Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

vragen over o.a. ramen i.p.v. plaatwerk T6 en ander advies

VW T6 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Clarisse
Berichten: 77
Lid geworden op: 05 jan 2012, 21:29
Locatie: Amsterdam

vragen over o.a. ramen i.p.v. plaatwerk T6 en ander advies

Bericht door Clarisse »

Beste forumleden,

Nu de motor van mijn T4 gisternacht lijkt te zijn overleden (oliepeil was nul blijkbaar, terwijl ik het nog niet zo lang geleden had bijgevuld, al had ik het daarna snel opnieuw moeten controleren, wegenwacht zei trouwens dat de turbo ineens olie kan slurpen, is dat zo? ) zijn er de volgende opties:

(toch weer kijken of hij te reviseren is (wordt door meerdere garages afgeraden als te duur, delen jullie die mening?)
- tweedehands 1.9 TD motorblok erin laten zetten a 3000 euro ex btw, maar bus is 29 en zo'n blok ook oud, dus weet niet of het wijs is om die investering te doen, wat denken jullie?
- mijn vader overhalen voor te schieten voor een T6 L2H3 (wat zijn die duur) goed idee of niet? en - omdat ik wel heel graag weer een camper wil - vervolgens alles uit mijn T4 overbouwen (al zie ik dat voor de stokoude lpg-tank niet zitten, dus die ergens nieuw laten onderzetten?). En kan ik mijn eigengebouwde achterbank met gordels door het chassis wel in een T6 zo bevestigen en dan weer zitplaatsen op kenteken regelen, zoals ik bij mijn T4 heb gedaan?

Nu zie ik ook dat die T6 bussen of alleen ramen voor hebben met een volledig gesloten cabine zonder ramen aan de zijkant en op de achterdeuren OF de Kombi's hebben ramen niet alleen in en tegenover de schuifdeur maar helemaal tot achterin, waar ik kastjes boven mijn bed wil ophangen. Dus: Kun je van raam plaatwerk maken of je kast ervoor hangen? En andersom: kun je in de schuifdeur een raam maken (en ertegenover en evt. in de achterdeurtjes zodat je nog iets aan je achteruitkijkspiegel hebt... ).
- wat is trouwens het leeggewicht van zo'n T6? Want moet er met alleen B-rijbewijs met aanhanger met koe of paarden liefst in kunnen rijden
- Of een oude T5 kopen voor minder, maar toch nog veel geld...
- en is een dieselbus kopen überhaupt verstandig, want volgens mijn vader zullen die eerdaags wel in heel Nederland en alle Europese steden verboden zijn

- Er zijn ook mensen die roepen dat ik een Renault master, Mitsubishi-bus, Ford transit of Volvo moet kopen, maar die vind ik lelijk en de laatste twee hebben denk ik ook te weinig power om trailer met koe of paarden te trekken. Nog andere opties?
- of afkikken van mijn busje en E achter B halen om alleen af ten toe een bus te huren als ik vee moet verplaatsen, dus de hond nooit meer in de bus kunnen laten wat ik nu dagelijks doe als ik naar mijn werk ga in herfst en winter, niet meer me om kunnen kleden en van toilet en kraan gebruik kunnen maken als ik van vee naar werk of andersom en mijn toevluchtsoord loslaten dat ik altijd mee kan nemen op vakantie, naar vrienden als ik ooit weer tijdelijk een huis nodig heb. en dan met een Greenwheels e upje en de regiobus?

Nou een hoop vragen, hoop op reacties, vooral ook op die met die ramen...

Groeten, Clarisse
(en het spijt me dat ik tussendoor zo weinig deelneem hier, ik begrijp dat dit overkomt alsof ik alleen wat kom halen zonder wat te brengen, maar ik werk meer dan fulltime (deels als zzp-er, heb een pleegdochter en nog 26 dieren te verzorgen en kom er gewoon niet aan toe, terwijl ik het altijd leuk vind als ik wel op het forum kom!!)
T4, 10/1995, 1,9 TD, wit, verlengde wielbasis + hoog dak, zelf ingebouwd als kampeerbus in 2008
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4801
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: vragen over o.a. ramen i.p.v. plaatwerk T6 en ander advies

Bericht door Hanz »

