Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

180 graden Quick Pitch luifel op vw t5 california?

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3641
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: 180 graden Quick Pitch luifel op vw t5 california?

Bericht door krekwakwol »

Volgens mij staat het hefdak los van de multirail, die zit boven tegen de zijkant van de bus gemonteerd.
Hier te zien bij onze bus, boven de deuren langs.
Hier te zien bij onze bus, boven de deuren langs.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4790
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: 180 graden Quick Pitch luifel op vw t5 california?

Bericht door Hanz »

Als ik de foto nog eens bekijk dan lijkt het of de voorste steun te ver naar voren zit. Meestal zit deze steun bij de B-stijl en bij jou lijkt hij daar een stuk voor te zitten. Maar ook dat zou op een foto van de zijkant beter te zien zijn.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Roclaess
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 okt 2022, 12:56
Locatie: Swalmen

Re: 180 graden Quick Pitch luifel op vw t5 california?

Bericht door Roclaess »

Hoi,

Het is gisteren gelukt de steunen recht op het dak te krijgen. Ik heb van aluminium een wig gemaakt wat de voorste steun recht zet. Ik heb er fors aan gehangen maar het beweegt niet. Dus met sikaflex 552AT gelijmd. Ik ga er vanuit dat dat voldoende is.

Vriendelijke groet

Rogé
Roclaess
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 okt 2022, 12:56
Locatie: Swalmen

Re: 180 graden Quick Pitch luifel op vw t5 california?

Bericht door Roclaess »

Testfit luifel voordat beugels gelijmd zijn
Testfit luifel voordat beugels gelijmd zijn
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4790
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: 180 graden Quick Pitch luifel op vw t5 california?

Bericht door Hanz »

Roclaess schreef: 17 mar 2024, 23:54 Het is gisteren gelukt de steunen recht op het dak te krijgen. Ik heb van aluminium een wig gemaakt wat de voorste steun recht zet. Ik heb er fors aan gehangen maar het beweegt niet. Dus met sikaflex 552AT gelijmd. Ik ga er vanuit dat dat voldoende is.
Als ik het goed begrijp dan hangt de luifel aan de voorkant uiteindelijk op een lijmverbinding. Sikaflex is sterk spul maar bij een luifel zou ik er voor de zekerheid toch nog één of twee bouten bij zetten. Zo'n luifel is een zwaar ding en bij hoge snelheden kan daar een grote kracht op komen te staan, meer dan jouw gewicht als je er aan gaat hangen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3641
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: 180 graden Quick Pitch luifel op vw t5 california?

Bericht door krekwakwol »

Ik zie een lange wielbasis bus, hoelang is je luifel?
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Roclaess
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 okt 2022, 12:56
Locatie: Swalmen

Re: 180 graden Quick Pitch luifel op vw t5 california?

Bericht door Roclaess »

Hoi,

De luifel steunen zitten met twee bouten in het dak geschroefd en daarna verlijmd.
Het hefdak is 3m lang en wordt veel toegepast op een lange uitvoering. Op de korte uitvoering past maximaal 260.

Ik denk dat het zo prima gaat.

mvg Rogé
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 862
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: 180 graden Quick Pitch luifel op vw t5 california?

Bericht door SyncRoon »

Roclaess schreef: 18 mar 2024, 12:59
De luifel steunen zitten met twee bouten in het dak geschroefd en daarna verlijmd.

Ik denk dat het zo prima gaat.
De luifelsteunen horen volledig verlijmt te worden op het dak. Enkel de twee boutjes is niet genoeg. Het verlijmen tussen de onderdelen van de steun zelf en de luifel hoort niet. (zo lees ik je uitleg)

Praktijk zal het leren. Maar als het fout gaat ben je verantwoordelijk voor gebeurlijke ongevallen vanwege het niet volgen van de montage instructie. Ofwel forum pakkans.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3641
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: 180 graden Quick Pitch luifel op vw t5 california?

Bericht door krekwakwol »

Ik zie op je vorige foto 2 steunen in de rail.
Met hoeveel steunen heb je de luifel nu gemonteerd.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
fresco
Berichten: 129
Lid geworden op: 25 okt 2019, 14:44
Locatie: Zwolle

Re: 180 graden Quick Pitch luifel op vw t5 california?

Bericht door fresco »

En nu weer verder on-topic met de 180 graden-luifel van quick pitch

Deze week staat het bezoek bij de verkoper in nederland op de planning: aanstaande donderdag. Daar gaan we ter plekke bekijken hoe de luifel Op de bestaande bevestigingspunten voor de adapters bevestigd kan worden.
De 2 soorten adapters die op de bevestigingspunten van de vw california passen (en die in aanmerking komen om te gebruiken bij de bevestiging van de quick pitch 180 graden luifel) zijn:

vag/vw bedoeld voor een thule luifel op de California ( hier is er 1 afgebeeld; het zijn er 2 die iets verschillend zijn vanwege het verloop van het dak naar achteren toe. ze hebben elk een eigen vagcode die al in een van de eerder geplaatste topics staan vermeld). overigens: de afgebeelde adapter moet natuurlijk een kwartslag linksom gedraaid. Zo wordt hij bevestigd op het bevestigingspunt op de california ( zie ook de afbeelding van de dometic adapter hieronder)
adapter vag OTM-7H7877238B9P7 (002).jpeg

En de dometic pw25 adapter . Deze heeft zoals eerder besproken vermoedelijk de meeste kans van slagen


Dometic luifeladapter voor t5-t6  california 609647_4459267 (002).jpeg
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2022
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: 180 graden Quick Pitch luifel op vw t5 california?

Bericht door chv »

Mocht je nog behoefte hebben aan zo'n origineel VW setje, dan heb ik die voor je liggen.
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
fresco
Berichten: 129
Lid geworden op: 25 okt 2019, 14:44
Locatie: Zwolle

Re: 180 graden Quick Pitch luifel op vw t5 california?

Bericht door fresco »

chv schreef: 18 mar 2024, 22:47 Mocht je nog behoefte hebben aan zo'n origineel VW setje, dan heb ik die voor je liggen.
Bedankt voor je aanbod, maar beide setjes ( dometic en Vag) heb ik in huis en neem ik mee. wel zo handig om die erbij te hebben.
fresco
Berichten: 129
Lid geworden op: 25 okt 2019, 14:44
Locatie: Zwolle

Re: 180 graden Quick Pitch luifel op vw t5 california?

Bericht door fresco »

Vandaag bij 4x4 center in Veghel geweest. Daar werden we ontvangen door Stef Oerlemans.
IMG_20240321_111700_MP.jpg
Hij nam rustig de tijd voor ons en liet ons een aantal bijzonderheden zien die van belang zijn bij deze luifel. De quick pitch ( getoond is de 270graden-versie) in het echt bekeken en vastgesteld dat het het een prachtig maar ook best wel fors geheel is. De luifel is eenvoudig te plaatsen. Draait open op 1 as en zo ontstaat een geweldig mooie, ruime plek om onder te zitten, beschermd tegen regen en zon. Hangt/Staat binnen een minuut.
Op de vaste bevestigingspunten in combinatie met de bevestigingsrail aan de zijkant komt een 180 graden luifel met een gewicht van 28 kg te hangen. Dat is nog wel even iets. En zeker als hij helemaal uit staat en er wellicht ook nog wind op of onder komt dan moet het punt waarop de meeste last komt ( dat is het draaipunt) best veel kracht kunnen opvangen. eventueel 1 luifelstok ( op uiteinde van de tweede luifel-draagbalk en een scheerlijn maken het geheel stabieler en is in principe genoeg. De luifel is ervoor gemaakt, draagt als het ware zichzelf, maar het bevestigingspunt op de bus : is dat sterk genoeg? ik heb voor de zekerheid deze vraag ook neergelegd bij Volkswagen campercentrum in Amersfoort. Binnenkort krijg ik daarover advies.

Na dit bezoek ,op advies van Stef, naar een bedrijf dat de aangepaste montage kan realiseren: Saris 4x4 in Valburg waar Robert ons ontving. een deskundige op het gebied van plaatsing/montage van deze luifels op diverse voertuigen. Maar een Volkswagen California was toch nieuw voor hem :).
Hij ziet goede mogelijkheden om de luifel , na enkele essentiële aanpassingen van de Dometic adapters, te monteren.

Alles bij elkaar gaat het er voor ons zo uitzien, als het advies van Volkswagen campercentrum tenminste positief is:
1. We kiezen voor de luifel , eigenlijk bestemd voor de linkerzijde van de auto (de bestuurszijde), maar die wordt in ons geval geplaatst aan de bijrijderszijde: voordeel: het draaipunt komt dan aan het bevestigingspunt aan de voorkant. Dat vinden we beter/mooier en praktischer. de luifel gaat dan van achteren helemaal naar voren draaien tot langs de motorkap ( 180 graden van achteren naar voren))
2. De Dometic adapter moet aangepast worden: een grotere plaat erop gelast met hierbij dan ook een stukje extra ruimte naar voren zodat de luifel niet te ver naar achteren steekt. Bovendien wordt de adapter extra verstevigd omdat hij als je aan de bovenkant ervan trekt met veel kracht hij wat gaat meebewegen. Dat alles gaat Robbert berekenen en tekenen en laten maken bij een bedrijf dichtbij zijn plek .
Al met al best wel een extra kostenpost, het is maatwerk. Maar goed ,ik kan dit zelf niet en ik wil het graag professioneel ,technisch in orde, en daarmee ook veilig hebben.

Na positief advies van Volkswagen campercentrum maken we een afspraak in valburg. De montage kan al over 3 weken gerealiseerd worden.
even afwachten dus.

Enkele (lastige) consequenties:
a. De luifel komt door zijn formaat en door de aangepaste constructie hoger te zitten dan de voor de California gebruikelijke luifels. Dat betekent dat de bovenkant van de luifel als hij ingedraaid aan de bus hangt, zo'n 2.10m boven de grond zit. Toch oppassen dus ( geen parkeergarage, opletten bij doorgangen bij tolpoortjes e.d.
b. De luifel neemt best veel zijwaartse ruimte in ( 2.60 in totaal wanneer uitgedraaid). Dat maakt het noodzakelijk, als je hem perse wilt gebruiken bij bepaald type weer bijvoorbeeld, om grotere parkeerplekken te vinden. maar in noodgevallen kun je natuurlijk ook een keer zonder luifel staan)
c. De luifel wil ik er, in tijden dat de bus niet voor tochten/vakantie e.d. wordt gebruikt , redelijk makkelijk af kunnen halen. Dat kan het beste als hij met adapters er nog op vast eraf gehaald wordt. Dan kan dus alleen met z'n tweeën . En bovendien heb je een behoorlijke opbergplek nodig.
d. de ruimte tussen bus en luifel maakt dat er regen tussendoor kan. ik moet nog even bekijken hoe dit probleem opgevangen kan worden. misschien m.b.v. een oude zwarte peesadapter die ik nog heb liggen en die je op de rail schuift, in combinatie met.....pees en een 15cm luifeldoek van een oude luifel? dat doek kan dan m.b.v. watervaste tape op de luifelzak geplakt worden waardoor er een afdichting ontstaat tussen bus en luifelzak.

foto van het draaipunt van de 180 graden luifel. Ziet er best fors en stevig uit.
IMG_20240321_111637_MP.jpg
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 623
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: 180 graden Quick Pitch luifel op vw t5 california?

Bericht door Lutra »

Alles zo beschouwd wegen dan de voordelen nog op tegen de nadelen van een “gewone” cassetteluifel?
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 180 graden Quick Pitch luifel op vw t5 california?

Bericht door Multivan Generation »

3 zaken komen bij mij naar boven als ik je ervaringsverhaal lees:

1 je laat het (mede) afhangen van het antwoord van Volkswagen. Wat nou als je daar geen antwoord van krijgt of een negatief advies?

2 Je wilt hem aan de de voor jou logische schuifdeur zijde monteren, de rest scharniert dan over de voorruit/motorkap. Wat is dan nog het voordeel van deze luifel?

3 montage origineel op het polyester van het california dak, daar zullen blinkklinkmoeren in gelamineerd zitten. Als er dan een verstevigde constructie op komt, qua houders en een enorme lap aan luifel, dan kan ik me voorstellen dat er extra kracht op die blinkklinkmoeren uitgeoefend wordt, dus dan is het de vraag hoe lang dat goed zal gaan.

Ik zou gaan voor een 270 of 280 cm cassette luifel gaan met eventueel een extra intrekbare luifel, zodat je meer schaduw/privacy kunt creëren.
Is ook lichter van gewicht en zal de rij-eigenschappen ook minder beïnvloeden, en is lichter van gewicht qua er afhalen, en een kleiner frontaal oppervlak, waardoor je minder vliegjes "scoort".

Ben benieuwd hoe snel en welk advies van Volkswagen je ontvangt.

Mooie afweging :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie