Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

geluidsisolatie motorbeschermingsbak

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 534
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

geluidsisolatie motorbeschermingsbak

Bericht door Muug »

Naar aanleiding van het onderwerp "geluidsisolatie" op de website eldiape.com, heb ik beslist om hetzelfde te doen, maar dan met Teroson PU SP 200 (98 euro). Dat is een centimeter dik schuim, aan één zijde voorzien van een hele fijne plastiekfolie (zodat het schuim niet dicht slibt met alle soorten vuil) en aan de andere kant een extreem kleverig laagje. Het product is bestand tegen vet, benzine, olie en warmte.
2023-09-30_09h39_50.png
Dé reden om dit te doen is gewoon omdat ik vind dat de T4 van onze door Fischer tot camper omgebouwde Transporter een luid voertuig is. Luid van binnen en luid van buiten. Zelfs stationair klinkt het motorblok luid. Binnenin had ik veel verbetering door het sterk isoleren van de motorkap. Er bleek nl. behoorlijk veel lawaai binnen te komen langs de ventilatieopeningen in het dashboard, die hun lucht eigenlijk krijgen via kanalen binnenin de motorkap. En aangezien die standaard ook maar van een belabberd viltje voorzien was... dus het aanbrengen van die Teroson tegen de motorkap was een enorme grote verbetering.

Maar daarmee klonk de T4 buiten nog steeds luid natuurlijk. En wat buiten luid klinkt, is binnen ook zeker te horen. Als je dan ziet dat die motorbeschermingsbak eigenlijk een ijzeren "emmer" is, dan snap je dat dat ding werkt als een enorme klankschaal/versterker.
2023-09-30_09h41_05.png
Om die bak los te schroeven heb ik de T4 gewoon op z'n blokken gereden, die driehoekige dingen waarmee je je camper op een camping wat horizontaler zet. Dan stond ie vooraan hoog genoeg om er te kunnen onder kruipen. Dan de vier stevige bouten op de hoeken van de bak losdraaien. Gaat ongetwijfeld het best met een twaalf-tandige torx, maar met een zeskantige lukte het ook wel. Voor het gemak heb ik mijn elektrische boormachine gebruikt, dat werkt wat sneller en gemakkelijker. :knipoog Als die vier bouten los zijn, dan blijft de bak toch nog hangen, omdat er geheel vooraan in het midden nog een veiligheidsclip los te maken is, en achteraan links en rechts haakt die bak ook nog vast. Plus daar zitten nog twee los te schroeven moertjes waarmee de bak op in rubber gevatte bouten geschroefd zit. Eens dat alles los is haal je de bak er gewoon van onderen.
Dan pas zie je wat voor prul Volkswagen gebruikt heeft als "geluidsdempend" materiaal. :ie
2023-09-30_09h40_38.png
Laatst gewijzigd door Muug op 30 sep 2023, 10:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 534
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: geluidsisolatie motorbeschermingsbak

Bericht door Muug »

Alles er af en de vuilbak in, en dan reinigen.
Eerst met veel water en een hoop allesreiniger erin.
Vervolgens er tegenaan met een spuitbus remmenreiniger. Het meest hardnekkige spul pakte ik aan met een spuitbus carburateurreiniger (Motip), vanwege zijn extreem goed reinigende werking.
Als laatste de boel gewoon met instanet en een microvezeldoekje gereinigd, alsof het een ruit was. :lach
Dit is dan het resultaat.
2023-09-30_09h40_21.png
2023-09-30_09h40_53.png
2023-09-30_09h39_32.png
Het voordeel van vet en olie is dat het roest tegenhoudt. :toppie
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 534
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: geluidsisolatie motorbeschermingsbak

Bericht door Muug »

In de Teroson doos zitten twee vellen van 100cm op 50cm. Je zal zien dat dat mooi uit komt.
Eén vel kunnen we al meteen integraal aanbrengen.
2023-09-30_09h41_20.png
Je moet er wat handigheid in krijgen, maar met één hand pel je het plastiek van de kleeflaag af, en met een andere hand druk je het schuim overal mooi aan. Het schuim is wat elastisch zodat het mooi meegaat in alle plooien. Ik maak even gebruik van twee jonge handen om deze toch grote lap op zijn plaats te houden terwijl ik aan één zijde begin met het vastkleven. Eens een derde van die lap vastzit, bedank ik de twee jonge handen voor hun assistentie.
Uiteindelijk ziet het er zo uit.
2023-09-30_09h41_42.png
De tweede lap moet versneden worden, om alle andere hoeken en hoekjes te bedekken.
Bijna gedaan hier.
2023-09-30_09h41_57.png
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 534
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: geluidsisolatie motorbeschermingsbak

Bericht door Muug »

En dan is het klaar, en moet het gewoon nog onder de motor gemonteerd worden.
2023-09-30_09h41_32.png
Dde foto werd genomen toen er nog één hoekje gedaan moest worden, plus het rechthoekige gat linksvoor heb ik nadien ook nog uitgesneden.
Bij het starten valt het mij meteen op: er is een pak minder geraas te horen. Dat is ook wat ik op basis van eerdere experimenten verwacht had. Zo heb ik in de loop der jaren twee Adventure-motorfietsen voorzien van een stevige metalen carterplaat (bash plate). Die weerkaatsten ook enorm veel motorgeraas naar boven toe. Met een laag Teroson erop valt dat geraas weg. Ook nu dus viel het meteen op dat het harde metalen geraas dat van binnenin een motorblok komt, verdween.
Helaas is ons geluidsgeheugen niet veel waard. Dus na 2-3 ritten weet je al niet meer hoeveel stiller het klinkt. :bonk
Het besef is er wel, en metingen zouden het aantonen, maar onze oren horen toch vooral wat er wél te horen is, en niet wat er niet te horen is.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: geluidsisolatie motorbeschermingsbak

Bericht door Multivan Generation »

Mooi dat je het ook hebt uitgevoerd en het resultaat kunt merken. Daarvoor heb ik dit soort artikelen destijds geschreven.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie