Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Rotte kokerbalk voor

vragen over de T4
Plaats reactie
Alco
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 sep 2017, 19:41

Rotte kokerbalk voor

Bericht door Alco »

Hallo,

Ik heb een hele slechte kokerbalk recht voor het linkervoorwiel onder mijn T4 uit 1994.

Eigenlijk ontbreekt de voorste 20cm....

Volgens mij heet dat ook wel een cross bar, hij loopt schuin naar de linkervoorhoek.

Waar zou ik moeten aankloppen om dit te laten opknappen? Liefst zuid holland.

Ik hoop dat iemand wat weet,

Bedankt,

Alco
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Rotte kokerbalk voor

Bericht door odorf »

Voor die balk is redelijk goed imitatie-plaatwerk te krijgen. Bijvoorbeeld Van Wezel. Als je googelt op VW nummer 701803705B (bestuurderszijde) kom je ook veel imitatie delen tegen. >>Voorbeeld<<

Een adres heb ik niet, maar iedere betere garage kan dat er denk ik in lassen.

Vraag wel of ze het plaatwerk goed willen conserveren. Want het zwarte laagje dat op zo’n imitatieplaatwerk stukje zit, stelt vaak niet veel voor.

Is dit het enige op je ‘94-er dat weggerot is ? :winter

Succes
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
henkru
Berichten: 1686
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:53
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Rotte kokerbalk voor

Bericht door henkru »

Alco schreef: 23 sep 2019, 21:08 Hallo,

Ik heb een hele slechte kokerbalk recht voor het linkervoorwiel onder mijn T4 uit 1994.

Eigenlijk ontbreekt de voorste 20cm....

Volgens mij heet dat ook wel een cross bar, hij loopt schuin naar de linkervoorhoek.

Waar zou ik moeten aankloppen om dit te laten opknappen? Liefst zuid holland.

Ik hoop dat iemand wat weet,

Bedankt,

Alco
viewtopic.php?f=2&t=53294
Als je denkt dat alles tegenzit, denk dan opnieuw.
Alco
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 sep 2017, 19:41

Re: Rotte kokerbalk voor

Bericht door Alco »

Bedankt, een onderdeel nummer scheelt een hoop, nou zie ik ook een stuk duidelijk de omvang van het werk, dat valt me nog mee.

Dit is niet het enige ouderdomsverschijnsel, wel het ernstigste voorzover ik kan zien rondom en onder de bus. Ik heb nog een gaatje in de bodem, dat ziet er uit als recht-toe-recht-aan laswerk, daar kan een maatje mij mee helpen (of hij een hele kokerbalk ziet zitten bekijken we nog). En verder zijn de wielkasten gevoelig, maar ik weet ze nog wel aardig te conserveren.

Wat betreft die rotte kokerbalk: die heeft aan de voorzijde nauwelijks draagvermogen meer: in 3 vlakken gaten. De voorbalk zit op die koker en op drie andere plekken vast. Kan ik dan de resten van de rotte balk thuis verwijderen en dan met de bus naar de laswerkplaats, of is het verstandiger dat wat er van het draagvermogen rest te laten zitten en hem zo weg te brengen. Scheelt werkplaatsuren. Ofwel kan ik in afwezigheid van onderdeel 701803705B nog de weg op?

Met vriendelijke groet,

Alco
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Rotte kokerbalk voor

Bericht door odorf »

Dat kan.

De balk is meer om de krachten tijdens een frontale botsing te sturen. De bodemplaat waar de accu op rust kan in mijn optiek niet snel gaan bewegen.
Mits je die niet verzwakt door wegslijpwerk.

Montage (ik heb het zelf nog steeds niet gedaan!) lijkt mij niet zo’n enorme klus. Als die vriend met Mig kan proplassen moet het lukken. Om de 20mm een gat van 4mm dan voldoet het ook nog helemaal aan de APK vereisten.

Ik zou de nieuwe balk met de boutjes vooraan vastzetten en dan naar achter en binnen positioneren en vastlassen.

Oja, als je gaat slijpen; haal het brandstoffilter naar boven uit z’n uitsparing en scherm die af. Zodat je die met slijpen niet onbedoeld te heet kan stoken.

Succes en keep us posted!
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Rotte kokerbalk voor

Bericht door odorf »

Ik heb zojuist van een donorstuk nog wat plaatjes gemaakt, misschien heb je er iets aan. Dan kun je je misschien een beeld vormen hoe het zit voor het losslijpen.

De naad bij de wielzijde bij deze donor zit nogal dik in de carrosserie-strijkkit. Dat is wat moeilijker te zien.

Buitenzijde (wielzijde);
2651A791-F71D-48BB-B04C-CF73C76B3976.jpeg
04DFA455-3CD2-4758-8A98-362F8FAE66D4.jpeg
Binnenzijde met het grote ronde gat (met kartelrand) voor het brandstoffilter.
6B64C7B6-9C2B-4F91-86FA-FE85F0AF852D.jpeg
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Alco
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 sep 2017, 19:41

Re: Rotte kokerbalk voor

Bericht door Alco »

Ok, een vervangende balk heb ik binnen, ik kan het lassen overlaten aan een bevriende lasser met een MIG/CO2 lasapparaat, en ik heb een ponstang geregeld om om de 20mm gaatjes te prikken in de flens van de nieuwe balk.

Nu hoeft het ouwe spul er alleen nog maar uit....

Dat moet een beetje precies en zonder schade aan het bestaande plaatwerk. Ik kan heel wat laspuntjes terugvinden. Ik heb tot mijn beschikking 125mm afbraamschijf en lamellenschijf - en een dremel. Afbraamschijf gaat wel erg hard denk ik, ik ga proberen met de lamellenschijf de laspuntjes te lijf te gaan en het zo los te pellen. Zijn er nog andere methoden?

Bedankt weer, ik laat horen wat er uitkomt,

Alco
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Rotte kokerbalk voor

Bericht door odorf »

Afbraamschijf is niet echt handig. Daarmee maak je snel diepe groeven. Ik adviseer een dunne doorslijpschijf. 1,6 of 2mm of zo iets. (Dunner kan ook maar die knallen snel kapot als je iets wringt)

Dan eerst ruim de delen wegslijpen, en dan steeds preciezer. Ik zou de gepuntlaste flenzen op het laatst weg proberen te halen met een hele grove lamellenschijf.
(Grit 40 ofzo). Je kunt tussendoor ook proberen om de rest-stukjes puntlas los te kappen met een stevige smalle beitel (1cm breed of zoiets) .
Zo-iets (zomaar voorbeeld)

Of je laat de laatste stukjes zitten tot in de garage.

Succes!
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Bikevouwer
Berichten: 789
Lid geworden op: 08 apr 2007, 17:12
Locatie: 't Veld
Contacteer:

Re: Rotte kokerbalk voor

Bericht door Bikevouwer »

Duck-tape is like the Force ! It has a light- and a dark side and it holds the universe together.
Alco
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 sep 2017, 19:41

Re: Rotte kokerbalk voor

Bericht door Alco »

Nou het is er uit allemaal. Puntlassen ben ik met een klein slijpsteentje te lijf gegaan, af en toe beetje wrikken en uiteindelijk de hele strook los. Zonder schade aan het tegendeel. Tegendeel heeft wat roestschade bij het gat voor he brandstoffilter maar ziet er verder heel behoorlijk uit.

Morgen de nieuwe balk passend maken, hij lijkt wel op het origineel maar heeft een vouw in het flensdeel dat in mijn auto niet zit......

Groeten,

Alco
Alco
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 sep 2017, 19:41

Re: Rotte kokerbalk voor

Bericht door Alco »

Zo, hij zit erin. :yes

Hoe het was:
Gat van voor.jpg
gat van onder.jpg
Bijlagen
Nieuwe balk.jpg
Alco
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 sep 2017, 19:41

Re: Rotte kokerbalk voor

Bericht door Alco »

Nieuwe balk, met een deuk waar het tegendeel dat niet heeft:
Nieuwe balk.jpg
Balk met deuk.jpg
Die deuk dacht ik niet te kunnen platslaan, dus eruit gezaagd, nieuw stuk erin gelast. Het ingelaste stuk is afkomstig van een kevertje dat een open dak heeft gekregen. Als iemand nu vraagt hoe oud deze bus is kan ik eerlijk zeggen dat sommige oorspronkelijke volkswagen delen tot meer dan 50 jaar teruggaan.....

Resultaat:
balk zonder deuk.jpg
En uiteindelijk paste dat best goed. Ik heb het bij een ex APK keurder laten lassen op de brug.

Behoorlijk ingrijpende klus dit. Ook een hoop van geleerd.

En super duurzaam natuurlijk, je dieselbus uit 1994 op de weg houden!

Groet,

Alco
Plaats reactie