Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Uitlaatgassen in cabine, spruitstuk?

vragen over de T5
RSB1150GS
Berichten: 79
Lid geworden op: 21 jan 2019, 21:04

Uitlaatgassen in cabine, spruitstuk?

Bericht door RSB1150GS »

Ik heb nog geen week mijn "nieuwe" T5 en vandaag viel mij op dat ik uitlaatgassen in de bus rook.... Kat in de zak...

Ik heb vanvond even gekeken maar het lijkt dat hij bij het uitlaatspruitstuk, zie bijgevoegde foto lekt. Ik heb het omcirkeld waar ik de warme lucht vandaan voelde komen. Wat zijn jullie ervaringen hiermee, hoeveel werk is het om deze te vervangen, en wat zijn ongeveer de kosten?

Groetjes Remco
Bijlagen
Screenshot_20190227_222121.jpg
RSB1150GS
Berichten: 79
Lid geworden op: 21 jan 2019, 21:04

Re: Uitlaatgassen in cabine, spruitstuk?

Bericht door RSB1150GS »

Thanks voor de reactie, ik heb vandaag toch nog eens gekeken met mijn garagehouder en het lijkt er niet echt op dat mogelijk het roetfilter verstopt is. Hij gaat hem straks uitlezen en wellicht valt het nog mee.
RSB1150GS
Berichten: 79
Lid geworden op: 21 jan 2019, 21:04

Re: Uitlaatgassen in cabine, spruitstuk?

Bericht door RSB1150GS »

Bij het uitlezen lijkt het er op dat het roetfilter vol zit, hij geeft 92 mg roet aan en het schijnt dat hij bij 95 mg vervangen moet worden. Daarnaast is de tegendruk 2mbar stationair en 20 bij belasting, zou dit dan echt alleen het roetfilter zijn? De pakking van tussen de turbo en spruitstuk ligt er ook nu uit.....

Heeft iemand tips hoe dit aan te pakken?
Gebruikersavatar
Vmaxxer
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 mar 2018, 21:29
Locatie: Zutphen

Re: Uitlaatgassen in cabine, spruitstuk?

Bericht door Vmaxxer »

Het is mij opgevallen dat ik in vrijwel elke T5 waar ik ooit ingezeten heb, bij de (koude) start altijd wel iets van uitlaatlucht geroken heb.
Bij het rijden en daarna ruik je dan niets meer.
Mijn T5 heeft dat dus ook, alleen bij de koude start en maar heel even.
Ik schrijf dat af als "karakter" :toppie
2006 T5 2.5 AXD
Gerdemol
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 jan 2015, 20:37

Re: Uitlaatgassen in cabine, spruitstuk?

Bericht door Gerdemol »

Klinkt heel bekend. Ik had dus ook binnen een week het idee dat de uitlaat via de cabine stond te blazen.
Na een klein onderzoek kwam ik erachter dat er een klem tussen de turbo en de uitlaat los zat. Aan even goed stevig aandraaien was ik van het probleem af.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Uitlaatgassen in cabine, spruitstuk?

Bericht door Multivan Generation »

Roetfilter verwijderen, achterste sensor verwijderen en kijken of er een obstructie van keramisch materiaal voor de uitgang tegen de sensor zit.

Er zijn firma's die een filter kunnen reinigen,
En er zijn middeltjes van Bahrdahl, Mannol en anderen die in 1 stap of 2 stappen het filter schoon maken.

Misschien kun je er iets mee.
En anders een gedwongen regeneratie laten starten door een diagnose tool.
Ook een additief bij je brandstof toevoegen, kan nadien wat schelen.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
RSB1150GS
Berichten: 79
Lid geworden op: 21 jan 2019, 21:04

Re: Uitlaatgassen in cabine, spruitstuk?

Bericht door RSB1150GS »

Vandaag roetfilter verwijderd. En er zaten onderin en aantal stukken van de steen, dit zou dus duidelijk en geval kunnen zijn wat de overdruk heeft gecreëerd. Morgen of maandag word de turbo verwijderd en dan kan ik zien of de pakking nog tussen het spruitstuk en het blok zit.

Nu de vraag, weet iemand waar je een goed en betaalbaar roetfilter kan kopen?
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Uitlaatgassen in cabine, spruitstuk?

Bericht door Beckontheroad »

[quote="Multivan Generation" post_id=442880

Er zijn firma's die een filter kunnen reinigen,
En er zijn middeltjes van Bahrdahl, Mannol en anderen die in 1 stap of 2 stappen het filter schoon maken.

