Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Kapotte omvormer en t4 start niet meer

vragen over de T4
Plaats reactie
Fhugazi
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 sep 2019, 20:01

Kapotte omvormer en t4 start niet meer

Bericht door Fhugazi »

Beste forumleden,

Een aantal dagen geleden is de omvormer van mijn t4 california (1995) stuk gegaan (kwam rook uit) toen we aangesloten stonden aan de elektriciteit. Direct de stekker eruit gehaald en de omvormer uitgebouwd. Daarmee leken de problemen voorbij, alleen dus dat ik de huishoudaccu niet echt meer kon gebruiken.

Een paar dagen lang was er verder niets aan de hand. Vervolgens wilde ik de bus starten, nadat ik er 2 uur ervoor nog mee had gereden, en ik hoor helemaal niets. We hebben de bus aan kunnen duwen, alleen ook nu start hij niet. Startmotor is vorig jaar vervangen dus ik betwijfel of dat het is. Ik vraag me eerder af of er een link is met de ontplofte omvormer. Als ik wil starten gaan in ieder geval alle lampjes gewoon aan. Verlichting werkt ook nog. Het enige wat ik hoor is een klikkend geluid van een relais, zowel achterin bij de koelkast, als voor in.

Net de accu doorgemeten. Die geeft 12.7v, en als ik probeer te starten zie ik de spanning wel inzakken en hoor ik een soort heel licht zoemend geluid.

Wat denken jullie:
- de startmotor toch wel stuk? Hoe verklaar ik dan het klikkende geluid achter bij de koelkast?
- kan ik de omvormer gewoon losgekoppeld houden? Mijn inschatting was dat dit enkel me niet op 230 laat aansluiten maar dat hij verder geen cruciale functie heeft.

Ga morgen sowieso een garage zoeken.

Dank alvast voor jullie reacties!
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Kapotte omvormer en t4 start niet meer

Bericht door brugseb »

Je kan perfect zonder oplader, normaal laadt de alternator van de motor ook de huisbatterij. Het zou natuurlijk kunnen dat de scheidingsrelais ook stuk is, maar zelfs dan zou het me vreemd lijken dat je de gewone batterij leegtrekt. Lijkt me eerder dat beide problemen los staan van elkaar.
Anderzijds: de lader kan je bij forumlid HHenk helemaal laten reviseren, komt als nieuw. En je kan hem vragen de laadspanning wat te verhogen, nuttig bij de nieuwe huisaccu's.
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Fhugazi
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 sep 2019, 20:01

Re: Kapotte omvormer en t4 start niet meer

Bericht door Fhugazi »

Dank voor je reactie! Ik had inderdaad al gelezen dat Henk de omvormers reviseert. Ik zit nu nog in frankrijk maar ben van plan contact op te nemen zodra ik terug ben.

Ik denk inderdaad dat het toeval is. Dus of de startmotor zelf heeft kuren, of het is een zekering / relais. Ik zat al te speuren in het werkplaats handboek maar werd er niet wijzer uit. Iemand die weet of er een check is die ik zelf kan uitvoeren mbt zekeringen?
Fhugazi
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 sep 2019, 20:01

Re: Kapotte omvormer en t4 start niet meer

Bericht door Fhugazi »

Zojuist bij de garage geweest. Zij geven aan dat het inderdaad de startmotor is, dus daar ga ik maar even vanuit. Wel vreemd dat die al na 13 maanden stuk is gegaan. Dat in combinatie met de kapotte omvormer en het klikkende relais bij mn koelkast doet het me afvragen of de oorzaak iets anders kan zijn geweest, wat heeft geleid tot een kapotte startmotor.
Fhugazi
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 sep 2019, 20:01

Re: Kapotte omvormer en t4 start niet meer

Bericht door Fhugazi »

brugseb schreef: 28 jun 2023, 12:12 Je kan perfect zonder oplader, normaal laadt de alternator van de motor ook de huisbatterij. Het zou natuurlijk kunnen dat de scheidingsrelais ook stuk is, maar zelfs dan zou het me vreemd lijken dat je de gewone batterij leegtrekt. Lijkt me eerder dat beide problemen los staan van elkaar.
Anderzijds: de lader kan je bij forumlid HHenk helemaal laten reviseren, komt als nieuw. En je kan hem vragen de laadspanning wat te verhogen, nuttig bij de nieuwe huisaccu's.
Zojuist langs HHenk geweest voor de reparatie, hulde aan deze vakman!
Plaats reactie