Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Motor overleden? 2011 biturbo distributieriem

vragen over de T5
Plaats reactie
Laserblue
Berichten: 27
Lid geworden op: 22 sep 2015, 22:13

Motor overleden? 2011 biturbo distributieriem

Bericht door Laserblue »

Goedemorgen allemaal.

We zijn op vakantie in Frankrijk, lekker de bergen aan het verkennen.
Gisteren rij ik op een bergweg met flinke stijgingen en dalingen als midden in een bocht de stuur- en rembekrachtiging wegvalt.
Ik weet de auto zonder schade aan de kant te zetten en na van de schrik te zijn bekomen stappen we beduusd uit.
Motor wil niet meer starten, de startmotor giert wel, maar er gebeurd niks.
Verzekering gebeld voor een sleepdienst. Dat valt allemaal niet mee, want we zitten echt in the midle of nowhere.....
Uiteindelijk blijkt dat we 400m eerder een garagebedrijf zijn gepasseerd en die haalt ons op na 2 uur wachten.

De monteur kijkt en laat me zien dat de riemen los liggen en zegt dat de motor kassiewijlen is 😒
De auto gaat binnen 2 weken op transport en dan kan het ook nog 2 weken duren eer deze weer in het land is.

Ik heb de Caravelle gekocht met ca.80.000 op de teller en nu exact 2 jaar later zit ik op 146.000km.
Het betreft een 180pk gechipt naar ca.220 door JD-engineering
De auto is altijd zeer nauwgezet onderhouden (eerst door Jos, later door mijn eigen garage)
EGR afgedopt en dpf verwijderd waardoor hij geen olie verbruikt (litertje op 10.000+)
Ik kon in het boekje niet terugvinden of en wanneer de riem vervangen is, maar weet zeker dat als het had gemoeten, het gebeurd is.

Wat nu?
Kop vervangen? Of heel nieuw blok?
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: Motor overleden? 2011 biturbo distributieriem

Bericht door Pim 328 »

Multiriem is gebroken door foute spanner die erop zit. (bij onderhoud dealer was deze waarschijnlijk al een keer geadviseerd geweest om te vervangen)

Waarschijnlijk is nu een stuk riem tussen de tandriem gekomen waardoor deze versprongen is.

Kleppen hebben zuigers geraakt dus hoogst waarschijnlijk einde verhaal voor de motor
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
jordydereus

Re: Motor overleden? 2011 biturbo distributieriem

Bericht door jordydereus »

Kop zal eraf moeten.

Of onderblok defect is moet bij inspectie blijken.
Soms valt de schade erg mee.
Laserblue
Berichten: 27
Lid geworden op: 22 sep 2015, 22:13

Re: Motor overleden? 2011 biturbo distributieriem

Bericht door Laserblue »

Er is een nieuw blok in gegaan.
Meteen een Evo II intercooler van Wagner en een nieuw dualmass vliegwiel gemonteerd.
Loopt als een zonnetje.
Plaats reactie