Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3641
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door krekwakwol »

Ah op die manier, ik kan het wel waarderen een eenheidsproduct een beetje personaliseren. Beetje je eigen maken
IMG_20230328_184515.jpg
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 864
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door SyncRoon »

De molen draait, PON heeft gereageerd ivm typegoedkeuring. De factuur is binnen en betaald en nu wachten op :mail
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 864
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door SyncRoon »

Invoer en ombouw naar M1-SA kampeerwagen met 7 zitplaatsen :toppie check
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3641
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door krekwakwol »

:yes gefeliciteerd.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 534
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door Muug »

SyncRoon schreef: 09 apr 2023, 18:00 Met wat passen en meten de stickers erop.
Erg mooie stickers!
Waar heb je ze vandaan?
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 864
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door SyncRoon »

https://www.seitenstreifen.com

deze uitvoering staat ergens onder de [traveller/spacetourer/verso motive] en is op vraag aan wielbasis T5 aangepast. Ik heb goede ervaring ermee. Mijn lokale reclameman die de overige belettering levert en plaatst was tevreden over de kwaliteit van materiaal en transfer. Bestelling via mail en overmaken op hun rekening is wat omslachtiger maar werkt goed en vlot genoeg. Vanwege wat problemen bij mijn levering hebben ze wat extra opgestuurd als compensatie maar ze waren gewoon duidelijk in communicatie en waar het probleem zat en dan ook geen probleem voor mij om wat langer te wachten.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 864
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door SyncRoon »

Ik ben nu bezig met de bus verder terug af te werken. Ik heb bij de draaiplateau's een setje verhogers voor de handrem maar ik heb deze bij de bijrijder gemonteerd voor extra ruimte met de accu eronder. Die verhogers zijn 18mm tussen console en draaiplateau.

Ik heb al wel gemerkt dat bij een goede stoelinstelling (comfortstoel) ik te kort op het stuur zit. (achterste stand, zitting hoog) Als de ik in achterste stand en zitting laag sta is de ruimte acceptabel maar de zitpositie niet :huilen

Ik heb staalmateriaal genoeg om zelf een verhoger/spacer te maken maar zou graag horen of iemand ervaring heeft met het naar achteren plaatsen van de stoel. Ik meen ergens iets van 40mm verder naar achteren gelezen te hebben.

Iemand idee wat zo'n beetje uitkomt voor een lang persoon 2m. Anders wordt toch nog eens nameten/proefzitten in wat verschillende standen.

En zojuist de kentekencard in de bus :yes
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 864
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door SyncRoon »

De spacers voor onder het draaiplateau bestuurderstoel al gemaakt. strip 40x4mm voor basis, strip 40x10mm voor opvulling en strip 40x4mm voor top. Met proplassen aan elkaar gelast. Nu komt de spacer aan voorzijde over het tapeind van de console met de 4mm strip. De achterste bout komt verzonken door de spacer in de moer in de console. Draaiplateau komt vervolgens vooraan in getapt gat 5 cm verzet naar achter en de achterste door de 4 en 10mm strip net achter de console.

Schroefdraad en verzinken moet ik nog doen, morgen even een goede verzinkboor en 8mm tap lenen.
Bijlagen
Afbeelding van WhatsApp op 2023-04-28 om 20.35.09.jpg
Afbeelding van WhatsApp op 2023-04-28 om 20.35.08.jpg
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3641
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door krekwakwol »

Heb je scopema RIB draaiplateau's, het lijkt heel veel op onze spacers.
Ik heb ze juist niet gebruikt, maar een handrem verlager van Reimo, ook in verband met de zitpositie.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 864
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door SyncRoon »

Ja van Scopema, uit het midden draaiend. Ik had eerder eens Fasp plateau's in de jumper maar die vond ik wiebeliger dan deze. De spacer heb ik dan ook opgebouwd als die bij de bestuurderstoel zat maar met verzet naar achteren. De handrem bevestiging op de console had ik al verlaagd, losgemaakt en terug lager weer gelast.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 864
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door SyncRoon »

Van de week tussendoor een liftkit gemonteerd. Tenminste dat probeerde ik.......

Bouten van de fusee/veerpoot waren schrikbarend gecorrodeerd..... Schroefdraad (in de ogen van de fusee) was volledig weg geroest en de M12 bouten waren zowat ovaal. Nieuwe bouten konden pas maandag a.s. bij de dealer zijn. Tijdelijk maar ff gewone M12 10.9 met 1.75 spoed erin. Volgende week dan de bouten vervangen en ook de stabilisatorstangetjes . Die krengen kwamen ook niet normaal los.

Bus staat weer al wel op zijn wielen maar dan wat hoger. Bravosnorkel zit er nu ook in. Komende dagen de achterruit steken en wak in het dak.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 864
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door SyncRoon »

Zo even de oprit leeg maken en eens 'inrijden'.

De snorkel was vrij makelijk in te bouwen. Spatscherm en A-stijl afgeplakt met tape, gaten afgetekend en dubbel gecontroleerd.

In motorruimte kap onder het raam verwijderd (moest ook al voor de liftkit) de platen in het scherm om daar in de hoek te komen, luchtfilter er uit en stuurbekrachtingreservoir los van het front.

Meeste tijd zat hem dan weer in alles schoonmaken nu het los was.

Luchtfilter of steunen heb ik niet hoeven aanpassen, wel een reparatie. Blijkbaar was vaste pen in de rubber dop in het binnenscherm afgebroken en deze heb ik vervangen door een verzonken rvs M6 boutje met losse blindklinkmoer die dan in de rubber dop borgt ook precies in dat randje. Ook heb ik de koplamp los gezet, maar niet verwijderd, dat geeft toch ook wat marge met de speling dan.

Groot gat gezaagd met decoupeerzaag in buitenscherm, in binnenscherm met multitool. schroefgaten met trappenboor. Alle randen 3x in de etsende grondverf. (groot gat kan je ook met goede gatenboor 105mm maken maar met gatenboren heb ik zelf slechte ervaringen :/) In het tussenschermpje achter het luchtfilter met mal afgetekend en met decoupeerzaag het ovale gat gezaagd.

De mallen werken goed maar als je niet precies bent en/of dubbel controleert zitten de gaten maar krap goed. Ik heb na het zagen van de grote gaten en voor het boren van de bevestiginsgaten even blanco gepast en de afgetekende gaten kwam niet 100% overeen! Dus op tijd controleren dan kan je nog corrigeren.

Voor montage van de snorkel zaten er 2 M6 blindklnmoeren bij maar deze heb ik vervangen voor M8 blindklinkmoeren met RVS M8 schroeven. Vind ik wat steviger dan kleine M6 inbus met ring in de toch heel ruime gaten. Bovenaan in A-stijl niet de popnagels maar M5 blindklinkmoeren met RVS verzonken M5jes in de beugel (verzinkgaten nageboord) Deze beugel valt deels boven de ruit en verwijderbaar is dan wel zo makkelijk als je ruitschade hebt. Tussen snorkel en bevestiging heb ik nog dunne EPDM mousseband geplakt, dus rond groot gat en aan de bovenbeugel.

Alles terug inbouwen gaat redelijk. Snorkel goed vast. Onderbak filter terug plaatsen. Flexslang monteren. Tussenschermpje met bocht monteren, schermpje nog niet vast zetten. Filter terug inbouwen, de kap gaat er maar net in, vandaar de speling op koplamp en met nog niet bevestigd tussenscherm wel nodig is. Luchtinlaat naar motor terug vast, Flexslang bevestigen.

Ik heb enkel dan het reservoir van de stuurbekrachtiging iets verzet, ca 3 cm denk ik. Zit de flexslang niet klem en de leidingen van het reservoir niet onder te groet spanning. 2 nieuwe gaatjes voor die pinnetjes geboord en M6 blindklinkmoer voor bevestiging.
Afbeelding van WhatsApp op 2023-05-05 om 10.17.31a.jpg
De liftkit heb ik vooraf niet opgemeten :bonk Nu achter 53cm hart as rand spatscherm en voor 51cm hart as en rand spatscherm. Trekhaak zit nu ook goed op hoogte :bifun
Afbeelding van WhatsApp op 2023-05-05 om 10.17.31c.jpg
Afbeelding van WhatsApp op 2023-05-05 om 10.17.30d.jpg
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 864
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door SyncRoon »

Voor het zagen nog even de bus uitgelaten. Tijd voor wat lading erin want leeg is het net een pick-up truck.... zo stug.
Afbeelding van WhatsApp op 2023-05-05 om 21.56.04a.jpg
Daarna bus afgeplakt en zaaglijn in de tape en afgetekend. Enkel de hoeken achter met de multitool moeten doen, rest gewoon met decoupeerzaag en 3 zaagbladen, incl. de ruit voor de achterklep uitzagen. Alle randen 3x in de etsende grondverf. Gelijk ook maar profiel over de rand van de klep, rand ontvet, geruwd, ontvet, geprimed, glas geprimed, gekit (1 volle koker) en raam uit handje erin gemikt.....goed aangedrukt en klep staat nu paar uurtjes open. De ruitenlijm is 'rij vast' op 2 uur.
Afbeelding van WhatsApp op 2023-05-05 om 21.56.05b.jpg
Morgen verder profielen en versterkingen pas maken, scharnieren monteren en stukken bekabeling trekken.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 864
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door SyncRoon »

Hefdak zit gemonteerd. Veel werk gehad aan aanpassen kabelboom om lichtpunten te verleggen. Moet u enkel achterin aan D-stijl de verbindingen nog maken en de zonnekleppen met verlichte spiegels en met lampje in de hemel erachter nog aansluiten op de centrale unit.

Hefdak zelf zat er toch vrij snel op. Meeste tijd in passen/meten voor definitief de boel vast te zetten. De nodige tijd gestoken ook in boutjes icm borg/dop moeren op juiste lengte te maken. Geen uitstekende stukjes draad aan de binnenkant. Moet alleen nog wachten op de juiste popnagels om het doek vast te zetten. Die ik had waren te kort of te lang of te goedkoop. Had al meer-bereik alu-rvs popnagels besteld maar die zitten op nalevering :mail
Bijlagen
Afbeelding van WhatsApp op 2023-05-14 om 19.54.33.jpg
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3641
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door krekwakwol »

Ziet er goed uit Ronald, respect dat je dat zelf doet.
Ik vind het toch wel en ingrijpende operatie om het dak zelf te monteren.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Plaats reactie