Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Weer als nieuw…

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 623
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: Weer als nieuw…

Bericht door Lutra »

RobinvanderHelm schreef: 19 aug 2023, 15:26 De tent die wij hebben is echt top. AanraderIMG_1402.jpeg
Hoe krijg je zoveel zitplaatsen op kenteken om zo’n tent te vullen? 😀
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
RobinvanderHelm
Berichten: 44
Lid geworden op: 24 jul 2022, 13:42

Re: Weer als nieuw…

Bericht door RobinvanderHelm »

Nou, het nieuwe jaar mooi begonnen. Eindelijk de baksteen terug met een nieuw blok en allerlei aanbouwdelen. Met de ogen dicht afgerekend, en snel vergeten.

Nu ik niet constant bezig met met lekkages en stress over ieder luchtje, is het ook weer leuk om eraan te rommelen.
Na de zonnepanelen, ook de elektra maar netjes weggewerkt en een heater geplaatst.

Mooie foto’s volgen wel als ik de bende weer heb opgeruimd
Bijlagen
IMG_4202.jpeg
IMG_4203.jpeg
IMG_4204.jpeg
RobinvanderHelm
Berichten: 44
Lid geworden op: 24 jul 2022, 13:42

Re: Weer als nieuw…

Bericht door RobinvanderHelm »

Ik heb ook de originele velgen weten te vinden. Zou ze graag voorzien van wat stoerdere ‘all terrain’ banden. Iemand tips? Ben geen bandenexpert, kun je iedere band op de velg leggen als je maar de 15inch pakt?
Nu ligt er 197/70 R15 op.
IMG_4883.jpeg
IMG_4885.jpeg
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3641
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Weer als nieuw…

Bericht door krekwakwol »

Wij hadden 205/65-15 op onze T4, dat zal ongeveer de zelfde omtrek zijn.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
RobinvanderHelm
Berichten: 44
Lid geworden op: 24 jul 2022, 13:42

Re: Weer als nieuw…

Bericht door RobinvanderHelm »

All terrain? Heb je toevallig nog ergens een foto?
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3641
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Weer als nieuw…

Bericht door krekwakwol »

Nee geen all terrain, maar meer omdat je om meer mogelijkheden vroeg qua maat voering.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4790
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Weer als nieuw…

Bericht door Hanz »

RobinvanderHelm schreef: 09 feb 2024, 21:16 Ben geen bandenexpert, kun je iedere band op de velg leggen als je maar de 15inch pakt?
Nu ligt er 197/70 R15 op.

IMG_4883.jpegIMG_4885.jpeg
Nee, 15 inch is de diameter maar je hebt ook te maken met de minimale en maximale breedte die op jouw velg past. De originele (Gullideckel) velgen die je hebt zijn 7 inch breed en daar passen banden op van ongeveer 195 tot 225 mm breed. Op t4-wiki wordt als bandenmaat voor deze velg genoemd 205/65R15.
https://www.t4-wiki.de/wiki/Rad
En houd ook in de gaten dat de loadindex van de band en de velg bij elkaar passen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 864
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Weer als nieuw…

Bericht door SyncRoon »

Wat is de reden voor een AT-band? 99% van de tijd is een goede 4-seizoens bruikbaar en stiller op de weg. Ik heb general grabber AT3 en BFgoodrich trail terrain. Beide bevallen goed. Band in 15" wordt lastiger te vinden tegenwoordig.

je hebt bv 205/70R15 wat ietjes groter is maar wel zou moeten passen denk ik. https://www.bandenleader.nl/auto-band-205-70-15/ Meeste all terrain banden hebben een hogere wand vanaf 70. Bij de nieuwere grotere wielen als 16/17/18+ inch wielen zie je de wand hoogte wel vaker in lagere hoogten.
Groet, Ronald
RobinvanderHelm
Berichten: 44
Lid geworden op: 24 jul 2022, 13:42

Re: Weer als nieuw…

Bericht door RobinvanderHelm »

Het gaat puur om het optische. Ik snap dat een reguliere band stiller en comfortabeler is, maar wil de bus een iets stoerder karakter geven. Bedankt voor het advies allemaal. Ik ga eens aan het puzzelen.

Grt Robin
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Weer als nieuw…

Bericht door Multivan Generation »

Stoerder prima, maar die look krijgt je niet met die velgen.
Dan kun je beter stalen velgen of Penta velgen als basis nemen voor de ruigere look.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 864
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Weer als nieuw…

Bericht door SyncRoon »

Ik zou je aanraden toch echt bij de keuze van AT band rekening te houden met het type profiel. Hoe meer 'nokken' hoe meer kans op cuppen/zaagtand. Dat geeft bij AT banden veel meer geluid als bij gewone autobanden. De BFgoodrich ATKO2 die ik op mijn expert rij heb ik al 3x gerouleerd maar dat helpt niks, de banden maken zoveel lawaai dat bellen boven 90km/u eigenlijk al niet goed mogelijk meer is. (ongeisoleerde open bestelwagen) Daarintegen heb ik met de general AT3 heel goed resulaat, slijtvast en ondanks dat je op de randen wat onregelmatige hoogteverschil ziet op het profiel merk je daar vrijwel niets van. De BFgoodrich trail terrain zijn helemaal picobello, zeer fijne band.

In 15" is je keuze gewoon lastiger. 215/75R15 geeft meer keuze, deze maat had ik ook op de T3 syncro. https://www.bandenleader.nl/auto-band-2 ... 5B76%5D=on Of dat past en de loadindex goed is moet je even nagaan. Uit dat lijstje zou mijn keuze gaan naar de Toyo's/General/Falken. Falken staat goed aangeschreven, echter zelf nog niet gebruikt. General AT3 zelf al twee sets mee verreden en de toyo's als merk sowieso tgevreden over, gebruik de busbanden onder mijn aanhangers en de AT's worden hier veel op pickups gebruikt.

Als je vorm boven funtie kiest kan een grover 'stoerder' profiel al snel tegenvallen (bij mij binnen 10K al sterke verhoging van ruis van de banden op Toyo MT's en de BFG KO2)
Groet, Ronald
RobinvanderHelm
Berichten: 44
Lid geworden op: 24 jul 2022, 13:42

Re: Weer als nieuw…

Bericht door RobinvanderHelm »

Super bedankt! Nuttige informatie en tips.
RobinvanderHelm
Berichten: 44
Lid geworden op: 24 jul 2022, 13:42

Re: Weer als nieuw…

Bericht door RobinvanderHelm »

Toch maar aan de slag met een verbeterde versie van het eerste keukenblokje.

Deze versie is wat beter doordacht. Nog aardig wat schuurwerk en nadere afwerking. Maar het begin is er…
IMG_4952.jpeg
IMG_4921.jpeg
IMG_4953.jpeg
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4790
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Weer als nieuw…

Bericht door Hanz »

Dat is een mooi stukje huisvlijt. Ik neem aan dat de kookpitten in de bak onder het uitschuifgedeelte komen. Maar als dit helemaal uitgeschoven is en je bent aan het koken, kan je dan nog iets uit de bovenste lade pakken?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
RobinvanderHelm
Berichten: 44
Lid geworden op: 24 jul 2022, 13:42

Re: Weer als nieuw…

Bericht door RobinvanderHelm »

Godverdikke Hanz… daar heb je even een punt!!
Het is een los kookelement dat ik dan maar even op de aanrecht moet zetten tijden het koken. Of zorgen dat ik al mijn kookspullen uit de la heb voor ik ga koken 🙈
Plaats reactie