Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Plaatsing ledbar op T5

vragen over de T5
Plaats reactie
Flup
Berichten: 45
Lid geworden op: 10 mar 2019, 09:05

Plaatsing ledbar op T5

Bericht door Flup »

Hoi, ik denk erover na om een ledbar pp mijn T5 uit 2006 te monteren. Heb geen mistlampen.

Laatst mee naar Frankrijk gereden en in de dichte mist en in de nacht rijden zie je dus geen sikkepit.

Heb er iemand adresjes waar je deze het beste kan bestellen? Waar je op moet letten? Hoe het beste plaatsen en aansluiten,.....

Kortom, alle info is meer dan welkom.
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 876
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Plaatsing ledbar op T5

Bericht door SyncRoon »

Ik heb mijn ledbar's (stadlicht, groot licht, R65 filtser) van Mobiled. Voor montage gebruik ik de beugel aan de grill van Metec. Deze heb ik al op de expert. (verstralershop / https://www.lightsandstyling.com/nl voor de T5 €218 nog wat ex btw)

Aangesloten via een schakelpaneeltje en extra zekering/relaiskast van amazon af.
https://www.amazon.nl/dp/B07J2ZXQQF?psc ... asin_title
https://www.amazon.nl/Schakelpaneel-ach ... 2S4G&psc=1

Je hebt nog wat andere type beugels voor op de neus maar dacht ik sowieso duurden en buis stuk dikker. De inbouw Laser Leds zijn belachelijk duur.
Bijlagen
20220907_082801a.jpg
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1490
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Plaatsing ledbar op T5

Bericht door bvddobb »

Wij vinden dit wel een mooie oplossing:

https://www.terranger-products.de/Dachh ... Multirails

[EDIT]Had de OP niet goed gelezen. Voor in de mist heb je aan deze hooggeplaatste LEDs niks, natuurlijk... :bonk [EDIT]
Laatst gewijzigd door bvddobb op 29 nov 2023, 06:30, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2023
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Plaatsing ledbar op T5

Bericht door Mickel Moen »

Even zo een overdenking.

Ik vraag me af of een ledbar wel de oplossing is voor jouw probleem. Van de site van de ANWB:
Mistlampen produceren aan de voorzijde van de auto een brede, niet verblindende lichtbundel die laag valt, om onder de mistbank door de weg te verlichten. Tijdens dichte mist is groot licht meestal onbruikbaar, omdat de mist het licht terugkaatst en je daardoor zelf verblind kunt raken.


Volgens mij zit een ledbar al gauw te hoog, de mist weerkaatst het licht alleen maar, waardoor het zicht eerder minder wordt. Een ledbar is meer voor in de nacht in een Zweeds bos.

Ik heb mistlampen af fabriek. Laag bij de weg. Daar zou ik dus eerder voor kiezen,
IMG_1155.jpeg
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 876
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Plaatsing ledbar op T5

Bericht door SyncRoon »

Goede verlichting bij mist is gewoon moeilijk. Je wil jezelf niet verblinden dus goed lichtbeeld onder je zichtlijn helpt daarbij.

Evengoed voor verstralers op je dak. Op grote wegen denk ik wel ok, bij bochtige heuvelige/hobbelige wegen geven ze vals beeld omdat ze de schaduw van hoogteverschillen uit je zichtlijn halen. Dan denk je op een vlakke weg te rijden en vervolgens hang je met vier wielen in de lucht....Die hoge lampen hebben m.i. enkel nut als verstraler op grotere wegen of als breedstraler omgevingsverlichting als je rendier of eland op tijd wil spotten.

Je hebt ook lampsteunen die je tussen je motorkap scharnier plaatst zodat je onderaan de A-stijl lampen kan monteren.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1490
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Plaatsing ledbar op T5

Bericht door bvddobb »

Mickel Moen schreef: 10 sep 2023, 08:49 Volgens mij zit een ledbar al gauw te hoog, de mist weerkaatst het licht alleen maar, waardoor het zicht eerder minder wordt. Een ledbar is meer voor in de nacht in een Zweeds bos.
Oorspronkelijke post idd niet goed gelezen, dat het om mist ging. :nuts Dan heb je aan LED bars op je dak idd niet zo veel.
Gebruikersavatar
TransporterT5Camper
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 nov 2021, 12:50

Re: Plaatsing ledbar op T5

Bericht door TransporterT5Camper »

Kijk op Temu,
Daar heb je kleine lichtbars (steunen) die je achter jou nummerplaat monteert waarop je een lichtbar kan plaatsen.
op die zelfde site zijn ook led lichtbars te koop.

https://www.temu.com/nl/1-st-bull-bar-v ... /led-auto-

https://www.temu.com/nl/led-auto-enkele ... 14830.html


mvrt. JP
Laatst gewijzigd door TransporterT5Camper op 28 nov 2023, 19:10, 1 keer totaal gewijzigd.
ruud vd meulen
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 mei 2019, 19:23
Locatie: West-friesland

Re: Plaatsing ledbar op T5

Bericht door ruud vd meulen »

TransporterT5Camper schreef: 28 nov 2023, 18:56 Kijk op Temu,
Daar heb je kleine lichtbars (steunen) die je achter jou nummerplaat monteert waarop je een lichtbar kan plaatsen.
op die zelfde site zijn ook led lichtbars te koop.
mvrt. JP
Volgens mij werd er laatst op Rtl oid gemeld dat Temu je internet gedrag en data verkoopt aan derden en daarom producten goedkoop kan aanbieden.
Gebruikersavatar
TransporterT5Camper
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 nov 2021, 12:50

Re: Plaatsing ledbar op T5

Bericht door TransporterT5Camper »

Regelmatig wat besteld, tot nu toe geen problemen gehad,
moet wel zeggen dat ik het altijd via mijn mobile besteld heb.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33798
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Plaatsing ledbar op T5

Bericht door Multivan Generation »

TransporterT5Camper schreef: 28 nov 2023, 19:12 Regelmatig wat besteld, tot nu toe geen problemen gehad,
moet wel zeggen dat ik het altijd via mijn mobile besteld heb.
Als je al data moet geven om alleen even een linkje van jou te bekijken, dan komt dat op mij aggressief over.
Dus laat dan maar.. of je maakt even een screendumpje.
Bijlagen
Screenshot_20231129_000512_Firefox.jpg
Screenshot_20231129_000502_Firefox.jpg
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2023
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Plaatsing ledbar op T5

Bericht door Mickel Moen »

Flup schreef: 09 sep 2023, 12:00 Hoi, ik denk erover na om een ledbar pp mijn T5 uit 2006 te monteren. Heb geen mistlampen.

Laatst mee naar Frankrijk gereden en in de dichte mist en in de nacht rijden zie je dus geen sikkepit.
Ik haal het oorspronkelijke bericht weer even aan. TS heeft overigens sindsdien niet meer gereageerd.

Het probleem door hem aangegeven is:

Slecht zicht bij mist
Slecht zicht in de nacht.

Zoals ik al eerder aangegeven heb, los je het probleem niet op met een ledbar.
Ik vraag mij ook af of je een ledbar tijdens het rijden op de openbareweg wel mag gebruiken. Voor zover ik weet niet. Blijft over te gebruiken als werklicht en off-road.

Wat mist betreft kun je dus beter toegestane mistlampen monteren.

Voor ‘s nachts.

Als je je grootlicht kunt gebruiken, is er volgens mij geen probleem.

Ben je aangewezen op dimlicht, dan is montage van betere halogeen of van led in de koplampen al een hele verbetering. Vorige week OSRAM Nightbreaker Led H4 laten monteren. Voor mijn bus is dat toegelaten ledverlichting. Ik ben blij verrast. Je kunt veel verder zien. De berm wordt veel beter verlicht en door het wittere licht is het contrast ook aanzienlijk beter.

Ik kwam op het idee door dit draadje: viewtopic.php?t=70992

Afbeelding

Voor het probleem van TS is een ledbar naar mijn idee dus niet de oplossing. Monteer je een ledbar omdat je het mooi vindt en wil je deze ook tijdens het rijden gebruiken, dan gaat de forumpakkansberekening gelden.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Flup
Berichten: 45
Lid geworden op: 10 mar 2019, 09:05

Re: Plaatsing ledbar op T5

Bericht door Flup »

Hoi iedereen,

ben weer terug op forum, was een tijdje weg maar ging niet anders.

Heb zelf ook al rondgehoord en idd een ledbar zou niet veel helpen bij rijden met mist.

dus denk dat ik dan maar ff ga rondkijken voor de originele mistlampen.
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 323
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: Plaatsing ledbar op T5

Bericht door marrcel »

Je kan toch een ledbar onder je kentekenplaat plaatsen?
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
BosscheBol
Berichten: 90
Lid geworden op: 21 aug 2010, 12:37

Re: Plaatsing ledbar op T5

Bericht door BosscheBol »

Zit er onderin de bumper geen uitsparing waar passende, of passend te maken mistlampen in kunnen?
Ooit vrachtwagenchauffer geweest, met wagens die flink wat extra verlichting hadden, op het dak (verstralers) en onder de bumper (mistlampen).
Vooral Hella rally-verstralers met zwaardere pitjes erin dan toegestaan, op het dak waren leuk :jump
Met rijden in echt dichte mist flink kunnen proberen, dimlicht, stadlicht, standaard mistlampen, extra mistlampen.
Grootlicht/verstralers aan is sws een no go.
Dimlicht icm mistlampen die zo laag mogelijk bij de grond zaten, gaven het beste zicht.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3670
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Plaatsing ledbar op T5

Bericht door krekwakwol »

Dan zou je eens bij Autodoc https://www.autodoc.nl/
kunnen kijken, die hebben de mistlamp en bumperdeel voor redelijke prijzen te koop.
Screenshot_20231227-233103.jpg
Screenshot_20231227-233402.jpg
Screenshot_20231227-235149_Chrome.jpg

Dit zijn maar voorbeelden, ik weet niet of de bedrading al is voorbereid bij een T5
Dit is passend op mijn T5 uit 2008.
En voor mistlampen schijnt geel licht minder terugkaatsend te zijn dan wit licht, dus minder vermoeiend voor de ogen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Plaats reactie