Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Aankoop advies T5 2.0 TDI

vragen over de T5
Plaats reactie
Mikhaill87
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 jan 2024, 07:10

Aankoop advies T5 2.0 TDI

Bericht door Mikhaill87 »

Goedemiddag mijn naam is Mikhail en ik ben nieuw als gebruiker maar al wel enige tijd een lezer.

Ik heb jullie advies al ongevraagd gebruikt bij de aankoop van mijn Transporter T4 camper en vervolgens bij mijn Transporter T5 1.9 TDI uit 2004. Deze laatste heb ik zelf omgebouwd tot camper en staat nu te koop. Ik heb dit project namelijk zo leuk gevonden dat ik het nog eens wil doen.

Vandaar mijn vraag aan jullie. Ik heb besloten na het vele lezen hier om de hele 2.5L serie over te slaan en mij te richten op de 2.0 uit 2010 en iets nieuwer. Niet TE nieuw want de BPM tarieven die bij het omkeuren komen kijken zijn er niet leuker op geworden.

Ik heb een 2.0 uit 2012 140pk handgeschakeld gevonden met 402.500km op de teller.

Volgens de verkoper is deze altijd goed onderhouden en deze heeft mij gelijk de facturen van de laatste drie grote beurten gestuurd. (De rest moest hij inscannen) hier is in de laatste 3 jaar tijd €4000 uitgegeven over de laatste 40.000km. Hier staan ook beide aandrijfassen bij. De distributieriem is naar zijn zeggen op 240.000km vervangen.

Wat is jullie advies bij een kilometerstand van 4ton waarbij er waarschijnlijk wel goed onderhoud bij geweest is.

Alvast heel erg bedankt voor jullie advies.
freek
Berichten: 687
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Aankoop advies T5 2.0 TDI

Bericht door freek »

Als je het idee hebt om er de komende paar jaar zonder hoge kosten zorgeloos te kunnen rijden vind ik 400.000 km heel erg veel als basis om geld uit te geven voor een camperombouw
Een T5, ook een 2.0, is geen T4tdi. Het zijn complexe auto's waar veel aan kapot kan gaan (en gaat...). Het lastige bij zeker een camperombouw is dat er lastig een grens te trekken is van stop ik met geld uitgeven of ga ik maar door "want er zit al zoveel geld in". Ik spreek uit ervaring...
De onderhoudsgeschiedenis zegt helaas ook weinig over de toekomst. En 4000,- in 40.000 km lijkt misschien veel maar er kunnen nog heeeel veel kostbare reparaties volgen. Mijn 2.5 tdi als voorbeeldje (is geen 2.0 maar dat maakt hier niet zoveel uit): in november de 6 stelmotortjes van de climatronic vervangen (dashboard er uit etc). 3 weken later linker deurslot defect (gaat niet meer open), weer 3 weken later: linker aandrijfas begeeft het in Noorwegen. Deze week: circulatiepomp standkachel vervangen. Nu doe ik vrijwel alles zelf maar je moet er niet aan denken wat dit kost als je steeds naar de dealer moet. Dan is het gauw over met de pret.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Mikhaill87
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 jan 2024, 07:10

Re: Aankoop advies T5 2.0 TDI

Bericht door Mikhaill87 »

Dank voor je reactie Freek ik snap dat er met deze uitgave absoluut geen garantie is dat de kosten in de toekomst uitblijven. Daar kan je alleen maar op hopen. Wel is het zo dat wij niet extreem veel met de bus zullen rijden. Het zal zeker onder de 10.000 per jaar blijven.

Ik heb inmiddels een factuur ontvangen waar naar zeggen het vervangen van de distributieriem op staat maar zo staat het niet vermeld. Kan iemand hier daar bevestiging of ontkenning van geven kijkend naar de bijgevoegde factuur?

Het verhaal is dat de D-riem op 180.000 vervangen is (Is een factuur van) maar dat ze de waterpomp niet vervangen hebben. Deze ging rond 240.000 kapot en toen hebben ze de D-riem weer vervangen. Is de tandriem die genoemd staat de distributieriem?

Wederom alvast bedankt!
Bijlagen
IMG_7521.png
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3677
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Aankoop advies T5 2.0 TDI

Bericht door krekwakwol »

Tandriem zal idd de distributie riem zijn, anders zou het multiriem zijn.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Plaats reactie