Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Remkracht verschil achterste trommelremmen T4 1994 1.9TD

vragen over de T4
Plaats reactie
milan_w
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 okt 2021, 13:52

Remkracht verschil achterste trommelremmen T4 1994 1.9TD

Bericht door milan_w »

Beste mensen!

Ik heb een probleemje met mijn T4..
Een rem kracht verschil van 40a50% tussen mijn linker en rechter achter remmen.

Alles nagekeken op remvloeistof lek (wielremcilinder), remschoenen (lijken er nog goed uit te zien, maar kan het moeilijk zeggen..), afstelling van de remmen zelf door middel van dat tandwieltje, remtrommels, remtrommels eens omgewisseld (links naar rechts, rechts naar links), afgeschuurd,...
Maar niets lijkt echt een verschil te maken.

Het enigste dat ikzelf nog kan bedenken is remschoenen + veren vervangen en misschien de remtrommels zelf (ondanks dat omwisselen geen verschil maakte).

Hebben jullie nog een ander idee wat er mis zou kunnen zijn? Zodat ik niet onnodig die onderdeeltjes ga vervangen.

Alvast zeer veel dank!

Met vriendelijke groet
Milan
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Remkracht verschil achterste trommelremmen T4 1994 1.9TD

Bericht door Pascal-141 »

Remdrukregelaar nakijken of vervangen (die dingen gaan wel vaker vastzitten)
Wielremcilinders vervangen
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
milan_w
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 okt 2021, 13:52

Re: Remkracht verschil achterste trommelremmen T4 1994 1.9TD

Bericht door milan_w »

Pascal-141 schreef: 16 aug 2023, 22:37 Remdrukregelaar nakijken of vervangen (die dingen gaan wel vaker vastzitten)
Wielremcilinders vervangen
Bedankt voor uw reactie!
Hetgeen ik hier al vaker ben tegengekomen is dat de rem drukregelaar enkel de druk tussen de voor en achterwielen regelt, niet links en rechts. Daar zie ik dus niet direct een verband, maar ik kan natuurlijk mis zijn.
Weet u toevallig hoe ik deze kan nakijken?

De wielremcilinders zijn vorig jaar beide vervangen. Die zouden dus nog wel goed moeten zijn. Zitten ook niet vast, bewegen nog soepel.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Remkracht verschil achterste trommelremmen T4 1994 1.9TD

Bericht door Pascal-141 »

milan_w schreef: 16 aug 2023, 23:46
Pascal-141 schreef: 16 aug 2023, 22:37 Remdrukregelaar nakijken of vervangen (die dingen gaan wel vaker vastzitten)
Wielremcilinders vervangen
Bedankt voor uw reactie!
Hetgeen ik hier al vaker ben tegengekomen is dat de rem drukregelaar enkel de druk tussen de voor en achterwielen regelt, niet links en rechts. Daar zie ik dus niet direct een verband, maar ik kan natuurlijk mis zijn.
Weet u toevallig hoe ik deze kan nakijken?

De wielremcilinders zijn vorig jaar beide vervangen. Die zouden dus nog wel goed moeten zijn. Zitten ook niet vast, bewegen nog soepel.
Hoe oud zijn de remflexibels achteraan ? Als die te oud worden , bestaat de kans dat die kapot gaan , zelfs al zie je er van buitenaf niet direct iets aan , kunnen ze toch bvb intern verstoppen door interne scheuren , of ik heb ook al gezien dat er een blaas op komt als je remt (en dus net niet open barst) . Zo'n zaken kunnen ook remdrukverschillen geven .

Of misschien een van de vaste remleidingen een beschadiging opgelopen ? (waardoor er eentje misschien wat platgedrukt werd ? )

Het blijft zoeken natuurlijk ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
JacoMeerveld
Berichten: 40
Lid geworden op: 12 jan 2021, 09:45

Re: Remkracht verschil achterste trommelremmen T4 1994 1.9TD

Bericht door JacoMeerveld »

Zeker is de kans dat het de remslangen zijn.
Ook de wielremcilinders (ook al zijn die vorig jaar vervangen; een kapot rubbertje, zeker bij goedkopere, komt voor; effe de stofhoezen van je wielremcilinder optillen en kijken of er geen vloeistof achter zit.)
Verder 1 keer rustig op de rem laten trappen als de trommel verwijderd is en je er een spanbandje om hebt, dan kun je zien of beide remschoenen maar buiten gedrukt worden.

Ook evt lucht in een vd leidingen.
Oude remvloeistof geeft ook mindere (en daardoor mogelijk ongelijke) remkracht.
Hangend-blijvende handremkabel

Remdrukregelaar; door vervuiling kan een afsluiter niet goed werkt; de achterwielen hebben bij mijn T4 een gescheiden systeem, meen ik.

Bij mijn T3 heb ik de remkrachtverdeler een open gehaald en schoongemaakt; binnenin vuil e.d.
Dat maakte veel verschil. Nu is het systeem bij de T4 wel anders...

Succes

Mijn ervaring is om van achter naar voor te werken; limks en rechts. Zeer systematisch..
Helder
Jaco

soms moet je traagheid vliegensvlug inzetten en gewoon heel lang genieten.
VW T3, VW T4, VW1200Kever, VW412, Zastava750
Plaats reactie