Misschien kun je er iets mee.
En anders een gedwongen regeneratie laten starten door een diagnose tool.
Ook een additief bij je brandstof toevoegen, kan nadien wat schelen.

Groeten Peter
[/quote]

Peter,
Enig idee of die middeltjes ook daadwerkelijk een positief effect hebben?
Groet
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Uitlaatgassen in cabine, spruitstuk?

Bericht door Multivan Generation »

RSB1150GS schreef: 01 mar 2019, 20:58 Vandaag roetfilter verwijderd. En er zaten onderin en aantal stukken van de steen, dit zou dus duidelijk en geval kunnen zijn wat de overdruk heeft gecreëerd. Morgen of maandag word de turbo verwijderd en dan kan ik zien of de pakking nog tussen het spruitstuk en het blok zit.

Nu de vraag, weet iemand waar je een goed en betaalbaar roetfilter kan kopen?
Die losse delen verwijderen en roetfilter weer terugplaatsen,
is de goedkoopste oplossing..

@JB,
ja
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Marcel Slufter1
Berichten: 67
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:55

Re: Uitlaatgassen in cabine, spruitstuk?

Bericht door Marcel Slufter1 »

@multivan generation probeer jou een pb te sturen. Iets aangekomen?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Uitlaatgassen in cabine, spruitstuk?

Bericht door Multivan Generation »

Marcel Slufter1 schreef: 02 mar 2019, 17:24 @multivan generation probeer jou een pb te sturen. Iets aangekomen?
Nee
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
RSB1150GS
Berichten: 79
Lid geworden op: 21 jan 2019, 21:04

Re: Uitlaatgassen in cabine, spruitstuk?

Bericht door RSB1150GS »

[/quote]

Die losse delen verwijderen en roetfilter weer terugplaatsen,
is de goedkoopste oplossing..


[/quote]

Gaat dit geen problemen geven , geeft hij dan geen storing? Ik zag ook dat er diverse site dergelijk roetfilters voor 350 euro te koop aanbieden , maar ik heb geen idee of dit nou vergelijkbaar is als de stervensdure filters bij de stealer vandaan.
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2727
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Uitlaatgassen in cabine, spruitstuk?

Bericht door Erdem50 »

Alles loshalen, nieuw uitlaatspruitstuk plaatsen INCL nieuwe tapeinden. Kan je meteen de pakkingen vd turbo vervangen welke olie lekken. Roetfilter, gebroken stukjes verwijderen en alles weer in elkaar bouwen.

Er zijn genoeg bedrijven die het roetfilter professioneel kunnen reinigen dus vervangen hoeft echt niet. De reiniging gebeurd met speciaal gereedschap en toevoer vloeistof, daarna aan de testkast en zo nodig geforceerd regeneren en dan asmassa aanpassen en klaar is Kees.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 661
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: Uitlaatgassen in cabine, spruitstuk?

Bericht door jos_br »

RSB1150GS schreef: 01 mar 2019, 20:58 Vandaag roetfilter verwijderd. En er zaten onderin en aantal stukken van de steen, dit zou dus duidelijk en geval kunnen zijn wat de overdruk heeft gecreëerd. Morgen of maandag word de turbo verwijderd en dan kan ik zien of de pakking nog tussen het spruitstuk en het blok zit.

Nu de vraag, weet iemand waar je een goed en betaalbaar roetfilter kan kopen?
Erdem50 schreef: 03 mar 2019, 07:50 Alles loshalen, nieuw uitlaatspruitstuk plaatsen INCL nieuwe tapeinden. Kan je meteen de pakkingen vd turbo vervangen welke olie lekken. Roetfilter, gebroken stukjes verwijderen en alles weer in elkaar bouwen.

Er zijn genoeg bedrijven die het roetfilter professioneel kunnen reinigen dus vervangen hoeft echt niet. De reiniging gebeurd met speciaal gereedschap en toevoer vloeistof, daarna aan de testkast en zo nodig geforceerd regeneren en dan asmassa aanpassen en klaar is Kees.
Zoals ts al bericht is het filter stuk, dit kun je niet meer reinigen. Leeghalen en software aanpassen is het goedkoopst en meest afdoende.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2727
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Uitlaatgassen in cabine, spruitstuk?

Bericht door Erdem50 »

Wij hebben vaker roetfilters gehad waarvan delen waren losgebroken, als het niet teveel is kan het weer terug eronder zonder storingslampjes.

Uiteraard als de helft er al uitgebroken is dan is het een ander verhaal.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Plaats reactie