Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Foam kachelhuis vervangen

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4790
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Foam kachelhuis vervangen

Bericht door Hanz »

Muug schreef: 19 jan 2024, 10:21 - En wat is dat met die dashboardlampjes. Bij mij werken die nog allemaal. Maar het is dus aan te raden om die preventief te vervangen?
Als je het klokkenhuis eruit hebt, dus die kast met snelheidsmeter, toerenteller e.d., dan zitten er aan de bovenkant drie lampjes. Die gaan wel lang mee maar hebben niet het eeuwige leven, dus als die nog nooit vervangen zijn dan gewoon preventief vervangen. Je kan dan goed zien wat je doet en je kunt er makkelijk bij. Het kan later ook wel zonder al te veel sloopwerk maar dan is het heel wat meer gepriegel.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
T4Twin0182
Berichten: 171
Lid geworden op: 30 sep 2021, 20:38

Re: Foam kachelhuis vervangen

Bericht door T4Twin0182 »

Muug schreef: 19 jan 2024, 11:02 Dus je bedoelt dit?
https://bus-ok.nl/T4-kachelradiateur-origVW-701820031
Die kostprijs is realistisch?
Want dan koop ik het natuurlijk beter nieuw, ipv het te vervangen door een ander exemplaar dat evengoed twintig jaar oud is.
Ik vind 'm veelste duur. Ik heb via autodoc 3 tientjes betaald voor een exemplaar van Febi Bilstein.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 534
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Foam kachelhuis vervangen

Bericht door Muug »

Dank ! :yes
Moet ik gewoon nog de exacte afmetingen hebben, om te kunnen bestellen.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Foam kachelhuis vervangen

Bericht door Multivan Generation »

Hanz schreef: 19 jan 2024, 11:27
Muug schreef: 19 jan 2024, 10:21 - En wat is dat met die dashboardlampjes. Bij mij werken die nog allemaal. Maar het is dus aan te raden om die preventief te vervangen?
Als je het klokkenhuis eruit hebt, dus die kast met snelheidsmeter, toerenteller e.d., dan zitten er aan de bovenkant drie lampjes. Die gaan wel lang mee maar hebben niet het eeuwige leven, dus als die nog nooit vervangen zijn dan gewoon preventief vervangen. Je kan dan goed zien wat je doet en je kunt er makkelijk bij. Het kan later ook wel zonder al te veel sloopwerk maar dan is het heel wat meer gepriegel.
Dat geldt voor tellerunits met groene verlichting,
heb je een tellerunit met blauwe verlichting, dan is dit niet van toepassing.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4790
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Foam kachelhuis vervangen

Bericht door Hanz »

Dank voor de aanvulling. Dan kan Muug deze tip vergeten want zijn bus is van 2003.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
T4Twin0182
Berichten: 171
Lid geworden op: 30 sep 2021, 20:38

Re: Foam kachelhuis vervangen

Bericht door T4Twin0182 »

Muug schreef: 19 jan 2024, 14:29 Dank ! :yes
Moet ik gewoon nog de exacte afmetingen hebben, om te kunnen bestellen.
Ja, er zit ook verschil in met/zonder airco
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3641
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Foam kachelhuis vervangen

Bericht door krekwakwol »

Als je heb bij autodoc besteld, kun je op basis van chassisnummer vragen welke je hebben moet, via kenteken gaat niet altijd goed..
En veilig bestellen, mocht het toch fout gaan, kun je binnen 200 dagen gratis terugsturen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: Foam kachelhuis vervangen

Bericht door m.c van den berg »

T4Twin0182 schreef: 19 jan 2024, 13:19
Muug schreef: 19 jan 2024, 11:02 Dus je bedoelt dit?
https://bus-ok.nl/T4-kachelradiateur-origVW-701820031
Die kostprijs is realistisch?
Want dan koop ik het natuurlijk beter nieuw, ipv het te vervangen door een ander exemplaar dat evengoed twintig jaar oud is.
Ik vind 'm veelste duur. Ik heb via autodoc 3 tientjes betaald voor een exemplaar van Febi Bilstein.
En welke is het dan met clima. Kan iemand daar een link plaatsen.
al vast bedankt.

groet Marinus
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
T4Twin0182
Berichten: 171
Lid geworden op: 30 sep 2021, 20:38

Re: Foam kachelhuis vervangen

Bericht door T4Twin0182 »

m.c van den berg schreef: 19 jan 2024, 15:33
T4Twin0182 schreef: 19 jan 2024, 13:19
Muug schreef: 19 jan 2024, 11:02 Dus je bedoelt dit?
https://bus-ok.nl/T4-kachelradiateur-origVW-701820031
Die kostprijs is realistisch?
Want dan koop ik het natuurlijk beter nieuw, ipv het te vervangen door een ander exemplaar dat evengoed twintig jaar oud is.
Ik vind 'm veelste duur. Ik heb via autodoc 3 tientjes betaald voor een exemplaar van Febi Bilstein.
En welke is het dan met clima. Kan iemand daar een link plaatsen.
al vast bedankt.

groet Marinus
Beste is even je oude eruit halen en het onderdeelnummer opzoeken.
CaliCoach
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 mei 2014, 13:09

Re: Foam kachelhuis vervangen

Bericht door CaliCoach »

Goedemorgen,

Vorige week de kleppen voorzien van nieuw foam na alles te hebben uitgebouwd (kachelhuis erin gelaten omdat ik het er niet goed uit kreeg) en zo netjes mogelijk de kleppen weer van foam voorzien.

Nu alles teruggebouwd is, de kachel getest. Deze wordt wel warm, maar de rechter draaiknop voor de kachel standen (t4 2.5 tdi uit 1997 met handmatige airco) draait helaas niet meer naar het "raam" standje.

Zou dit door de stalen bedienings kabeltjes kunnen komen of heb ik pech en moet ik eea weer "even" demonteren?

Update mbt t kabeltje; dat is ooit blijkbaar ergens in de bediening afgebroken, zit nu gezekerd met n tiewrap dus eens kijken hoe dat te fixen.

Daarnaast heb ik sinds het terugbouwen, na verloop van tijd een knipperend gloeispiraal lampje. De bus rijdt goed verder dus ik ben benieuwd.

Ik had al van mijn tipgever gehoord dat er misschien een contactje/relais probleemje kan zijn, maar...waar moet ik kijken en heeft iemand dit eerder gehad. Het begon iig na de accu weer te hebben aangekoppeld en per ongeluk maar 1 van de 2 stekkertjes van de startonderbreker te hebben aangesloten. Toen startte de bus uiteraard niet, en verscheen na ongeveer een seconde of 10/15 het knipperende gloeispiraal lampje

Tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4790
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Foam kachelhuis vervangen

Bericht door Hanz »

CaliCoach schreef: 08 feb 2024, 11:20 Nu alles teruggebouwd is, de kachel getest. Deze wordt wel warm, maar de rechter draaiknop voor de kachel standen (t4 2.5 tdi uit 1997 met handmatige airco) draait helaas niet meer naar het "raam" standje.

Zou dit door de stalen bedienings kabeltjes kunnen komen of heb ik pech en moet ik eea weer "even" demonteren?

Update mbt t kabeltje; dat is ooit blijkbaar ergens in de bediening afgebroken, zit nu gezekerd met n tiewrap dus eens kijken hoe dat te fixen.
De kabels voor de klepbediening zitten met klemmen vast op het regelpaneel met de knoppen. Bij mij was ook in het verleden een stukje plastic afgebroken waardoor het klemmetje geen houvast meer had. Deze kabel is toen met een tiewrap vastgezet. Bij het vervangen van het foam heb ik hier voor de zekerheid een tweede tiewrap bijgezet. Ik zal eens zoeken of ik hier nog een foto van heb.
Ik vermoed dat bij jou ook een van de kabels niet meer goed vastzit op het regelpaneel.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4790
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Foam kachelhuis vervangen

Bericht door Hanz »

Fotootje gevonden. Bij de pijl een origineel klemmetje, in de cirkel de plek waar het plastic afgebroken is. Twee gaatjes geboord en met tiewraps de kabel vastgezet.
Als je de kabel bij het knoppenpaneel loshaalt dan kan je met de hand de kabel bedienen en zo testen of de klep in het kachelhuis goed reageert. Als de klep dan wel goed werkt dan weet je dat het in de bevestiging aan het knoppenpaneel zit.
Kabel-tiewrap (1).jpg
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
CaliCoach
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 mei 2014, 13:09

Re: Foam kachelhuis vervangen

Bericht door CaliCoach »

Bedankt Hanz!

Dat was het inderdaad en exact op dezelfde manier opgelost:-)

Iemand nog een ideetje mbt het knipperende gloeispiraal lampje?

Heb de stekkertjes bij t rempedaal gecontroleerd en ook alle zekeringen en relais lijken goed te zitten
Gebruikersavatar
henkru
Berichten: 1686
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:53
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Foam kachelhuis vervangen

Bericht door henkru »

Hanz schreef: 09 feb 2024, 11:46 Fotootje gevonden. Bij de pijl een origineel klemmetje, in de cirkel de plek waar het plastic afgebroken is. Twee gaatjes geboord en met tiewraps de kabel vastgezet.
Als je de kabel bij het knoppenpaneel loshaalt dan kan je met de hand de kabel bedienen en zo testen of de klep in het kachelhuis goed reageert. Als de klep dan wel goed werkt dan weet je dat het in de bevestiging aan het knoppenpaneel zit.
Kabel-tiewrap (1).jpg
Deze zijn nieuw te koop bij Alie heb zelf daar ook 1 gekocht.
Als je denkt dat alles tegenzit, denk dan opnieuw.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4790
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Foam kachelhuis vervangen

Bericht door Hanz »

henkru schreef: 09 feb 2024, 15:00 Deze zijn nieuw te koop bij Alie heb zelf daar ook 1 gekocht.
Wat heb je bij Ali gekocht?
Kabel? Klemmetje? Regelpaneel?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie