Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

schokdempers en "hondebotjes"

vragen over de T4
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

schokdempers en "hondebotjes"

Bericht door busbart »

Ik ben toe aan nieuwe voorschokdempers, de CT zei dat het geen haast had, maar ik vind dant ie aanvoelt als een boot.
Nu heb ik tot nu toe altijd de beste serie van Topran gehad, en enkele jaren terug bij een bekende ook de standaard dempers geplaatst, waarvan er binnen een jaar een begon te lekken.
Omdat je tegenwoordig niet meer kunt zeggen of je goede onderdelen krijg als ze duur zijn, of je slechte krijgt als ze goedkoop zijn (kan zomaar andersom zijn?!) wil ik eens weten hoe jullie er hier over denken?

"Hondebotjes", daarmee bedoel ik de tussenstukjes met de rubbers erin die van de stabilisatorstang naar de triangel van de voorwielophanging gaan, In 75000Km ben ik nu aan mijn 4e set toe, doordat de rubber die in het oog zit wat aan de triangel vastzit allemaal die kleine scheurtjes krijgt (uitdroogt) en dan lijkt het binnen net of alles aan je voorwielen loszit.
Ik vind dat eigenlijk toch wel overdreven???
Zijn die echt zo slecht? of hebben jullie daar een andere oplossing voor?
Groet, Bart
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: schokdempers en "hondebotjes"

Bericht door Pascal-141 »

Ik kan voor de schokdempers de Sachs aanraden (dat zat er af fabriek ook onder), en bij voorkeur nog de HD versie . Is topkwaliteit , niet te vergelijken met Topran meuk . :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: schokdempers en "hondebotjes"

Bericht door busbart »

waren die HD's niet alleen voor zware campers bedoelt?
en, omdat ik nu de voorste versleten heb, en ik zou die door HD's vervangen, gaat dat samen met de standaard achteraan, totdat die ook versleten zijn?
Groet, Bart
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33797
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: schokdempers en "hondebotjes"

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou mezelf afvragen of het niet aan de montage van de hondenbotjes ligt, en dus aan diegene die het uitvoert.
Bijna om de 20.000 km botjes vervangen lijkt mij wat overdone.
Ik kan mezelf niet voorstellen dat de gebruikte kwaliteit zo slecht is, eerlijk gezegd.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: schokdempers en "hondebotjes"

Bericht door busbart »

Nou ja? zo moeilijk is dat toch niet?
leg anders eens uit hoe jij dat zou doen?
maar ik begrijp dat het inderdaad te maf (kort) voor woorden is?
Ik zal eens kijken of ik morgen foto's kan maken?
trouwens heb ik ook al die keren het idee dat dat geluid dat er iets loszit ook van de bijrijderkant afkomt, en als ik dan controleer zit alles gewoon vast!?
Groet, Bart
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33797
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: schokdempers en "hondebotjes"

Bericht door Multivan Generation »

Beschrijf eerst maar eens hoe jij het uitvoert, dat helpt wellicht meer als iedere keer al die vragen stellen in dit topic.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: schokdempers en "hondebotjes"

Bericht door busbart »

Daar is een topic toch voor?

vrij makkelijk, ouwe eraf, bandenvet over de stabilisatorstang nieuwe erop, en dan op de juiste hoogte krikken en bout van de schokdemper erdoor en vast.

Lijkt me stug dat daar wat fout aan kan gaan?

en nu jouw manier?
Groet, Bart
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33797
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: schokdempers en "hondebotjes"

Bericht door Multivan Generation »

Hoe doe je de bout er in? Van voor naar achter, of van achter naar voor?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: schokdempers en "hondebotjes"

Bericht door busbart »

van achter naar voor, en die is gesmeerd met nickelslib, dus daar komt ook niet veel kracht op te staan als ik die (de)monteer, dat glijd allemaal.
Groet, Bart
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33797
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: schokdempers en "hondebotjes"

Bericht door Multivan Generation »

Zo zou ik het ook doen.
Potkrikje om de draagarm op de perfecte hoogte te krijgen en de bout spanningsloos door het hondebotje te krijgen.

Dan is het de lousy kwaliteit..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: schokdempers en "hondebotjes"

Bericht door busbart »

heb je een suggestie waar die spullen wel van een betere kwaliteit te kopen?
het schijnt dat Topran 3 kwaliteitslijnen heeft waarvan ik altijd uit de beste lijn kocht, maar met de houdbaarheid van de hondebotjes, vooral het rubber deel, en bijv. de cardanhoezen ben ik toch echt niet over te spreken!
Groet, Bart
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 876
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: schokdempers en "hondebotjes"

Bericht door SyncRoon »

Ik heb wisselende ervaring met ook 'bekende merken'. Bij mijn oude Jumper met 4x4 nieuwe lemforder koppelstangetjes na 1e rit in veld en paar keer een dijk passeren afgebroken. Daarna setje van TRW en geen problemen mee gehad.

Noem je hondenbotjes ook koppelstang of stabilisatorstang dat zoekt wat makkelijker :)

Ik heb geen idee hoe makkelijk je in Frankrijk je spullen kan bestellen maart autodoc hebben ze daar ook. https://www.auto-doc.fr/pieces-detachee ... 5B3%5D=833

Als ik moet kiezen dan toch wel de bekende namen als SKF, Meyle, Lemforder, TRW alhoewel bij sommige producten dit ook niet meer is als vroeger was maar dat heeft denk ik te maken met productieprocessen en kwaliteit rubber en outsourcen van productie naar lage lonen landen.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 876
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: schokdempers en "hondebotjes"

Bericht door SyncRoon »

busbart schreef: 29 sep 2023, 19:39 doordat de rubber die in het oog zit wat aan de triangel vastzit allemaal die kleine scheurtjes krijgt (uitdroogt) en dan lijkt het binnen net of alles aan je voorwielen loszit.
Ik vind dat eigenlijk toch wel overdreven???
Zijn die echt zo slecht? of hebben jullie daar een andere oplossing voor?
Wat ervaar je aan klachten dan alsof alles loszit? Normaal staat dat stangetje vol spanning met de stabilisatorstang en rammelen doet het dan niet? Toen dat koppelstangetje bij mij gebroken was vloog ik bijna de bocht uit op een klaverblad, zo zwalkte die onverwacht. Maar met de oude stangetjes met uitgelubberde rubbers was er niks van te merken. Ik had ze vervangen omdat ik de triangels met ophangrubbers vervangen heb en de koppelstangetjes toen gelijk meegenomen. Ofwel, is dat loszittende gevoel geen ander probleem?
Groet, Ronald
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: schokdempers en "hondebotjes"

Bericht door busbart »

Bij mij was dat dus hetzelfde geval, ik heb ook de triangelrubbers vervangen en die koppelstangetjes dus gelijk meegenomen, De twee keer daarvoor niet, toen alleen de koppelstangetjes, omdat als ik rijd en onverwacht door een gat, of verhoging/verlaging zodat het wiel zogenaamd onder de carrosserie uit "valt" hoor je iets wat erop lijkt dat bij de passagier voor vanalles loszit, als je dan gaat kijken kun je niets vinden als dat uitgelubberde rubbertje, zelfs afspraak gemaakt bij apk man of die even de voortrein kon controleren, maar niets, alleen koppelstangetje??????
en als ik dat dan vervang ben ik weer voor 1,5/2 jaar goed.
Groet, Bart
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: schokdempers en "hondebotjes"

Bericht door Pascal-141 »

busbart schreef: 30 sep 2023, 20:44 waren die HD's niet alleen voor zware campers bedoelt?
en, omdat ik nu de voorste versleten heb, en ik zou die door HD's vervangen, gaat dat samen met de standaard achteraan, totdat die ook versleten zijn?
De Sachs HD is wat stugger dan de gewone Sachs , ik heb er ook altijd mee gereden op mijn zwarte T4 , en die was ook meestal leeg . Wel een plezier om daar mee over verkeersdrempels te rijden , prachtige schokdemping
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie