Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Zendamateur antennes hoe?

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 322
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Zendamateur antennes hoe?

Bericht door marrcel »

Ik heb zojuist mijn licentie pe1kss weer actief gemaakt.
Op het camperforum kreeg ik een goede tip over een leuke goedkope porto. Daar heb ik inmiddels wat verbindingen mee gemaakt.
Waarom weer radio actief? Ik vind het leuk om in Schotland wat lokale contacten te maken.
Inmiddels mag ik ook op de korte golf verbindingen maken. Het idee is om een telescoop hengel aan de achter deur schanieren te maken. Is er wellicht iemand die dat al eens heeft gedaan?
Ps
Het is eigenlijk ook een vraag voor T4 en T6. Ik mis eigenlijk een rubriek algemeen voor deze vraag.
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 860
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Zendamateur antennes hoe?

Bericht door SyncRoon »

zo'n ding zat op onze YA66 :bifun
Bijlagen
DSC05795.JPG
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 322
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: Zendamateur antennes hoe?

Bericht door marrcel »

Opties.
Een stalen S-haak en de haak onderin de hengel erin steken. Wel stevig maar lakschade.
Pvc pijp. Een vertkale pvc pijp met de vormen van de scharnieren er uit zagen. Pijp met sjorband vastzetten. Wellicht nog een doek of een zeem er tussen.
Had Arnold krekwakwol niet een fietsendrager aan het deurschanier? En hoe dan?
Er is niet veel ruimte.
7CB9ED75-4C5B-4191-BD18-22A135A71B8C.png
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3641
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Zendamateur antennes hoe?

Bericht door krekwakwol »

Dat was mijn eerste optie, maar ik heb de fietsendrager nu op de deur en op de trekhaak.

Marcel, Kun je geen langere pennen in de scharnieren plaatsen, zodat ze er bovenuit steken en daar wat op maken.
Of lange 10.9 bouten in de goede diameter, dan kun je daar boven en onder een steun aan monteren.
Tis maar een idee.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Renew
Berichten: 246
Lid geworden op: 16 nov 2017, 09:48

Re: Zendamateur antennes hoe?

Bericht door Renew »

Ik ben geen zendamateur en weet dus ook niet hoe dik of hoe lang die antennes moeten zijn.
Maar zou een constructie voor een parasolstandaard ook werken?
Of zoiets:
https://www.molmok.com/products/awning- ... e=5.2&ssp=
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 322
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: Zendamateur antennes hoe?

Bericht door marrcel »

krekwakwol schreef: 17 apr 2023, 19:51 Dat was mijn eerste optie, maar ik heb de fietsendrager nu op de deur en op de trekhaak.

Marcel, Kun je geen langere pennen in de scharnieren plaatsen, zodat ze er bovenuit steken en daar wat op maken.
Of lange 10.9 bouten in de goede diameter, dan kun je daar boven en onder een steun aan monteren.
Tis maar een idee.
Als er getapt draad in zat wel. Het is allemaal perspassing. Daar blijf ik liever van af. Maar bedankt even voor meedenken.
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 322
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: Zendamateur antennes hoe?

Bericht door marrcel »

Renew schreef: 18 apr 2023, 09:58 Ik ben geen zendamateur en weet dus ook niet hoe dik of hoe lang die antennes moeten zijn.
Maar zou een constructie voor een parasolstandaard ook werken?
Of zoiets:
https://www.molmok.com/products/awning- ... e=5.2&ssp=
Ok twee haringen zeg maar. Dat brengt me wel op een idee. Gewoon een haring in de grond en dan een pvc pijp er overheen. En dan de pvc pijp, met sjorbanden en stukkie schuim ertussen, aan de scharnieren vast. Simpeler kan niet. De pvc pijp krijgt een 7m hengel die de zender draad vertikaal in de lucht houdt.
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 860
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Zendamateur antennes hoe?

Bericht door SyncRoon »

Ik dacht dat je een antenne voor onder het rijden wilde monteren. Waarom zou je geparkeerd de hengel aan je bus willen vastzetten? Als je hem toch naast de bus opzet, waarom geen grondschroef? Je kan ook gewoon een zuignap met bevestiging voor de hengel of magneetvoet gebruiken lijkt mij als je echt tegen de bus wil monteren.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 322
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: Zendamateur antennes hoe?

Bericht door marrcel »

Nee niet voor tijdens het rijden. Dat ontbreekt in de starttekst van dit draadje. Verbindingen maken vraagt volle aandacht en schrijven.
Ik wil experimenteren met korte golf. Daar zijn ook gronddraden voor nodig voor dit type antenne.
49C537C7-934D-4655-9E22-C9E43AB39FD9.png
Magneet voet en 8m antenne en polyester dak is geen gelukkige combi. Maar ik wil wel op asfalt verbinding kunnen maken. Dus ik laat haringen en grondschroeven vallen. Dank voor de tip. Zo kom ik weer dichter bij de oplossing.
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 860
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Zendamateur antennes hoe?

Bericht door SyncRoon »

Beetje meer werk, maar een houder in je reservewiel? Deze vanonder de bus en je antenne erin opzetten.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3641
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Zendamateur antennes hoe?

Bericht door krekwakwol »

Ik denk dat Ronald zijn eerste idee toch mogelijkheden biedt.
Als je deze metalen neemt, en naast de bus plaatst, kun je zo even een paar gronddraden aan monteren en een kabeltje leggen naar de trekhaak.
Alleen op asfalt wordt denk ik niet gewaardeerd door de wegbeheerder.
Screenshot_20230419-095835.png
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 322
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: Zendamateur antennes hoe?

Bericht door marrcel »

Grond pin schroef haring laat ik even vallen voor het eerste experiment.
Een andere type antenne gebruikt geen grondradialen maar gebruikt de bus zelf als tegen capaciteit. Dus de antenne aansluiting aarden op de bus. Nu had deze blusbus wel 2 chassis delen in het stalen dak, maar die zijn weg na het plaatsen van hefdak. Nu heb ik bedacht om de trekhaak daar voor te gebruiken. Tijdens experiment zal ik foto's maken. Ik ben nu kabels en hengel constructie aan het maken voor op de scharnieren.
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 322
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: Zendamateur antennes hoe?

Bericht door marrcel »

Verbinding met Verona en Venetie gemaakt.
IMG_6217.jpeg
IMG_6218.jpeg
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 860
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Zendamateur antennes hoe?

Bericht door SyncRoon »

Zou je niet een soort C-klemmetje maken die je op dat scharnier kan klemmen (met stukje mouserubber/epdm ertussen).

Laat ik zeggen voor het bovenste scharnier een koker waar de hengel door past. Onderste lip eraan voor grip onder het scharnier en bovenste lip met schroefklem om af te klemmen op het scharnier. Voor je onderste scharnier in principe hetzelfde maar dan gesloten koker waar de hengel dan instaat.

Of simpeler een goede lijmklem of C-klem en daar een koker of de hengel aan fabrieken.

Je kan misschien ook gat in die beugel van je scharnier boren en draad tappen voor een RAM-mount kogel. Dan heb je van alles wat je daaran kan monteren.

Ik heb makkelijk praten, zet zo de zaag in de bus als dat mij uitkomt ;-)
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Zendamateur antennes hoe?

Bericht door Multivan Generation »

Ik had voor de T4 voor de luifel/buistent metalen zuignappen met beugeltje, die echt behoorlijk vast zaten.
Wellicht een idee?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie