km and counting
R1100GS 1994 1,1l. 2 cyl. airhead 176.000 km. and counting

T4 Cali 1992 AAF 2,5l. 5 cyl. benzine 240.000 km and counting

R1100GS 1994 1,1l. 2 cyl. airhead 176.000 km. and counting

