Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Kraan stuk, koelkast uit?

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
eindgebruiker
Berichten: 315
Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:43
Locatie: Amsterdam

Kraan stuk, koelkast uit?

Bericht door eindgebruiker »

Ik sta los van de paal. Draai de kraan open, er gebeurt niks. Eén voor één alle zekeringen geïnspecteerd, blijkt de 3A-zekering van (o.a.?) de kraan doorgebrand. Net de zekering die ik niet reserve heb, maar dat terzijde. Echter: op het display knippert nu het accusymbool, "- - - v", de koelkast is uit en krijg ik niet meer aan.

Hoe zit dit? Zit er meer op die 3A-zekering dan de kraan?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4826
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Kraan stuk, koelkast uit?

Bericht door Hanz »

De 3A zekering (tweede van boven) is alleen voor de waterpomp. De koelbox zit op de 6e (onderste) zekering van 15A.
Een knipperend accusymbool geeft aan dat de accuspanning onder de 10,5 V is gezakt en dan schakelt de koelbox automatisch uit. Doet de binnenverlichting het nog wel?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
eindgebruiker
Berichten: 315
Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:43
Locatie: Amsterdam

Re: Kraan stuk, koelkast uit?

Bericht door eindgebruiker »

De binnenverlichting doet het nog. Voordat de boel uitviel gaf het display zeven streepjes aan. En ik heb ook een Victron (zonnepaneel is niet aangesloten) en die geeft 12,7 Volt voor de accu aan.

Overigens sta ik nu aan netstroom, dus de inhoud van de koelkast is voor nu gered. Maar het probleem is nog niet opgelost.

Het lijkt erop dat het niet mogelijk is om via het display de koelkast aan te zetten (althans zonder netstroom).
Gebruikersavatar
Martens-Tvier
Berichten: 341
Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
Locatie: Twente

Re: Kraan stuk, koelkast uit?

Bericht door Martens-Tvier »

Dat gedrag klopt (en is inderdaad vreemd). Had zelf een pomp met kortsluiting en dus de zekering kapot.
Het viel me ook op dat de accuspanning niet werd weergegeven, zie ook hier: viewtopic.php?p=511508#p511508

Nieuwe zekering erin (mag ook 4 of 5 A, mijn pompje was 50 W), en alles werkt weer normaal.
T4 California Event 2.5TDI 102pk 2003
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33819
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Kraan stuk, koelkast uit?

Bericht door Multivan Generation »

Misschien zit er wat corrosie aan de achterzijde van het zekeringen paneeltje?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
eindgebruiker
Berichten: 315
Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:43
Locatie: Amsterdam

Re: Kraan stuk, koelkast uit?

Bericht door eindgebruiker »

Martens-Tvier schreef: 25 aug 2023, 22:17 Dat gedrag klopt (en is inderdaad vreemd). Had zelf een pomp met kortsluiting en dus de zekering kapot.
Het viel me ook op dat de accuspanning niet werd weergegeven, zie ook hier: viewtopic.php?p=511508#p511508

Nieuwe zekering erin (mag ook 4 of 5 A, mijn pompje was 50 W), en alles werkt weer normaal.
Dank, dat zal het zijn.

Als ik de netstroom eraf haal blijft de koelkast gewoon doordraaien. Dus het gaat puur om de bediening die niet meer werkt op accustroom.
Gebruikersavatar
eindgebruiker
Berichten: 315
Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:43
Locatie: Amsterdam

Re: Kraan stuk, koelkast uit?

Bericht door eindgebruiker »

Nieuwe dompelpomp en nieuwe zekering erin, en alles werkt weer. De pomp heb ik niet klem gezet, want dan ging de watertank meeresoneren.
Gebruikersavatar
Martens-Tvier
Berichten: 341
Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
Locatie: Twente

Re: Kraan stuk, koelkast uit?

Bericht door Martens-Tvier »

eindgebruiker schreef: 26 aug 2023, 17:11 Nieuwe dompelpomp en nieuwe zekering erin, en alles werkt weer. De pomp heb ik niet klem gezet, want dan ging de watertank meeresoneren.
Mooi dat het gelukt is!
Ik moet mijn pompje wel klem zetten (staand) omdat anders de inmiddels stugge slang er tijdens de vakantie af schiet….is me na 3 weken Sardinië en 3,5 week Noorwegen dit seizoen nog niet gebeurd.
T4 California Event 2.5TDI 102pk 2003
Gebruikersavatar
eindgebruiker
Berichten: 315
Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:43
Locatie: Amsterdam

Re: Kraan stuk, koelkast uit?

Bericht door eindgebruiker »

Ik heb anderhalve centimeter van de slang afgesneden. Daardoor zat de slang weer klem op de pomp, en er bleef nog genoeg lengte over.
Plaats reactie