Clarisse schreef: 02 feb 2024, 09:59 Nu zie ik ook dat die T6 bussen of alleen ramen voor hebben met een volledig gesloten cabine zonder ramen aan de zijkant en op de achterdeuren OF de Kombi's hebben ramen niet alleen in en tegenover de schuifdeur maar helemaal tot achterin, waar ik kastjes boven mijn bed wil ophangen. Dus: Kun je van raam plaatwerk maken of je kast ervoor hangen? En andersom: kun je in de schuifdeur een raam maken (en ertegenover en evt. in de achterdeurtjes zodat je nog iets aan je achteruitkijkspiegel hebt... ).
- wat is trouwens het leeggewicht van zo'n T6? Want moet er met alleen B-rijbewijs met aanhanger met koe of paarden liefst in kunnen rijden
Kijk eens op de website van VW Bedrijfswagens, daar vind je alle informatie over uitvoeringen en gewichten. Een dubbele cabine heeft bijvoorbeeld wel ramen in en tegenover de schuifdeur en ook in de achterdeuren/achterklep, maar niet in de achterste panelen.
En in het algemeen is het makkelijker om plaatwerk te vervangen door ramen dan ramen door plaatwerk. En natuurlijk kan je een kast voor een raam plaatsen. Bij de meeste California's is dat het geval waar de hoge kast voor het achterste zijraam staat.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Clarisse
Berichten: 77
Lid geworden op: 05 jan 2012, 21:29
Locatie: Amsterdam

Re: vragen over o.a. ramen i.p.v. plaatwerk T6 en ander advies

Bericht door Clarisse »

Dank voor je reactie Hanz, heb nu ook een dichte cabine op het oog, dan zou ik een raam in de schuifdeur laten maken en het tussenschot eruit halen.

Die dubbele cabine met verlengde wielas en hoogdak zie ik vrijwel nooit.
T4, 10/1995, 1,9 TD, wit, verlengde wielbasis + hoog dak, zelf ingebouwd als kampeerbus in 2008
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4801
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: vragen over o.a. ramen i.p.v. plaatwerk T6 en ander advies

Bericht door Hanz »

Let op dat voor een bestelauto van een particulier een ander belastingtarief geldt dan voor een personenauto, dat kan zomaar 40 euro per maand schelen. Maar dan moet de bestelauto wel aan de inrichtingseisen van de Belastingdienst voldoen, en die betreffen onder andere de ramen. Deze eisen zijn verschillend voor verschillende soorten bestelauto's. Dus check dit eerst op de site van de Belastingdienst. Een ruit in de rechter zijkant mag overigens meestal wel.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 876
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: vragen over o.a. ramen i.p.v. plaatwerk T6 en ander advies

Bericht door SyncRoon »

Voor ramen in een bestelbus; https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... inrichting

Bij een T5/6 korte wielbasis voldoe je daar al aan en kan je zonder tussenschot volledig ramen rondom plaatsen.

Wat trailer met koe of paard betreft, haal gewoon je B+E dan heb je er geen omkijken naar. Met twee paarden en alleen B is vrijwel onmogelijk. Technisch moet je bij grijs kenteken de toegestane maximale massa aanhouden (F.2) en dan mag je aanhanger op kenteken (totaal gewicht aanhanger+laadvermogen) nog het vrije gewicht tot de som van 3500kg wegen.

voorbeeld; T6 90pk weegt 1827kg + 773 kg laadvermogen = totaal maximaal gewicht 2600kg. Je mag dan 3500-2600= 900kg geremde aanhanger trekken. Dat is al weinig voor een beetje koe en paard. Dan kan je dus geen twee paarden transporteren. (tenzij shetlander)

Technisch kan je nog wat spelen door je laadvermogen te verlagen; 1827kg leeg gewicht + administratief aangepast laadvermogen naar 273kg = 2100kg totaal gewicht en blijft er 1400kg over voor een trailer. Ook dat is weinig voor 2 paarden! Let op dat je ook het gewicht op de trailer moet aanpassen naar het juiste gewicht. 2-paards trailers zitten gauw aan 2000kg totaal. Dat gewicht moet je dus administratief aanpassen naar het passende gewicht achter de bus. Dat betekend allemaal dat je nooit meer legaal zware lading in je bus kan vervoeren en dus ook geen twee paarden of koeien.....Rest je nog de pakkans.... Vandaar haal gewoon je B+E.

Mijn buurman heeft 30 jaar lang met de kentekengewichten lopen spelen om aan B eisen te voldoen. Sinds een paar jaar heeft hij toch maar een een-dags cursus B+E gedaan omdat het stukken makkelijker is om gewoon te rijden dan elke keer alles te moeten afstemmen en problemen als je ooit een andere kar gebruikt. Nu kan hij gewoon een willekeurige aanhanger gebruiken zolang de belading en gewichten maar klopt voor het trekkend voertuig.
Groet, Ronald
Clarisse
Berichten: 77
Lid geworden op: 05 jan 2012, 21:29
Locatie: Amsterdam

Re: vragen over o.a. ramen i.p.v. plaatwerk T6 en ander advies

Bericht door Clarisse »

Dank voor die aanvulling; zodra hij als kampeerwagen, dus personenauto wordt omgebouwd geldt, zal dat hoe dan ook niet meer gelden en zal ik ook de bpm moeten voldoen.
T4, 10/1995, 1,9 TD, wit, verlengde wielbasis + hoog dak, zelf ingebouwd als kampeerbus in 2008
Clarisse
Berichten: 77
Lid geworden op: 05 jan 2012, 21:29
Locatie: Amsterdam

Re: vragen over o.a. ramen i.p.v. plaatwerk T6 en ander advies

Bericht door Clarisse »

Over die regels met aanhanger rijden op B, die ken ik en daar speel ik met mijn aanhangers en verlaging laadvermogen huidige bus al jaren mee en klopt precies ook met twee IJslanders achterin. Als het echt niet anders kan omdat deze T6 ledig zwaarder is, zal ik inderdaad aan E achter B moeten, maar aangezien ik echt een trauma heb qua afrijden, liever niet. Uiteindelijk is het voor B na 10 jaar gelukt in 2006 door een examinator van Rijkswaterstaat die zo psycholoog mag worden wat mij betreft en een berg bètablokkers, maar ik kreeg gewoon paniekaanvallen, terwijl ik dan het uurtje ervoor met de instructeur nog prima reed. Ik heb hetzelfde met beoordelingsgesprekken op werk en als een collega meekijkt om te beoordelen; ik ga compleet disfunctioneren. Maar goed dat is een andere discussie.
T4, 10/1995, 1,9 TD, wit, verlengde wielbasis + hoog dak, zelf ingebouwd als kampeerbus in 2008
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4801
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: vragen over o.a. ramen i.p.v. plaatwerk T6 en ander advies

Bericht door Hanz »

Clarisse schreef: 03 feb 2024, 09:58 Dank voor die aanvulling; zodra hij als kampeerwagen, dus personenauto wordt omgebouwd geldt, zal dat hoe dan ook niet meer gelden en zal ik ook de bpm moeten voldoen.
Door ombouw naar camper voeg je nog meer gewicht toe en elke zitplaats telt ook voor 75 kg mee. Met administratieve aanpassing van het laadvermogen houd je dan in de praktijk waarschijnlijk geen bruikbaar laadvermogen over.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3669
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: vragen over o.a. ramen i.p.v. plaatwerk T6 en ander advies

Bericht door krekwakwol »

Dus mocht je dan toch voor B+E gaan,dan is het ook nog verstandig om een bus te kopen met zo hoog mogelijke maximum toegelaten massa (minimaal 3000kg), dan heb je bij ombouw meer speling en houdt je meer laadvermogen over.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 876
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: vragen over o.a. ramen i.p.v. plaatwerk T6 en ander advies

Bericht door SyncRoon »

Wil je als camper voor het belastingtarief of vanwege gebruik voor overnachten? Als het tarief camper/grijs kenteken niet uitmaakt kan je wel je bestelwagen gebruiken om in te crashen als je de inrichting maar zo maakt dat dit lading is. bv de camperbox modules die je los in de bus zet en maximaal met spanbandje vast. Met een T5/6 en ramen rondom hoef je dan ook geen hefdak/hoogdak en kan je met twee stoelen of stoel/bankje voorin met 2 of 3 man op grijs rijden. Bussen met hoogdak zijn gewoon schaars. Voor de bankjes heb je ook draaiplateau's dus je zou deze ook als zitplaats kunnen omdraaien voor achterin.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
MarkV
Berichten: 621
Lid geworden op: 23 apr 2018, 14:33
Locatie: Twente

Re: vragen over o.a. ramen i.p.v. plaatwerk T6 en ander advies

Bericht door MarkV »

Je eigengebouwde achterbank monteren in een T6 om te gebruiken als zitplaatsen tijdens het rijden krijg je niet goedgekeurd waarschijnlijk.
De eisen voor zitplaatsen zijn in de loop der jaren behoorlijk streng geworden. Lijkt me verstandig om contact op te nemen met de RDW hierover, dan heb je heel snel antwoord op je vraag.

Een ander blok in je T4 laten hangen lijkt me de goedkoopste oplossing. Elke andere oplossing zal je meer geld kosten. Als je T4 nog een beetje in goede staat is zou ik daarvoor gaan.
Groeten, Mark
2014 T5 California Beach Edition TSI

1986 T3 Westfalia Joker 1.6td
Clarisse
Berichten: 77
Lid geworden op: 05 jan 2012, 21:29
Locatie: Amsterdam

Re: vragen over o.a. ramen i.p.v. plaatwerk T6 en ander advies

Bericht door Clarisse »

SyncRoon schreef: 06 feb 2024, 17:48 Wil je als camper voor het belastingtarief of vanwege gebruik voor overnachten? Als het tarief camper/grijs kenteken niet uitmaakt kan je wel je bestelwagen gebruiken om in te crashen als je de inrichting maar zo maakt dat dit lading is. bv de camperbox modules die je los in de bus zet en maximaal met spanbandje vast. Met een T5/6 en ramen rondom hoef je dan ook geen hefdak/hoogdak en kan je met twee stoelen of stoel/bankje voorin met 2 of 3 man op grijs rijden. Bussen met hoogdak zijn gewoon schaars. Voor de bankjes heb je ook draaiplateau's dus je zou deze ook als zitplaats kunnen omdraaien voor achterin.
Interessant dat je er draaiplateaus voor hebt, al is dat voor de kampeerauto-inrichting niet nodig, want ik heb een goede bank uitklapbaar tot bed. Voor de rest, wil ik wel in mijn bus kunnen staan. En als ik hem toch helemaal tot kampeerauto inricht, zou ik wel gek zijn om als particulier de hoofdprijs qua wegenbelasting te betalen.
T4, 10/1995, 1,9 TD, wit, verlengde wielbasis + hoog dak, zelf ingebouwd als kampeerbus in 2008
Clarisse
Berichten: 77
Lid geworden op: 05 jan 2012, 21:29
Locatie: Amsterdam

Re: vragen over o.a. ramen i.p.v. plaatwerk T6 en ander advies

Bericht door Clarisse »

MarkV schreef: 06 feb 2024, 18:38 Je eigengebouwde achterbank monteren in een T6 om te gebruiken als zitplaatsen tijdens het rijden krijg je niet goedgekeurd waarschijnlijk.
De eisen voor zitplaatsen zijn in de loop der jaren behoorlijk streng geworden. Lijkt me verstandig om contact op te nemen met de RDW hierover, dan heb je heel snel antwoord op je vraag.

Een ander blok in je T4 laten hangen lijkt me de goedkoopste oplossing. Elke andere oplossing zal je meer geld kosten. Als je T4 nog een beetje in goede staat is zou ik daarvoor gaan.
Het is op korte termijn zeker het goedkoopst en handigst, maar hoe lang nog? Hij heeft wel altijd wat qua reparatie en je hangt er ook een oud motorblok in dan waarvan je ook niet weet hoe lang ie het volhoudt...

Dank voor de info over de zitplaatsen achter; dan laat ik in ieder geval het bankje voor nog even zitten, ook al kun je niet naar achter lopen binnendoor. Aan de andere kant: er zijn toch ook 9-persoons, Kombi's, etc., hebben die dan een ander chassis? Ik kan me niet voorstellen wat het probleem is om de buikgordels deugdelijk door het chassis te bevestigen. Of zie ik dat verkeerd? Of is het puur dat het niet mag, ongeacht of het deugdelijk is? Iemand die dat weet?
T4, 10/1995, 1,9 TD, wit, verlengde wielbasis + hoog dak, zelf ingebouwd als kampeerbus in 2008
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3669
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: vragen over o.a. ramen i.p.v. plaatwerk T6 en ander advies

Bericht door krekwakwol »

Zou er geen 1.9 tdi motor in je T4 passen?
Dan heb je ook meer vermogen en een modernere motor.

Hier zijn vast wel mensen die zoiets bij de hand hebben gehad.
En als je carroserie redelijk goed is en al ingericht als campertje, dan is dat denk ik een veel goedkopere oplossing dan een T6 kopen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4801
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: vragen over o.a. ramen i.p.v. plaatwerk T6 en ander advies

Bericht door Hanz »

krekwakwol schreef: 08 feb 2024, 12:42 Zou er geen 1.9 tdi motor in je T4 passen?
Dan heb je ook meer vermogen en een modernere motor.
Een 1.9 tdi bestaat niet. Bij tdi heb je het over de 2.5 motoren. Tegelijk met de introductie van die motoren was ook de grosse Produktaufwertung waarbij veel zaken aan de T4 veranderd zijn. Een 2.5tdi in een T4 van 1995 lepelen zal waarschijnlijk niet eenvoudig zijn.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie