Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

oranje olieniveau lampje acv

vragen over de T4
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

oranje olieniveau lampje acv

Bericht door busbart »

Hallo,

Even een vraagje, gisteren ging bij mij een piepje in het dashboard, en begon het olieniveau kannetje oranje te branden, natuurlijk gelijk gestopt, even nagekeken in het boek wat dat symbool nu betekende, erop gereageerd zoals in het boek staat (niveau meten, eventueel bijvullen met olie, en in de gaten houden eventueel door de garage laten nakijken/repareren.)
ook stond er dat na het bijvullen het lampje uit moest gaan, VW controleerd dat door de schakelaar van de motorkap.
Toen ik daarna de motor opnieuw startte, weer die piep, en het lampje begon weer opnieuw te branden....

En vanaf daar snap ik het niet meer??? :nuts :nuts

alles gedaan zoals beschreven, olie staat tot aan bovenkant pijlstok, en toch blijft het lampje branden?

wat kan ik nu nog doen? :bonk
Groet, Bart
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3252
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: oranje olieniveau lampje acv

Bericht door J vd Pal »

Sensor vervangen?
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: oranje olieniveau lampje acv

Bericht door RoelandZ »

Ff de accu los gooien, is het dan niet opgelost de sensor vervangen.
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2727
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: oranje olieniveau lampje acv

Bericht door Erdem50 »

Is de motorkapschakelaar nog wel fris? Anders ‘ziet’ de bus niet dat de motorkap open geweest is en blijft hij signaleren.

Als die goed is dan uitlezen, misschien is de peilsensor in het Carter niet fris meer, of bedrading er naartoe is niet meer ok.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: oranje olieniveau lampje acv

Bericht door busbart »

als de sensor kapot zou zijn zou dat lampje oranje knipperen volgens het boek.

De motorkapschakelaar heb ik diverse keren met de hand ingedrukt, juist omdat ik daat ook aan dacht. geen resultaat.

Wel vind ik (bus van 2003) dat die schakelaar, en stukken van de bedrading in het algemeen toch aardig "droog" beginnen aan te voelen.

Accu ga ik morgen eens proberen. Uitlezen is hier moeilijk, ik zou niet weten waar ik daarvoor zou moeten zijn? (VW dealer ziet die "ouwe"bussen ook liever gaan als komen)
Groet, Bart
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2727
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: oranje olieniveau lampje acv

Bericht door Erdem50 »

Dat je de motorkapschakelaar met de hand indrukt zegt niks over wel of niet werken ervan. Vaak is de stekker helemaal gecorrodeerd.

Toen ik de stekker vd schakelaar wilde afhalen kwamen de 2 pinnetjes vd schakelaar met de stekker mee eruit, helemaal verrot.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: oranje olieniveau lampje acv

Bericht door busbart »

Kijk morgen wel even, buiten alles nat en donker.
merci iig
Groet, Bart
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: oranje olieniveau lampje acv

Bericht door busbart »

uitgelezen, heeft geen melding. op een ander scherm staat wel daynamo probleem? en bij motorgegevens staat dat ie met lopende motor 14,4 volt heeft????
wat dat allemaal met elkaar te maken heeft???
Groet, Bart
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: oranje olieniveau lampje acv

Bericht door busbart »

Net toch maar eens gekeken naar de motorkapschakelaar... :nuts

stekker eraf, een kant groen, oxidatie van het koper, contactspray, staalborsteltje, schakelaar uit zijn plekkie gehaald, ook niet makkelijk, bekeken van onder; die mist geheel één pootje...

paperclip genomen, verbogen, contact gemaakt in steker terwijl bus op contact stond, opnieuw op contact, en het lampje blijft nu eindelijk uit! :ikrij :zwaai

PS weet iemand of je die stekers ook kunt vervangen? dat is allemaal zo klein dat ik niet weet of ik de pin eruit krijg zonder de rest te beschadigen? en trouwens, lekkere frisse contacten is natuurlijk ook véél beter!
Groet, Bart
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: oranje olieniveau lampje acv

Bericht door Multivan Generation »

busbart schreef: 05 dec 2019, 13:51
PS weet iemand of je die stekers ook kunt vervangen? dat is allemaal zo klein dat ik niet weet of ik de pin eruit krijg zonder de rest te beschadigen? en trouwens, lekkere frisse contacten is natuurlijk ook véél beter!
Ja die kun je vervangen en los kopen..
Wat je ook kunt doen, is beide draden een klein stukje strippen, krimpkous er om heen en beide draden aan elkaar solderen,
en dan de krimpkous er over heen krimpen.
Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: oranje olieniveau lampje acv

Bericht door busbart »

Ja, maar ik geloof dat ik toch liever heb dat het is zoals origineel bedoelt.
heb jij een idee waar ik zulke stekers nieuw kan kopen?
Groet, Bart
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: oranje olieniveau lampje acv

Bericht door Multivan Generation »

busbart schreef: 05 dec 2019, 14:44 Ja, maar ik geloof dat ik toch liever heb dat het is zoals origineel bedoelt.
heb jij een idee waar ik zulke stekers nieuw kan kopen?
Dat kun je prima zelf even uitdokteren.
De VW dealer heeft gele vervangingskabels met verschillende stekertjes,
in heel veel verschillende maten.
IK weet zo niet welke er in die motorkap schakelaar zit.

Aan de andere kant, was het bij jullie niet zo, dat er hele eikenbomen de kachel in verdwenen :zwaai
Dan zou ik me wellicht niet zo zorgen maken, dat je het liever origineel wilt.
Even 2 draadjes aan elkaar solderen en voila, je kunt weer verder en dit van het lijstje afstrepen.
Tenzij je perse moeilijk wilt doen natuurlijk.. zoals veel landgenoten (vandaag)
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: oranje olieniveau lampje acv

Bericht door busbart »

Tja, als je het dan helemaal wilt weten, alles wat wij in de wc doen, loopt hier ook gewoon de sloot in, dat ze bij jullie zo zitten te z^%ken over Co2, en dit en dat, 't is dat ze daar nog niet weten hoe ze belasting moeten heffen over ademlucht, anders zouden ze daar morgen ook nog mee beginnen!
"t moet niet gekker worden, losgeslagen bende daar in den haag, en allen die daar zo maar achteraanlopen

Vergeet vooral niet te leven! :sjaal
Groet, Bart
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: oranje olieniveau lampje acv

Bericht door Multivan Generation »

Precies, daarom 2 draadjes aan elkaar solderen en klaar ben je. Is verreweg het snelste qua tijd, 5 min ipv paar uur juiste stekkertje uitzoeken, en het goedkoopste.
En je kunt weer door met het volgende klusje..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: oranje olieniveau lampje acv

Bericht door Multivan Generation »

Om het je iets gemakkelijker te maken:
https://www.autoelektrik24.de/

Welke aansluitingen jij nodig hebt, dat weet ik niet, want heb die schakelaar nooit in mijn handen gehad.
Misschien kun jij, of anderen hier iets mee, met dit linkje? :knipoog
Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie